Oznámení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže o přednotifikačních kontaktech se spojujícími se soutěžiteli I. Účel, předmět a povaha přednotifikačních kontaktů 1. Účelem Oznámení o přednotifikačních kontaktech se spojujícími se soutěžiteli (dále též ,,Oznámení") je (i) stanovení závazku Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále také ,,Úřad") za splnění podmínek dále uvedených vést se soutěžiteli, kteří zamýšlejí notifikovat spojení ve smyslu § 12 a násl. zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ,,zákon"), přednotifikační jednání a (ii) stanovení pravidel upravujících obsah a průběh přednotifikačních jednání. 2. Úřad považuje kontakt mezi ním a spojujícími se soutěžiteli za důležitou součást celého procesu posuzování spojení soutěžitelů, která je užitečná i v těch případech spojení soutěžitelů, která se jeví na první pohled jako neproblematická. Spojující se soutěžitelé1 tak mohou vždy požádat Úřad o neformální a důvěrné projednání zamýšleného spojení soutěžitelů. Přednotifikační jednání jsou zahajována a vedena na základě dobrovolné žádosti spojujících se soutěžitelů, Úřad se přitom zavazuje za splnění níže uvedených podmínek vést tato přednotifikační jednání. Uskutečnění přednotifikačního jednání o připravovaném spojení soutěžitelů však není podmínkou pro následné podání návrhu na povolení tohoto spojení soutěžitelů. 3. Cílem přednotifikačních kontaktů je napomoci hladkému průběhu následného řízení o povolení spojení soutěžitelů. Proběhnou-li přednotifikační jednání mezi Úřadem a spojujícími se soutěžiteli tak, jak předvídá toto Oznámení, dojde k minimalizaci průtahů v řízení o povolení spojení soutěžitelů, které by mohly být vyvolány potřebou doplňovat podklady nezbytné pro posouzení dopadů spojení soutěžitelů a vydání rozhodnutí ve věci povolení spojení soutěžitelů. 4. Pro naplnění tohoto cíle Úřad vymezuje okruh otázek, které mohou být předmětem jednání v přednotifikační fázi. 5. V rámci přednotifikační fáze bude Úřad a spojující se soutěžitelé jednat o otázkách procesních, zejména pak těch, které se vztahují k založení působnosti Úřadu k posuzovaní dané transakce (tedy splnění notifikačních kritérií podle § 12 a § 13 zákona), a otázkách souvisejících se zamýšlenou transakcí. Výjimečně mohou být projednávány předběžné obavy z narušení hospodářské soutěže na trhu v důsledku zamýšlené transakce. Předmětem přednotifikačních jednání mohou být dále otázky úplnosti návrhu na povolení spojení soutěžitelů a jeho jednotlivých náležitostí2 , zejména pak dotazníku k povolení spojení. 6. Předmětem přednotifikačních jednání však nemůže být definitivní či závazné vyjádření Úřadu k tomu, zda a jaký dopad může mít daná transakce na hospodářskou soutěž na trhu. 1 A to jak ti, kterým vznikne v souladu § 15 zákona povinnost podat návrh na povolení spojení, tak i další, na spojení zúčastnění soutěžitelé. 2 Náležitosti návrhu na povolení spojení soutěžitelů jsou stanoveny v § 15 odst. 3 písm. b) zákona ve spojení s vyhláškou Úřadu č. 368/2001 Sb., kterou se stanoví podrobnosti o náležitostech návrhu na povolení spojení soutěžitelů, ve znění pozdějších předpisů. 2 Výsledky přednotifikačních jednání nemají vliv na rozhodování Úřadu o povolení dané transakce v následném správním řízení o povolení spojení soutěžitelů. 7. Jednání v přednotifikační fázi mají přísně důvěrnou povahu a za Úřad zúčastnění zaměstnanci podléhají povinnosti mlčenlivosti podle § 24 zákona. Informace a podklady, které v průběhu přednotifikačního jednání Úřadu spojující se soutěžitelé předloží, jsou přístupné pouze Úřadu a spojujícím se soutěžitelům a nestávají se součástí spisu správního řízení, které je o povolení předmětného spojení vedeno. Takové informace a podklady mohou být zpřístupněny třetím stranám pouze s předchozím písemným souhlasem spojujících se soutěžitelů. 8. K naplnění cíle přednotifikačních jednání přispěje skutečnost, že budou probíhat na základě dobrovolnosti, otevřenosti, a zúčastněné strany by tak měly v jejich průběhu plně spolupracovat. II. Účastníci přednotifikačních jednání 9. Úřad považuje za vhodné, aby se za spojující se soutěžitele účastnili přednotifikačních jednání nejen jejich právní zástupci, ale i zaměstnanci spojujících se soutěžitelů, kteří jsou obeznámeni s problematikou fungování trhů, jež mají být dotčeny zamýšlenou transakcí, a kteří jsou seznámeni s ekonomickým pozadím a důvody, jež vedou k uskutečnění transakce. Za Úřad se přednotifikačních jednání účastní zpravidla ti zaměstnanci, kterým bude případ přidělen po podání návrhu na povolení spojení soutěžitelů, ředitel Odboru fúzí, případně ředitel Sekce hospodářské soutěže. Účast výše uvedených osob, jednajících za spojující se soutěžitele, i osob, jednajících za Úřad, na přednotifikačních jednáních je předpokladem efektivnosti těchto jednání. III. Průběh přednotifikačních jednání 10. Přednotifikační jednání lze na návrh spojujících se soutěžitelů zahájit, jakmile budou spojující se soutěžitelé připraveni poskytnout Úřadu relevantní informace o podobě transakce a informace vztahující se k trhům, které mohou být zamýšlenou transakcí dotčeny. Úřad doporučuje zahájit přednotifikační jednání přinejmenším dva týdny před podáním návrhu na povolení spojení soutěžitelů. Délka a rozsah přednotifikačních jednání závisí na složitosti případu. 11. V případech, kdy spojení podléhá povolení ze strany více soutěžních úřadů různých států, bez ohledu na to, zda se jedná o členské státy EU, je doporučeníhodné, aby ze strany spojujících se soutěžitelů došlo ke koordinaci načasování nejen samotné notifikace spojení, ale též přednotifikačních jednání. Paralelní průběh přednotifikačních jednání a řízení o povolení spojení v dotčených státech je předpokladem pro konsistentní postup těchto soutěžích úřadů. 12. Žádost o přednotifikační jednání musí obsahovat (i) stručný popis transakce, (ii) stručný popis oblastí a trhů, na nichž se dopady transakce projeví, a (iii) stručný popis pravděpodobných dopadů transakce na hospodářskou soutěž na výše uvedených trzích. Vedle toho může žádost o přednotifikační jednání obsahovat vyplněný návrh dotazníku k povolení spojení. 13. Na žádost o přednotifikační jednání reaguje Úřad tak, že v jednodušších případech sdělí žadatelům (spojujícím se soutěžitelům) svoje připomínky v písemné formě, ve složitějších 3 případech svolá po předchozí dohodě s žadateli jednání, a to v případě potřeby i opakovaně. 14. Je třeba, aby v rámci přednotifikačních jednání spojující se soutěžitelé zasílali Úřadu svá podání v dostatečném časovém předstihu (zpravidla pět až sedm pracovních dní) před datem uskutečnění jednání či jiného kontaktu, aby členové pracovního týmu sestaveného pro účely posouzení dané transakce mohli v podání obsažené informace prostudovat a na jednání se připravit. Podání, které obsahuje informace značného rozsahu, je třeba zaslat s přiměřeně větším časovým předstihem. 15. Je-li to nezbytné, Úřad sděluje svoje připomínky a vyjádření spojujícím se soutěžitelům v dostatečném časovém předstihu (minimálně dva pracovní dny) před datem uskutečnění ústního jednání či jiného kontaktu, aby se spojující se soutěžitelé mohli připravit na kontakt, pro který je předmětné vyjádření podkladem. 16. Je vhodné, aby spojující se soutěžitelé průběžně předkládali Úřadu návrh připravovaného dotazníku k povolení spojení soutěžitelů, který bude součástí návrhu na povolení předmětného spojení soutěžitelů. Úřad tak bude moci kontrolovat, zda je tento dotazník úplný a včas spojujícím se soutěžitelům doporučit, jakým způsobem je třeba tento dotazník doplnit. IV. Poskytované informace 17. Spojující se soutěžitelé by měli být připraveni poskytnout Úřadu všechny jim dostupné informace vztahující se k trhům, jež mohou být spojením ovlivněny, a informace k možným obavám z narušení hospodářské soutěže na těchto trzích. Spojující se soutěžitelé sdělí Úřadu, jakým způsobem mohou být podle jejich názoru v daném případě vymezeny relevantní trhy. Úřad poté informuje spojující se soutěžitele o svém názoru na možné vymezení relevantního trhu, přičemž přitom vychází ze své předchozí rozhodovací praxe, z rozhodovací praxe Evropské komise, případně soutěžních úřadů členských států Evropských společenství, a judikatury soudů. Uvedený postup umožní včas zahájit průzkum trhu dotčeného spojením soutěžitelů a rovněž sníží pravděpodobnost, že v průběhu řízení o povolení předmětného spojení soutěžitelů budou spojující se soutěžitelé Úřadem žádáni o poskytnutí doplňujících podkladů a informací. 18. V přednotifikační fázi poskytnou spojující se soutěžitelé Úřadu na vyžádání interní dokumenty (analýzy, studie, zprávy, ekonomické důvody vedoucí k dané transakci a jejímu význam pro soutěžní prostředí na trhu, který může být transakcí dotčen), jež se vztahují k zamýšlené transakci a jejím dopadům na hospodářskou soutěž na dotčených trzích, mají-li spojující se soutěžitelé tyto dokumenty k dispozici. Dále spojující se soutěžitelé sdělí a zdůvodní, zda a k jakým výhodám vyplývajícím ze spojení (efficiencies) předmětná transakce povede. 19. Při diskusi o rozsahu informací, které mají být obsaženy v návrhu na povolení spojení soutěžitelů, mohou spojující se soutěžitelé požádat Úřad o zproštění povinnosti poskytnout takové, obvykle poskytované, informace a podklady, které nejsou pro posouzení dané transakce nezbytné. Soutěžitelé mohou být zproštěni zejména povinnosti poskytnout překlady smluv zakládajících spojení soutěžitelů a překlady výročních zpráv a účetních závěrek spojujících se soutěžitelů. Úřad musí o tomto zproštění, včetně jeho rozsahu, informovat potenciální účastníky řízení před podáním návrhu na povolení předmětného spojení soutěžitelů. 4 V. Úplnost návrhu na povolení spojení soutěžitelů 20. Protože řízení o povolení spojení soutěžitelů je zahájeno dnem, kdy byl Úřadu doručen úplný návrh na povolení spojení obsahující všechny náležitosti podle § 15 odst. 3 písm. b) zákona a vyhlášky, doporučuje Úřad spojujícím se soutěžitelům věnovat náležitou pozornost přípravě a poskytovaných informací. 21. Pokud se budou spojující se soutěžitelé řídit pravidly v tomto Oznámení, Úřad bude obvykle připraven neformálně potvrdit, že informace obsažené v připraveném návrhu na povolení spojení soutěžitelů jsou postačující, případně sdělit, ve kterých směrech je připravený návrh třeba doplnit. Tato skutečnost nevylučuje možnost Úřadu prohlásit, že návrh na povolení spojení soutěžitelů, doručený Úřadu, je neúplný. VI. Procesní otázky 22. Mezi procesní otázky, které mohou být projednávány v rámci přednotifikačních kontaktů, patří především posouzení, zda zamýšlená transakce je spojením soutěžitelů podléhajícím povolení Úřadu. K posouzení této otázky však může Úřad sdělit své vyjádření jen tehdy, pokud mu spojující se soutěžitelé předloží informace dostačující k jejímu posouzení. 23. Rovněž tak mohou být spojující se soutěžitelé Úřadem poučeni o možnosti postoupení případu ze soutěžního úřadu členského státu na Evropskou komisi či opačným směrem, která je upravena Nařízením Rady (ES) č. 139/2004, o kontrole spojování podniků3 , a o fungování systému postupování případů. Za tímto účelem uvítá Úřad informaci, zda daná transakce podléhá notifikační povinnosti i v jiných členských státech,4 již v přednotifikační fázi. 3 Srov. články 4 odst. 4, 4 odst. 5, 9 a 22 Nařízení Rady (ES) č. 139/2004 o kontrole spojování podniků. 4 Srov. bod 9.3 dotazníku k povolení spojení, jež je přílohou vyhlášky Úřadu č. 368/2001 Sb., kterou se stanoví podrobnosti o náležitostech návrhu na povolení spojení soutěžitelů, ve znění pozdějších předpisů