Identifikace rozumově nadaných dětí a možnosti pedagogické péče o ně Příprava kurzů pro psychology a pedagogy Š. Portešová, Ph.D. www.nadanedeti.cz 2 do roku 1989 90. léta 4 Q20 Š. Portešová, Ph.D. C J L Legislativa eská legislativa (Školský zákon č. 561/200 Sb), vstoupila v platnost 1.1.2005 poprvé vymezuje pojem Mimořádně nadaný žák a specifikuje základní rámec vzdělávání těchto žáků š. Portešová, Ph.D. Mimořádně nadaným žákem se rozumí jedinec, ení schopností dosahuje mimon Otázka: Co je to genialita í ? S. Portešová, Ph.D. □ Psychopatologie (Lombroso) □ Jednostranný vývoj □ Nový živočišný druh S. Portešová, Ph.D. .M.Terman (1877-1956) První longitudinální výzkum nadaných dětí (1528 dětí) Genetic Studies of Genius 1925-1959 S. Portešová, Ph.D. Otázky Co je to rozumové nadání ? Jaké jsou nadané děti Š. Portešová, Ph.D. M.Terman (1877-1956) □ není výstřelek přírody ( „brzy zralý, brzy shnilý" □ je možno odhalit už v dětství □ jedinci jsou sociálně, emocionálně, fyzicky zdatní .M.Terman „Nadané děti jsou nejen akademicky výjimečné (academically superior), ale jsou rovněž nadprůměrné po stránce fyzické, zdravotní a v oblasti sociálního přizpůsobení, a mají rovněž nadprůměrné morální postoje, měřeno testy charakteru a vlastností" (1925, str. 230). Š. Portešová, Ph.D. MÝTUS Termanův mýtus Nadané děti jsou ty,které vynikají ve všech oblastech a které skórují vysoce ve výkonových testech a v testech schopností. Koncept vysokého IQ Š. Portešová, Ph.D. 12 Speciální opatření Konsekvence Termanova výzkumu □ Investice □ Vyhledávání nadaných □ Tvorba vzdělávacích programů Š. Portešová, Ph.D. 13 Melita Odenová (1968) Retrospektivní výzkum Termanova vzorku 100 nejúspěšnějších (A) X 100 nejméně úspěšných (C) Retrospektivní studie LM.Terman > Hlavní rozdíly mezi skupinami: • 7 bodů IQ (157 x 150) • non- kognitivní faktory: • vytrvalost • motivace • „commitment to work" • vytrvalý trénink, praxe I podpora ze strany rodičů Š. Portešová, Ph.D. 15 Otázka je důležité kromě IQ? „What makes giftedness -reexamining a definition" (1978) > Ne pouze IQ DVV mOG schopnost Talent Angažovanost v úkolu )řivost S. Portešová, Ph.D. KATALYZÁTORY NADANÝ= HORNÍCH 10% PŘIROZENÉ SCHOPNOSTI INTELEKTOVÉ Fluidní inteligence (indukce/dedukce), krystalická verbální, prostorová paměť, smysl pro pozorování, Usuzování, metakognice KREATIVNÍ Invence (řešení problémů), Imaginace, originalita (umění) SOCÁLNÍ Inteligence (vnímavost) Komunikace (empatie, takt) Vliv (vůdcovství, přesvědčování) SENSOMOTORICKÉ S: visuální, auditivní, čichové, atd. M: síla, výdrž, reflexy, koordinace atd. INTRAPERSONÁLNÍ FYZICKÉ: charakteristiky, hendikep, zdraví, atd. MOTIVAČNÍ: potřeby, zájmy, hodnoty, atd. VOLNÍ: síla vůle,vytrvalost, výkon atd. Sebe - řízení: koncentrace, pracovní návyky, iniciativa, plánování OSOBNOST: temperament, pocit životní spokojenosti, adaptabilita ,sebevědomí & hodnocení atd. Pozitivní / negativní účinek VÝVOJOVÝ PROCES FORMÁLNÍ /NEFORMÁLNÍ UČENÍ & PROCVIČOVÁNÍ Pozitivní / negativní účinek NÁHODA Fyzikální, kulturní, sociální, rodinné atd. OSOBY: rodiče učitelé, vrstevníci, atd. PODPŮRNÉ PROGRAMY: programy, aktivity, služby, atd. UDÁLOSTI: nehody, ocenění,setkání, atd. TALENTOVANÝ = HORNÍCH 10% SYSTEMATICKY ^ ROZVÍJENÉ SCHOPNOST AKDEMICKÉ jazyk, vědy humanitní, atd. UMĚNÍ visuální, dramatické, hudby, atd. OBCHODNÍ management, prodej, atd.. ZÁLIBY šachy, video hry, puzzle, atd. SOCIÁLNÍ AKTIVITY média, veřejné vystupování atd. SPORTY individuální, skupinové TECHNOLOGIE elektronika, počítače, obchod & technika Š. Portešová, Ph.D. 19 Výsledek: Rozšíření definice nadání Š. Portešová, Ph.D. Oborově specifická Neakademický; Humanitní Divergentní; Vysoce kreativní Mnohostranná Inteligence Geniální Intelektově nadaný Nadaný Mnohostranně talentovaný Konvergentní; Vysoké IQ Utilitární; Akademický Komponentová Inteligence Vyvíjející se systémy 1880 1920 Š. Portešová, Ph.D. 1930-1940 1950 1960-1970 1980-1990 21 Otázka Jaké je nadané dítě a jak se pozná? iviyius Všechny děti jsou nějak nadané 34% 3*% O.L>, 55 70 35 DOC 115 L45 lnlbeligencs Qutfiert (Scorc en V/echslar Adut IHtcIigonce Seal b) id di5thibutidn Typické charakteristiky intelektově nadaných žáků V oblasti poznávání^^^^^^^^^^^^^^^l I Schopnost manipulovat abstraktními symbolickými systémy, I schopnost rychle odhalit vztah příčina-následek, podstatné souvislosti, I schopnost dlouhodobé koncentrace pozornosti, kvalitní krátkodobá i dlouhodobá paměť, rychlý rozvoj řeči, zvídavost, různorodost zájmů nebo jeden hluboký zájem Š. Portešová, Ph.D. 24 Typické charakteristiky intelektové nadaných žáků V oblasti učení: > Preference samostatné práce, > rychlé tempo učení, > potřeba méně učební látku opakovat a procvičovat, > radost z intelektové činnosti, zájem o náročnější úkoly, > schopnost samostatně vyhledávat nové informace, chápat je v souvislostech a vytvářet nové úkoly. Š. Portešová, Ph.D. 25 Identifikace rozumově nadaných dětí Některé typy nadaných dětí MÝTUS Před vstupem do školy by děti neměly umět číst ani počítat. Pokud to už umí, je to jen zásluha rodičů a brzo se to srovná S. Portešová, Ph.D. Vývojové křivky jedinců s různou úrovní nadání podprů m ě rný jedinec-prů m ě rný jedinec-nadaný jedinec Š. Portešová, Ph.D. 28 Časní čtenáři > Písmena poznávají mezi 1.-2.rokem > Čtou ve 3,6 - 4 letech Zdokonalování schopnosti číst > První knížky kolem 4.roku > Kolem 5.roku i náročnější knihy s abstraktními pojmy, cizí slova noviny, sledují zprávy, publicistika... > Spontánní zájem o čtení a informace S. Portešová, Ph.D. Časní čtenáři Typické poznávací charakteristiky □ Kognitivní schopnosti, kritické myšlení, složitá pravidla □ Řeč,verbální schopnosti □ Zpracování symbolů □ Koncentrace pozornosti S. Portešová, Ph.D. 31 Zájmy Zvířata (dinosauři, motýly, rostliny, hmyz, houby, květiny...) mytologie, Egypt, Staré Řecko a Řím, mumie, sluneční soustava, katastrofy, meteority, asteroidy, zeměpis, vlajky,mapy, grafy, matematika, auta, motory (jak věci fungují), elektřina, chemie- Mendělejova tabulka, křížovka, počítač Š. Portešová, Ph.D. 32 Neobvyklé otázky > Spojení: • vyspělé kognitivní struktury • zrychleného řečového vývoje • zvídavosti, zájmů > 1,8 roků - v čem si jsou lidé poprvé koupit boty? > 3 roky > Co je to vzduch? Kam až sahá? Proč neodlétne? > Otázky týkající se: politiky, nukleárních válek, zabezpečení světového míru, znečištění, zdrojů energie > Budu to stále já, až vyrostu? Hypotéza, teorie REC > 6 leta 7 měsíců > Já:"Lidi hrajou hry, aby se pobavili a pocvičili si mozkové závity M:"To nejsou závity, to jsou neuronová spojení!,, > Ještě jsem ho sprchovala, když nám táta přišel říct, že začal Planeta života, na kterou se chtěl Matyáš dívat. Matyáš se na mne rozčiloval:"Budu čistej, ale hloupej! > Myje se a zase si namočil v umyvadle rukáv. Já: "Už jsi zase mokrej, co?" M:" A proč to tak zlověstně povídáš?,, > Přednáší o elektronkách prababičce upoutané na lůžko (nemůže chudák utéct). Skoro po hodině vyjde:" Já jsem prababičce vysvětlil co je to sinusoida a ona je z toho celá chytrá! S. Portešová, Ph.D. Problém Nadané děti jsou otevřeny k jiným podnětům, než jaké dostávají MÝTUS Nadané děti jsou sociálně a emocionálně nevyzrále Sociální a emocionální problémy > vztahy k vrstevníkům > sebekriticismus, perfekcionismus > sebepojetí - akademické x fyzické > multipotencionalita > pocit odlišnosti > nekonformita, odmítání autorit Š. Portešová, Ph.D. 37 Mýtus adané dítě = úspěšné dítě ve všec předmětech Š. Portešová, Ph.D. 80.léta Jak poznáme nadané dítě? > Termanův mýtus: Nadané děti jsou ty,které vynikají ve všech oblastech a které skórují vysoko ve výkonových testech a v testech schopností Paul Witty (cit. Khatena, 1982), : „...nadané nebo talentované je to dítě, které soustavně vykazuje významné výkony v jakékoliv hodnotné oblasti snažení." S. Portešová, Ph.D. Školský zákon v USA > 1980 vyhlášení celonárodního programu Jacobs K. Javits Gifted and Talented students educational act Cíl: Identifikovat žáky a studenty, kteří by pravděpodobně nebyli zahrnuty do speciálních vzdělávacích programů pro nadané Tedy: • Ekonomicky znevýhodněné • S nedostatečnou znalostí angličtiny • S poruchou učení, chování nebo dalším znevýhodněním ( twice exceptional) Š. Portešová, Ph.D. 40 Důležité závěry > Nadaní může být i v oblasti tvořivosti > Nadaní se rovněž muže vyskytovat pouze v dílčích, specifických oblastech > Task commitment ( angažovanost v úkolu) není synonymem pro rozsah pozornosti, akademický výkon ani pro kvalitu domácích úkolů, ale spíš pro entuziasmus, flow, ponoření se do určitých problémů Š. Portešová, Ph.D. 41 0 10 20 30 40 50 60 70 80 vě k pozdní zpomalení-prů m ě rný vývoj-pozdní akcelerace Š. Portešová, Ph.D. Dvakrát výjimeční - 80.léta Nadané děti s handicapem What new brain science reireals- andwhat parents carido S. Portešová, Ph.D. Typické rozpory ve školních výkonech u nadaných s SPU Spatná paměť na ^ w Lepší dlouhodobá paměť. fakta. jĚ Schopnost třídit informace, Spatná krátkodobá srovnávat, klasifikovat. paměť. Problémy s * ^ memorováním. Problémy v oblasti čtení, psaní, užívání gramatických pravidel. Velké problémy s „jednoduchými úkoly"- sčítání, odčítání, ...Bojují s jednoduchým, po sekvencích jdoucím materiálem S. Portešová, Ph.D. X X Dobrá slovní zásoba i slovní produkce. Schopní komplexních matematických manipulací a operací. Abstraktní uvažování. Lepší výsledek v náročnějších úkolech Důležité pro jejich vzdělávání > Pamatují si to, co viděli, ne to co slyšeli > Neučí se krok za krokem - pokud znají cíl, jsou schopni vymyslet vlastní postup, metodu a dojít k cíli ( i když chybují v jednoduchém) > Myslí v obrazech, proto je obtížné převádět obrazy do slov, rychle chápat slovní instrukce Š. Portešová, Ph.D. 45 Nadané děti s poruchami učení > Nadprůměrné schopnosti a nadání se vzájemně maskují. > Skupina identifikovaná jako s poruchami učení, bez výjimečných schopností. > Skupina identifikována jako nadaní, ale mající řadu problémů ve škole. Š. Portešová, Ph.D. 46 MÝTUS utečně nadané dítě nepotřebuje speciální vzdělávání a pomoc Zabaví se samo Pedagogický přístup k nadané populaci Úpravy vzdělávání mimořádně nadaných žáků Ob onacovám učiva Akcelerace vzdělávání Seskupování +Vytvoření individuálního vzdělávacího plánu S. Portešová, Ph.D. Akcelerace vzdělávání > Jedná se o jakoukoliv formu úpravy vzdělávání nadaných žáků, založenou na zrychlení tempa při předávání nových informací a zvládání nových dovedností.Toto opatření předpokládá existenci předem identifikovaných výjimečných schopností žáka. Š. Portešová, Ph.D. 50 Umožňuje Postupovat rychleji vzdělávacím systémem. (Možnou rychlost postupu určuje každý stát odlišně.) Postupovat rychleji pouze ve vybranýc předmětech. Zahájit vzdělávání na určitém vzdělávacím stupni dříve, než je v dané zemi běžné Š. Portešová, Ph.D. Obohacování učiva Záměrné rozšiřování a prohlubování učebních osnov v jednotlivých předmětech o nové znalosti a schopnosti. Jedná se rovněž o rozvoj myšlení, jež umožňují nadanému žákovi pochopit širší rámec jednotlivých předmětů a lépe porozumět vztahům a souvislostem mezi nimi. S. Portešová, Ph.D. Seskupování žáku Jedná se o metodu vytváření skupin nadaných žákU v závislosti na jejich schopnostech, výkonových charakteristikách, zájmech a motivaci Separační varianta. Hlavním cílem tohoto opatření je umožnit intenzivní výuku homogenní skupiny žáků s ohledem na jejich schopnosti i výkon, zjednodušit přípravu výuky, speciálních materiálů a pomůcek a zkvalitnit interakci mezi žáky podobných schopností a zájmU. Š. Portešová, Ph.D. 53 Všechny typy nadaných dětí potřebují: > Správnou identifikaci > Materiály, podněty, rozvoj > Prostupný vzdělávací systém > Vzdělané učitele > Emoční podporu S. Portešová, Ph.D. 54