PSY717 Statistická analýza dat 2010 První konzultace Výzkumně-kriticky orientované kurzy PSY717 – STATISTIKA PSY704 – METODOLOGIE – úvod, klasika PSY722 – METODOLOGIE – kvalitativní/kritické přístupy n Kritické myšlení při příjmu poznatků n „Konzumace“ výzkumu n Vlastní produkce poznatků, realizace vlastních výzkumů n Základy psychodiagnostiky Základy Dobrá učebnice n Hendl nebo něco v angličtině? n Čtení výzkumu n Zaměření na znalost principů i praxe (konvencí) n Angličtina otevírá internetové zdroje Průběžná příprava n přednášky, audio, materiály ze seminářů n úlohy na procvičování (!), hraní si daty n využití software: počítám s minimem – Excel Diskuze n diskuzní fóra v ISu n poskytovna Co byste už měli umět o Jak vypadá datová matice o Jaké hodnoty proměnné se vyskytly a jak často o Jak popsat/vystihnout rozložení hodnot proměnné… n Pořadovými statistikami n Momentovými (deviačními) statistikami o Jak vypadá normální rozložení a k jakým úvahám ho používáme o Jak transformovat hodnoty na standardní, typizované škály Kvízek 1 – ANO-NE • Proměnná jedináčkovství kódovaná 1=„je jedináček“, 0=„není jedináček“ je dichotomická a ordinální. • Součet všech relativních četností činí 100 (resp. 1). • Máme-li data od dvou skupin lidí, budeme mít také dvě datové matice. • Příčinou kladného zešikmení může být „efekt podlahy“ • Průměr je roven 50. percentilu (P[50]), je-li rozložení symetrické. • Směrodatná odchylka je průměrnou odchylkou od průměru. • Kvartilové rozpětí snadno vyčteme z histogramu. • Pro popis zešikmených rozložení je vhodnější použít pořadové než momentové popisné statistiky. • z-skóry (standardní skóry) mají normální rozložení. • V normálně rozloženém inteligenčním testu bychom za nadprůměrně inteligentní (IQ>130) označili lidi, jejichž výkon v testu odpovídal cca 98. percentilu a výše. Seminární práce Zamyšlení nad komunikováním statistiky v médiích o Vyhledat v médiích článek či zprávu, která se opírá o nějaké statistiky, dohledat originální zdroj a zamyslet se nad způsobem prezentace těchto statistik a jeho důsledky n Krátké shrnutí vybrané zprávy (zejm. závěry) n Shrnutí použitých statistických metod (ukazatele, zobrazení) použitých n Úvaha nad tím, jaké statistiky byly vybrány (a případně pozměněny) do článku a jaké důsledky to má pro význam sdělení. o Volte psychologické výzkumy (bps-research-digest.blogspot.com/) o Možnost alternativních témat, viz sylabus. o Rozsah práce je 4000 - 5000 znaků vč. mezer. o Termín: 1. 5. 2009 Zbyněk byl vyšetřen psycholožkou dvěma talentovými testy – testem hudebního nadání a testem matematického nadání. V testu hudebního nadání získal Zbyňek 80 bodů ze 90 možných a v testu matematického nadání 75 bodů ze 100 možných. Víme, že test hudebního nadání má přibližně normální rozložení o průměru 50b a směrodatné odchylce 20b a test matematického nadání má také normální rozložení o průměru 45b a směrodatné odchylce 15b. Ve které z testovaných oblastí má Zbyněk výraznější talent?