Syllabus „Diagnostika dětí, mládeže a rodiny“ (PSY 403). Cílem kurzu je seznámit frekventanty se základy psychologické diagnostiky dětí, adolescentů a rodiny. Důraz bude kladen na proces hodnoceni dítěte a volbu vhodných metod v diagnostické situaci. Způsoby tvorby diagnózy a klinické rozhodování bude rámcem úvah o užití diagnostického instrumentária. Reference o konkrétních a v praxi nejčastěji používaných diagnostických metodách budou spojovány s širším kontextem nejenom diagnostickým, ale i vývojovým a psychopatologickým. Absolvent kurzu by měl umět zvolit vhodné diagnostické metody, s jejichž pomocí by dokázal identifikovat obraz a etiopatogenezi problému dítěte. Komu je kurz určen: Studentům/studentkám magisterského jednooborového studia psychologie. Předpoklady: Znalost vývojové psychologie, základní znalost psychopatologie dětského a adolescentního věku. Garant kurzu: Prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. Přednášející: Prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc. PhDr. Radka Michalčáková, PhD. Mgr. Šárka Portešová, Ph.D. Mgr. Zuzana Masopustová Mgr. Táňa Fikarová Mgr. Et. Mgr. Lenka Šamánková Časový rozvrh 1. Základní principy psychologické diagnostiky (teoretické modely: psychoanalýza, sociální učení, sociální kognice, behaviorismus, ekletický či integrativní přístup, diagnostika ve vztahu k intervenci či řešení problému, etické souvislosti, objektivita, kvantitativní a kvalitativní údaje, druhy diagnostických pomůcek). 23.2. Prof. PhDr. I. Čermák, CSc. 2. Diagnóza, klasifikační systémy (formulace problému, kladení otázek, formulace hypotéz, volba metod, tvorba diagnózy, diferenciální diagnóza, vývojově pojatá diagnóza, specifika diagnostiky dětí, zdroje diagnózy, diagnóza a terapie, DSM IV, MKN 10, multiaxiální posuzovací systém). 2.3. Prof. PhDr. I. Čermák, CSc. 3. Přímé pozorování chování, diagnostické interview, anamnéza 4.Peer-rating, sociometrické techniky, sebeposuzovací diagnostické nástroje (dotazníky) 9.3. Prof. PhDr. I. Čermák, CSc. 5. Diagnostika inteligence a schopností - úvod 16.3. Prof.PhDr. I. Čermák, CSc. 6. Diagnostika inteligence a schopností – WISC – praktická ukázka 23.3. PhDr. Radka Michalčáková, PhD. 7. Projektivní a výrazové techniky 30.3. Mgr. Táňa Fikarová 8. Diagnostika raného vývoje, diagnostika předškolního dítěte, Diagnostika školního výkonu (mentální retardace, parciální poruchy učení) 6.4. Prof. PhDr. I. Čermák, CSc. 9. Diagnostika autismu 13.4. Mgr. Zuzana Masopustová 10. Diagnostika smyslových poruch - úvod 20.4. Mgr. et Mgr. Lenka Šamánková 11. Diagnostika smyslových poruch – praktická ukázka 27.4. Mgr. et Mgr. Lenka Šamánková 12. Diagnostika nadaných dětí 4.5. PhDr. Šárka Portešová, PhD. 13.Psychologické vyšetření, zpráva z vyšetření, diagnostický nález 11.5. Prof. PhDr. I. Čermák, CSc. 14. Shrnutí, konzultace ke zkoušce. 18.5. Prof. PhDr. I. Čermák, CSc. Základní texty Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál Vágnerová, M., Klégrová, J. (2008). Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Nakladatelství Karolinum. Další doporučená literatura ke studiu Davido, R. (2001). Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, Hort, V., Hrdlička, M., Kocourková, J., Malá, E. (Ed). (2000).Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál Elliot, J., Place, M. (2002).Dítě v nesnázích. Prevence, příčiny, terapie. Praha: Grada Koluchová, J., Morávek, S. (1991). Psychologická diagnostika dětí a mládeže. Olomouc: Filozofická fakulta UP. Lechta. V. (2002). Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál Mezinárodní klasifikace nemocí 10.revize.Duševní poruchy a poruchy chování (popisy klinických příznaků a diagnostická vodítka). (2000). Geneva, Praha: WHO, Psychiatrické centrum Říčan, P.,Vágnerová, M. (Eds.) (1999). Dětská klinická psychologie. Praha: Avicenum Říčan, P., Ženatý, J. (1988). K teorii a praxi projektivních technik.Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy. Sobotková, I. (2001). Psychologie rodiny. Praha: Portál. Standardy pro pedagogické a psychologické testování (2001). Praha: Testcentrum Urbánek, T. (2002). Základy psychometriky. Brno: PsÚ AV ČR a Psychologický ústav MU Šípek, J. (2000). Projektivní metody. Praha: ISV nakladatelství Švancara, J. (Ed).(1980). Diagnostika psychického vývoje. Praha: Avicenum http://www.psychodiagnostika.cz/ K zamyšlení Gould, S.J. (1995). Jak neměřit člověka. Praha: Nakladatelství Lidové noviny Antidiagnostické argumenty Kennetha Gergena lze nalézt na internetu: http://www.swarthmore.edu/SocSci/kgergen1/Psychodiagnostics/index.html Další literatura, včetně časopiseckých článků, bude doplňována průběžně.