Diagnostika dÃtěte s postiženÃm Mgr. et Mgr. Lenka Å amánková Struktura přednášky: nZa jakých okolnostà se psycholog s dÃtětem s postiženÃm setkává nCo vÅ¡echno brát v úvahu v souvislosti s diagnostikou dÃtěte s postiženÃm nPsychologické vyÅ¡etřenà postiženého dÃtěte nNástin komplexnà diagnostiky dÃtěte s postiženÃm Setkánà s problematikou postiženÃ: nOdbornÃk: diagnostik, terapeut, krizová intervence nDoba: prenatálnà obdobÃ, perinatálnà obdobÃ, postnatálnà obdobÃ, raný vývoj, pozdějÅ¡Ã vývojové fáze n n DÃtě s postiženÃm – souvislosti: nPostiženà / handicap ovlivňuje celou osobnost jedince nPostiženà hraje stěžejnà roli v procesu socializace nPostiženà ovlivňuje rodinu postiženého dÃtěte a jeho nejbližšà okolà (přátelé, spolužáci, sousedi) nVzájemnou interakcà vzniká „bludný kruh“ dÃtě – rodina – okolà Situace v rodině: nJakou má již rodina zkuÅ¡enost s postiženÃm? V rodině se postiženà již objevilo x neobjevilo nÅ OK – stadia obdobà smutku (Kübler-Rossová) 1.Stadium Å¡oku a popřenà situace (ochromenÃ, odstup, rodiče nevěřÃ) 2.Stadium hněvu a kritiky (hledánà vinÃka, pocity:zdrcenÃ, zmatek, hněv, zlost, obviňovánÃ) 3.Stadium smlouvánà(„růžové brýle“, hledánà řeÅ¡enà – často léčitelé, mnozà rodiče na této fázi ustrnou) 4.Stadium deprese (rodiče ztrácà zábrany, svěřujà se s pocity; úlevové emoce – pláč, smutek; uznánà potřeb dÃtěte) 5.Stadium přijetà (nalezenà životnÃho smyslu, rodič obracà pozornost od sebe k dÃtěti, konstruktivnà jednánà – pochopenà úkolu a s nÃm spojených hodnot Situace v rodině: nSourozenci – vývojová fáze sourozenců; extrémnà přÃstup ze strany rodičů (odsunutà x přÃliÅ¡ný zájem) nSociálně(-ekonomická) situace rodiny – naprostá změna – okolà k rodině začÃná měnit přÃstup nVývojová fáze rodiny (věk rodičů, délka partnerstvà – v této souvislosti otázka vývojových krizÃ) DÃtě s postiženÃm: nPostiženà má vliv na celou vyvÃjejÃcà se osobnost nDeprivace postiženÃm – specifický vývoj nČasto naruÅ¡ená psychika – neurotické projevy, poruchy chovánÃ, zvláštnosti v projevech, komunikačnà obtÞe n psychosociálnàstadia vývoje osobnosti (Erikson): 1.ZÃskánà důvěry, naděje – často v této fázi krize rodičů 2.Autonomie – potÞe s odpoutánÃm vazby na matku, z vázanosti na určité mÃsto 3.Stadium iniciativy – schopnost cÃtit vinu, rozvoj svědomà 4.Stadium snaživé pÃle – pocit méněcennosti 5.Stadium identity – sociálnà identita, osobnà identita 6. 1. n Postoje společnosti k postiženÃ: nAmbivalentnà charakter – pozitivnà i negativnà citové hodnocenà (často hrůza, odpor) nPředsudky -laické diagnostické kritérium, generalizace nSociálnà stigma – stigmatizujà jsou zejména defekty, jejichž důsledkem jsou nežádoucà nápadnosti PostiženÃ: nZávisà na druhu postiženà (tělesné, smyslové, mentálnÃ) nZávisà na mÃře postiženà (lehké x těžké postiženà x kombinace postiženÃ) nZávisà na tom, kdy k postiženà doÅ¡lo (vrozené postiženà nebo zÃskané v rané fázi vývoje x zÃskané později) nPokud jde o zÃskané postiženà je důležité uvědomit si, v jaké životnà etapě jedince postihlo Psychologické vyÅ¡etřenà postiženého dÃtěte: nZákladnà účel vyÅ¡etřenà (známe dg. postiženÃ? Je vysloveno podezřenà na dg. postiženÃ? Je jiný účel vyÅ¡etřenà – podezřenà na jinou dg.? nPokud diagnózu známe – výhoda: přÃprava na vyÅ¡etřenÃ, použità vhodných metod nDg. neznáme – standardnà postupy Psychologické vyÅ¡etřenà dÃtěte s postiženÃm: nRodinná a osobnà anamnéza –Důkladná (od prenatálnÃho obdobà do současnosti) –Závislá na účelu vyÅ¡etřenà –Znalost dosavadnÃho vývoje (složka tělesná, kognitivnÃ, sociálnÃ) –Rodinná problematika (fungovánà rodiny, fáze vyrovnávánà se s problémem, odborná pomoc, sourozenci, výhledy) – Psychologické vyÅ¡etřenà dÃtěte s postiženÃm: nRA a OA a dalÅ¡Ã informace zÃskáváme prostřednictvÃm rozhovoru s RODIČI VÅ¡Ãmat si tedy : –postojů rodičů k situaci vyÅ¡etřenÃ, k dÃtěti a jeho postiženà –Výchovného stylu, způsob výchovy(často extrémy) –Hodnocenà dÃtěte rodičem, očekávánÃ, ambice, představy (často nerealistické) – Psychologické vyÅ¡etřenà dÃtěte s postiženÃm: nMetody: –Kvalitativnà (rozhovor, pozorovánÃ) –Ideálně pozorovánà v přirozeném prostředÃ, formou hry –Postižené děti velice citlivě reagujà na nové situace (nÃzká adaptabilita) – důležitý citlivý přÃstup odbornÃka, i to je často málo L –Standardizované metody určené k diagnostice daného postiženà – je jich velice málo, často bez českých norem –Použità standardizovaných metod pro běžnou populaci – vyhodnocenà kvalitativnÃm způsobem, pouze některé části Psychologické vyÅ¡etřenà dÃtěte s postiženÃm: nPrůběh: –PředtÃm nutná přÃprava metod, vhodného prostředÃ, představa o délce a počtu použitých metod (rychlá unavitelnost dÃtěte, nesoustředěnost), „sběr“ informacà od jiných odbornÃků (odbornà lékaři, pedagogové, soc. pracovnice…) –Jedno vyÅ¡etřenànestačÃ, často jde o dlouhodobý proces. –Vhodné úvodnà seznamovacà setkánà –Rozhovor s rodiči (vhodný bez dÃtěte) – pozor na vhodně kladené otázky –VyÅ¡etřenà dÃtěte – nutné sledovat jeho celkový stav (často je vyÅ¡etřenà nemožné nebo nedokončené) –Závěr: v přÃpadě, že vyslovujeme podezřenà na postiženÃ, pak je nutné opatrnosti při sdělovánà (mÃt na paměti základy krizové intervence) –Nejen diagnóza, ale také doporučenÃ, co dál. Rodiče často ve chvÃli oznámenà nepřÃznivé zprávy nevnÃmajà vÅ¡echny sdělované informace – proto stručně, výstižně, závěr na papÃře – popsat i nezbytné dalÅ¡Ã kroky. –OTÁZKA PROGNÓZY: u mnoha syndromů bývá nepřÃznivá!!! – – Psychologické vyÅ¡etřenà dÃtěte s postiženÃm: nPsycholog je součástà odborného týmu, který vyslovuje a potvrzuje podezřenà na diagnózu postiženÃ. nV přÃpadě, že jsme prvnÃ, kdo tuto diagnózu postiženà vyslovuje, je nutné nasměrovat klienty na dalÅ¡Ã odborná pracoviÅ¡tě, abychom zabezpečili cestu ke komplexnà péči Psychologické vyÅ¡etřenà dÃtěte s postiženÃm: nOsobnost psychologa: –Má vyřeÅ¡ené (je ochoten řeÅ¡it)základnà otázky souvisejÃcà s touto problematikou: nJsem schopen pracovat s postiženými lidmi? nUmÃm se podÃvat postiženému do očà bez odporu a negativnÃch či ambivalentnÃch pocitů? nZvládnu emočně tuto práci? nMám základy v krizové intervenci? nMám potřebnou trpělivost? nUznávám smysl života postižených lidÃ? nJak nakládám s otázkami souvisejÃcÃmi se smrtÃ? Děsà mě smrt? nA mnoho dalÅ¡Ãch a dalÅ¡Ãch filozofických a jiných odborných otázek, jejichž adekvátnÃmi odpověďmi by měl odbornÃk růst ve své profesnà kompetenci. n n Komplexnà diagnostika dÃtěte s postiženÃm: nTým odbornÃků pracuje s rodinou a dÃtětem s postiženÃm tak, aby rodina směřovala ke zdárné integraci a spokojenému životu nNutný je komplexnÃ, interdisciplinárnà přÃstup (lékaři – specialisté, pediatr, pedagogové, psychologové, speciálnà pedagogové, sociálnà pracovnÃci a dalÅ¡Ã) nRodinu je nutné motivovat ke spolupráci n Komlexnà diagnostika dÃtěte s postiženÃm: nPrenatálnà diagnostika: –Genetická vyÅ¡etřenà –Screening v těhotenstvà (UTZ – 10. – 12. tt, 16. tt, 20. tt, 32.tt) – vyloučenà některých syndromů (např. Downův syndrom), VVV –Při pozitivnÃm výsledku ze základnÃch vyÅ¡etřenà doporučen odběr plodové vody –PřÃsnějÅ¡Ã sledovánà dětà spec. odbornÃky (předčasně narozené děti, děti matek, které prodělaly v průběhu těhotenstvà těžkou virózu, byly pod vlivem teratogennÃch látek apod.) –Některé VVV lze poznat pomocà UTZ již v prenatálnÃm obdobà (orgánové patologie, poruchy funkcà orgánů) Komplexnà diagnostika dÃtěte s postiženÃm: nRaná péče – Střediska rané péče –Diagnostické pobyty rodičů s dětmi s postiženÃm –Diagnostika psychologická, speciálně-pedagogická, sociálnà nSpeciálně pedagogická centra (SPC) –Diagnostika psychologická, spec.-ped., sociálnà –CÃl: integrace / vzdělávánà nOdbornà lékaři –Závisà na druhu a mÃře postiženà –Neurolog, psychiatr, klinický logoped nKliničtà psychologové –Při nemocnicÃch, péče při hospitalizacÃch –Ambulantně (diagnosticko – terapeutická činnost) nSoukromý sektor – občanská sdruženà –Diagnostika, pomoc rodině – K zamyÅ¡lenÃ: nodkaz na článek s následnou diskusà na téma prenatálnà diagnostiky: zdroj www.baby-cafe.cz (zde najdete mnoho podnětů k zamyÅ¡lenà se nad diagnostikou a vůbec psycholog. praxÃ, lze se tak přiblÞit rodičovské problematice – vÅ¡eho druhu) nčlánek k prenat. dg.: http://www.baby-cafe.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=111360 Literatura: nZákladnà literatura: –Svoboda M., KrejčÃřová, D., Vágnerová, M. (2001): Psychodiagnostika dětà a dospÃvajÃcÃch. Praha: Portál. (str. 413 – 417) –Vágnerová,M. (1999):Psychopatologie pro pomáhajÃcà profese.Praha: Portál. (str. 98 – 133) –ŘÃčan, P., KrejčÃřoová D a kol.(1997): Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing, s.r.o. (str. 39 – 118) –Monatová, L. (2000): Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětÃ. Brno: Paido. – PřÃÅ¡tě: nDiagnostika dÃtěte se sluchovým postiženÃm –Vymezenà problematiky (postiženÃ) –Vývoj SP dÃtěte –Komplexnà diagnostika SP dÃtěte –Psychologická diagnostika SP dÃtěte – konkrétnà metody –PřÃpad –