Hospodářský rozvoj II. Vladan Hodulák Osnova n Nástup neoliberalismu n Problémy strategie nahrazování dovozu n Východoasijský model n Ekonomické reformy v RZ n RZ a WTO Nástup neoliberalismu n Strukturalismus ovlivňoval praktickou politiku do 70. let n Od 80. let byl vystřídán neoliberalismem n Znaky n trh sám je schopen zajistit rozvoj, co brání rozvoji je naopak státní intervence n obhajoba volného obchodu Problémy strategie nahrazování dovozu n Od 60. let nárůst nerovnováh v ekonomikách RZ n Chronické deficity rozpočtů (státní investice, prodělečné podniky, cenová regulace, byrokracie) n Deficity běžného účtu platební bilance (soustředění na domácí trh, pokles exportu, potřeba dovozu kapitálu, nadhodnocené kurzy) n Výsledný systém byl neudržitelný – nedokázal zaplatit sám sebe n Přesto se jej vlády dlouho držely n Neschopnost přiznat chybu – jediná alternativa byla přesně to, proti čemu bojovali n Rozdělení zisků v rámci přijaté politiky (vliv zájmových skupin) n Neschopnost změnit politický kurz vedla k zadlužování Východoasijský model n Od 70. let bylo zřejmé, že malá skupina zemí v Asii daleko předčí ostatní RZ n Růst HDP n Růst průmyslu n Růst exportu a změna jeho struktury n Tyto státy aplikovali exportně orientovanou strategii růstu, dvě vysvětlení n Aplikace neoliberálního přístupu k rozvoji n Aplikace příznivé industriální politiky vlády Východoasijský model n Protržní vysvětlení (IMF, WB) n Vstup na mezinárodní trh a tvorba stabilního makroekonomického prostředí n V první fázi nahrazování dovozu n V druhé fázi přechod na export (selektivní liberalizace obchodu) n Nízká inflace, nízký dluh (když, tak z domácích úspor), odpovídající kurz n Vysvětlení industriální politikou n Tři fáze industrializace, vláda v každé fázi vybere perspektivní odvětví, do kterých jsou přednostně nasměrovány investice n Kontrola finančního odvětví, levné úvěry pro vybrané n Podpora exportu – nákup surovin za světová ceny, výhodné proexportní úvěry, podpora vzdělávacího systému, výstavba infrastruktury n Obě vysvětlení představují určitý přínos Ekonomické reformy v RZ n Krize rozvojových zemí na přelomu 70. a 80. let a její příčiny n Obrácení se pro pomoc k IMF a WB – nutnost přijetí strukturálních reforem n Privatizace, restrukturalizace, zrušení bariér dovozu n Dopady na rozdělení příjmů v rámci společnosti, nezaměstnanost, redukce státního sektoru – obtížná implementace n Většina RZ provedla reformy, přesto růst v 90. letech poměrně slabý, změna v posledních letech, ale růst nerovnosti n Ekonomové argumentují, že hlavním cílem je zvýšit růst potenciálního produktu RZ a WTO n Přístup RZ k GATT a WTO n Prosazování politiky volného trhu RZ n Politika RZ ve WTO n úsilí o odstranění protekce a dotací v zemědělství n úsilí o změnu struktury cel n úsilí o snížení cel na textilní výrobky (úspěch v rámci Uruguayského kola, liberalizace do 10 let) n rozvinuté země se uchylují k administrativním překážkám n Odhad WB 2001 – odbourání tarifů na import z RZ by jim během 10 let mohlo přinést až 500 mld. USD n Kolo jednání z Doha 2001-2008, G20 Mezinárodní instituce - IMF n Charakteristika n 1945, Washington, hlasování dle vkladů n cíl je udržovat stabilní měnový a finanční systém n půjčky k vyrovnání platebních bilancí n Vztah k RZ n Fond nebyl původně určen pro rozvojovou pomoc, problematika mu byla přidělena dodatečně n od 70. let specifické programy financování pro RZ (nízký úrok, delší doba splatnosti) n Hlavní problémy n morální hazard, demokratický deficit Mezinárodní instituce - WB n Charakteristika n Mezinárodní banka pro obnovu a rozvoj (IBRD) n 1945, Washington, půjčky méně vyspělým zemím (935-3705 USD) n Mezinárodní sdružení pro rozvoj (IDA) n 1960, půjčky a granty nejméně vyspělým zemím (pod 1065 USD) n Vztah k RZ n původně hlavně obnova, nyní financování strukturálních a rozvojových programů n nejprve čistě ziskové projekty, nyní i projekty, které nějakým způsobem omezují chudobu n Hlavní problémy n narušování státní suverenity