PSY492 Tvořivost a inovace Jarní semestr Vyučující PhDr. Emilie Franková Tento výběrový výcvikový seminář je určen studentům magisterského studia. Cílem semináře je: seznámit studenty s moderními přístupy k chápání tvořivosti a inovací a se vztahy mezi tvořivostí a inovacemi různých řádů a kategorií identifikovat míru a kvalitu tvořivosti studentů přispět k rozvoji tvořivého potenciálu studentů vybavit studenty základními znalostmi a základními aplikačními dovednostmi pro realizaci výcvikových seminářů zaměřených na rozvíjení a management tvořivosti, a to pro realizaci zpočátku pod supervizí garanta, posléze i samostatně Osnova - rozpis témat do 12-13 týdnů, nebo blokových setkání á 6 x za semestr, nebo třeba 3 x za semestr Přednáška: Kreativita jako komplexní fenomén. Struktura kreativity. Klíčové strategie podpory kreativity. Základní kreativní dovednosti. Postavení a využití tvořivosti v organizaci a v činnosti manažerů a podnikatelů. Cvičení: Individuální kreativní úkol. Společné zmapování dosažených výstupů, komentář a diskuse. Přednáška: Vymezení tvořivosti. Druhy tvořivosti. Kreativní osobnost, kreativní produkt, prokreativní prostředí. Průběh a specifika kreativního procesu a možnosti jeho ovlivňování. Cvičení: Individuální kreativní úkol. Společné zmapování dosažených výstupů, komentář a diskuse. Přednáška: Paradoxy spojené s tvořivostí. Mýty a inhibitory blokující tvořivý a inovační potenciál a možnosti jejich odstraňování. Facilitátory tvořivosti a jejich aplikace. Metody podporující tvořivé myšlení a inovace. Cvičení: Identifikace bariér tvořivosti - tzv. „otvírače mysli“ a jejich řešení. Přednáška: Klíčové teorie tvořivosti a možnosti jejich praktického užití. Cvičení: Podpora kreativních postojů a návyků, zvyšování citlivosti na problémy, hledání alternativních postupů řešení problémů, výběr vhodné alternativy. Přednáška: Klíčové teorie tvořivosti a možnosti jejich praktického užití - dokončení. Cvičení: Týmové řešení kreativního problému z oblasti organizačního chování včetně prezentace týmových výstupů. Přednáška: Management tvořivosti a kreativní leader. Cvičení: Identifikace tvůrčích stylů řízení a vedení lidí, diskuse. Poznámka: Pořadí a obsah jednotlivých výukových setkání má svá pravidla a návaznosti, avšak je proaktivní a bere v úvahu také složení skupiny zapsaných studentek a studentů a jejich individuální zaměření a předpoklady k tvořivé práci. Upřesnění výběru literatury, aktuální nabídka doplňkových akcí aj. informace jsou uváděny ve výuce i v IS MU. Předmět je výběrový, doporučované ukončení: zápočet (jiná možnost ukončení: zkouška). Pro úspěšné ukončení předmětu je třeba splnit všechny následující požadavky: Aktivní účast na přednáškách a cvičeních, a to s průběžným využitím poznatků a jejich aplikace v průběhu cvičení. Účast cvičeních je kontrolovaná, přičemž požadovaná účast na cvičeních činí alespoň 80 % aktivní účasti. Vypracování týmového úkolu s tímto zadáním: Zmapování kriterií a míry tvořivosti a inovativnosti organizace nebo organizační jednotky (probíhá mimo vlastní výuku) a prezentace trvalou formou zachycených výsledků (po dohodě v rámci výuky nebo při jiné příležitosti). Účast na řešení kreativního problému z oblasti organizačního chování - úzce souvisí s aktivní účastí na přednáškách a cvičeních. Vypracování individuálního úkolu (sebereflexe) na téma kreativizace vlastní osobnosti - úzce souvisí s aktivní účastí na přednáškách a cvičeních. Trvalou formou zachycené vypracování úkolu se předává dle dohody a typu vypracování (osobní předání, e.mail apod. ). Poznámka: V případě zakončení předmětu zkouškou je dalším požadavkem ještě úspěšné absolvování vědomostního testu z přednášek, cvičení a vybrané literatury. Literatura: Kreativita. Edited by John S. Dacey - Kathleen H. Lennon. Vyd. 1. Praha : Grada, 2000 Kognitivní psychologie. Edited by Robert J. Sternberg, Translated by František Koukolík. Vyd. 1. Praha : Portál, 2002 Kreativita a její rozvoj. Edited by Petr Žák. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2004 Síla kreativní inteligence :10 cest k pramenům vašich tvůrčích schopností. Edited by Tony Buzan, Translated by Hana Krejčí. 1. vyd. V Praze : Columbus, 2002 Obdivuhodný člověk :úvahy o lidské tvořivosti. Edited by Jaroslav Malina - Renata Malinová. V Ostravě : Profil, 1991 Úspěšná inteligence :jak rozvíjet praktickou a tvůrčí inteligenci. Edited by Robert J. Sternberg. 1. vyd. Praha : Grada, 2001 O tvořivosti ve vědě, politice a umění. Edited by Jaroslav Malina. Brno : Nadace Universitas Masarykiana, 1993 Trénink tvořivosti :hry a cvičení pro děti i dospělé. Edited by Werner Kirst - Ulrich Diekmeyer. Vyd. 1. Praha : Portál, 1998 Šest klobouků, aneb, Jak myslet. Edited by Edward de. Bono. Vyd. 1. Praha : Argo, 1997 Příručka pro uživatele mozku :praktické informace a návody pro každodenní život. Edited by Pierce J. Howard, Translated by František Koukolík. Vyd. 3. Praha : Portál, 2002 Emocionální inteligence :šance pro nekonvenční myšlení a alternativní rozhodování. Edited by Dieter Urban. Vyd. 1. Praha : Management Press, 1998 Piliny v hlavě? :návod k užívání mozku - od "majitelů mozku" k "uživatelům mozku". Edited by Vera F. Birkenbihl. Hradec Králové : Svítání, 1996 Staří psi a nové triky, aneb, O tvořivosti a spolupráci. Edited by Warren Bennis. 1. vyd. Praha : Management Press, 2001 Lukášová, Růžena - Nový, Ivan a kol. Organizační kultura. Praha : Grada Publishing, 2004 Leadership from within. Edited by Peter Urs Bender - Eric Hellman, Translated by Pavel Medek. Vyd. 1. Praha : Management Press, 2002 Pravdu mám já, určitě ne ty. Edited by Edward de. Bono, Translated by Pavel Toman. Vyd. 1. Praha : Argo, 1998 Logika vědeckého bádání. Edited by Karl Raimund Popper, Translated by Jiří Fiala. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1997 Čmeláci přece nemohou létat-- :sedm strategií správného rozhodování a řešení problémů. Edited by Barry Siskind, Translated by Aleš Lisa. Vyd. 1. Praha : Management Press, 2003