Zpětná vazba Jitka Navrátilová 16.3.2010 Principy efektivní supervize • - je orientovaná na uchopitelná (specifická) témata • - má směr • - je jasně strukturovaná • - má zpětnou vazbu • - využívá principy vzdělávání dospělých • - pracuje pozorně s mocí • - využívá kontraktaci • - dbá na preferovaný učební styl • - nabízí široké spektrum dovedností • - navazuje klinické zkušenosti na vzdělávací cíle • - chápe supervizora jako rolový model • - dbá na paralelní procesy • - chápe supervizi jako vývojový proces • - vyvažuje autonomii a závislost • - je podporována prostředím • - dbá na emoční situaci supervidovaného • - dbá na supervizní vztah Poskytování zpětné vazby • Pomáhá: - lépe si uvědomit to, co děláme a jak to děláme; - učit se, růst a rozvíjet se Efektivní zpětná vazby • je průběžná • týká se specifického chování (ne ty) • je vhodně časovaná • obsahuje pozitivní ocenění • počítá s emocemi a dbá na ně • zahrnuje názor, stanovisko supervidovaného • je hodnocena z pohledu kvality Přijímání zpětné vazby • Poskytuje příležitost změnit nebo upravit to, co děláme a jak to děláme. Když přijímáte zpětnou vazbu: - Naslouchejte tomu, co bylo řečeno; - Požádejte toho, kdo ji poskytuje, aby ujasnil to, co vám není jasné; Přijímání zpětné vazby • Když jste přijali zpětnou vazbu: - přemýšlejte o tom, co zpětná vazba říká o vašem chování; - zvažte, co chcete změnit nebo upravit. Vyhněte se: - obraně při přijímání zpětné vazby; - Ignorování zpětné vazby poté. Johariho okno