Fáze poradenského procesu 10.4.2010 Fáze poradenského procesu • Tradičně se poradenský proces rozděluje na počáteční, střední a závěrečnou fázi. • Někteří autoři vycházejí z etapových modelů (Egan, Beitman, Prochasky, Reid, Epstein). • Rozfázování dává poradcům strukturu a nástroj jak posuzovat změny u klientů. • Konceptualizace poradenství jako posloupnosti kroků nebo vymezení okamžiků je společná mnoha přístupům a představuje způsob pro zavedení struktury tam, kde by se jinak mohlo jednat pouze o náhodnou či chaotickou činnost (Egan, 2002). Úkolově orientovaný přístup • Přístup orientovaný na úkoly vznikl přímo v rámci sociální práce. • Patří do kategorie přístupů orientovaných na řešení problémů. • ÚOP se rozvíjel v 70 letech na základě prací autorské dvojice Reid, Epstein (1972). • Vznikl na základě empirických výzkumů. Základní charakteristika ÚOP si klade otázku: • Jak řešit praktické problémy ? Teze: • Malý úspěch rozvíjí sebedůvěru a sebeúctu a že se lidé více nasazují pro úkoly, které si sami zvolili. Základní hodnoty: • partnerství, • posilování. Specifické charakteristiky ÚOP • důraz na silné stránky klienta, • spíše pomoc ne léčba, • srozumitelná metodika, • individuální úroveň intervence. Další charakteristiky • Je metodou řešení problémů. • Je vysoce strukturovaná, což znamená že její procedury jsou specifické. • Zaměřuje se na řešení problémů tak, jak je vnímají klienti. • Je časově ohraničená. • Je teoreticky otevřená a tak může být využita s celou řadou teoretických směrů. • Změny se odehrávají prostřednictvím plnění úkolů, což jsou aktivity naplánované ke zlepšení identifikovaných problémů. • Je orientovaný na přítomnost. Struktura přístupu • 1) Příprava • 2) Explorace problému • 3) Dohoda o cílech • 4) Formulace úkolů • 5) Plnění úkolů • 6) Terminace I.Fáze: Příprava a explorace problému (první až šestá schůzka) • Příprava • I. sekvence: identifikace problémů • II. sekvence: specifikace problémů • III. sekvence: stanovení priorit Příprava • Legitimita intervence • „Chtěl/a byste něco změnit?“ • „Chcete, abych vám s tím pomohl/a?“ • Motivace nedobrovolného klienta: – Proč vaše chování lidé vnímají jako problémové? – Jak vás tato situace ovlivňuje? – Lze s tím něco dělat? I.Identifikace problémů • V čem je problém? • Problémy= nenaplněné potřeby = cíle. II. Specifikace problémů • Sběr informací III. Stanovení priorit • Které problémy klienta nejvíce zatěžují? • Které problémy by v případě jejich neřešení měly pro klienta nejtěžší důsledky? • Které problémy by v případě jejich vyřešení měly pro klienta nejpříznivější důsledky? • Které problémy mají pro klienta největší význam? • Které problémy lze řešit s menším nasazením energie, zdrojů? • Které problémy jsou v podstatě neřešitelné? 2. Fáze: Formulace cílů a úkolů (čtvrtá až sedmá schůzka) • I. sekvence: stanovení cílů • II. sekvence: kontraktace Typy úkolů • Průzkumné úkoly • Intervenční úkoly • Úkoly mohou být prosté (jedna akce) nebo komplexní (množství různých činností). Nicméně jednoduché cíle jsou preferovány. • Jednotlivé (realizovatelný jednotlivcem) úkoly nebo reciproční úkoly (někdo něco udělá a druhá osoba vykoná reciproční úkon). III. Fáze: Plnění úkolů (sedmá až desátá schůzka) • Proveditelnost úkolů IV. Fáze Terminace (dva až tři kontakty) • Efekt zakončení kontaktů • Strach z nových situací • Shrnutí pozitivních bodů spolupráce • Další okruhy jeho práce