SOC423 Náboženství v soudobém světě: problémy a koncepty Lekce 10: Náboženský pluralismus. 22. 4. 2009 Náboženský pluralismus a sociologie náboženství Ø Téma náboženského pluralismu patří k jedněm z ústředních témat sociologie náboženství. Ø Podstatnou, byť zcela odlišnou úlohu hraje v obou velkých „paradigmatech“ sociologie náboženství. Ø Sekularizační paradigma – pluralismus jako sekularizační faktor Ø „Nové“ (ekonomické) paradigma – pluralismus jako faktor náboženské vitality Bergerovo chápání pluralismu Ø Berger vychází z předpokladu existence náboženských monopolů v tradičních společnostech. Ø Modernita s sebou podle Bergera přináší pluralitu, z níž vyplývá rozpad jednotné struktury věrohodnosti, relativizace náboženských světonázorů a oslabení náboženských závazků. Ø Sekularizace = krize věrohodnosti náboženství a rozpad plauzibility tradičních náboženských definic reality Ø Náboženství se stává záležitostí osobních preferencí. Kritika Bergerova pojetí (Beckford) Ø Náboženský monopol sotva kdy v historii představoval totální absenci náboženské diverzity. Ø Základní sociologická otázka by se neměla týkat věrohodnosti kteréhokoliv náboženského nároku na pravdu, ale sociálních podmínek, které umožnily náboženskou diverzitu ve smyslu jejího uznání a legitimity. Ø I v situaci náboženské diverzity a plurality může dojít k udržování věrohodnosti jednotlivých náboženských obrazů světa → „teologie náboženství“ Ø Pouhá ko-existence různých forem náboženského vyjádření nemusí vést k podkopání jejich věrohodnosti. Ø Problematickým je i předpoklad, že dobrovolné přijetí náboženské víry vede ke slabšímu závazku než přijetí „povinné“. Pluralismus v tržním modelu náboženství Ø Pozornost je směřována na stranu náboženské „nabídky“. Ø Míra náboženského pluralismu a státní regulace náboženství výrazně ovlivňují náboženskou vitalitu (míru participace na náboženství) ve společnosti. Ø Pro měření náboženského pluralismu ve společnosti v empirických výzkumech se používá několika nástrojů (Inglehart, Norris 2004) : • Herfindahlův index • Chaves-Cannova škála míry státní regulace • Freedom of Religion Index • Freedom House Scale of Religious Freedom „Náboženský pluralismus“ jako víceznačný koncept • Náboženská diverzita • Míra akceptace různých náboženských skupin veřejností • Podpora morální či politické hodnoty rozšiřování veřejné akceptace náboženské plurality Náboženská diverzita • Množství jednotlivých náboženských organizací (skupin) • Množství jednotlivců různého náboženského vyznání • Množství různých náboženských věr/vyznání • Množství jednotlivců, kteří si pro svou potřebu kombinují různé náboženské názory • Vnitřní diferenciace v rámci stávající náboženské tradice Veřejné uznání náboženské diverzity Ø Společnosti se liší nejen v míře náboženské diverzity, ale i s ohledem na míru, v níž jsou různé náboženské skupiny uznávány jako legitimní aktéři ve veřejné sféře. Ø Míra veřejné akceptace se může lišit s ohledem na různé společnosti a různé náboženské skupiny. Ø Co je to vlastně akceptace/uznání? • Právní a ústavní stránka • Samozřejmost existence ve společnosti/veřejnosti • Ochota daných skupin akceptovat jiné partnery ve veřejné sféře Pluralismus jako normativní koncept Ø Pojem pluralismus dnes často obnáší určitý pozitivní ideologický a emocionální náboj → deskriptivní vs. normativní užití konceptu Ø 3 základní významy takto pojatého pluralismu: • oceňování diverzity náboženských kolektivit • oceňování příležitosti svobodné volby mezi různými náboženstvími • oceňování schopnosti a možnosti jedinců kombinovat si svobodně prvky různých náboženství Legislativa v ČR po roce 1989 Ø Listina základních práv a svobod Ø Zákon č. 308/1991 Sb. o svobodě náboženské víry a postavení církví a náboženských společností Ø Zákon České národní rady č. 161/1992 Sb. o registraci církví a náboženských společností Náboženství a Listina základních práv a svobod Ø Hlava 2., Oddíl 1., Článek 16: (1) Každý má právo svobodně projevovat své náboženství nebo víru buď sám nebo společně s jinými, soukromě nebo veřejně, bohoslužbou, vyučováním, náboženskými úkony nebo zachováváním obřadu. (2) Církve a náboženské společnosti spravují své záležitosti, zejména ustavují své orgány, ustanovují své duchovní a zřizují řeholní a jiné církevní instituce nezávisle na státních orgánech. (3) Zákon stanoví podmínky vyučování náboženství na státních školách. (4) Výkon těchto práv může být omezen zákonem, jde-li o opatření v demokratické společnosti nezbytná pro ochranu veřejné bezpečnosti a pořádku, zdraví a mravnosti nebo práv a svobod druhých. Registrační normy podle zákona z 1992 Ø 10 000 zletilých osob s trvalým bydlištěm na území ČR, které se k dané náboženské organizaci hlásí Ø Pokud je náboženská organizace členem Světové rady církví, stačí podpis 500 lidí, kteří se k náboženské organizaci hlásí. Ø Předtím registrováno 19 církví z roku 1991, poté přibyly další dvě. Ø Registrace svěřena Ministerstvu kultury. Náboženství v právním systému ČR Ø Zákon o církvích a náboženských společnostech č. 3/2002 Sb. (na konci roku 2005 novelizován zákonem č. 495/2005 Sb.) Ø Pro účely tohoto zákona se rozumí církví a náboženskou společností „dobrovolné společenství osob s vlastní strukturou, orgány, vnitřními předpisy, náboženskými obřady a projevy víry, založené za účelem vyznávání určité náboženské víry, ať veřejně nebo soukromě, a zejména s tím spojeného shromažďování, bohoslužby, vyučování a duchovní služby“. Ø Více viz: http://www.mkcr.cz/cirkve-a-nabozenske-spolecnosti/ Právní situace v ČR po roce 2002 Ø Zákon č. 3/2002 Sb. O svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností l liberalizace registrování církví (např. podpis pouze 300 lidí hlásících se k církvi) l dodržování lidských práv a svobod, zákonů Ø 2 kategorie církví: registrované a registrované se zvláštními právy Ø vyučování náboženství na státních školách; duchovenská činnost v ozbrojených silách ČR, v místě výkonu vazby, ochranného léčení, či ochranné výchovy; financování státem; konání církevních sňatků; zřizování církevních škol; zachování zpovědního tajemství, je-li toto v praxi církve alespoň 50 let