Vývojová psychopatologie PSY260 Aplikovaná vývojová psychologie M. Štěpánková Použitá literatura: o Cummings, E.M., Davies, P.T., Campbell, S.B.(2000). Developmetal Psychopatology and Family process. Theory, research and clinical implications. New York: The Guilford Press. o Geldard, K., Geldard, D. (2008). Dětská psychoterapie a poradenství. Praha : Portál. o Herbert Martin (2003). Typical and atypical Development. Oxford: BPS Blackwell o Langmeier, J., Balcar, K., Špitz, J. (2000). Dětská psychoterapie. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál. o Langmeier, J., Krejčířová, D. (1998). Vývojová psychologie . Vyd. 3., přeprac. a dopl., v. Praha: Grada Publishing. Kapitoly: n Ohrožení psychického vývoje n Aplikace poznatků vývojové psychologie v praxi o Vágnerová, M. (2004). Psychopatologie pro pomáhající profese. Variabilita a patologie lidské psychiky. Praha: Portál. o Wenar, Ch., Kerig, P.(2006): Developmental psychopatology From Infanty through Adolescence. New Yoork: McGraw-Hill. Vývojové hledisko (obeznámenost s vývojovými úkoly, potřebami, vývojem osobnosti) respektováno v rámci: o Klinická psychologie o Diagnostika o Psychopatologie (otázka normálního a abnormálního vývoje) o Poradenská psychologie a psychoterapie (děti, rodina) o Vzdělávání (škola, školní zralost, vzdělávání dospělých…) o Profesní orientace o Aplikovaný výzkum (média a děti, mýty o starších pracujících…) o Neuropsychologie … Vývojová psychopatologie o Tradiční přístup: n deskripce problémů, stanovení diagnózy a léčba, případně terapie obtíží o Moderní přístup: n porozumění vzorcům adaptace, včetně protektivních a rizikových faktorů n pozitivní i negativní vývoj n komplexní pohled, který poskytuje prostor pro včasnou intervenci a prevenci Charakteristika moderního přístupu: o Otevřenost novým přístupům metodologickým, flexibilita o Multidisciplinární výzkum (na proces orientovaný, vývojová trajektorie není lineární!) o Spolupráce s ostatními obory (např. dětská klinická psychologie, psychiatrie, dětská psychiatrie, a vývojová psychologie, molekulární biologie, genetika a další) o Kontext a proměnlivost adaptačních vzorců Cíle o odkrýt dynamický proces vztahů, které přispívají k utváření normálního a patologického vývoje o identifikovat a porozumět genezi dětských poruch (sociálním, emocionálním, fyziologickým, genetickým, kognitivním a dalším faktorům) o Poukázat na šíři příčinných souvislostí o Popsat rizikové a protektivní faktory o identifikovat rodinné, společenské, etnické, kulturní, interpersonální a další kontexty a jejich vzájemnou interakci Východiska o Kontextualismus a konstruktivismus o Multidimenzionální kontext vývoje o Holismus (Bronfenbrenner ekologická teorie – příklad holistického přístupu) o Ortogenetický princip (Werner) od nediferencovaného směrem k vzrůstající diferenciaci a hierarchickému uspořádání Dynamické procesy ve vývojové psychopatologii o 3letý Jan pochází z rodiny, kde otec je alkoholik, rodiče nešťastné manželství, matka trpí depresemi. o Chlapcova zkušenost může být potencionální příčinou mnoha problémů: n deprese, problémy s chováním, úzkost, alkoholismus. Dynamické procesy ve vývojové psychopatologii o Tříletá Jana pochází z na první pohled bezproblémové rodiny. Rodiče deklarují šťastné manželství, starší bratr je úspěšný ve škole, je oblíbený. o Harmonické prostředí, ve kterém vyrůstá, dává tušit, že by mohla být též úspěšná a šťastná. o Je však agresivní, má výbuchy hněvu ve školce i doma. Normální vs abnormální vývoj o Jaké okolnosti se podílejí na odchylce od normálního vývoje? n biologické, kulturní, sociální, vývoj nebo stagnace procesů v individuálním vývoji jednotlivých oblastí: kognice, emoce, attachment, self, morální vývoj, gender, sexualita … o To, zda je chování označeno jako normální nebo patologické (abnormální) závisí na tom, ve které vývojové fázi se objeví n Důležitá znalost obecného vývojového rámce (teorie) n Individuální kontext n Psychologické proměnné na straně osoby – osobnostní charakteristiky, emoce, kognice, internalizovaná očekávání (např. o vztahu) o Pomocné disciplíny (genetika, neurologie, pediatrie, psychologie, neuropsychologie …) Charakteristiky vývoje: o Opožděný vývoj (delayed development) opoždění je manifestováno pomalejším vývojem, stupně vývoje mohou být dosaženy, proces je totožný, může být ukončen, někdy se vývoj zabrzdí a nedochází k dalším pokroků ve vývoji. Poř. Není dosaženo vyšší úrovně v rámci sledované oblasti. o Abnormální vývoj (abnormal development) poukazuje na odlišný průběh, odchylka od normálního průběhu. o Kompenzovaný vývoj (compensatory) dítě s atypickým vývojem jde jinou cestou, odlišný postup, výsledek může být stejný o Absence vývoje (absence of development) dítě se nevyvíjí v dílčí oblasti (více oblastech) Koncept normality a abnormality a atypického vývoje o Abnormal – spojen s konceptem odchylky od normy (od fyzického, sociálního, psychologického standardu) o Preference pojem nepoužívat a nahradit jej méně stigmatizujícím pojmem atypický o Typický (normální) vývoj je popisován v teoriích o Atypický vývoj v řadě učebnic psychopatologie o Klasický přístup: n Prenatální vlivy n Vrozené abnormality n Chromozomální abnormality atd. Psychopatologie – klasický přístup o Psychická odchylka, odchylka od normálního vývoje, norma, symptom (projevující se příznaky). o Dědičnost jako příčina vzniku odchylek (př. Down syndrom) n Dědičné vs vrozené vývojové vady o Vlivy vnějšího prostředí n teratogenní vlivy poškozující vývoj plodu: vlivy prostředí, chemických látek, nemoc matky ( zarděnky, toxoplasmóza, pohlavní choroby), drogy, rizika prostředí – radiace, různé chemické produkty, dieta – nedostatečná výživa o Kombinace obou Psychopatologie (vývojově psychologické souvislosti) o Pro hodnocení závažnosti a pro indikaci opatření je rozhodující vývojové hledisko o Rizikovější období ve vývoji dítěte (6,10, 13): n nejútlejší věk (specifický význam 0-3) n (3-6) enurézy, poruchy jídla, chorobná úzkostnost, pohybový neklid n poruchy nálady (počátek dospívání) o Mnohé potíže u dětí souvisejí s přetěžováním dítěte (rodina, škola – posuzování školní zralosti a způsobilosti) o problémy mizí při změně podmínek (práce rodinného poradce, terapeuta, školního psychologa, lékaře…). Psychologická intervence u dětí (Langmeier, Balcar, Špitz – Psychoterapie dětí) Specifika: o Neuvědomované problémy o Motivace o Neohraničenost potíží o Dětské chování a prožívání se v průběhu vývoje rychle mění o Psychoterapie (odlišné postupy) n Rozhovor (význam slov u dětí) až od určitého věku n Hra, kresba, společné aktivity o Většina poruch do dospělosti mizí n 0-5 většina poruch mizí (výjimku zde tvoří prenatálně a perinatálně vzniklé poruchy, následky těžké psychické deprivace a deprese) n 5-15 mizí v 50-80% případů n 13-18 mizí v 30-60% případů o Individuální předpověď obtížná a nejistá, nejčastějšími prediktory duševní poruchy jsou např. apatie, celková retardace a nebo neschopnost navazovat sociální vztahy Kazusitika o Petr má 14 let, neprospívá ve škole, nemá přátele, byl několikrát šetřen za výtržnosti, vandalismus. Užívá drogy. o Z anamnézy (RA): matka kouřila v době těhotenství, nepravidelná strava, prožívala stres v zaměstnání, dítě se narodilo v termínu s nižší porodní váhou, alkoholismus otce, autoritativní výchova, neshody a hádky mezi rodiči, labilita matky se sklony k depresi, agresivita otce vůči matce i synovi, nekonzistentní výchova, dvojná vazba o OA – opožděný vývoj řeči, tělesně mírně zaostával za vrstevníky, nižší sociabilita, potíže v navazováním kontaktů Petr o Dítě s mnoha rizikovými faktory v prenatálním, postnatálním stadiu, měnící se v průběhu vývoje o Otázky: n Jaká jsou možná rizika? n Co se dítě mohlo naučit? n Klinická perspektiva - potenciální diagnózy? n Jaké preventivní programy byste navrhli? o Možná rizika: n Biologická: možná genetická predispozice: opožděný vývoj řeči, alkoholismus, hyperaktivita, antisociální osobnost n Enviromentální rizika (zraňující přístup rodičů - impulzivita, nekonzistence, matčina deprese a stres, alkohol otce, nestabilita obou rodičů, fyzické tresty, odmítání ze strany vrstevníků) o Co se dítě mohlo naučit? n svět není předvídatelným a bezpečným místem a jeho potřeby jsou nebo nejsou naplňovány v závislosti na rozpoložení a stavu rodičů (deprese, opilost atd.) o potenciální dg: n Deprese n Poruchy pozornosti n Problémy s učením n závisloti o Preventivní programy: n těhotenství n rodičovství n Programu na překonání adaptačních problému ve škole