Metoda zakotvené teorie PSY118, 474, 722 Metodologie psychologie (kvalitativní přístup) JS 2010 Tomáš Řiháček Výzkumný postup v KVANTITATIVNÍM výzkumu Problém, výzkumná otázka Teorie Formulování předpokladu (hypotézy) Sběr a statistická analýza dat Interpretace výsledků Přijetí/vyvrácení hypotézy (vědecký poznatek) Výzkumný postup v KVALITATIVNÍM výzkumu Problém, výzkumná otázka ,,vágní představy o zkoumaném" Orientace v ,,terénu" Sběr a průběžná analýza dat Zpřesňování, hledání vztahů, vzorců, porovnávání, zobecňování Formulování hypotézy/teorie Pozitivismus Symbolický interakcionismus důraz na konstruování významů a jednání důraz na logiku a systematičnost metoda zakotvené teorie (grounded theory) Barney Glaser, Anselm Strauss Literatura Strauss, A., Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Postup a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert. Strauss, S., Corbin, J. (Eds.). (c1997). Grounded theory in practice. Thousand Oaks: Sage Publications. Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu (kap. 8.3.). Praha: Grada. Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace (kap. 4.3. a 8.3.). Praha: Portál. Jak formulovat výzkumnou otázku? ,,Výzkumnou otázkou je (...) výrok, který identifikuje zkoumaný jev." (Strauss a Corbin, 1999, s. 24) * začínáme spíše široce, v průběhu výzkumu otázku zužujeme * z otázky je patrné, na jaké aspekty zkoumaného jevu se zaměříme Příklad výzkumný projekt Jak obyvatelé města prožívají městské zvukové prostředí? * terénní výzkum * sběr dat: introspekce (focusing) * fixace dat: audiozáznam rozhovorů (doslovně přepsaný), terénní poznámky Cvičení Jak obyvatelé města prožívají městské zvukové prostředí? Najděte v textu úseky, které mají význam z hlediska výzkumné otázky. 1 Moravské náměstí Mně to tady přijde jako ostrov klidu uprostřed takovýho ruchu. A asi to dělá hlavně ta fontána. To byl takový dominantní zvuk tady, a když jsem se na to zaměřila, tak prostě to byl takovej klid a... no hlavně klid, takový jako uklidnění, ten šum tý vody a tak. A vlastně jsem v dálce slyšela ty šaliny, a když jsem se snažila zaměřit na ty šaliny, tak zas to byl takovej ten typickej svíravej pocit, prostě nepříjemný a trochu taková tíseň nebo tak, ale ta fontána to vždycky tak jako přehlušila, takže jsem se tady cítila fajn, tak jako bezpečně a tak. A potom vlastně ještě co jsem tady slyšela, tak byly hodně hlasy lidí, protože jak jsem seděla na těch lavičkách, tak se tam okolo bavili, no a to bylo zas takovej pocit... takovej jako příjemnej, že já mám vždycky pocit, že když se nějak ty lidi spolu bavěj, tak že prostě, takže maj někoho kolem sebe, takže takovej pocit, já nevím, snad jako radosti nebo... no, něco takovýho. Ale celkově tady byla hlavní doména ta fontána, furt jsem ji prostě slyšela... Takže takový klidný místo, tak to tady na mě působilo. 1 Moravské náměstí Mně to tady přijde jako ostrov klidu uprostřed takovýho ruchu. A asi to dělá hlavně ta fontána. To byl takový dominantní zvuk tady, a když jsem se na to zaměřila, tak prostě to byl takovej klid a... no hlavně klid, takový jako uklidnění, ten šum tý vody a tak. A vlastně jsem v dálce slyšela ty šaliny, a když jsem se snažila zaměřit na ty šaliny, tak zas to byl takovej ten typickej svíravej pocit, prostě nepříjemný a trochu taková tíseň nebo tak, ale ta fontána to vždycky tak jako přehlušila, takže jsem se tady cítila fajn, tak jako bezpečně a tak. A potom vlastně ještě co jsem tady slyšela, tak byly hodně hlasy lidí, protože jak jsem seděla na těch lavičkách, tak se tam okolo bavili, no a to bylo zas takovej pocit... takovej jako příjemnej, že já mám vždycky pocit, že když se nějak ty lidi spolu bavěj, tak že prostě, takže maj někoho kolem sebe, takže takovej pocit, já nevím, snad jako radosti nebo... no, něco takovýho. Ale celkově tady byla hlavní doména ta fontána, furt jsem ji prostě slyšela... Takže takový klidný místo, tak to tady na mě působilo. Významové jednotky * vymezitelné úseky textu nesoucí informaci * lze validizovat pomocí více posuzovatelů Cvičení Jak obyvatelé města prožívají městské zvukové prostředí? Přiřaďte každému úseku výstižné pojmenování (vytvořte pojem). Moravské náměstí Mně to tady přijde jako ostrov klidu uprostřed takovýho ruchu. A asi to dělá hlavně ta fontána. To byl takový dominantní zvuk tady, a když jsem se na to zaměřila, tak prostě to byl takovej klid a... no hlavně klid, takový jako uklidnění, ten šum tý vody a tak. A vlastně jsem v dálce slyšela ty šaliny, a když jsem se snažila zaměřit na ty šaliny, tak zas to byl takovej ten typickej svíravej pocit, prostě nepříjemný a trochu taková tíseň nebo tak, ale ta fontána to vždycky tak jako přehlušila, takže jsem se tady cítila fajn, tak jako bezpečně a tak. A potom vlastně ještě co jsem tady slyšela, tak byly hodně hlasy lidí, protože jak jsem seděla na těch lavičkách, tak se tam okolo bavili, no a to bylo zas takovej pocit... takovej jako příjemnej, že já mám vždycky pocit, že když se nějak ty lidi spolu bavěj, tak že prostě, takže maj někoho kolem sebe, takže takovej pocit, já nevím, snad jako radosti nebo... no, něco takovýho. Ale celkově tady byla hlavní doména ta fontána, furt jsem ji prostě slyšela... Takže takový klidný místo, tak to tady na mě působilo. ostrov klidu dominantní zvuk/zvuková dominanta zaměření pozornosti maskování pocit bezpečí kontinuální průběh sounáležitost ? sezení Konceptualizace * označení, pojmenování jevů * vytvoření pojmu vyžaduje abstrakci, přechod z roviny konkrétních jevů na rovinu teoretického uvažování Koncept 1. předběžné zpracování, návrh, náčrt 2. koncepce, pojetí 3. pojem soubor předmětů termín ,,PES" soubor vlastností (koncept) Cvičení Jak obyvatelé města prožívají městské zvukové prostředí? Vytvořte z pojmů obecnější kategorie (tam, kde je to užitečné). ostrov klidu, klidné místo zaměření pozornosti šum dálka maskování obklopenost lidmi kontinuální průběh šalina, fontána, hlasy lidí klid, svíravý pocit, nepříjemné, tíseň, pocit bezpečí, příjemné, radost sezení celková charakteristika místa způsob distribuce pozornosti percepční kvalita zvuku vzdálenost zdroje ,,interakce" zvuků prostorové rozmístění zdrojů průběh zdroj zvuku prožitek aktivita při poslouchání Pojmenované jevy Obecnější kategorie --X.Y. mor-- Moravské náměstí Mně to tady přijde jako ostrov klidu uprostřed takovýho ruchu. A asi to dělá hlavně ta fontána. To byl takový dominantní zvuk tady, a když jsem se na to zaměřila, tak prostě to byl takovej klid a... no hlavně klid, takový jako uklidnění, ten šum tý vody a tak. A vlastně jsem v dálce slyšela ty šaliny, a když jsem se snažila zaměřit na ty šaliny, tak zas to byl takovej ten typickej svíravej pocit, prostě nepříjemný a trochu taková tíseň nebo tak, ale ta fontána to vždycky tak jako přehlušila, takže jsem se tady cítila fajn, tak jako bezpečně a tak. A potom vlastně ještě co jsem tady slyšela, tak byly hodně hlasy lidí, protože jak jsem seděla na těch lavičkách, tak se tam okolo bavili, no a to bylo zas takovej pocit... takovej jako příjemnej, že já mám vždycky pocit, že když se nějak ty lidi spolu bavěj, tak že prostě, takže maj někoho kolem sebe, takže takovej pocit, já nevím, snad jako radosti nebo... no, něco takovýho. Ale celkově tady byla hlavní doména ta fontána, furt jsem ji prostě slyšela... Takže takový klidný místo, tak to tady na mě působilo. Poznámky Jaké ještě mohou být dominanty? Je všude nějaká dominanta? Co musí zvuk splňovat, aby se stal dominantou? Zvuky blízko-daleko: popředí-horizont Kódování ostrov klidu dominanta klid vzdálenost svíravý pocit maskování pocit bezpečí Kategorizace * seskupení pojmů označujících podobné jevy do kategorií * pojmenování kategorií * vlastní označení * přejaté vědecké koncepty * ,,in vivo" kódy Cvičení Jak obyvatelé města prožívají městské zvukové prostředí? Získáme z dalších výpovědí participantů nějaké nové pojmy/kategorie? 2 Moravské náměstí Byl hroznej rozdíl, když jsem stála prostě u té fontány, když jsem vnímala takové to bublání aji toho dopadu a všechno, tak to bylo takový, strašná radost, takový uvolnění. Hrozné uvolnění a taková, takové uvolnění až úplně napětí, jakože je člověk takovej uvolněnej a spokojenej, až má v sobě takový ,,ty jo, to není možný" nebo tak, jakože takový to až úplně aktivní uvolnění, já nevím, jestli něco takovýho jako je, ale mě to tak přijde. Ale potom, když jsem stála právě dál, tak jsem nevnímala moc ty věci okolo, jako že jsem věděla, že tady jsou, ale vůbec mě nerušilo v tom, že ta fontána byla hrozně jakoby působivá. Ale když jsem stála dál, tak je to hrozně moc poznat, že už je taková jenom utlumená a strašně začaly dominovat ty věci okolo a fakt jsem si připadala jako stísněně. Jako že jsem někde u toho, u té vody, která na mě fakt působí uklidňujícně, ale všude okolo je to hrozně rušivé a ta fontána, ta vlastně už je fakt jako vzdálená, tudíž vím, že prostě je kolem nějakej okraj. Jakože prostě už cítím i ty ostatní zvuky, takže prostě jsem byla taková stísněná. vzrušení ? poměr hlasitostí ?poměr hlasitostí ? 3 ulice Husova Mě to přijde, že vlastně celá ta ulice je úplně stejná ­ ta předtím prostě nebyla, tam byli i ty lidi, tady je to ale prostě od začátku do konce úplně stejný. A přišlo mi to takový agresivní, jako že strašně poutají tu moji pozornost. A asi strašně záleží na tom, v jakým rozpoložení člověk je; třeba si umím představit, že kdybych měla dobrou náladu, tak bych to vnímala jako spíš tak pozitivně, že prostě ty zvuky jsou spíše jako asertivní a jdou za něčím jakoby dobrým, a kdybych měla špatnou náladu, tak že prostě by mě to hrozně otravovalo, spíš prostě taková ta agresivita a hlavně to, že ten zvuk je prostě sám o sobě takovej neosobní. Vlastně tady nejsou slyšet žádný jiný zvuky, žádný jiný zvuky vlastně nepoutají pozornost než ta doprava, nebo i když třeba občas něco zaslechnu, tak prostě ten zvuk je tak agresivní nebo tak, že prostě neslyším ty kroky lidí a hlavně jim nemůžu věnovat pozornost, a proto je prostě vůbec nevnímám, vnímám akorát jako celý ty zvuky aut a šalin. Když to srovnám s tou předchozí ulicí, tak tam bylo víc spíš jako ty zvuky toho okolí, který mi tady úplně chyběly. Tady vyloženě byl jako jedinej tok zvuku v tý ulici, kdežto tam prostě jsem slyšela zvon, slyšela jsem tam toho tesaře, občas nějakej rozhovor a tady jsem neslyšela, ani když lidi kolem mě šli... Všechno táhne ta ulice, ten zvuk tý ulice. homogenita pestrost nálada jako mediátor maskování 4 park Špilberk Tady je to takové hrozně klidné, mírné, příjemně, velice příjemně a přitom to není to, že by tady jako nic nebylo, ale spíš je to že, jak slyším zdola ty šaliny a vlastně ten provoz a ty zvuky, tak tady je to překrytý těma ptákama a těma stromama, který tady vlastně vytvářejí takovou jako hranici mezi tím venkem a tím, co je tady. Není to tady prázdný, ale je to vyplněný ­ tvoří to takový rozlehlý prostředí vyplněný příjemnýma zvukama, vlastně klidem, mírem, ale zas, kdybych to srovnala s tou fontánou *Moravské nám.+, tak to není, že by tady bylo něco, co by táhlo tu pozornost, že tady prostě to vybízí k tomu, buď aby se člověk jako nějak zamýšlel, anebo aby prostě jen poslouchal. A když se zamyslíš, tak se to jakoby vyplní tebou, že prostě to dává strašný možnosti k tomu, aby se člověk nějak podíval do tý duše anebo prostě aby se odpoutal od všeho. Možná kdybych meditovala, tak třeba by to asi byl podobnej pocit. Strašně se mi líbí, jak je tady prostě takový ticho, takže slyším sama sebe, že slyším svoje kroky a že slyším celkově tak jako i třeba jak dejchám, takže mi to přijde fakt takový pěkný, jako že si uvědomuju nejenom prostě tím, že v hlavě vím, že tady jsem, ale že to fakt slyším. Takový jako, takový příjemný. hranice mezi ,,tady" a ,,venku" není dominanta podněcování k určité aktivitě Cvičení Jak obyvatelé města prožívají městské zvukové prostředí? Hledejte podstatné vlastnosti (dimenze) kategorií. Na jejich základě navrhněte, jaká další data potřebujeme pro zodpovězení výzkumné otázky. Dimenzionalizace * rozvinutí kategorií pomocí jejich vlastností (dimenzí) * dimenzionální charakter těchto vlastností * dimenzionální profil konkrétního výskytu daného jevu Zvukové prostředí s dominantou bez dominanty homogenní ? pestré ? Aktivita při poslouchání: bude se lišit prožitek v sedě a při chůzi? Při rychlé a při pomalé chůzi? Vzdálenost: jak se bude se vzdáleností od fontány lišit kompozice ZP a jak se spolu s tím bude lišit prožitek? Příklad dimenzionalizace: kategorie ,,osobní distance" pocity začlenění do celku, ponoření se do zvuku, označení jako "dotýká se mě to", "jsem v centru dění" a označení zvuků jako "pocitově blízkých" vtaženost "nedotýká se mě to", "vše je vzdálené" odstup zvuky prožívané jako drásající, bodající, vtíravé, nepříjemně se dotýkající, spojené s vjemem vibrace, naléhavé či zahlcující invazivní zvuky pocit odosobnělosti, odtažitosti, odcizení, chladnost či pocit umělosti odcizení blízkost vzdálenost sounáležitost teplo + - Otevřené kódování * nalezení významových jednotek úseky textu nesoucí informaci * konceptualizace popisný charakter dat pojmový charakter kódů * kategorizace seskupování pojmů do kategorií * dimenzionalizace rozvinutí kategorií pomocí jejich vlastností (dimenzí) Výzkumníkova výbava (teoretická citlivost) Teoretická citlivost * schopnost rozlišovat jemné detaily ve významu údajů * schopnost uvažovat na pojmové úrovni * schopnost tvořivě využít dosavadní znalosti a zkušenosti * schopnost odlišit důležité od nedůležitého Zdroje teoretické citlivosti * literatura * profesní zkušenosti * osobní zkušenosti * průběžná analýza Teoretická citlivost techniky rozvíjení * univerzální otázky: Kdo? Kdy? Kde? Co? Jak? Proč? * analýza slova/větného úseku/věty * porovnávání * technika protikladů * systematické porovnávání dvou/více jevů * porovnávání se vzdálenými jevy * mávání červeným praporkem Jak pracovat s literaturou? * zvýšení teoretické citlivosti * zdroj sekundárních údajů * podněcování otázek * vedení při teoretickém výběru účastníků * dodatečná validizace Cvičení Jak obyvatelé města prožívají městské zvukové prostředí? Vraťte se zpět k primárnímu textu a hledejte vztahy (spojení) mezi jednotlivými kategoriemi. Jak byste (na základě dimenzionálního rozvíjení kategorií) plánovali další sběr dat? popředí přítomnostzvuků jsou přítomny zvuky, které přitahují pozornost nejsou přítomny zvuky, které by přitahovaly pozornost horizont osobnídistance zvuky horizontu se ,,dotýkají" (invazivní) zvuky horizontu se ,,nedotýkají" (odstup) Fontána maskování okolních zvuků příjemné, bezpečí, volnost,... Fontána hlasitost, konstantnost nepříjemné Vztahy mezi kategoriemi OTEVŘENÉ KÓDOVÁNÍ vytváříme a rozvíjíme pojmy/kategorie AXIÁLNÍ KÓDOVÁNÍ hledáme vztahy mezi kategoriemi Kontext Paradigmatický model axiálního kódování Jev Následky Strategie jednáníPříčinné podmínky Poznámky (memos) * zapisujte si průběžně jakékoliv postřehy a myšlenky týkající se kategorií, jejich vlastností a souvislostí * psaní poznámek rozvíjí konceptuální (teoretické) uvažování Axiální kódování * hledáme hypotetické vztahy mezi kategoriemi (a povahu těchto vztahů) * ověřujeme tyto vztahy na datech * dále rozvíjíme vlastnosti kategorií Selektivní kódování * vyložení kostry příběhu * uvedení pomocných kategorií do vztahu k centrální kategorii * kategorie jsou vzájemně vztahovány na dimenzionální úrovni * vztahy jsou ověřovány podle dat (zakotvení) * doplnění kategorií Kontext Paradigmatický model axiálního/selektivního kódování Jev Následky Strategie jednáníPříčinné podmínky Modality prožitku Prožitek Kompozice ZP Úrovně analýzy Selektivní kódování Axiální kódování Otevřené kódování Data Co je tedy ,,zakotvená teorie"? ,,...teorie induktivně odvozená ze zkoumaného jevu, který reprezentuje." (Strauss a Corbin, 1999, s. 14) * vychází přímo z dat (kritérium shody) * srozumitelná i pro participanty a osoby, které pracují v dané oblasti * je obecná * vzniká kontrolovaně Validita v zakotvené teorii * korespondence (fit) * Odpovídají koncepty konkrétním případům, které reprezentují? * relevance (relevance) * Zabývá se studie skutečným problémem? * funkčnost (workability) * Vysvětluje teorie dobře zkoumaný problém? * přizpůsobitelnost (modifiability) * Je teorie otevřena novým datům? Kdy si zvolit tuto metodu? * chceme-li vybudovat teorii * chceme-li systematickým způsobem porozumět určitému jevu, o kterém mnoho nevíme * jsme-li odhodláni dělat kvalitativní výzkum a chceme se opřít o precizně a podrobně formulovaný postup * GT není deskriptivní metoda