Lidstvo se bude muset vypořádat s hlukem stejně tak razantně, jako se vypořádalo s morem a cholerou. Robert Koch (1843-1910) akustický smog všudypřítomnost hluku 15-20% populace vystaveno denním hladinám > 65 dB(A) (černé zóny) 40% vystaveno denním hladinám 55-65 dB(A) (šedé zóny) v anketách hluk na předním místě mezi environmentálními problémy nárůst o 1 dB ročně dopravní hluk ? hluk znamená slovo Co Hlavní významy slova hluk nechtěný zvuk (Oxford English Dictionary, 1225) nežádoucí v nejširším slova smyslu; subjektivní (relativní) definice slovo noise mělo pův. i pozitivní konotaci (srv. smell), ve francouzštině (bruit) má tento význam dodnes nehudební zvuk (H. von Helmholtz) nebo lépe netonální zvuk, šum jakýkoli hlasitý zvuk problém stanovení hranice rušení v signalizačním systému signal-to-noise ratio (S/N) Definice hluku Hluk = subjektivní zvuk, který bychom neposlouchali, pokud bychom měli tu možnost (G. Dodd) Definice hluku Hluk je každý nežádoucí zvuk, který vyvolává nepříjemný nebo rušivý vjem, nebo který má škodlivý účinek ? relativita hluku Působení zvuku na člověka zvuk jako informace reakce závisí na významu (interpretaci) zvuk jako fyzikální podnět reakce je automatická Hluk relativní a absolutní relativní reakce záleží na postoji jedince k hluku (resp. jeho zdroji) absolutní nad cca 65 dB(A) přímé působení na organismus (mimovolní fyziologická reakce: zvýšení TK, tepové frekvence, vasokonstrikce, dechové změny, zvýšené svalové napětí, zhoršené trávení) Váhové filtry Lehmannovo dělení akustických jevů PÁSMO dB NÁZEV POPIS 0 bezzvukovost Pro člověka škodlivá. I. do 30 pásmo ticha Normální přírodní prostředí: šumění deště, větru, pohyby lidí, zvířat atd. Tyto zvuky obvykle nevnímáme. II. 30-65 pásmo relativního hluku Za určitých okolností se může škodlivým: rozhodující je vztah člověka k hluku, zvláště při dlouhodobém působení. Funkční tělesné reakce jsou dány intenzitou emocí. III. 65-90 (95) pásmo absolutního hluku Hluk je již škodlivý bez ohledu na duševní postoj. Funkční tělesné změny jsou především dány fyzikálními vlastnostmi hluku (hladinou). Negativní citový postoj může funkční reakce dále umocnit. Je to hluk na velmi živých křižovatkách, v továrních halách, při těžké nákladní dopravě. IV. 90 (95)- 110 (130) pásmo specifického vlivu hluku Kromě duševních a funkčních tělesných reakcí je dříve či později poškozován sluchový orgán. Je to hluk ve velmi hlučných továrních provozech, hluk startujících letadel, velkých motorů a strojů, unikajících plynů a páry atd. V. nad 110 (130) Hluk působí bolest a škody na vnitřním sluchu, které jsou pronikavé, rychle postupující a ireverzibilní. Trojí pojetí hluku podle B. Truaxe zvuk nesoucí konkrétní informaci, která má negativní asociace (je nepříjemná, ruší jiné aktivity, způsobuje fyziologický stres) šum bez významu, který může zastírat jiné důležité akustické informace (maskování), nebo celkově snižovat informační bohatost prostředí nová informace, která není rozpoznatelná a zařaditelná Účinky hluku (Guidelines for Community Noise, WHO, 1995) poškození sluchu ztížení komunikace rušení spánku fyziologické reakce duševní zdraví pracovní (studijní) výkon sociální chování emocionální reakce Poškození sluchu akustické trauma impulzní hluky nad 130 dB chronická expozice přípustné týdenní zatížení sluchu presbyacusis, socioacusis, tinnitus pracovní prostředí: LAeq,8h = 85 dB (WHO 75 dB) volný čas: LAeq,24h = 70 dB (WHO) odhadem 120 miliónů lidí trpí poruchou sluchu Vývoj sluchové poruchy 1. krátkodobé stavy zahlušení zalehlost uší, ušní šelesty, bolesti hlavy, nespavost, bušení srdce, závratě po několika týdnech slábnou a mizí 2. stadium latence subj. dojem dobrého sluchu, ,,zvykl jsem si" sluchová únava a doba restituce se prodlužuje objevuje se ohraničená ztráta v obl. 4000 Hz (není pozorována ­ nebrání porozumění řeči) 3. stadium manifestní narušeno porozumění řeči (obl. okolo 3000 Hz), ztížené dorozumívání, nedoslýchavost až praktická hluchota Psychické potíže při zhoršování sluchu špatně snášeno, realita ho často připomíná podrážděnost, konflikty nedůvěřivost, podezíravost, vztahovačnost unikají varovné signály ­ ohrožení, stupňování pozornosti, únava stydí se za postižení, snaží se ho zatajit Audiogram Ztížení komunikace maskování řeči a jiných akustických signálů nejdůležitější pásmo 100 ­ 6.000 Hz (300 ­ 3.000 Hz) signál alespoň 15 dB nad hladinou pozadí (hladina běžné řeči 50-60 dB) slyšitelnost X srozumitelnost porozumění slovu X větě X sdělení Rušení spánku primární účinek ztížené usínání, probouzení, méně hluboký spánek (v důsledku aktivace) sekundární následek pocit snížené kvality spánku, zvýšená únava, zhoršená nálada, snížená výkonnost Leq 30 dB(A), Lmax 45 dB(A) zvýšení hlučnosti v noční době z 50 na 70 dB provázeno nárůstem nemocnosti o 10% příjemný tichý monotónní zvuk podporuje útlum CNS Fyziologické reakce vznikají jak přímo (primární), tak v důsledku negativního postoje (sekundární) evidence o souvislosti mezi hlučností a výskytem některých onemocnění hypertenze, ICHS, infarkt myokardu, katar horních cest dýchacích, infekční onemocnění (imunosupresivní působení hluku) korelace se subj. posouzením zdr. stavu Působení hluku v organismu Duševní zdraví urychlení a zintenzivnění rozvoje latentních duševních poruch zvýšená spotřeba psychofarmak (anxiolytika, hypnotika), četnější psychiatrické příznaky, vyšší návštěvnost PL závěry nejsou jednoznačné Pracovní (školní) výkon u nenáročných úkolů a krátkodobě může zvýšit výkon kompenzace motivací postadaptační efekt (,,daň za adaptaci") u náročných a komplexních úkolů zhoršení výkonu (čtení, řešení problémů, memorování) rozptýlení pozornosti, úleková reakce, zúžení pozornosti zkoumáno často na školním výkonu dětí narušena pozornost, porozumění čtenému, zhoršení dlouhodobé paměti akustika školních tříd ! Vliv hluku na výkon výkon stoupá u monotónních činností u osob s podprůměrným osobním tempem tam, kde hluk maskuje rušivé podněty (,,akustický parfém") výkon klesá u náročných činností u osob s nadprůměrným osobním tempem tam, kde hluk sám je nositelem rušivé informace, nebo maskuje důležité inf. Vysvětlení (?) teorie paralyzujícího vlivu hluku hluk snižuje práceschopnost organismu selhává, má-li vysvětlit zlepšení výkonu teorie pozornostního vlivu hluku vychází z Broadbentovy teorie filtru je-li zvuk ,,percepčně atraktivní" (intenzivní, vysoký, nepravidelný, neočekávaný, neznámý), vyvolá rychlejší reakci nebo je rušivější hluk zhorší výkon pouze tehdy, když odvádí pozornost (nebo maskuje signál) teorie aktivace (arousal) vychází z Yerkes-Dodsonova zákona aktivační optimum pro různé typy činností je různé zvýšení arousalu může tedy mít pozitivní i negativní vliv podle typu činnosti Sociální chování zvýšená hostilita negativnější hodnocení druhých snížená ochota spolupracovat a komunikovat nižší ochota pomoci Možné příčiny (?) zúžení pozornosti snaha uniknout z dosahu hluku ztížením řečové komunikace zvýšení aktivity vede až ke ztrátě kontroly chování (afekt, agrese) Lze si na hluk zvyknout? Oblast účinku Krátkodobá expozice Dlouhodobá perspektiva ovlivňování psychické pohody, obtěžování záleží na individuálních vlastnostech, reakce rozmrzelosti může vymizet, ale může se i stupňovat. Psychická reakce ovlivňuje velikost rušivého vlivu i sekundární vegetativní reakce rušivý vliv, interference s výkonem výkon, pokud se nejedná o zvláště náročnou činnost, může zůstat neovlivněn za cenu většího vynaloženého úsilí. Následky se ale projeví po odeznění hluku vzhledem ke kumulaci vyčerpání organismu nelze výkon trvale udržet fyziologické působení primární vegetativní reakce jsou největší při zahájení expozice, postupně odezní primární vegetativní reakce (které vznikají již od 60 dB) se objevují nezávisle na vůli člověka, z tohoto hlediska si nelze na hluk vyšších intenzit navyknout průběh sekundárních vegetativních reakcí závisí na kognitivním zpracování sekundární vegetativní reakce jsou psychogenně ovlivnitelné účinek na sluchový orgán dočasná změna (snížení) citlivosti sluchového analyzátoru (v případě akustického traumatu ireverzibilní) k adaptaci nedochází, postupné snižování citlivosti sluchu je nevratné Imisní normy Skupina Druh práce ­ činnosti LAeq, 8h (dB) I.[1] Duševní práce koncepčního charakteru s převahou tvořivého myšlení mimořádné nároky[2] běžné nároky 40 45 II.dto Duševní práce velmi náročná a složitá spojená s velkou zodpovědností, soustředěním s převahou reprodukčního typu mimořádné nároky dto běžné nároky 50 55 III.dto Duševní práce vyžadující značnou pozornost, soustředěnost, s možností snadného dorozumění řečí mimořádné nároky dto běžné nároky 60 65 IV. dto Duševní práce rutinní povahy s trvalým sledováním a kontrolou sluchem, práce vykonávaná na základě dílčích sluchových informací mimořádné nároky dto běžné nároky 70 75 V. Fyzická práce náročná na přesnost a soustředění nebo vyžadující občasné sledování a kontrolu sluchem 80 VI. Fyzická práce bez nároků na duševní soustředění, sledování a kontrolu sluchem a dorozumívání řečí (rozhodující je ochrana sluchu) 85 [1] Pro druh činnosti skupiny I až IV (duševní práce) lze používat dobu hodnocení kratší než 8 hodin. Jako doba hodnocení se v tomto popřípadě přednostně volí doba trvání rušivého hluku. [2] Za mimořádné nároky se například považuje dorozumívání cizím jazykem nebo může-li v důsledku selhání dojít k významné škodě nebo k poškození zdraví. Denní hluková mapa - Brno LAeq,16h (6-22 h) Noční hluková mapa - Brno LAeq,8h (22-6 h) Denní hluková mapa - centrum LAeq,16h (6-22 h)