http://mujweb.atlas.cz/www/gotika1/rajolt.html
Mistr Rajhradského oltáře
Jeho dílna působila na Moravě, snad v Olomouci nebo v Brně, v letech 1420 - 1440. Mistr znal
dobře dílo Mistra Třeboňského oltáře a díla vzniklá v prvních dvou desetiletí 15. století. V
jeho díle se spojuje tradice krásného slohu s uměním oblasti franko-flámské, projevující se
zájmem o prostor a dramatičnost děje. Mistr měl zájem o realitu. Je to patrné ve vzhledu
vedlejších postav a v drastických detailech líčených scén. Zajímal se i o soudobé šaty, zbroj
i účesy. Napjatou atmosféru doby signalizuje sklon ke karikatuře a společenské kritice. Jeho
obrazy už nebyly určeny k adoraci, ale k aktivnímu vnímání a pozorování.
Nesení křížeUkřižování
Z Rajhradského oltáře se zachovalo pouze šest desek s Kristovou pašijí a legendou o sv. Kříži:
Poslední večeře, Kristus na hoře Olivetské, Nesení kříže, Ukřižování, Zmrtvýchvstání a
Nalezení kříže. Sám mistr maloval pouze střed - desky Nesení kříže a Ukřižování u ostatních je
patrná práce dílny.
o Ukřižování, Nesení kříže - mistr
o Kristus na hoře Olivetské, Nalezení sv. Kříže - první pomocník a mistr
o Zmrtvýchvstání - druhý pomocník
o Poslední večeře - první pomocník
Oltář má zajímavý osud. Pochází z benediktinského kláštera v Rajhradě, ale určen byl pro
kostel sv. Mořice v Olomouci, kde se připomíná oltář sv. Kříže v roce 1440. Roku 1784 byl
oltář odstraněn a desky se dostaly do kostela sv. Filipa a Jakuba v Olomouci-Nových Sadech.
Podle kdysi zaznamenaného ústního sdělení zde bylo koncem 19. století deset desek oltáře
rozštípáno.
Poslední večeřeZmrtvýchvstání
Do díla Mistra Rajhradského oltáře se počítá oboustranně malovaná Deska z Náměště s Mučením
sv. Apoleny a Mučením sv. Kateřiny, která vznikla kolem roku 1425 a Oltář Svatojakubský
(1430), pocházející asi z chrámu sv. Jakuba v Brně. Námětem oltáře byla legenda mariánská a
svatojakubská a zachovalo se z něho třináct obrazů - osm o sv. Jakubovi a pět o Panně Marii. V
díle se objevují i prvky svědčící o mistrově dalším vývoji. Na mariánských deskách je patrná
spoluúčast malíře, čerpajícího z odkazu Mistra Třeboňského oltáře, na svatojakubských pracoval
malíř poučený mistrem a také pod jeho dozorem pracující.
Stětí sv. Jakuba
http://prostyzivotzdarma.ic.cz/psycho/rajhrady.html
Oltář nalezení sv. Kříže z Olomouce
(Rajhradský oltář)
----------------------------------------------------------------------------------------------
Úvod
Rajhradský retábl se skládá ze šesti obrazů. Zachovaly se čtyři výškové desky jednostranně
pomalované (Poslední večeře, Olivetská hora, Zmrtvýchvstání spolu s obrazem Nalezení a
zkoušení sv. Kříže). K tomu se připojuje dvojice šířkových tabulí (Ukřižování a Nesení kříže).
Podle celkového malířského slohu, kresby, typologie, rozměrů tabulí a řady technických indicií
(zejména stejného zlatého pozadí, puncování okrajových lemů a stejného puncování nimbů tj.
svatozáří) se jedná jistě o část jediného oltářního celku. Název „archa rajhradská“ navrhl A.
Matějček podle staršího naleziště pěti tabulí v obrazárně benediktinského kláštera v Rajhradě
(nyní uloženy ve sbírkách Moravské galerie). Pro tzv. Rajhradský oltář se již dnes nepoužívá
název „archa“, protože ten by měl logicky označovat oltář skříňového typu, tedy takový, kdy
střed a popřípadě i vnitřní strany křídel, jsou plasticky pojednány nečastěji reliéfní
dřevořezbou (Blažíček-Kropáček 1991, 19).
Provenience, místní a časové zařazení
Při nálezu obrazu Ukřižování v Nových Sadech u Olomouce v kostele sv. Filipa a Jakuba zjistil
A. Kutal z ústního podání místního faráře V. Soušky, že spolu s Ukřižováním zde údajně bylo
ještě dalších deset desek, které měly být koncem 19. století rozštípány a spáleny (Kutal 1936,
67; Hlobil 1980b). K roku 1784 lze přepokládat přestěhování celého souboru z farního kostela
sv. Mořice v Olomouci, kde je dokumentováno umístění oltáře sv. Kříže nejpozději od roku 1424.
Je však málo pravděpodobně, že by unikl ničivému požáru v roce 1709, při kterém shořelo
dalších 26 oltářů, varhany, kazatelna, spadl vysoký průčelní štít, a kdy se ve věži přímo nad
oltářem slily čtyři zvony (Hlobil 1980b, 49, Kropáček 1946, 57). V kostele sv. Mořice byl však
v 15. stol. ještě oltář zasvěcený Nalezení sv. Kříže, a to v suterénní kapli či kryptě pod
jižní věží, jež je dnes zasypaná (Hlobil 1980b, 43). Neobvyklé umístění oltáře zasvěceného
Nalezení sv. Kříže může být odůvodněno tradicí vycházející z analogického podzemního umístění
kostela sv. Heleny na místě legendárního nalezení kříže při chrámu Božího hrobu v Jeruzalémě.
Společně s faktem, že v Rajhradě nepatřily zbytky oltáře k inventáři klášterních svatyní, ale
do obrazárny založené v roce 1838, dokládají, že původ tzv. Rajhradského oltáře z kostela sv.
Mořice v Olomouci lze považovat za pravdivou hypotézu.
Nový průzkum souboru desek oltáře Nalezení sv. Kříže se nemohl opřít o dendrochronolgický
průzkum (pomocná datovací metoda založená na počítání letokruhů v řezech kmenů a sledování
jejich změn v závislosti na změnách klimatu), protože desky jsou sice z jedlového dřeva, ale
v minulosti byly všechny ztenčeny, zpevněny novým dřevem a opatřeny smrkovým roštem
(v některých materiálech se mylně generalizuje, že celý obraz je namalován na smrkovém dřevě).
Obraz byl též zkoumán pomocí infračervené reflektografie (kopírování výtvarného díla založené
na odrazu infračervených paprsků, které odrazí pouze vrstvu nacházející se přímo na
podkladovém materiálu). Ta ukazuje štětcovou podkresbu maleb, jež dále umožňuje srovnání
s publikovanými kresbami, motivy a ikonografií malířství rakouských a německých měst v celé
první polovině 15. století, doplněné srovnáním se sochařskou tvorbou téže oblasti. Podkresby
dokládají, že návrh celého oltáře (i oltáře Svatojakubského) je dílem jedné ruky. Šlo o
hlavního mistra, umělecky nejvýznamnějšího člena dílny. Naproti tomu barevná vrstva maleb na
řadě míst (zejména v hlavách obou středních desek) prokazuje rozpačitost až nezvládnutí tvaru,
který je předkreslen, a mohla by být proto interpretována jako práce dílenských
spolupracovníků (Bartlová 1999, 432-433). V barevné vrstvě se objevují rukopisné i formální
rozdíly, které svědčí o společné práci několika umělců. Nejnápadnější rozdíl spočívá v tom, že
některé části obrazů jsou budovány na malířském principu, který váže lokální barvu šerosvitem
silně podmalované modelace, který sahá zpět až k třeboňskému mistru, kdežto jiné části jsou
malovány v tvrdém plastickém dobovém slohu zvýrazňujícího místní barvu. Malíř, který byl
hlavou dílny se inspiroval třeboňským mistrem a ostatní práce byla rozdělena mezi více či méně
šikovné pomocníky pracující soudobým stylem práce (Matějček 1950, 25).
Malířské pojetí desek je v pevné tradici českého krásného slohu a někteří dosavadní
badatelé se nechali přesvědčit o zařazení vzniku maleb do období, kdy české malířství krásného
slohu bylo určující silou středoevropského uměleckého vývoje, tedy před rokem 1420. Stylová
poloha určuje vzdělání malíře olomouckého oltáře do Čech. Identifikace doby a místa působení
dílny kde se vyučil, je však úkolem dalšího studia. Malíř olomouckého oltáře prokazatelně
užíval češtiny a byl tedy patrně etnicky českého původu: ďábel v levém horním rohu desky
Nalezení sv. Kříže nese pásku s úryvkem textu legendy o nalezení kříže se slovy „o yudo yudo
…“, což je české slovo použité v latinském textu (bohemismus) v pátém pádu (vokativu).
(Bartlová 1999, 433). Stručné shrnutí dosažených výsledků ovšem potvrzuje Hlobilovu
interpretaci pramenů a umožňuje identifikovat oltář Nalezení sv. Kříže, vytvořený kolem roku
1450 pro kryptu kostela sv. Mořice v Olomouci, spolu s deskami zachovanými v Rajhradě a
v Nových sadech.
Uměleckohistorické poznání
Dějepis umění se zabývá tzv. Rajhradským oltářem od roku 1925. Tehdy jej uvedl do odborné
literatury K. Chytil s datací do třicátých let 15. století (Chytil 1925, 58). A. Kutal na
výstavě gotického umění na Moravě a ve Slezsku v zemském muzeu v Brně v monografické studii
spojil desky z rajhradského kláštera s obrazem Ukřižování, který nově objevil v Nových Sadech
u Olomouce, a celek datoval do dvacátých let 15. století. Zároveň byly na výstavě shromážděny
i rozptýlené desky tzv. Svatojakubského oltáře, jež spolu s deskou z Náměště tvoří většinou
badatelů akceptovanou skupinu maleb, připisovaných „Mistru Rajhradského oltáře“ a jeho dílně.
Kutal viděl původ umění anonymního malíře v jihočeském prostředí. Výtvarná produkce té doby se
začala přesouvat v posledních letech před vypuknutím husitských bouří z neklidné Prahy do
bezpečnějších jihočeských a moravských měst. Malíř rajhradského oltáře je posledním velkým
zjevem předhusitské epochy, který už nebyl činný v centru země, kde byl asi pouze umělecky
vzdělán, ale na Moravě, s velkou pravděpodobností v Olomouci nebo v Brně (Pěšina 1976). Navíc
ukázal na souvislosti s uměním Uher, Norimberka, Salcburku a Slezska dvacátých let 15.
století, které podle jeho názoru dokládají, že ještě v této době působilo české umění
v okolních zemích stejně silným vlivem jako dříve. A. Stange ve svém kompendiu o
středoevropském gotickém malířství soudí, že moravský mistr byl ovlivněn rakouským malířstvím
vrstvy tzv. Hanse von Tübingen (tj. Mistra Votivní desky ze St. Lambrecht) a sám naopak
zapůsobil na následující rakouskou generaci Mistra tzv. Albrechtova oltáře (Bartlová 1999,
432).
Mistr rajhradského oltáře nebyl ještě malířem pozdní gotiky a nebyl jím ostatně nikdo z jeho
západních vrstevníků, ale intuitivně směřoval k tomuto novému názoru, který v dalších
desetiletích v Nizozemí zvítězil. Mistr se dnes jeví jako malíř, který svým dílem dovršil a
uzavřel dlouhý vývoj českého deskového malířství lucemburské éry a spojil domácí tradice se
západoevropským stylem. Pokus o reformu krásného slohu a o jeho překonání se mu sice v celém
rozsahu nepodařil, ale v tehdejší složité situaci českých zemí se mu ani podařit nemohl. Pod
jeho vlivem vznikla převážná část děl jihočeské deskové malby druhého a třetího desetiletí
(triptych zátoňský, triptych hýrovský a triptych tzv. Reininghausův v Národní galerii v Praze)
(Pěšina 1976, 62-64).
Nejpodrobněji se skupině tzv. Rajhradského oltáře věnoval ve své monografii o malířství první
poloviny 15. století P. Kropáček (1946), který pokročilé prvky v pojetí prostoru obrazů
zdůvodnil ovlivněním malíře franko-vlámsky orientovaným českým knižním malířstvím kolem roku
1410. Slibný vývoj českého malířství, které se vyrovnalo potencí nizozemskému malířství,
přerušily husitské války. Dosavadní názory lze shrnout myšlenkou, že „Mistr rajhradského
oltáře, se vyučil v Praze a zpracováním franko-vlámské knižní malby do monumentálního
malířství krásného slohu geniálně tvoří inovace v pojetí prostoru obrazu, psychologii figur a
dramatických narativních scén. Tímto novátorským přístupem konstituuje pozdně gotické umění“
(K. Chamonikolasová 1992).
Naproti tomu Matějček nevidí v deskách rajhradského oltáře žádný větší umělecký pokrok
evropského měřítka. Podle něho realismus v charakteristice hlav v podstatě nepřekonal starší
typové pojetí, ale v místech, která maloval mistr, nabývají fyziognomické charakteristiky
postav naturalistické formy, ve kterých zaniká gotická stylizace. Oltář také ukazuje společnou
slohovou tendenci, která ruší nadvládu šatu nad tělem a míří od bohatého dekorativního členění
rouch a plastické mnohotvárnosti záhybů k jednodušší a klidnější záhybové soustavě. Roucho
více lne k objemu těla, lemy drapérií se vlní v klidnějším rytmu a jejich cípy se zkracují
(Matějček 1950, 26).
Historické souvislosti
Vývoj českého malířství nebyl ukončen husitskými válkami najednou. Pouze se omezila produkce
v oblastech, které byly postiženy, zatímco v jižních Čechách a na Moravě vzniká po roce 1420
mnoho děl. Z této doby se zachovalo více památek než z doby předhusitské. Dílo rajhradského
mistra pochází tedy z období, kdy nepochybně zanikají velké dílny se společenským vlivem,
produkující slohově jednotné obrazy. Husitské války (1419-1436) uvrhly Čechy na dlouhou dobu
do stavu kulturní izolace a umělecké sterility, která kolem poloviny století dosahuje patrně
svého nejkritičtějšího bodu. Ve druhé třetině století došlo k rozluce českého a německého
malířství a tedy i izolaci od vlivů nizozemského malířství a později vpádu italské renesance
do německého malířství. Největší část výtvarných projevů lucemburské éry byla zničena,
kulturní rozvoj byl ochromen na dlouhá léta. Většinu finančních prostředků později spolkla
obnova zničených měst a klášterů a umělecké obory spíše vegetovaly na okraji veřejného zájmu.
Na českém umění se nutně muselo projevit více než padesátileté odtržení od vyvíjející se
Evropy. Filozofickým názorem té doby byl kvietizmus čili filosofické zdůvodnění pasivity,
odevzdanosti osudu a Bohu oddaného životního postoje.
Teprve nastoupení Ladislava Pohrobka (1453), syna krále Albrechta II. Habsburského a Alžběty
Lucemburské, na český trůn poněkud utužilo spojení s cizinou, pro kterou znamenala vláda
katolického panovníka záruku uklidnění a konsolidace. Situace podobná předešlé nastala za
vlády Jiřího z Poděbrad, kdy vypukla další vlna obrazoborectví. Města v té době byla už
silnější, takže se dařilo i umění a rostly zakázky pro umělecké dílny, opět se zdobily
utrakvistické (kališnické, podobojí) kostely, když pominul husitský rigorismus. Obdobím
stabilizace poměrů v českých zemích je teprve období polského krále Vladislava II.
Jagellonského na přelomu XV. a XVI. století (Pěšina 1940, 15-16).
Ukřižování
Dřevo potažené plátnem (101´142 cm), na kterém je nanesen křídový podklad, malířskou technikou
je tempera. Pravý okraj (z pohledu diváka) byl seříznut o dva či tři centimetry, levý o
několik centimetrů. Dílo je uloženo v Národní galerii v Praze pod identifikačním číslem O1584.
Obraz byl restaurován v roce 1938 B. Slánským, v letech 1997-1998 byly desky z Moravské
galerie restaurovány M. a R. Hamsíkovými.
Deska Ukřižování z Nových Sadů má v českém malířství obvyklé schéma tzv. velkých Kalvárií.
V tomto základním schématu je mu v českém malířství nejbližší kánonový obraz Hasenburského
misálu, který má též mezi kříže stěsnané trojúhelníkové skupiny postav po obou stranách
Kristova kříže, který stojí v ose obrazu. Ikonografickým původem se zabýval již A. Kutal ve
svém článku ve VS XXXII. (1936, 67-68), ve kterém stanovil italský původ základního schématu
(Giotto). S italským uměním lze srovnat především obraz Nesení kříže. Giotto má v padovské
Aréně na své fresce s tímto výjevem totožné základní rozvržení. Podobnost lze také najít
v obraze „Cesta na Kalvárii“ od Simona Martiniho v Louvre, který obsahuje všechny hlavní
postavy a základní rysy rajhradské tabule (Kropáček 1946, 57-58).
Osoby kolem kříže
Ústřední téma křesťanství ze středu oltáře Nalezení sv. Kříže je vyjádřeno v podobě scény
s mnoha postavami. Tento typ obrazu se třemi kříži nazýváme velkou nebo mnohofigurovou
Kalvárií (na rozdíl od „malých“ Kalvárií s jediným křížem, i když pod ním může být více
postav), zahrnuje kromě dvou skupin komparsu pod křížem – po pravici Kristově jeho „přátelé“ a
po jeho levici „nepřátelé“, i ukřižování dvou lotrů.
Oba zločinci dostali v průběhu historie jména a to Dismas (dobrý) a Gesmas (špatný). Jsou to
jména přejatá z apokryfního Nikodémova evangelia (asi 5. stol). Lotr po pravici uznal, že
Ježíš je Mesiáš, zatímco druhý to odmítl. Výtvarné umění řídící se podle Lukášova evangelia
rozlišuje mezi kajícím se a zatvrzelým zločincem. Výraz „dobrého“ zločince je klidný a mírný,
téměř podobný výrazu Krista, výraz druhého je zmučený a jeho tvář je obrácená z obrazu ven.
Duše dobrého je odnášena andělem; duše špatného démonem. Aby se od sebe postavy jasně odlišily
jsou zločinci nejen menší a ke kříži jsou připoutáni provazy, ale jejich kříže jsou ve tvaru T
(crux commissa) nebo je také nazývaný „kříž antonínský“.
"Když přišli k Ježíšovi a viděli, že je již mrtev, nelámali mu kostí, ale jeden z vojáků mu
probodl kopím bok; a ihned vyšla krev a voda.“ (J 19, 33-34). Symbolika, která se týká rány
v Kristově boku, pochází většinou od sv. Augustina. „Krev a voda“, které tekly z rány,
představují eucharistii a křest, rána je na straně pravé a dle Augustina tedy na straně
věčného života. Vojáka, který probodl Kristův bok obklopily mnohé legendy a dohady. Spásná
role Kristovy prolité krve a její totožnost s eucharistií jsou podtrženy nejen praménky pod
příčným břevnem kříže, ale také postavou slepého Longina na koni, který se fyzicky i duchovně
uzdravil krví stékající po kopí, kterým s pomocí svého spolujezdce probodává Kristův bok.
Spolujezdec naznačuje Longinovu slepotu. Později Longin uvěřil v učení Krista, byl pokřtěn a
podle Zlaté legendy zemřel mučednickou smrtí rukou Římanů. Teologický význam pozdně
středověkých kalvárií spočíval zejména v ukázání spásonosné úlohy eucharistie, ovšem vzhledem
k dobově nevhodným asociacím k husitům upouští olomoucký oltář (i znojemský) od podtržení
tohoto záměru postavičkami andělů, kteří by chytali Kristovu krev do kalichů (Hall, 1991)
Všechna čtyři evangelia se zmiňují o tom, že před smrtí byla Kristovi nabídnuta houba namočená
v octě (v některých materiálech i ve žluči) a nabodnutá na palmovou ratolest. Legenda dala
postavě s houbou jméno Stefaton a středověké umění jej obvykle přidružovalo do dvojice
s Longinem. Stefaton je zde zobrazen z přísného profilu s vyplazeným jazykem, s posměšným a
tupým výrazem ve tváři.
Mezi křížem „špatného“ lotra a ústředním křížem Kristovým je skupinka vojáků v čele se
spravedlivým setníkem, který rovněž jako Longin uvěřil v Krista. Setník drží v levé ruce štít
s třemi rohy, s tváří starce. K původu tváře na štítu existuje několik legend více či méně
pravděpododobných. Jedním z posledních výkladů původu je starý řecký mýtus o Perseovy a jím
useknuté hlavě Medůzy. Minerva (řec. Pallas Athéna či Athéné), která se zrodila z hlavy Jova
(Dia), tak že vyskočila v plné zbroji, obdržela od Persea jako dar useknutou hlavu Medůzy
s hady místo vlasů jako odměnu za její pomoc v boji proti této nestvůře. Sama daroval Perseovi
štít, jehož pomocí Medůzu zabil. V antickém umění se tato hlava objevuje na Minervině „igidě“,
plášti z kozí kůže, jenž je rovněž lemován hady. Později zdobí její štít. Tento motiv převzali
turci a na válečné štíty si tuto hlavu malovali. Snad to tím důvodem proč římští vojáci v čele
se setníkem jsou spojeni s tímto „pohanským“ symbolem. Dalším prostším výkladem je ten, že
tvář starce by mohla být tváří Boha a štít se třemi rohy symbolyzuje Svatou trojici.
Spravedlivý setník má pravou ruku zvednutou do výše úst, což ve středověké ikonografii
znamená, že hovoří. Nejspíše k mladíkovi s blond vlasy, jehož význam je v obraze nejasný. Má
na sobě šaty dle soudobé módy poloviny 15. století. Jeho tvář se vymyká standardnímu
zobrazení, je napjatá jakoby v očekávání jaké poučení nebo zprávu od setníka zaslechne. Obě
postavy se svým vzezřením ze scény ukřižování vylučují. V jejich výrazech není ani smutek ani
vzrušení z právě probíhající události. Mezi setníkem a křížem, pod cípem Kristovy roušky se
objevuje postava starce, jehož role není taktéž ještě dostatečně pochopena. Nad celou skupinou
vystupuje kopí s korouhví. Na korouhvi je symbol chí-rhó, který někdy zastupoval kříž a
odvozuje se od vidění římského císaře Konstantina Velikého před bitvou u Milvijského mostu
přes Tiber r. 312 a tedy zásadního zvratu v prosazení křesťanství v říši. Tato zástava se
vyskytuje opět ve výškovém obraze Zmrtvýchvstání a zde je jakýmsi předobrazem i symbolem
Kristova vzkříšení a jeho vítězství nad smrtí.
Jako první diváka upoutá postava Máří Magdaleny objímající patu kříže. Postava má největší
měřítko – je to tzv. imago pietatis, postava, s níž se kající věřící má v modlitbě před
obrazem ztotožňovat. Magdalenin závoj je stejně jako závoj hlavy omdlévající Panny Marie a žen
jejího doprovodu skropen Kristovou krví. Nepochopením nebo záměrným rozšířením významu motivu
se tu projevuje časová i místní vzdálenost od pražského uměleckého centra krásného slohu,
neboť krví skropenou roušku by měla mít podle logiky motivu jen Panna Maria (ostatek jejího
závoje byl získán Karlem IV. pro pražskou katedrálu a motiv je od poloviny 14. století
pozoruhodným českým specifikem). Máří Magdalena bývá zobrazována často v tomto období jako
samostatná postava. Klečí u paty kříže a vášnivě objímá kříž a nechává na sebe dopadat kapky
Kristovy krve jako připomínku eucharistie a symbol křesťanského mučednictví. Zde na obraze
ukřižování je Magdaléna mohutnou postavou s masitým obličejem, která přispívá spíše
k horizontalitě a hmotnosti obrazu.
Panna Maria stojí pod křížem podpíraná sv. Janem. Tento vzor se ustavil v 9. století v umění
karolínské renesance. Kristus ještě naživu, svěří svému apoštolu sv. Janu do péče svou matku.
Sv. Jan má v tváři vepsaný starostlivý, ale věcný a nesentimentální smutek a úzkostně sleduje
co se děje s Pannou Marií. Ta má levou ruku opřenou o loket pravé ruky, což je tradiční gesto
pro vyjádření zármutku pocházející z helénistických dob. Panna Maria na obraze omdlévá. V době
15. století dochází ke kombinaci s tímto dalším prvkem, avšak omdlení Marie nemá žádnou
biblickou oporu. Jde pravděpodobně o výtvor pozdně středověkých kazatelů a mystiků. P. Marii
podepírají také tři zbožné ženy, takže tvoří spolu s Janem a Marií skupinku šesti osob.
Na rozdíl od Nesení kříže malíř umístil celou scénu v jednom plánu a kříže obou lotrů postavil
vedle skupin lidí pod křížem Kristovým, nikoliv za nimi, jak bývalo obvyklé. Originální je
také malíř v přidání postav vojáků, kteří přesekávají lotrům nohy. Ačkoli přeseknuté kosti
obou lotrů jsou motivem založeným na popisu ukřižování v Bibli (J 19,32), zachycení činnosti
vojáků je jen málo. Přistavění žebříku v levé části obrazu k „dobrému“ lotrovi nemá v malířské
tradici, až na několik vyjímek, obdoby. Postavení červeně oděné figury na okraji je velmi
podivné, neboť voják na žebříku v nepřiměřeném měřítku vypadá spíše jakoby se „vznášel“ nad
hlavami krajních figur (a málo na tom změní doplnění chybějících několik centimetrů odříznuté
desky).
Pod figurou vojáka u kříže „dobrého“ lotra stojí tři postavy bez svatozáří označené už A.
Kutalem za možné donátory oltáře. Je možné, že by mohlo jít o vdovu Agnes Ničmuslin (Anežku
Nezmejslovou) s chlapcem a za ní, v podružné úloze, by se mohlo jednat o předního olomouckého
patricije a vykonavatele její závěti Jana Fulgrabena. Podle archivních zjištění (Hlobil 1980b)
odkázala roku 1444 tato vdova sumu 130 hřiven na pořízení a nadání oltáře sv. Kříže v kryptě
kostela sv. Mořice v Olomouci. Je otázkou, zda-li jsou tyto postavy ve skupině neúčastněné na
zobrazeném dramatu donátory či pouhými diváky. V době vzniku obrazu by se donátor sotva
spokojil s tak podřadným místem na obraze a tak povrchním provedením postav. Navíc může jít o
tendence mistra zasadit do obrazu narativní prvek postav ze současného života (Matějček 1950,
137).
Obraz je přímo nabitý postavami. Je zde dvacet čtyři lidských tváří, tedy dvacet čtyři
lidských postav, i když ne úplných. Toto číslo není možné považovat za náhodné, zvlášť v tak
vypjatém tématu jako je Kristovo ukřižování. Počet nepochybně odkazuje buď k dvanácti
apoštolům nebo na skupinu starců v Apokalypse, kteří se účastnili otevírání sedmi pečetí při
Božím soudu. Takovýchto numerologických souvislostí lze na obraze nacházel mnoho.
Kompozice obrazu
Množství postav je v obraze v pevném vertikálním kompozičním systému. Ten tvoří dvě skupiny
postav vedle Kristova kříže, sevřené mezi vertikály dvou křížů lotrů. Obě skupiny mají
trojúhelníkovitý charakter, tvoří kompozičně nejdůležitější hmoty, jejichž směřování vzhůru
naráží na ramena Kristova kříže přibližně v místech přibitých kristových rukou, čímž tato
místa zdůrazňují. Tuto kompozici na pravé straně obrazu zvýrazňuje jednak žebřík opřený o kříž
„špatného“ lotra, dále krystalické skály o něž je žebřík opřený, halapartny a kopí s vlajkou
ozbrojeného doprovodu setníka, které tvoří špici pravého trojúhelníku. Tato pravá strana
obrazu svědčí o snaze autora o zaplnění volné plochy obrazu, což je pokračování v tendencích
formalistického malířství z počátku století. Celá kompozice obrazu se pravidelně vlní a
v jejich minimech těchto vln jsou umístěny dominanty obrazu – kříže. Stejnou zvýrazňovací
funkci v levé části obrazu má čepice sv. Longina, jeho kopí i tyč s houbou. Na obraze jsou na
obou okrajích obrazu další doplňkové prostory zaplněné vojáky, kteří sekají do nohou obou
lotrů. Tento drastický výjev ovšem výrazně nezvyšuje dramatickou atmosféru obrazu.
Snaha o prohloubení prostoru je velmi nepatrná, celá skupina má ráz velmi plošný. Malíř se
sice pokusil v obou postranních křížích o perspektivní zkratku (zešikmení) a v detailech
dosáhl prohloubení vysokým reliéfem, ale přesto je prostor obrazu mělký.
Obraz působí především teplým dojmem. Dvě třetiny úplných postav má na sobě oděv barvy škály
teplých barev. K měkkému a teplému pocitu z obrazu přispívají zlaté nimby svatých postav a
zlaté pozadí horní poloviny obrazu. Barevnou kompozici tvoří především červená, která se
rozprostírá po celé ploše obrazu. Hlavní plochy tvoří pláště Máří Magdalény a tlumenější
červeň pláště spravedlivého setníka uprostřed obrazu. Doplňkovými plochami na krajích obrazu
jsou pláště katanů a donátorky s karmínovou až cihlově červenou barvou s bílými světly.
Dalšími plochami jsou pak Longinův plášť, který je tmavěji červený než pláště dominantních
postav a oblek jedné ze tří Marií spolu s dalšími ploškami kapucí, vlajky, rubů plášťů atd.
Blízko červených ploch jsou materiály v doplňkových zelení. Olivově zelená u Máří Magdaleny,
vojáka vpravo, sekajícího lotra, dále hnědozelená na tóze sv. Jana nebo v zelenošedá kabátu
s kožešinou u blond mladíka. Červená barva zajišťuje rytmickou organizaci obrazové plochy.
Nevýrazněji se tato rytmizace objevuje v levé dolní části obrazu u skupinky postav Marií
v prvním plánu. Zde se střídají světlé a tmavé barvy. Panna Marie je oblečena do modrozeleného
pláště, za ní následuje světle, červený plášť zbožné ženy a za ní opět tmavý, hnědočervený
plášť o něco vyšší postavy zbožné ženy. Tento pravidelný rytmus zvýrazňují dvě světlé postavy.
Zprava postava Máří Magdalény, zleva křížem oddělená postava donátorky ve světlé červené
s bílými odrazy na záhybech drapérie. Tři postavy Marií v popředí obrazu navíc tvoří
vertikálně směřující spirálu, která pokračuje postavou Longina, kopím a končí v boku Ježíše
Krista.
Drapérie
V drapériích se projevuje dekorativní, lineárně plastický styl, který od konce 14. století
ovládal české malířství i sochařství. Tento styl drapérií se vyznačuje pravidelným rozčleněním
roucha trubkovitými záhyby nebo vodorovně položenými záhyby. Roucho je doplněno kaskádami a
vychlípenými cípy při zemi. Drapérie jsou vypracovány podle všech pravidel rytmičnosti a
harmonie formalistického slohu v Čechách kolem roku 1400. Přesto lze nalézt slohový zvrat,
který je vidět na zjednodušení naznačených prvků oproti minulému stylu malby. Kontury v lemech
tuhnou, jsou pevnější a prostší, jakoby vymodelované z plechu. Na obrazech rajhradského oltáře
jsou dva druhy drapérií. Vedle těch bohatě rozvinutých, namalovaných v lineárním stylu ve
stylu antických tóg – skupina Marií pod křížem, Máří Magdalena a Panna Marie v Ukřižování,
jsou tu ještě prostá splývavá roucha, nedotýkající se země a téměř bez všech ozdobných motivů.
Tyto rubáše jsou namalovány mnohem realističtěji bez staršího dekorativního systému a mají je
na sobě Kristus a lotrové v Nesení kříže a jediná světská postava v Ukřižování, tj. žena na
levém okraji obrazu. To je důkazem snahy o překonání starého formalistického slohu jeho opakem
- realismem (Kropáček 1946, 63).
Závěr
Rajhradský oltář jsem si pro rozbor nevybral náhodou. Často chodím do Národní galerie nejen
sám, ale také s klienty střediska pro mládež, kde pracuji. Při přijímacích zkouškách na obor
arteterapie nám bylo zadáno k malování téma „biblický příběh“. Vybavil se mi právě tento
obraz, ačkoliv v NG jsou desítky obrazů na podobné téma. V době, kdy probíhaly přijímací
zkoušky, jsem ještě nevěděl, že obraz je součástí velkého retáblu o šesti obrazech. Proto jsem
se zaměřil především na obraz Ukřižování a ostatní nechal v pozadí, ačkoliv jsou o nich stejně
rozsáhlé studie jako o Ukřižování. Tato práce je sice jakými konglomerátem citací všech níže
uvedených autorů, kteří se zajímali o rajhradský oltář, přesto jsem se snažil do práce
vměstnat maximum svých poznatků a dojmů. Svou invenci jsem vložil především do popisu obrazu a
do popisu barevné kompozice.
Tento obraz, který mě silně zaujal, se pro mne stal jakousi branou do světa, který stojí za
obrazy visících v galeriích. Velmi mnoho času jsem příjemně strávil v knihovně Národní galerie
a hledal jsem co nejvíce informací o „Rajhradu“. Byl jsem překvapen kolik odborníků se o tento
pro mě donedávna neznámý obraz zajímá, kolik rozporů se pojí k téměř všem uvedeným nadpisům
v této práci. Dále jsem objevil osobnosti, které se o obraz zajímali. Jako první mě zaujal
poměrně chladný profesionál A. Matějček, který zpracoval tolik materiálu o gotickém umění
v Čechách, až se podle mého mínění z jeho popisů vytratila nadšená jiskra, kterou jsem nalezl
u J. Pěšiny. Tento autor, ale stále stojí napůl cesty od Pavla Kropáčka, který tyto obrazy
zjevně miloval. Věnoval obrazům husitské doby celou monografii. Byl to zapálený mladý
intelektuál, který přestože zemřel v 28 letech v koncentračním táboře, napsal o umění tak
úchvatnou, nadčasovou a vtipnou knihu.
Použitá literatura
ČORNEJ, P.: Evropa králů a císařů, Ivo Železný, Praha 1997
HALL, J.: Slovník námětů a symbolů ve výtvarném umění, Mladá fronta, Praha 1991
HLOBIL, I., BIRNBAUM, V.: Vývojové zákonitosti v umění, Odeon, Praha 1987 [C1075]
HLOBIL, I.: Olomouc, Odeon, Praha 1989 [B3343]
CHYTIL, K.: Antikrist v naukách a umění středověku a husitské obrazné antiteze, Praha 1918
[C1075]
CHYTIL, K.: Malířství pražské XV. a XVI. věku a jeho cechovní kniha z let 1490-1592 [C248]
KROPÁČEK, J.: Slovník pojmů z dějin umění, Praha,Odeon 1991 [B3893]
KROPÁČEK, P.: Malířství doby husitské, Praha 1946 (str. 53-79) [C1]
KUTAL, A.: České gotické umění, Obelisk, Praha 1972 [D1036]
MATĚJČEK, A.: Česká malba gotická, deskové malířství 1350-1450, Melantrich, Praha 1950 (str.
24-25, 135-140, obr. 181-192) [D104]
MATTHEW, D.: Svět středověké Evropy, Knižní klub 1996
Od gotiky k renesanci – výtvarná kultura Moravy a Slezska 1400 – 1550, III. díl Olomoucko
1999, Olomouc, katalog (Milena Bartlová, str. 430-443)
PĚŠINA, J.: Pozdně gotické deskové malířství v Čechách, Česká akademie věd, Praha 1940 (str.
13-21) [C539]
PĚŠINA, J.: Česká malba pozdní gotiky, Praha 1950 [D241]
PĚŠINA, J.: Česká gotická desková malba, Odeon, Praha 1976 (str. 54-64) [B2642]
PĚŠINA, J.:Dějiny českého výtvarného umění I/1, Academia, Praha 1984 (str. 389-397)
Staré české umění, NG Praha 1988
STEJSKAL, K.: Archa rajhradská a její místo ve vývoji českého umění v první polovině 15.
století, UK, Praha 1955 [X1203]
Univerzální lexikon umění, Knižní Klub, Praha 1996
Pozn.: Čísla uvedená v hranatých závorkách označují katalogové číslo knihovny Národní galerie
v Praze ve Štemberském paláci.
.
----------------------------------------------------------------------------------------------
0.kc@seznam.cz
25.11. 2005
LITERATURA:
A.Matějček. Česká malba gotická (1350-1450). Praha: Melantrich, 1940.
Bartlová, Milena. České deskové malířství 1400-1470 a tzv. Rajhradský oltář. [Bohemian Panel
Painting 1400-1470 and the 'Rajhrad Altarpiece]. Brno, Masarykova universita, Filosofická
fakulta, 2000, 496 s.
Bartlová, Milena. Byl Mistr Rajhradského oltáře nebo nebyl? Dějiny a současnost : kulturně
historická revue, Praha, Nakladatelství Lidové noviny. ISSN 0418-5129, 1999, vol. 21, no. 5,
s. 40-44.
Bartlová, Milena. Contribution to the Characteristics of the Master of the Rajhrad Altarpiece
as an Art Personality. Bulletin Národní galerie v Praze, Praha : Národní galerie, 11, 1,
p. 6-22, 13 pp. ISSN 0862-8912. 2002. info
Bartlová, Milena. Eine Neudatierung des sog. Raigerner Altars und die Folgen für die
Chronologie der böhmischen Tafelmalerei des 15. Jahrhunderts (New Dating of the "Rajhrad
Altarpiece" and Consequences for the Chronology of the BOhemian Panel Painting in the 15th
century). Zeitschrift für Kunstgeschichte, München : Deutscher Kunstverlag, 65, 2p. 145-179.
ISSN 0044-2992. 2002. info
Bartlová, Milena. Panel Painting in Bohemia in the Last Third of the 15th Century: The
Question of Continuity. In Die Jagiellonen. Kunst und Kultur einer europäischen Dynastie and
der Wende zur Neuzeit. Nürnberg : Germanisches Nationalmuseum, 2002. p. 245-259.
ISBN 3-926982-85-3. info
· Bartlová, Milena. Poctivé obrazy. Deskové malířství v Čechách a na Moravě 1400-1460 (Honest
Images. Panel Painting in BOhemia and Moravia 1400-1460). Praha : Argo, 2001. 496 pp.
ISBN 80-7203-365-4. info
Charvátová, Kateřina. Čas středověkého člověka. [Time of the Medieval Man]. In: Reflex, roč.
11, 2000, č.: 21, s. 68-70, ISSN: 0862-6634
Jan, Libor. Počátky benediktinů na Moravě a rajhradský klášter. In Ve stopách sv. Benedikta.
Vyd. 1. Brno : Matice moravská, 2002. ISBN 80-86488-09-8, s. 19-27. 24.5.2001, Třebíč.
http://www.umeni-art.cz/en/cisla/XLVIII_2000_5.html
Umění/Art XLVIII, 2000, No. 5
Kateřina Engstová
Několik poznámek k archivním zprávám k tzv. Rajhradskému oltáři
Several Notes on Archive Reports on the so-called Rajhrad Altar
pp. 369-371
Kateřina Engstová recapitulates Ivo Hlobil's standing archive findings on the Rajhrad altar
and asks to what extent the given reports can contribute to the dating of this outstanding
work of art. At the end of the study, she concludes that we cannot find any solid dating
background or a basis for a style analysis in the reports.