Metody personální práce 1. setkání 1 Základní informace Základní požadavky (viz sylabus): četba povinné literatury absolvování jednoho testu napsání případové studie (bonusový úkol): 3 členné týmy 2 Informační zdroje Informační zdroje ARMSTRONG, M.: Řízení lidských zdrojů. Praha, Grada 2002. BEDRNOVÁ, E., NOVÝ, I. a kol.: Psychologie a sociologie řízení. Praha, Management Press 2002 HRONÍK, F.: Jak se nespálit podruhé. Brno : Motiv Press 2007 HRONÍK, F.: Poznejte své zaměstnance: Vše o Assessment Centre. Brno, ERA Group, 2005. LUKÁŠOVÁ, R.: Organizační kultura. Praha, Grada, 2004. NAKONEČNÝ, M.: Motivace pracovního jednání a její řízení. Praha, Management Press, 1992. KOUBEK, J.: Řízení lidských zdrojů - Základy moderní personalistiky, Praha, Management Press 2001. KOUBEK, J.: Řízení pracovního výkonu. Praha : Management Press, 2004. VYBÍRAL Z.: Psychologie lidské komunikace, Praha, Portál 2000 Texty na: http://www.kostron.cz 4 Osnova dnešního setkání Zdroje organizace ­ 4 pilíře Přínosy efektivní personalistiky ­ hodnota lidí Základní pojmy ­ personalistika, ŘLZ (HRM) ŘLZ v praxi Současné trendy v ŘLZ Role a význam pracovní činnosti Výkon a jeho měření 5 ORGANIZACE Základní zdroje organizace LIDÉ MATERIÁL INFORMACEPENÍZE 7 Otázka č. 1: klíčový zdroj Který ze zdrojů je pro úspěšné fungování organizací rozhodující? Co zásadního přináší? 8 Klíčový zdroj ­ lidé Ostatní zdroje - ,,snadno" dostupné. Kvalita lidí - určuje účinnost využívání ostatních zdrojů. Zadání pro personalistu: Získávání co nejlepších lidí (pro budoucnost) Další rozvoj lidí 9 Cíle PP (HRM) Prostřednictvím lidí plnit cíle organizace Na lidech záleží, zda bude firma: Efektivní Konkurenceschopná (řízení znalostí, talentů...) Řízení lidského kapitálu Lidský kapitál tvoří lidé (inteligence, dovednosti, zkušenosti) Získání a udržení potřebných kvalifikovaných, oddaných a motivovaných pracovníků Otázka č. 2: Dobří pracovníci Popište, jaké aspekty by měly splňovat lidé, kteří jsou/budou v dané práci opravdu dobří? Doporučení: Zaměřte se na předpoklady. 13 Návrh obecných předpokladů dobrých pracovníků Zájem o danou práci ­ motivovanost Ochota učit se ­ otevřenost a sebereflexe Naslouchání druhým Realistické sebevědomí ­ skromnost Spolehlivost ­ emoční stabilita 14 Základní rozdíly PP (HRM) Strategická povaha řízení lidských zdrojů ŘLZ jako aktivita prováděná manažery ŘLZ jako součást procesu strategického plánování podniku ­ umět přesvědčit management Existuje pozitivní vazba mezi postupy ŘLZ a výkonem organizace? Řízení lidských zdrojů Charakteristika Cíle Integrovanost lidé = konkurenční výhoda Unitarismus ­ stejné zájmy PP vykonávají vedoucí pracovníci zabezpečení a rozvoj pracovníků motivace zvyšování výkonnosti kvalitní mezilidské vztahy (atmosféra, klima) 23 Moderní trendy v PP (HRM) využití IT: učení, hodnocení, odměňování zaměření se na práci s informacemi/ znalostmi hledání komplexní řešení hledání vhodných cest komunikace - interkulturalita rovné postavení mužů a žen řízení firemní kultury audity - zjišťování stavu práce s lidmi 46 Co je předmětem personální práce z hlediska psychologie ? Rozvoj fungování sociálních organizací struktura ­ hledání nejlepší podoby dynamika (vztahy) a chování Problém: vzájemná potřeba X odlišnost zájmů jednotlivce a organizace Cíl: pokusit se o dosažení rovnováhy 47 Otázka č. 3: Přínosy personalistiky Pojmenujte co může dobře fungující personalistika organizaci přinést. 48 Přínosy efektivní PP pro organizaci zvyšování produktivity práce účinnější koordinování práce vysokou míru bezpečnosti a ochrany zdraví zvyšování výkonnosti pracovníků vzděláváním a rozvojem 49 Přínosy efektivní PP pro pracovníka pocit patření (identity) blízké interpersonální vztahy pocit kompetence ­ self-efficacy osobnostní rozvoj: schopnosti, dovednosti uspokojování potřeb na různých úrovních 50 Organizace Znaky organizace podle Scheina (1969) racionální koordinace společný cíl dělba práce a funkcí hierarchie autority a odpovědnosti 51 Schéma pracovní činnosti Pracovní prostředí motivacePracovník pracovní výkon cíle a aspirace Řídící pracovník hodnocenírozvoj 52 Vliv a význam pracovní činnosti self (identita) - role spojené s prací pozice v hodnotové ,,hierarchii" objekt aspirací self efficasy: vědomí vlastní užitečnosti (úspěšnosti) 53 Otázka č.4 Jak měřit pracovní výkon? Vymyslete co nejvhodnější ukazatele, kterými byste změřily pracovní výkon v následujících profesích: Ukazatele Výrobní dělník Obchodník Psycholog v PPP Poslanec Manažer (řídící pracovník) 54 Varianty ukazatelů výkonu Banální kvantitativní Pokročilý kvalitativní Výrobní dělník Ks/hodin % kvalitních výrobků Obchodník Tržba/měsíc % spokojených zákazníků Psycholog v PPP Počet vyšetřených děti/den % zlepšených dětí Poslanec Počet návrhů zákonů/rok % změna spokojených občanů Manažer Výnosy/náklady % spokojených pracovníků Otázka č. 5: Jaké jsou nevýhody/omezení těchto ukazatelů? 55 Procesní ukazatele výkonu Příklady procesních ukazatelů výrobní dělník % odchylek od pracovních postupů obchodník % splněných výkonových úkolů psycholog v PPP počet klientů, kteří již nepotřebují jeho pomoc ? manažer míra rozvoje dovedností svěřených pracovníků Otázka č.6: Jaké jsou rozdíly pokud porovnáte procesní ukazatele a ty uvedené na předchozí stránce ? 56 Jak ovlivňuje PP výkon firmy? Výsledky výzkumů Otázky? Děkuji za pozornost!