Genderové aspekty na trhu práce Institucionální charakteristiky: Česká sociální politika v kontextu EU Týden 7 (31/03/09) Esping-Andersenova typologie sociálního státu (1) l Založena na 3 principech: 1. dekomodifikace 2. úroveň sociální stratifikace 3. vztah státu, trhu a rodiny v poskytování sociálního zabezpečení Esping-Andersenova typologie sociálního státu (2) l Dělí země do 3 skupin – režimů: 1. liberální – UK, Irsko, USA, Kanada, Austrálie, Nový Zéland 2. konzervativní – Belgie, Francie, Japonsko, Itálie, Německo, Nizozemí, Rakousko, Švýcarsko 3. sociálně demokratický – Dánsko, Finsko, Norsko, Švédsko Vazba na koncept občanství l Marshallův koncept občanství – každý jedinec komunity má práva: - civilní - politická - sociální l Ženy nemohou plně realizovat svá sociální práva – genderově necitlivý koncept (Siim, 2002) Třídění feministické kritiky Esping-Andersenovy typologie • Koncept dekomodifikace je genderově necitlivý • Přehlížení role žen a rodiny v poskytování welfare • Nedostatek pozornosti věnovaný genderu jako formě sociální stratifikace • Přílišná generalizace jednotlivých sociálních států pro potřeby ustavení typologie Genderová necitlivost Esping-Andersenovy typologie l dekomodifikace se nevztahuje do takové míry k ženám – ignoruje situaci žen v domácnosti, které pečují o děti vykonávají neplacenou práci (Sainsbury, 2001) – z toho důvodu je natolik neochrání před chudobou či závislostí na manželově příjmu Přístup k placenému zaměstnání l Orloff (1993) – hledisko přístupu k placenému zaměstnání a kapacita vytvořit a zajistit chod domácnosti l pokud je toto hledisko opomenuto – reprodukce nerovných genderových vztahů l mužské a ženské programy sociální politiky (Fraser, 1989) l dvouvrstevný sociální stát (Orloff, 1996) Iluzornost Esping-Andersenovy typologie l podle Kaszy (2002) není tato typologie relevantní ze 2 důvodů: 1. klíčové oblasti sociální politiky uplatňují podobné přístupy především ve vztahu státu a poskytování těchto služeb 2. z důvodu umožnění dělení do modelových typů dochází ke generalizace, resp. odhlížení od mezinárodních specifik v sociální politice Defamilializace (1) l Lister formuluje paralelně k dekomodifikaci pojem defamilializace l schopnost jedince udržet si přijatelnou sociální úroveň skrze TP nebo WS l stát odhlíží od rodiny a rodinných příjmů, opatření SP umožňují jedinci individuálně se ochránit (např. zahrnuje opatření denní péče o děti) Defamilializace (2) l Esping-Andersen a Korpi používají tento termín v jiném kontextu – rozsah podpory rodinám od státu, celkové výdaje na rodinnou politiku l ve feministickém kontextu tento pojem znamená – rozsah opatření WS, která snižují závislost žen na rodině a podporují jejich nezávislost Index defamilializace (1) Bambra, 2004 l Faktory: 1. relativní míra ekonomické aktivity ženské pracovní síly (resp. rozdíl mír mužské a ženské ekonomické aktivity) 2. míra náhrady dávky v mateřství 3. délka poskytování náhrad v mateřství 4. průměrná ženská mzda (vyjádřená procentem z průměrné mzdy mužů) Index defamilializace (2) Bambra, 2004 l dělení států podle výsledku do 3 skupin: 1. nízká defamilializace – skóre je nižší než průměr větší o standardní odchylku 2. střední defamilializace – skóre je na úrovni průměru 3. vysoká defamilializace – skóre je vyšší než průměr větší o standardní odchylku Dělení států podle indexu defamilializace Bambra, 2004 l státy s nízkou defamilializací – USA, Austrálie, Nový Zéland, Japonsko l státy se střední defamilializací – Belgie, Francie, Itálie, Irsko, Kanada, Německo, Nizozemí, Rakousko, Švýcarsko, UK l státy s vysokou defamilializací – Dánsko, Finsko, Norsko, Švédsko Závěry Bambra, 2004 l Esping-Andersenova typologie neužívá gender jako primární optiku, ale ve skutečnosti není natolik genderově necitlivá – index defamilializace dělí země přibližně do stejných skupin jako index dekomodifikace l podobnosti mezi oběma indexy/typologiemi ukazují na relevanci Esping-Andersenovy typologie – identifikuje podobnosti, umožňuje klasifikaci Typologie založená na intenzitě „breadwinner“ modelu l Lewis a Ostner definovaly: 1. silný „breadwinner“ model – živitel a závislá manželka a děti, posuzuje se příjem domácnosti, rodinná politika familializační 2. modifikovaný „breadwinner“ model – integruje opatření z obou modelů (např. zdanění domácnosti a dávky v rodičovství) 3. slabý „breadwinner“ model – posuzují se příjmy jedince, dávky v rodičovství, zkrácené pracovní úvazky Mužský „breadwinner“ x individuální model Obecná podpora – podpora „dual earner“ – tržně orientovaný model l Korpi (2000), Sjöberg (2001) definují tři modely podpory rodiny: 1. obecná podpora – žena nepracuje nebo pracuje a její příjem je doplňkový 2. podpora modelu obou vydělávajících partnerů – rovnoměrné rozdělení povinností 3. tržně orientovaný model – stát se nevměšuje, nechá do vztahu placené/neplacené práce vstupovat trh Dělení rodinné politiky (1) l přátelská k rodině (z ang. family-friendly) l přátelská k ženám (z ang. women-friendly) l opatření politik přátelských k rodině nevede k větší genderové rovnosti (např. Skandinávie) l Borchorst, Siim (2002) – koncept „univerzálního pečovatele (z ang. universal caregiver) Dělení rodinné politiky (2) l explicitní l implicitní l deskripce typů rodinné politiky – viz tabulka (dle Matějková, Paloncyová, 2004) Charakter rodinné politiky v ČR l Saxonberg, Sirovátka (2006) l vývoj defamilializace refamilializace l role opatření – denní péče o děti, vysoké dlouho poskytované dávky, politika TP (a dále také GPG) l rozdíl od skandinávského modelu – přetrvání tradičních genderových vztahů Evropská politika l Amsterdamská dohoda – princip „mainstreamingu“ l Evropská strategie zaměstnanosti – cíl: podíl ekonomické aktivity žen 60% v roce 2010 Cestovní mapa k rovnosti mezi ženami a muži na roky 2006 - 2010 l navazuje na Rámcovou strategii pro rovnost mezi ženami a muži a na Lisabonskou strategii l 6 prioritních témat: 1. rovná ekonomická nezávislost pro muže a ženy 2. slaďování soukromého a profesního života Cestovní mapa k rovnosti mezi ženami a muži na roky 2006 - 2010 3. rovné zastoupení v rozhodovacích orgánech 4. vymýcení všech forem násilí na základě pohlaví 5. eliminace genderových stereotypů 6. zvyšování genderové rovnosti v externí a rozvojové politice Dotazy? Téma příští přednášky Úvod do politik harmonizace práce a rodiny a opatření péče o děti