Osobnost supervizora Jitka Navrátilová 6.4.2010 Supervizorova vlivná role • Supervizor ovlivňuje učení supervidovaného. • Proces supervize je ovlivněn charakteristikami supervizora. • Supervizor je především rolovým modelem. • Pomoci sledování supervizorových vztahů a postojů se supervidovaný učí vztahům a dovednostem, které využívají při práci s klientem. Hlavní charakteristika supervizora • Jaké charakteristiky by měl mít supervizor? Pozitivní atributy supervizora • 1) Je dostupný • 2) Chce učit • 3) Reaguje na pocity supervidovaného • 4) Dává zpětnou vazbu • 5) Slouží jako rolový model • 6) Strukturuje učební zkušenost • 7) Vede supervidovaného k samostatné praxi • 8) Je podpůrčí • 9) Předává teoretické znalosti i praktickou zkušenost • 10) Pomáhá supervidovanému ze sebepoznáním • 11) Jedná poctivě a objektivně • 12) Používá andragogické učební metody • (Ellison, 1994) Supervizorovo Já v procesu supervize • Vedle profesních znalostí a dovedností vnáší supervizor do supervize svoji osobnost. • Koncept já vychází z psychoterapeutické literatury. • Osobnost terapeuta je charakteristikou, která může být zkoumána a použita různým způsobem. • (Minuchin, 1981) – použití svého já pro splynutí s prostředím klienta. • Použití já – prostředek pro zažití zkušenosti autenticity. • Satirová chápe osobnost terapeuta jako nástroj pro osvobození klienta. • Supervizoři využívají svoji osobnost jako nástroj pro vytváření supervizního vztahu. Zdroje strachu supervizora • Mnohonásobné role a vzdělávací úkoly. • Přechod z role pracovníka s klienty k roli supervizora. • Supervidovaný • Supervizorova autorita • Kontext • Sebereflexe Mnohonásobné role a vzdělávací úkoly • vytvářet pozitivní vzdělávací prostředí • modelovat interpersonální a profesní chování • poskytovat strukturu • dávat konstruktivní zpětnou vazbu • volit vhodné vzdělávací úkoly • vzdělávání • socializing • gatekeeping • propojování výuky ve škole s praktickou zkušeností • využití výzkumu • řešení otázky kulturní diverzity • administrativní úkoly Přechod z role pracovníka s klienty k roli supervizora • Obavy z nedostatečné kompetence. • Nedostatek artikulovaných a dobře fungujících modelů supervize. • Nedostatečné pedagogické a didaktické schopnosti. • Obavy, že nanaplňují potřeby supervidovaných. Supervidovaný • strach supervidovaného • očekávání výkonu supervidovaného • volba vzdělávacích úkolů • osobní problémy či témata • kulturní diverzita Supervizní autorita • Strach z autority. • Nejistota jak zacházet s mocí. • Mocenské boje. • Zvládání mocenských bojů. Kontext • Čas • Triangulace s dalšími zaměstnanci. • Sekundární status Sebereflexe • Sebereflexe supervizora důležitá pro rozvoj sebereflexivních dovedností supervidovaného. • Metody rozvoje sebereflexe - nezávislé mentální posouzení - společné zhodnocení - záznam procesu - audio a video supervizních sezení - zpřístupňování vnímání supervidovaného - snižování supervizorovi úzkosti (ventilace, konzultace, povzbuzení)