Supervizní vztah Jitka Navrátilová 30.3.2010 Vztah jako předpoklad učení • Vztah mezi supervizorem a supervidovaným je centrem celého procesu. • Supervizní vztah ovlivňuje učení, praktickou orientaci a spokojenost supervidovaného Aspekty supervizního vztahu • Zaměřené na chování (podporuje vzdělávací a administrativní funkci supervize). • Zaměřené na rozvoj a emoční podporu (podporuje podpůrnou funkci supervize) Vztah mezi supervizorem a supervidovaným • Empatie • Akceptace • Kongruence Vztah mezi supervizorem a supervidovaným • Není založen na: - kamarádství; - přátelství; - nezahrnuje rodičovskou péči; - není léčbou; - není o poskytování rad; - není o používaní určitých dovedností; - není založen na mocenském vlivu (vůdce). Problematické vazby v supervizi • Nedostatečná angažovanost - nedostatečné porozumění vzdělávacím potřebám klientů a nevhodné způsoby sdělování tohoto porozumění; - „nepřítomnost ve vztahu“; - neprokazování úcty klientům; Problematické vazby v supervizi • Přílišná angažovanost - zoufalá potřeba klientům pomoci; - ke klientům cítíte silnou přitažlivost; - potřeba udělat klienta závislým na nás Přenos a přetipřenos • Přenos – klientovy prožitky a reakce ve vztahu k poradci, které v sobě nesou příměs klientových předešlých vztahů. • Protipřenos – týká se supervizora, jeho prožitků a reakcí na klienta, jež v sobě nesou příměs předešlých vztahů.