Sylabus PSY170 Náhradní rodinná péče Jarní semestr 2010 Vyučující: Mgr. Petra Kočí, Mgr. Jitka Doleží Cílem předmětu je předat studentům základní psychologické souvislosti života dětí mimo vlastní rodinu, zmapovat problémy těchto dětí v raném věku i v dospělosti, poukázat na možnosti a způsoby, jakými psycholog může v oblasti náhradní rodinné péče odborně pracovat jak s dětmi samotnými, tak i se zájemci o přijetí dítěte do osvojení nebo pěstounské péče a samozřejmě s náhradními rodinami. Interaktivní výuka umožňuje studentům pochopit důležité souvislosti mezi biologickou rodinou, dítětem, ústavní výchovou, rolí státu, zájemci o přijetí dítěte a náhradní rodinou. Výuka je koncipována jako seminář, který má dvě části: teoretickou a zážitkovou. Pozvaní hosté, odborníci z praxe přináší své profesní a osobní zkušenosti stejně jako rodina s dětmi v náhradní rodinné péči. Osnova: 1. Úvod, seznámení, motivace a očekávání studentů. 2. Právní souvislosti a typy náhradí rodinné péče (NRP), instituce zabývající se NRP (orgány státní správy, neziskové organizace) a jejich spolupráce, osvojení a pěstounská péče – specifika, rozdíly a trendy, zkušenosti, problémy atd. 3. Porucha attachmentu – základní citová vazba mezi matkou (pečující osobou) a dítětem a její narušení v důsledku odebrání dítěte z biologické rodiny, opuštění dítěte a ústavní výchova – film „Sedem magických rokov“. Projevy této poruchy, vyskytující se problémy a potřeby dítěte v novém vztahu. 4. Proces zprostředkování náhradní rodinné péče budoucím osvojitelům a pěstounům. Práce psychologa v NRP, ve státních institucích a neziskových organizacích. 5. Citová deprivace a její projevy, psychické trauma, adaptace v nové rodině, navazování vztahů s novou rodinou, nejčastější problémy na straně dítěte a rodičů, problémy přijatých dětí ve škole. 6. Zkušenosti z praxe – rodina s přijatými dětmi. 7. Práce s dospělými, kteří vyrostli v ústavní péči (domy na půli cesty) – témata, osobní problémy, jejich charakteristiky a způsoby, jak jim pomoci. 8. Identita přijatého dítěte – minulost, kořeny, původní rodina, jeho místo ve světě, kam patří, čím se odlišuje, „kniha života“. Přístup náhradní rodiny k osobní historii dítěte, komunikace s dítětem o jeho původu – kdy a jak, příklady z praxe. 9. Zkušenosti z praxe – ředitelka DD Boskovice Mgr. Jarmila Štůlová. 10. Výchova etnicky odlišného dítěte v NRP – psychologické souvislosti, brainstorming o pozitivech a negativech. 11. Příprava celé rodiny na příchod dítěte – nového člena rodiny. Práce s párem v rámci služeb poskytovaných neziskovými organizacemi a státními institucemi, možnosti práce s biologickými dětmi – příprava na příchod budoucího sourozence. 12. Zkušenosti z praxe – Mgr. Milan Tělupil, psycholog SOS vesničky Brno – Medlánky. 13. Závěrečné shrnutí kurzu. Podmínky pro absolvování předmětu: 1. Předmět je ukončen znalostním kolokviem (představuje 25% celkové známky). 2. Zpracování příspěvku k probíraným tématům a prezentace v teoretické části výuky (25% celkové známky). 3. Zpracování zadané kasuistiky v rámci výuky (25% celkové známky). 4. Závěrečná seminární práce v rozsahu 3 normostran (25% celkové známky) - studenti si mohou vybrat ze dvou variant: a) esej týkající se některého z témat nebo dílčích otázek, které jsou v průběhu výuky prezentovány s použitím odborné literatury nebo b) úvaha nad NRP ve vztahu k sobě (např.: „Já jako rodič přijatého dítěte“, „Já jako psycholog v NRP“); téma, které se mě osobně dotklo a proč. 5. 85% účast na seminářích (celkem 11 setkání ze 13). Doporučená literatura: Archerová, Caroline. Dítě v náhradní rodině: nejčastější problémy při výchově mladších dětí v náhradní rodině. Praha: Portál, 2001. Biehal N., Wade J. (2000). Going Missing from Residential and Foster Care: Linking Biographies and Contexts. British Journal of Social Work, 30, 211-225. Heger, P. Zkušenosti adoptivních rodičů odjinud. Praha, FOD,1994. Matějček, Zdeněk – Koluchová, Jarmila et. al. Osvojení a pěstounská péče. Praha: Portál, 2002. Matějček, Zdeněk - Kovařík, Jiří - Bubleová, Věduna (1996). Pozdní následky psychické deprivace a subdeprivace II. část: Děti z náhradní rodinné péče. Československá psychologie, 40, 1, 14-27. Matějček, Zdeněk – Bubleová, Věduna – Kovařík, Jiří (1996). Pozdní následky psychické deprivace a subdeprivace III. část. Děti z nechtěného těhotenství, děti z dětských domovů a děti z náhradní rodinné péče v dlouhodobém sledování. Československá psychologie, 40, 2, 81-94. Matějček, Zdeněk (1996). Teoretická úvaha nad pozdními následky psychické deprivace a subdeprivace . Československá psychologie, 40, 5, 369-375. Marhounová,L, Stýblová, M. Osvojené dítě. Praha, 1997. Matoušek, O. Ústavní péče. Praha, Slon, 1999. Reitz, M., Watson, K.W. Adoption and the Family System. New york, Guilford Press, 1992. Shoffield G., Beek M. (2005). Riskl and Resilience in Long-Term Foster-Care. British Journal of Social Work, 35, 1283-1301. Schoolerová, Jayne. E. Adopce, vztah založený na slibu. Brno: Návrat, 2002. Wilson K., Petrie S., Sinclair I. (2003). A Kind of Loving: A Model of Effective Foster Care. British Journal of Social Work, 33, 991-1003. Periodika: Průvodce náhradní rodinnou péčí. Sdružení pěstounských rodin. Brno. Nebyť sám. Návrat. Slovenská republika. Další zdroje informací: www.nahradnirodina.cz, www.natama.cz, www.adopce.com, www.pestouni.cz, www.triada-centrum.cz, www.rozumacit.cz, www.openfamily.cz, www.pestounskapece.cz, www.navrat.sk, www.ifco.info, www.vzd.cz, www.anrcr.cz