Diagnostika sluchově postiženého  dÃtěte Mgr. et Mgr. Lenka Å amánková Struktura přednášky: nSluchové postiženà –Typy a stupně sluchových vad –Význam sluchu, důsledky sluchových vad –Vývoj sluchově postiženého dÃtěte –Komplexnà diagnostika dÃtěte se SP –PřÃpad – úkol Sluchové postiženà Vady a poruchy sluchu: nSluchové vady a poruchy dělÃme: –dle mÃsta postiženà –dle mÃry poÅ¡kozenà –dle doby vzniku Rozdělenà podle mÃsta: nPoruchy perifernà – převodnÃ,percepčnÃ, smÃÅ¡ené - jednostranné nebo oboustranné, léze je umÃstěna v oblasti zevnÃho, střednÃho a vnitřnÃho ucha nebo na sluchovém nervu nPoruchy centrálnà – léze je lokalizována na sluchové dráze od kochleárnÃch jader výše v prodloužené mÃÅ¡e (př. Akustická agnózie, slovnà hluchota) Rozdělenà podle stupně: nLehká nedoslýchavost (ztráta 20-40dB) –Působà obtÞe v hlučném prostředÃ, při poslechu televize, při debatě s vÃce lidmi najednou nStředně těžká nedoslýchavost (ztráta 40-60dB) – vyžaduje korekci nTěžká nedoslýchavost (ztráta 60-80dB) nPraktická hluchota – zbytky sluchu nÚplná hluchota – žádný zvukový vjem nohluchlost Rozdělenà podle doby vzniku: nVrozené x zÃskané nDočasné x trvalé nVrozené (dědičné x kongenitálně zÃskané) nZÃskané postnatálně nPrelingválnà vada = sluchová vada vzniklá před ukončenÃm vývoje řeči nPostlingválnà vada = SV vzniklá po u osoby s rozvinutou řečà nKOMBINOVANÉ VADY =(např. hluchoslepota) Sluch – význam: nInformace o světě - obecně (zvukové pozadÃ, obecné zvuky) nMezilidská komunikace – řeč, sociálnà komunikace nOrientace ve světe (zvukové pozadÃ, obecné zvuky, výstrahy) nPocit bezpečà a jistoty nUtvářenà osobnosti – identita - sebepojetÃ, seberealizace, motivace nUtvářenà vztahu k věcem, osobám nZprostředkovánà emocà Důsledky sluchových vad: nChybà kontinuita děnà – chabé informace o světě; nejistota, strach, omezený rozvoj poznávacÃch procesů nNaruÅ¡ená komunikace (komunikačnà potÞe a vývojové zvláštnosti v rozvoji slovnà řeči) nOmezenà kognitivnÃho vývoje nOchuzenà po emočnà a volnà stránce (vývojové zvláštnosti v oblasti citové a volnÃ) nVliv na socializaci (vývojové zvláštnosti v oblasti mezilidských vztahů) Vývoj SP dÃtěte: nVývoj SP dÃtěte v kojeneckém věku: –Nápadnosti v tomto obdobà nebývajà zřetelné –Velmi těžce sluchově postižené dÃtě nereaguje na silné zvuky, neleká se nečekaných zvuků, neotáčà hlavičku za zvukem. –Diagnosticky důležitý moment – přechod z pudového žvatlánà na napodobivé žvatlánà !!! Zde řečový vývoj ustává, zpomaluje. Vývoj SP dÃtěte: nVývoj SP dÃtěte v obdobà batolecÃm: –Nejčastěji SP zjiÅ¡těno v tomto obdobà (v 1,5 roce – 2 letech) –Rozvoj řeči zaostává – použÃvánà a upřednostňovánà přirozených gest, zvláštnà projevy mluvené řeči –Rodiče si vÅ¡Ãmajà prvnÃch výrazných zvláštnostà (plačtivost, podrážděnost, zlost, vztek, dÃtě nevnÃmá – je apatické, zvýšená unavitelnost, spavost, úzkost, strach) –NaruÅ¡en proces emancipace - bojà se vzdalovat od matky –Opožďován bývá i vývoj motorický –Charakteristické jsou problémy s jÃdlem, vyměšovánÃm –Zvláštnà rituály – Vývoj SP dÃtěte: nVývoj SP předÅ¡kolnÃho dÃtěte: –Vzniká stále hlubÅ¡Ã bariéra komunikačnà – výrazné opožděnà vývoje řeči a v souvislosti s tÃm i v myÅ¡lenà – nutnost vhodné komunikačnà alternativy (např. znaky!!!) –Závislost na rodičÃch –Vlastnà svět dÃtěte – mÃsto interakce s lidmi volà hračky. –Typický je častý vzdor, negativismus – přetrvávajÃcà i v dalÅ¡Ãch obdobÃch Vývoj SP dÃtěte: nVývoj SP dÃtěte – Å¡kolnà věk: – ve Å¡kole a při Å¡kolnà zátěži – zvýšená unavitelnost, pocity nejistoty, ohroženÃ, komplex méněcennosti, podezřÃvavost a vztahovačnost, neúspěch vyvolává dráždivost, zlostné chovánÃ, afekty nebo naopak se dÃtě stahuje do sebe, má vnitřnà svět, převládá sebelitovánÃ, melancholie –Výskyt neurotických přÃznaků a poruch chovánà se u neslyÅ¡ÃcÃch vyÅ¡Å¡Ã než u běžné populace Å¡kolnÃho nebo adolescentnÃho věku –Nedostatek empatie, sebekontroly –Sobectvà –Vůle – menÅ¡Ã odpovědnost, povrchnost – Vývoj dÃtěte se SP: nDospÃvánÃ: –Důležitá vrstevnická skupina – často neslyÅ¡ÃcÃ, ale i tendence vymanit se z této skupiny –Identita (řeÅ¡Ã postiženÃ) –Láska (slyÅ¡Ãcà x neslyÅ¡ÃcÃ) –Profesnà orientace (přánà x reálné možnosti) –vzory Vývoj řeči u SP dětÃ: nReflexnà křik, emocionálnà křik, broukánÃ, pudové žvatlánà = stejně jako u slyÅ¡ÃcÃch nPřechod na napodobivé žvatlánà (17. – 24. týden ) – počátek obtÞà nHlas – méně výrazný, nemodulovaný, hlasové projevy řÃdké, postrádánà rytmu nScházà sluchová kontrola vlastnÃch činnostà nChybà tendence k imitaci řeči – nevyvÃjà se spontánnà mluvená řeč nGesta hrajà důležitou roli, přednostně užÃvá gesta nTypické jsou znaky v mluvnà produkce těžce SP: –NaruÅ¡eno: n dýchánÃ, nfonace(tvorba hlasu) – audiogennà fonace = kolÃsánà výšky hlasu, sÃly, monotónnost, změna barvy hlasu nArtikulace –audiogennà dyslálie nModulačnà faktory řeči nObsah mluvnà produkce: malá aktivnà slovnà zásoba, dysgramatismy nRaná komunikace mezi matkou a dÃtětem (slyÅ¡Ãcà x neslyÅ¡ÃcÃ, neslyÅ¡Ãcà x neslyÅ¡ÃcÃ, slyÅ¡Ãcà x slyÅ¡ÃcÃ) n Možnosti komunikace: nV časné fázi po zjiÅ¡těnà SP volit vhodný způsob komunikace: –Systém orálnà komunikace (aurálně orálnÃ) –Systém simultánnà komunikace –Systém totálnà komunikace –Systém bilingválnà komunikace Diagnostika SP dÃtěte: nRaná diagnostika: –Běžně screening sluchových vad neprobÃhá, rodiče rizikových dětà si žádajà o vyÅ¡etřenà sami. –Existujà přÃstrojová vyÅ¡etřenÃ, kde nenà potřeba spolupráce, tzn. Je možné vyÅ¡etřenà velmi malého dÃtěte (kojence) –Na odborných pracoviÅ¡tÃch, kde je potvrzeno SP odkaz na SRP,SPC – kde se zahajuje celkově práce s dÃtětem a rodinou – diagnostika celé rodiny, podpora rodiny, poradenstvÃ. – Diagnostika SP dÃtěte: nSluchové zkouÅ¡ky: –Akustické reflexy: nVÃčkový, zornicový, orientačnÃ(úlekový), pátracà –ZkouÅ¡ka sluchu – vyÅ¡etřenà šepotem, hlasitou řečà –PřÃstrojové metody: nOAE – otoakustické emise – screeningové vyÅ¡etřenà nBERA – objektivnà audiometrie (kmenové evokované sluchové potenciály) nCERA – korové evokované sluchové potenciály, nutná spolupráce nTónová audiometrie - audiogram Diagnostika SP dÃtěte: nSluchová protetika –Ihned nasadit sluchadla –Nutné zvyknout si (pozor na úlekové reakce) –Sluchadla musà být velice přesně nastavena, aby se nepoÅ¡kodily zbývajÃcà zbytky sluchu nKochleárnà implantát (CI) –Pokud dÃtě nereaguje na sluchadla –Vhodný kandidát –Centrum kochleárnà implantace v Praze Diagnostika SP dÃtěte: nSRP – Střediska rané péče –Pomoc, krizová intervence –Diagnostika dÃtěte –Informovanost o postiženÃ, konkrétnà rady a postupy –Zvyk na sluchadla – důležité je nastavenà –Diferenciálnà dg. – odliÅ¡it od MR, PAS –Výjezdy do rodin –Setkávánà rodin SP dětà –Kompenzačnà pomůcky – – Diagnostika SP dÃtěte: nSPC –Speciálně ped. dg. SP dÃtěte: nAnamnéza nDiagnostika využità sluchu nVyÅ¡etřenà řeči a komunikačnÃch schopnostà a dovednostà nVyÅ¡etřenà sluchového vnÃmánà nVyÅ¡etřenà motoriky (jemná, hrubá) nVyÅ¡etřenà koordinace pohybů, tělesné schéma nPřesnost, rychlost pohybů nMimika nGrafomotorika nDýchánà + vyÅ¡etřenà řeč. orgánů nlateralita n vnÃmánÃ, poznávánÃ, rozumová výchova Diagnostika SP dÃtěte: nPsychologická dg. SP dÃtěte: –Typy vyÅ¡etřenÃ: nVstupnà komplexnà vyÅ¡etřenà (anamnéza, rozhovor a pozorovánÃ) nZařazenà do MÅ nDoporučenà k zařazenà do optimálnÃho vzděl. procesu nIntegrace (MÅ , ZÅ ) nJiný způsob plněnà školnà docházky, SPU, poruchy chovánà nÅ kolnà zralost, OÅ D nProfesnà orientace a doporučenà k přijÃmacÃm zk n Diagnostika SP dÃtěte: nKomplexnà psychologické vyÅ¡etřenÃ: –Posouzenà anamnestických údajů –Celková vývojová úroveň dÃtěte (mentálnÃ, osobnostnà složka) –Práceschopnost –Komunikačnà dovednosti v jazyce mluveném nebo znakovém –Výkonová motivace –Psychomotorické tempo –Odolnost vůči zátěži –Obecně u dÃtěte: zhodnocenà stránky tělesné, kognitivnÃ, sociálnÃ, emočnÃ, volnÃ, oblast chovánà + zvláštnosti Diagnostika SP dÃtěte: nMetody: –Vstupnà vyÅ¡etřenà dětà do třà let: nVývojová Å¡kála Gesell (5 oblastà – adaptivnà chovánÃ, hrubá motorika, jemná motorika, řeč, sociálnà chovánà nVinelandská Å¡kála sociálnà zralosti (8 kategorià – úroveň obecné soběstačnosti, soběstačnost v jÃdle, v oblékánÃ, samostatnost dÃtěte, činnosti, které zvládne, způsob komunikace, úroveň motoriky a sociálnà adaptace nVÅ Bayleyová (3 části – mentálnà stupnice, motorická stupnice, záznam o chovánà dÃtěte) Diagnostika SP dÃtěte: –Posouzenà vých. – vzděl. procesu: nReverznà test Edfeld nZkouÅ¡ka laterality – Žlab nRaven nTest obkreslovánà (Matějček) nKresba postavy nWISC – III, Stanford - Binet nOrientačnà test Å¡kolnà zralosti nTest vědomostà předÅ¡kolnÃch dětà (Matějček) nK – ABC. Kaufmanova hodnotÃcà škála pro děti nIST nKresba stromu nLeiterova Å¡kála (pouze jedna v ČR!!!) n Diagnostika SP dÃtěte: nWICS III: –Vhodné neverbálnà subtesty, podle mÃry postiženà lze použÃt i verbálnà subtesty –Hodnotit kvalitativně: –Subtesty: nDoplňovánà obrázků: nenà nutné pojmenovat chybějÃcà část, stačà ukázat. Prostředek ověřenà mÃry běžných znalostà nŘazenà obrázků: obtÞný subtest, chybà specifické zkuÅ¡enosti, SP děti nevidà děj, ale jednotlivosti nKostky: schopnost učit se, obecná mÃra inteligence, organické postiženà CNS nSkládanky: obecná mÃra inteligence u SP, organické postiženà CNS nSymboly: pozornost, krátkodobá paměť, práceschopnost Literatura: nSvoboda M., KrejčÃřová, D., Vágnerová, M. (2001): Psychodiagnostika dětà a dospÃvajÃcÃch. Praha: Portál. (str. 434 – 450) nKvětoňová – Å vecová L.(2004):Edukace dětà se speciálnÃmi potřebami v raném věku a předÅ¡kolnÃm věku. Brno:Paido.