STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“ Proces definice SKSS •Fáze 0 •1989 – 2002 – hledánà nastavenà sociálnÃch služeb v postkomunistickém obdobÃ, inspirace zahraničnà praxe, hledánà významu sociálnÃch služeb, rozliÅ¡enà od veřejných služeb (transformace sociálnÃho systému), zvýrazněnà práv klienta (odklon od vyloučenà a zavřenà „nevhodných“ osob mimo „běžnou“ populaci, ale vyrovnánà práv, snaha o začleňovánà do „běžné“ společnosti) • •pracovnà skupina odbornÃků z praxe s účastà metodiků + někdo, kdo to prosadil na MPSV • •inspirace zahraničnà praxà (např. Velká Británie, Rakousko …) • •výstup: „Zaváděnà standardů kvality sociálnÃch služeb do praxe - Průvodce poskytovatele“ • http://www.mpsv.cz/files/clanky/5964/pruvodce.pdf Proces definice SKSS •Fáze 1 •2002 - 2006 • •transformace do zákona o sociálnÃch službách – proces neznámý…, z velké části zachován původnà dokument, součást vyhlášky č. 505/2006 Sb. • •účinnost zákona č. 108/2006 Sb. a vyhlášky č. 505/2006 Sb. od 1.1.2007 Proces definice SKSS •Fáze 2 •2007 - 2008 • •„8 diskusnÃch setkánÃ, jejichž cÃlem bylo zmapovat názorové proudy vÅ¡ech zainteresovaných aktérů k výkladu a naplňovánà standardů“ • •skupinové workshopy zástupců poskytovatelů, inspektorů a vzdělavatelů nad vyjasněnÃm klÃčových témat (vztah mezi ZOSS a zákonem o ochraně osobnÃch údajů, rozdÃlnosti služeb a možnosti naplnit určitá kritéria, protože standardy jsou stavěny zejm. na pobytové služby, …) • •výstup: „Standardy kvality sociálnÃch služeb – Výkladový sbornÃk pro poskytovatele. Výstupy z tématických diskusnÃch setkánà a práce odborných týmů pro jednotlivé oblasti Standardů kvality sociálnÃch služeb.“ •http://www.mpsv.cz/files/clanky/5966/4_vykladovy_sbornik.pdf Proces definice SKSS •výstup: „Standardy kvality sociálnÃch služeb – PřÃručka pro uživatele“ •http://www.mpsv.cz/files/clanky/5965/skss_final_web.pdf • •Fáze 3 - ??? Průvodce zaváděnÃm standardů •podklady MPSV •školenà – obecné •školenà – specifické (konkrétnà okruhy) •Seznam institucà a vzdělávacÃch programů akreditovaných na MPSV ČR •http://www.mpsv.cz/files/clanky/8494/SEZNAM_2010.pdf •http://www.mpsv.cz/files/clanky/8492/SEZNAM_2007-2009.pdf • •software – SQWIN http://www.sqwin.cz/ • •školenà na klÃč na druh služby / organizaci •konzultace s odbornÃky (inspektory) v průběhu vytvářenà standardů •zkuÅ¡ebnà inspekce •předávánà v rámci týmu Zapojenà pracovnÃků do tvorby standardů •celý tým, který poskytuje službu – vedoucà služby, metodik, ale zejména pracovnÃci v přÃmé práci s klientem • •úroveň METODIKY X STANDARDY –standardy nastavujà minimálnà úroveň kvality poskytovaných služeb –metodiky upravujà postupy práce s klientem, které se musà odrážet od minimálnÃho standardu, ale zpravidla jsou metodiky chápány Å¡Ãřeji (doplňujà se dalÅ¡Ã postupy a pravidla, která standardy nevyžadujÃ, ale dle charakteru služby na ně narážÃme v praxi) Průběh inspekce •„Etický kodex inspektorů sociálnÃch služeb“ •http://www.mpsv.cz/files/clanky/6893/eticky_kodex.pdf • •„Metodika MPSV k prováděnà inspekcà poskytovánà sociálnÃch služeb“ •http://www.mpsv.cz/files/clanky/6894/metodika_inspekci.pdf • •Aktualizace metodiky •http://www.mpsv.cz/files/clanky/8063/aktualizace_metodiky_inspekci.pdf • •Letáky s informacemi o inspekcÃch •http://www.mpsv.cz/cs/5780 • • •- 3 dny, obvykle 3 inspektoři (min. 2) •- aneb vlastnà zkuÅ¡enosti z průběhu inspekce Výhody X nevýhody registrované sociálnà služby •každý poskytovatel sociálnà služby musà být registrován – tedy nejde o rozhodnutÃ, zda se registrovat, ale zda budeme poskytovat sociálnà službu (viz ZOSS) • •nevýhody – byrokratické překážky (registrace, hlášenà pracovnÃků, hlášenà vÅ¡ech změn, inspekce kvality, kontrola plněnà registračnÃch požadavků, …) • •výhody – DOTACE, možnost poskytovat sociálnà službu, větÅ¡Ã možnost kontroly kvality a ochrany práv klientů • •které činnosti jsou na pomezÃ, tedy na rozhodnutà poskytovatele, zda se jedná o veřejnou nebo sociálnà službu? Problematická mÃsta •veřejný závazek •ochrana práv •individuálnà plánovánà •zvyÅ¡ovánà kvality •terén: dokumentace • • •JMK: 70 organizacà (8 úspěšných), 16 organizacà (8 úspěšných), jsme 17. úspěšnà J