Role aktérů v rodinné politice Mgr. Blanka Plasová plasova@fss.muni.cz Kdo jsou aktéři rodinné politiky? ■ Sociální/rodinná politika vyrůstá ze zájmu lidí a institucí a zároveň tyto zájmy přetváří ■ Jde vždy o otázky: Čí je to rodinná politika? Pro koho? (případně proti komu) ■ Občan, rodina, sousedství, církve, svépomocná sdružení, specializované instituce poskytující služby, neziskové organizace, firmy, odbory, politické strany, hromadné sdělovací prostředky, státní moc a správa, samospráva, veřejná správa, nátlakové skupiny ■ Různé role (aktivní tvůrce, realizátor, pasivní konzument.. ) Sociální/rodinná politika - vazba na politický cyklus POLITICS ■ ■ ■ Aréna pro souboj ideových a názorových proudů jednotlivých aktérů Soupeření o zdroje z veřejných rozpočtů Rozhodování o tom, co je vlastně problém a o způsobu jeho řešení 1. 2. 3. 4. POLICY 4 základní veřejné politiky: Politika obrany Politika životního prostředí Dopravní a telekomunikační pol. Sociální politika (rodinná politika) Fáze veřejně-politického cyklu Implementace veřejné politiky 1. Identifikace a uznání sociálního problému ■ Zkoumá procesy vzniku sociálních problémů a jejich zrání do podoby, kdy se jejich řešení stává naléhavým veřejným zájmem ■ Výrazný rozpor mezi reálným a žádoucím stavem tento stav je uznán širšími skupinami jako závažná překážka životního fungování ■ Význam na interpretace vzniklé situace jednotlivými sociálním aktéry (hodnoty, politické ideologie a programy) 2. Rozhodování ve veřejné politice a) Občané - často zastupovaní politiky nebo se angažují v organizacích veřejného sektoru b) Úředníci - předpokládá se znalost postupů, jimiž jsou rozhodnutí zaváděna do života c) Odborníci/experti - přepokládá se znalost povahy sociálních problémů a různých způsob ů jejich možných řešení Výrazná role hodnotových orientací Nejvýznamnější je moment, v němž se účastníci dokáží vzájemně věrohodně zavázat k určitému akceptovatelnému budoucímu chování ■ 3. Implementace veřejné politiky ■ Obsahuje vše, co nějakým způsobem souvisí s realizací cílů, které byly zformulovány ve fázi koncipování politiky, a to včetně výběru způsobů, prostředků, respektive nástrojů jejich realizace ■ Nástroje implementace: 1. Nástroje strategického řízení 2. Politické deklarace 3. Právní a organizační normy, jejich tvorba a aplikace 4. Fiskální nástroje 5. Organizování, koordinace, řízení realizace 6. Výchova a indoktrinace ■ Problémy obvykle doprovázející implementaci politiky (společenský vývoj je sice částečně ovlivnitelný ale ne zcela řiditelný, obtížná předpověditelnost všech změn a omezená možnost připravit se na ně předem, značná setrvačnost hodnotových orientací a chování lidí a institucí, provázanost/neprovázanost s dalšími politikami, nechtěné důsledky, rozhodovací volnost poskytovatelů, nejasné vyjádření cílů a obsahu jednotlivých politik, zkomolení cílů, selhání realizačních stimulů, protiřečí si instrukce, omezená kapacita programů.....Apod.) 4. Hodnocení veřejné politiky ■ Vnější efektivita - nakolik se podařilo naplnit předpokládané cíle ■ Vnitřní efektivita - kolik zdrojů bylo na danou politiku vynaloženo ve srovnání s dosaženými cíli ■ Hodnocení problémů, které se v průběhu realizace vyskytly ■ Metody: benchmarking, sady indikátorů, analýzy nákladů a přínosů Principy rodinné politiky z hlediska důrazu na různé aktéry 1. Princip sociální spravedlnosti - sociální spravedlnost lze vymezit pravidly podle nichž je přerozdělováno bohatství společnosti a blahobyt, ale také životní příležitosti a předpoklady mezi jednotlivé občany a rodiny 2. Princip sociální solidarity - jde o vzájemnou soudržnost či sounáležitost, pocit vzájemné zodpovědnosti (v RP především solidarita bezdětných rodin s rodinami s dětmi) 3. Princip subsidiarity - spojuje osobní zodpovědnost a princip solidarity, subsidiaritou rozumíme odpovědnost a spoluodpovědnost odpovídající možnostem různých aktérů (každý nejdříve povinen pomoci sám sobě, nemá-li tuto možnost, musí mu pomoci rodina, následují další aktéři a teprve na posledním místě je vyzýván k pomoci stát). 4. Princip participace - jedinec/rod ina není pouze pasivním konzumentem státních opatření, ale sám participuje na jejich tvorbě a spolupodílí se na jejich realizaci Principy „nového sociálního kontraktu" v ČR ■ Nová etika práce zahrnuje i reformulaci obsahu pojmu práce. Uznává jak placenou tak neplacenou formu práce mimo formální trh práce. ■ Společnost podporuje výchovu dětí a rodinu, neboť výchova dětí není jen záležitostí a preference jednotlivců, ale je i prací ve prospěch celku a pro prosperitu společnosti (poskytnutím potřebných oprávnění, dávek, úlev, služeb,...) ■ Kultivace a rozvoj lidského potenciálu předpokládá též podporu rodin, které svojí dobrou funkcí a nezištnou vzájemnou pomocí vytvářejí takové výchovné klima, ve kterém vzniká motivace jedinců ke kultivaci vlastní osobnosti, a ve kterém se u mladé generace upevňují občanské ctnosti. Stát proto poskytuje specifickou podporu rodinám a jejím členům. ■ Společnost rodinu podporuje, požaduje však na druhé straně od rodičů naplnění jejich závazků vůči dětem, ale později také naplnění závazků dětí vůči rodičům. Sirovátka, T. (ed). 2000. Česká sociální politika na prahu 21. století: efektivnost, selhávání, legitimita. Brno: MU. Mezinárodní kontext, EU Odlišnosti v rozdílných koncepcích rodinné politiky vycházejí z odlišné filosofie vztahu státu a společnosti ve všech oblastech života a uznávaných společenských hodnot Konkrétní podoba rodinné politiky proto z větší části zůstává v kompetencích národních vlád členských států EU Témata relevantní pro agendu rodinných politik členských zemí EU (Hrčková, Polášková 2007): ■ demografický vývoj ■ rovné postavení mužů a žen (na trhu práce, v rámci dělby rolí v domácnosti) ■ sladění péče o rodinu a zaměstnání, ■ chudoba rodin, dětí ■ situace mladých dospělých, ■ mobilita pracovníků v souvislosti s mobilitou jejich rodin, ■ transformace systému sociálního zabezpečení a jeho zohlednění různých rodinných forem. Stát jako aktér rodinné politiky ■ Závisí na preferovaných principech a celkovém vývoji té které společnosti. ■ Role státu jako hlavního poskytovatele nebo spíše jako koordinátora (hierarchické řízení vs. „governance") ■ Role státu v rodinné politice se liší v rámci různých režimů sociálního státu. ■ Podobné cíle různých rodinných politik mohou být naplňovány různými typy opatření. Režimy sociálního státu charakteristiky režimů Liberální režim Sociálně Konzervativní demokratický režim režim Role rodiny marginální marginální centrální pracovního trhu centrální marginální marginální státu marginální centrální střední (podpůrná) Sociální stát dominující typ solidarity individuální univerzální příbuzenský korporativistický etatistický rodinný instituce, v rámci nichž je přerozdělována solidarita („dominant locus of solidarity") trh stát rodina stupeň dekomodifikace minimální maximální vysoký (pro živitele rodin) Typičtí představitelé USA Švédsko Německo, Itálie Zdroj: Esping-Andersen, 1999: 85. Regionální rodinná politika ■ Centralizace vs. decentralizace rodinné politiky ■ V zájmu obce je vytvořit takové podmínky pro život rodin a životní prostor, který pro ně bude přitažlivý. ■ RP politika na regionální úrovni má vyšší potenciál navrhnout takovou koncepci/typy opatření, které budou přesněji odpovídat specifickým životním podmínkám a potřebám rodin v daném regionu. ■ Poskytuje prostor pro přímou participaci občanů na rozhodování a následné tvorbě opatření. Obec příznivá rodině Základní princip: „RP se musí uplatňovat tam, kde rodiny žijí" Německo, Rakousko Nástroj „audit obec příznivá rodině a dětem" (Hamburg, Hannover) = nástroj, kterým mohou měřit, do jaké míry je daná obec příznivou rodinám a dětem a kterým mohou získat podněty pro orientaci na rodiny a pro další vytváření prorodinného klimatu v obci. ■ Nabízí nástroj k měření existujícího stavu příznivosti pro děti a rodinu v obci ■ Podporuje zájem obce na zkvalitnění prorodinného klimatu ■ Pomáhá zpřístupnit dobré nápady a úspěšné iniciativy i jiným obcím v celostátním měřítku Oujezdská, M. Koncepce projektu "Obec příznivá rodině" - zkušenosti ze zahraničia možnosti uplatnění v ČR. Praha: Národní centrum pro rodinu. Komunitní plánování v ČR ■ Metoda směřující k vyvolání a podporování změny v rámci lokálního společenství, zaměřeno zejména na plánování sociálních služeb, které by mělo odpovídat místním specifikům a potřebám jednotlivých občanů ■ Partnerství mezi veřejnou správou, státními, privátními a neziskovými poskytovateli sociálních služeb a uživateli služeb. ■ Charakteristickým znakem je důraz kladený: 1. Na zapojování všech, kterých se zpracovávaná oblast týká 2. Na dialog a vyjednávání 3. Na dosažení výsledku, který je přijat a podporován většinou r v á w i O účastníků. Neziskový sektor a rodinná politika ■ Úloha NGO v poskytování nejrůznějších sociálních opatření pro rodiny roste. ■ Jsou schopny reagovat pružněji na vznik či změny sociálních problémů a potřeb rodin. ■ Rodinná politika se nejvýrazněji opírá o NGO zejména v liberálních režimech sociálního státu ■ V ČR jsou NGO regulovány státem zejména pomocí legislativy (legislativní zázemí) a jsou také částečně státem a obcemi financovány (forma grantových schémat a komunitního plánování, daňový systém) NGO/třetí sektor v systému Formal Nonprofit Informal For-Proťlt Zaměstnavatelé/firmy a rodinná politika ■ V současné době je část zodpovědnosti za realizaci opatření RP přesouvána na zaměstnavatele. ■ Vlastní iniciativa zaměstnavatelů/firem: ■ Hodnotová východiska (koncept „společenské zodpovědnosti firem") ■ Součást odměny za vykonanou práci ■ Ekonomické zájmy ■ Budování dobré „image" firmy Rodiny a členové rodin ■ Diferenciace v rodinném chování ■ Pluralita rodinných vzorců a preferencí ■ Participace na rozhodování a realizaci na národní i lokální úrovni ■ Vlastní iniciativa v neziskovém sektoru (dobrovolnictví) ■ Lidé očekávají především od státu, že ponese část zodpovědnosti za zajištění potřeb a výchovu dětí. ■ Pomoc státu nejvíce potřebují dle názoru občanů rodiny se zdravotně postiženým členem, neúplné rodiny a rodiny s dlouhodobě nezaměstnaným členem. ■ Žádoucí je zvýšení přídavků na děti a zvýšení finanční pomoci při péči o nemocné a zdravotně postižené členy a zvýšení podpory předškolních zařízení pro děti Jak se vláda stará o sociální situaci rodin s dětmi (v %)? 2/2004 11/2006 11/2007 11/2008 nedostatečně 71 47 57 55 přiměřeně 24 42 34 38 příliš mnoho 2 4 2 2 neví 3 7 7 5 Centrum pro výzkum veřejného mínění. Výzkum Naše společnost 2004 -2008.