SOC423 Náboženství v soudobém světě: problémy a koncepty Lekce 11: Náboženství a občanská společnost. 29. 4. 2009 Herbert: normativní a empirický koncept OS Ø Úlohou kritické teorie občanské společnosti je rozlišení normativního a empirického konceptu občanské společnosti. Ø V diskusích o OS se často obě roviny (nereflektovaně) propojují. Ø Empirický koncept = to, co občanská společnost reálně je Ø Normativní koncept = to, čím by občanská společnost měla být Negativní vymezení občanské společnosti • OS nestojí v protikladu státní moci, ale stojí mimo ni. • OS není totožná s politickou společností. • OS je vymezena na jiných principech, než jsou pokrevní a rodové vztahy. • OS není výrazem jednoho politického dogmatu či ideologie. Historie konceptu OS Ø Idea OS byla poprvé formulována v souvislosti s výzvou vůči představě přirozeného, Bohem ustaveného řádu → vznik „sociálna“ Ø Původní koncept OS v sobě nesl stopy osvícenství, mj. v podobě kritiky náboženství. Ø de Tocqueville – slučitelnost náboženství a moderní demokracie v USA Ø Marx – OS jako kamufláž pro nadvládu zboží a kapitalistické třídy Ø Gramsci – ambivalentní povaha OS Občanská společnost podle Bergera Ø Strukturální a kulturní vymezení konceptu občanské společnosti. Ø Ze strukturálního hlediska je OS souborem institucí, které stojí mezi soukromou sférou na straně jedné, a makroinstitucemi státu a ekonomiky na straně druhé. Ø Z kulturního hlediska je OS souborem institucí, které jsou občanské, tj. zmírňují konflikty a posilují sociální mír. Ø Americká tradice spojuje OS s principem voluntarismu. Ø Příbuznost konceptu OS s konceptem „prostředních institucí“. Náboženství a občanská společnost podle Bergera Ø V moderních demokratických a pluralitních podmínkách se náboženské instituce často staly součástí OS vymezené ve strukturálním smyslu. Ø S ohledem na kulturní vymezení konceptu OS je role náboženství ambivalentní. Ø Náboženství může legitimizovat mír a toleranci stejně jako násilí a nenávist. Občanská společnost a proces demokratizace Ø Teorie demokratizace často přisuzují důležitou úlohu občanské společnosti. Ø Jaký je empirický vztah mezi občanskou společností a demokracií? Ø Občanská společnost není dostačující podmínkou pro vznik a udržení demokracie. Ø Hefner: 3 důležité složky – občanská společnost, veřejná sféra/kultura a stát Ø Občanská společnost zdola nebo shora? Náboženství a rozvoj občanské společnosti Ø Role náboženství jakožto podpory občanské společnosti v podmínkách komunistických režimů v zemích střední a východní Evropy: • institucionální prostor • symbolický zdroj • institucionální a ideologické pojítko s mezinárodním řádem • intelektuální síla Gellner: neslučitelnost islámu s OS Ø Podle Gellnera je islám nesekularizovatelný, a proto je neslučitelný s občanskou společností (normativně i empiricky) → OS potřebuje individuální autonomii Ø Gellner opomíjí fakt, že modernita vstupovala do různých regionů odlišným způsobem. Ø V rámci islámu existuje pestrá škála reakcí na diskurzy demokracie, občanské společnosti a lidských práv Ø Existuje pluralita modelů islámu a jeho vztahu ke společnosti. Ø Empirie ukazuje, že islám byl často schopen mobilizovat veřejný diskurz, aniž by potlačoval demokratický pluralismus.