Sociální politika Téma: Bytová politika FSS MU Brno, 2010 faculty_logo Struktura tématu 1. Bydlení a jeho význam pro člověka 2. Specifika trhu s byty a role státu v bytové politice 3. Modely bytové politiky 4. Členění nástrojů bytové politiky 5. Sociální bydlení 6. Příspěvek na bydlení 7. Ostatní nástroje bytové politiky 8. Bytová politika v ČR a její aktuální problémy AD1) Bydlení a jeho význam pro člověka Funkce bydlení pro jedince/rodinu nOchrana před nepříznivými vlivy prostředí nSoukromí nProstor pro rodinný a sexuální život nProstor pro odpočinek a trávení volného času nJistota a bezpečí nDalší reprodukční funkce rodin Bydlení je akcentováno ve třech oblastech 1. 1.Sociální akcent bydlení (prostorová dimenze sociální exkluze) 2.Politický akcent bydlení (teorie středního voliče) 3.Ekonomický akcent bydlení (multiplikační efekt bydlení) 4. AD2) Specifika trhu s byty nDlouhodobá spotřeba n nVysoké pořizovací náklady, rostoucí náklady na bydlení v čase n nSetrvačnost, neměnnost způsobu bydlení v čase n nNízká pružnost nabídky bydlení n nSegmentace trhu s byty n n AD3) Modely bytové politiky 1. 1.Liberální model 2. 2.Korporativní model (model bytového družstevnictví) 3. 3.Univerzalistický model (krajní varianta = státně dirigistický model) Ad 4) Členění nástrojů bytové politiky * Dle typu příjemců -Nástroje strany nabídky -Nástroje strany poptávky * Dle formy -Legislativní nástroje -Finanční nástroje AD 5) Sociální bydlení n nSpecifický sektor nájemního bydlení, kterým se stát snaží zajistit všeobecnou rovnováhu na trhu s nájemním bydlení a umožnit potřebným skupinám důstojné a vyhovující bydlení n nV ČR není sektor sociálního bydlení dostatečně legislativně ukotven a rozvinut n nNejde o nad- ale ani sub-standard Sociální bydlení nOtázky: n nJak širokým vrstvám? nJak vysoké regulované nájemné? nZ čeho financován? nZa jakých podmínek poskytován? Sociální bydlení nModely rozdělení kompetencí při přidělování sociálních bytů v Evropě n nCentralistický způsob stanovení kritérií (Lucembursko, Německo, Belgie, Francie, Itálie) n nDecentralistický způsob stanovení kritérií (Dánsko, Velká Británie, Irsko) n nSpecifický způsob stanovení kritérií (Švédsko, Nizozemí) Sociální bydlení – proč by se měl stát angažovat v jeho výstavbě? nVolný trh vede k monopolu, někteří tak na bydlení nedosáhnou nStát má informace o potřebnosti sociálně slabých nNabídka bytů je nepružná, reaguje tlakem na zvýšení cen (stát nemá tendenci realizovat „zisk z nedostatku“) nSoukromý kapitál investuje spíše do kvalitnějších bytů pro vyšší příjmové skupiny Sociální bydlení – proč by se v jeho výstavbě stát angažovat neměl? nAlokace bytů z úrovně státu je neefektivní nProdukce bytů je neefektivní, chybějící konkurence vyvolává tlak na růst nákladů nNižší netržní nájemné = nižší sociální mobilita nNebezpečí zneužití pro politické účely, byty rozdělovány „vhodným voličům“ nikoliv „potřebným občanům“ nVytěsňování soukromých investic veřejnými Ad 6) Příspěvek na bydlení ► ►Dávka, kterou se stát snaží zvýšit příjmy vybraných cílových sociálních skupin a tím jim pomoci dosáhnout na možnosti přiměřeného bydlení ►Postupně vytlačuje „sociální bydlení“ ► Příspěvek na bydlení – proč jej využívat? Jaké má výhody ve srovnání s realizací „soc. bydlení“? ►Efektivnější a operativnější ► Stimuluje poptávku, tím i nabídku ► Adresný, cílený (tj. pro potřebné) ► Stimuluje k vyhledání přiměřeného bydlení ► Přenosný, nenarušuje pracovní mobilitu ► Flexibilní (rychlá reakce na změnu finančních/majetkových podmínek domácností) Příspěvek na bydlení – proč být opatrní při jeho realizaci? Co snižuje efektivitu tohoto nástroje bytové politiky? ► Růst cen (nabídka na rostoucí finanční možnosti poptávky reaguje zvyšováním cen bydlení) ► ► Vysoké administrativní náklady ► ► Protistimulační efekt (riziko „pasti chudoby“) AD 7) Ostatní nástroje bytové politiky 1.Daňové úlevy 2. 2.Podpora stavebního spoření 3. 3.Podpora hypotéčních úvěrů AD 8) Bytová politika v ČR a její aktuální problémy 1.Dostupnost bydlení 2.Kvalita bydlení 3.Sociální bydlení 4.Rozdělení kompetencí, administrace systému bytové politiky Finanční dostupnost bydlení * Peněžní příjmy a vydání průměrné domácnosti (měsíční průměry na osobu v Kč) * Rok Čisté peněžní příjmy Čistá peněžní vydání z toho potraviny, nealko nápoje odívání, obuv bydlení bytové vybavení, zařízení dom. doprava a spoje volný čas stravovací, ubytovací služby 1990 2 081 2 044 525 233 199 191 258 238 93 1998 6 345 6 123 1 424 430 1 085 504 737 632 256 1999 6 731 6 517 1 393 416 1 223 533 869 655 265 2000 6 952 6 635 1 417 409 1 315 512 879 663 289 2001 7 514 7 024 1 495 434 1 338 528 989 687 308 2002 7 763 7 240 1 494 436 1 471 545 972 694 309 2003 8 175 7 614 1 505 435 1 563 562 1 092 746 333 2004 8 491 7 807 1 549 425 1 593 564 1 160 769 338 2005 9 466 8 041 1 653 548 1 549 588 812 850 357 2006 10 218 8 794 1 781 590 1 701 674 914 899 384 2007 10 987 9 204 1 885 600 1 754 709 818 972 418 Zdroj: ČSÚ, 2008 Fyzická dostupnost bydlení * Ukazatel počtu bytů na 1000 obyvatel ve vybraných evropských zemích 0000000402_01 Zdroj: Housing statistics in the European Union 2002. ČR, Slovensko, Maďarsko, Slovinsko, Bulharsko, Rumunsko: www stránky národního statistického úřadu. In:Lux, M.: 2004, str.14 Regionální dostupnost bydlení * Počet rozestavěných bytů v jednotlivých krajích (rozmezí 1996-2008) Kraj 1996 2002 2006 2007 2008 Hl. m. Praha 5 789 13 369 20 466 18 930 19 405 Středočeský 11 925 22 141 32 942 32 547 34 022 Jihočeský 5 484 12 212 15 084 15 564 15 698 Plzeňský 5 542 8 706 9 676 9 887 9 683 Karlovarský 1 529 3 094 3 981 4 026 4 167 Ústecký 3 131 5 986 7 314 8 074 8 910 Liberecký 3 152 4 840 6 187 6 233 6 469 Královéhradecký 4 013 5 455 6 924 7 236 7 713 Pardubický 3 417 5 226 7 525 8 157 8 043 Vysočina 4 192 7 587 8 113 8 103 7 965 Jihomoravský 8 790 14 381 20 177 19 758 19 401 Olomoucký 5 311 8 255 10 283 10 681 11 122 Zlínský 5 191 7 272 8 354 x 8 984 Moravskoslezský 7 260 11 085 11 799 13 073 14 534 Zdroj: ČSÚ, 2009 Kvalita bydlení * Srovnání vybraných kvalitativních ukazatelů bydlení v ČR a v sousedních zemích • Česká republika Německo Rakousko Počet bytů na 1000 obyvatel 1991 360 426 420 2001 374 469 - Užitná plocha bytu na m2 1991 88 119 96 2001 76 - 90 Obytná plocha bytu na m2 1991 46 82 - 2001 50 85 - Počet osob v bytě 1991 2,8 2,2 2,7 2001 2,6 2,2 - Zdroj: ČSÚ, 2005 Kvalita bydlení * Bytová výstavba v ČR (počet bytů v tisících) 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 Dokončené 23,7 25,2 24,8 27,3 27,1 32,3 32,9 30,2 41,3 38,4 Zahájené 32,9 32,4 29 33,6 36,5 39,0 40,4 43,8 43,8 43,5 Rozestavěné (stav ke konci roku) 112,5 118,8 121,7 129,6 139,1 146,8 155,2 168,8 171,0 176,1 Obytná plocha dokončených bytů (v tis. m2) x 1720 x x x 2 211 2 310 2 167 2 934 2 918 Zdroj: ČSÚ, 2009