Praxe Úvod do supervize Jitka Navrátilová 9.3. 2009 Kdo jsme se tu sešli a proč? • Kdo jsem? • Z jaké jsem organizace/jaké mám zkušenosti se supervizí? • Jaký je můj zájem ve vztahu k supervizi? • Co bych si odsud chtěl odnést? Proč supervizi? Co je supervize? (1) • Je „čistou mezilidskou interakcí, jejímž obecným cílem je, aby se jedna osoba, supervizor, setkávala s druhou osobou, supervidovaným, ve snaze zlepšit schopnost supervidovaného účinně pomáhat lidem“. (Hess, 1980, s.25) Co je supervize? (2) • Supervize může být definována jako kontrola práce druhého pracovníka se sankční autoritou monitorovat a řídit jeho výkon s cílem zajistit dostatečný výkon (včetně spokojenosti klienta). • Caspi, Reid (2002) Jaké má supervize funkce? Supervize má podle Kadushina (1976) tři hlavní funkce: 1. Vzdělávací 2. Podpůrná 3. Řídící AD 1/ Vzdělávací funkce supervize Supervizor pomáhá: • lépe rozumět klientovi a jeho situaci; • více reflektovat své reakce, pocity ve vztahu ke klientovi; • lépe rozumět tomu, jak účinkuje zvolený způsob práce s klientem; • hledat nové způsoby práce; • předává poznatky, zkušenosti. AD 2/ Podpůrná funkce supervize Supervizor například: • pomáhá zpracovávat emoce, které vznikají při kontaktu pracovníka s těžkými, bolestnými i neřešitelnými situacemi; • pomáhá zvládat emoce, které vznikají v souvislosti s empatií s klientem; • pracuje s emocemi souvisejícími s domnělým/reálným selháním; • pracuje s emocemi pracovníka v souvislosti s jeho fungování v organizaci; • pracuje s dalšími emocemi, které mohou vzniknout v souvislosti s prací s klientem . AD 3/ Řídící stránka supervize Supervizor v této funkci: • dbá na to, aby klient obdržel službu v příslušné kvalitě; • pomáhá v organizaci uplatňovat standardy a pracovní postupy; • dbá na etické principy práce s klientem; • nese spoluodpovědnost za práci s klientem; • má sankční pravomoc vůči svěřenému pracovníkovi. Přehled úloh supervizora Přehled úloh supervizora Formy vzdělávací supervize Výuková supervize • Orientace na předání maxima informací, zkušeností v dané oblasti. • Kasuistická supervize praktikujících studentů ve škole. Výcviková supervize • Rovněž zdůrazňuje vzdělávací funkci, supervidovaný je ve výcvikové, učňovské roli. Supervizor má i řídicí odpovědnost. • Studenti sociální práce na praxi pod vedením svých instruktorů. Řídící supervize • Řídící supervize se uplatňuje zejména tam, kde supervizor je interním zaměstnancem a má roli nadřízeného supervidovaného. S • Supervizor je současně vedoucím určitého pracoviště, úseku Poradenská (konzultační) supervize • Supervizor je často externistou. Supervidovaný se supervizorem konzultuje otázky bez podřízené vazby. Supervidovaný je spíše zkušený pracovník. Typy supervize a jejich ne/výhody Zvláštní formy skupinové supervize Proces supervize v TCS • TCS nabízí soubor kroků, které supervizor i supervidovaný sledují během supervize • Tyto kroky mají napomoci systematicky artikulovat a naplňovat vzdělávací cíle. • TCS je vlastně automapa pro vedení supervizního sezení. Úkolově orientovaný přístup k supervizi První supervize (počáteční fáze - do kompletace prvního kontraktu): • Sociální fáze • Vysvětlení supervize a TCS • Vzdělávací fáze • Fáze ustavení cílů • Identifikace, formulace priorit, výběr úkolů • Anticipace a zvažování potenciálních překážek • Kontraktace Úkolově orientovaný přístup k supervizi Další supervize (střední a konečná fáze): • Sociální fáze • Hodnocení úkolů • Vzdělávací fáze • Fáze ustavení cílů • Identifikace, formulace priorit, výběr úkolů • Anticipace a zvažování potenciálních překážek • Kontraktace Vyjednávání smlouvy a) Do smlouvy: • Je třeba dojednat: délka supervize, kdy, frekvence, kde? • Náklady: kolik bude stát jedna supervizní hodina? • Způsob placení: kdo platí, kdy a jakým způsobem? • Zameškaná sezení: kdo je uhradí? Vyjednávání smlouvy b) Rozpoznávání, zda bude pracovní vztah fungovat • Jsou vzájemná očekávání obdobná? • Čeho se strany bojí? • Ladí naše osobnosti? Vyjednávání smlouvy c) Projednat • Zaznamenávaní • Hranice, odpovědnost • Hodnocení Vyjednávání smlouvy d) Informace supervidovanému o mně • Teoretické zázemí, vzdělání, zkušenosti • Nynější práce • Členství v profesních sdruženích Vyjednávání smlouvy e) Informace potřebné od supervidovaného • Zkušenosti, kvalifikace • Teoretické zaměření • Profesní organizace • Kde pracuje? • Typ práce a počet klientů? Vyjednávání smlouvy • Smlouvy příklady Supervize • A hurá do toho… Děkuji za pozornost