ZUR138 Úvod do studia kultury

2. Pracovní týden/setkání

Kulturní paradigmata a dějiny kultury

Základní pracovní témata

  1. Kultura a kulturní oblasti
  2. Kultura a kulturní období
  3. Funkce komunikačních technologií a médií v rámci lidské kultury
  4. Kulturní paradigmata a paradigmata vědy
  5. Kritéria klasifikující dějiny kultury:
  • geografická (iniciační kultury: kulturní oblasti 1. Mezopotámie, 2. starý Egypt, 3. stará Indie, 4. Čína, 5. krétsko-mykénská oblast a staré Řecko, 6. předkolumbovská Amerika)
  • ekonomicko-správní (1. pravěk, 2. starověk, 3. středověk, 4. novověk)
  • slohotvorná (raná, vrcholná a pozdní antika, předrománská doba, románská doba, gotika, renesance, doba klasicismu, baroko, osvícenství, romantika, moderna, avantgarda, postmoderna)
  • komunikačně mediální (1. epocha znamení a signálů ["němé" texty pravěké kultury, archeologie a její interpretace pravěkých kultur], 2. mluveného jazyka [mýty], 3. psaní, 4. tisku, 5. masových médií, 6. digitálních síťových médií).


Studijní texty

  • Soukup, Václav: Přehled antropologických teorií kultury. Praha : Portál, 2000, s. 13-16.
  • Pavelka, Jiří - Pospíšil, Ivo: Slovník epoch, směrů, skupin a manifestů. Brno : Nakladatelství Georgetown, 1993 (viz jednotlivá hesla-epochy a hesla související se Základními pracovními tématy ).
  • Jůzl, Miloš, a kol.: Dějiny umělecké kultury I. Praha : SPN, 1990, s. 370-381.
  • DeFleur, Melvin L. - Ballová-Rokeachová, Sandra: Teorie masové komunikace. Praha : Univerzita Karlova, Karolinum, 1996, s. 25-40.
  • Burton, Graeme - Jirák, Jan: Úvod do studia médií. Brno : Barrister&Principal, 2001, s. 140-143.
  • Tondl, Ladislav: Změny paradigmat v pojetí a funkcích vědy. In T., L.: Věda, technika a společnost. Soudobé tendence a transformace vzájemných vazeb. Praha : Filosofia, 1994, s. 41-65.

Doporučená četba (přečtěte si alespoň jednu z uvedených knih)

  • Epos o Gilgamešovi. Praha : Československý spisovatel, 1976 (orig. Ša nagba imuru, doslova Toho, jenž vše zře, asi 2000 př. n. l.; přel. a předmluva Lubor Matouš).
  • Bible. Písmo svaté Starého a Nového zákona. Praha : Ústřední církevní nakladatelství, 1979.
  • Homér: Odyssea (poč. 7. stol. př. n. l.; kterékoli vydání včetně: Homér: Odysseova dobrodružství. Československý spisovatel, Praha 1968).
  • Korán. Odeon, Praha, 1991 (orig. Al Qur?án, vznik kolem 650; přel. Ivan Hrbek).
  • Lao-C´ o Tao a ctnosti. Odeon, Praha 1971 (orig. Tao te ťing, 4.-3. stol. př. n. l.; přel. Berta Krebsová).
  • Tibetská kniha mrtvých. Praha : Vyšehrad, 1995 (orig. Zab-čhos ži-khro dgongs-pa rang-grol; přel. Josef Kolmaš).
  • Upanišady. Praha : Am Inspirace, 1996 (Text obsahuje dvanáct ?upanišad?, přel. Petr Kadula.)
  • Žába, Zbyněk: Tesáno do kamene, psáno na papyrus. Praha : Svoboda, 1968. (Text obsahuje ukázky staroegyptské literární tvorby.)
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/auth/el/1423/jaro2010/ZUR138/um/ZUR138-02.pdf

Zadání písemného úkolu č. 1

Název práce: Encyklopedické heslo zpracovávající základní vývojové periody euroamerické kultury
Žánr: manuál, pomocí kterého lze vytvořit encyklopedické heslo, a encyklopedické heslo (5. část práce v Doporučené struktuře práce)
Počet znaků: cca 10 000 včetně mezer
Maximální počet bonusových bodů: 5
Termín odevzdání:
do 14 dnů po zadání úkolu (přesný termín viz Odevzdavárny)

Zadání práce
: Cílem práce je vytvořit obecnou, "ideální" strukturu encyklopedického hesla, pomocí které by bylo možné popsat základní vývojové periody (epochy) anticko-křesťanské kultury: antická kultura, předrománská kultura, románská kultura, gotická kultura, renesanční kultura, kultura období klasicismu, barokní kultura, romantická kultura, kultura moderny, kultura avantgardy a kultura postmoderny. Cílem práce je nejen vytvořit univerzální návod jak generovat hesla středního rozsahu (cca 2 strany standardizovaného textu), postihující jednotlivé kulturní epochy či vývojové periody anticko-křesťanské kulturní oblasti, ale rovněž jedno heslo podle tohoto návodu zkonstruovat.

Doporučený postup: Přečtěte si encyklopedická hesla: epocha, vývojová perioda, antika/antická kultura... v několika "zdrojích" a srovnejte je. Zjistěte, jak jsou vystavěna (kompozice hesla) a pomocí kterých identifikačních a konstrukčních rysů jsou vymezena (atributy hesla). Rozhodněte, která varianta je informačně a výkladově nejnosnější, anebo na tomto základě vytvořte verzi vlastní. Tyto poznatky aplikujte na konkrétním příkladu.

Doporučená struktura práce:
1. Titulní list.
2. Úvod: cíl práce, popis a zhodnocení zdrojů, na jejichž základě byla struktura hesla vytvořena.
3. Výčet nejdůležitějších rysů, pomocí kterých lze identifikovat a konstruovat kulturní epochy.
4. Struktura hesla - vytvořte "univerzální" kompozici hesla, tzn. uveďte, z jakých základních částí se daný typ hesla skládá a jaká je "ideální" posloupnost těchto částí.
5. Vytvoření jednoho vzorového hesla typu konkrétní kulturní epocha (např. antika, předrománská doba, románská doba...) - aplikace získaných poznatků.
6. Závěr: přednosti a nedostatky zvoleného postupu.
7. Seznam použité literatury.

PÍSEMNÉ PRÁCE DO ODEVZDAVÁREN UKLÁDEJTE - pokud to bude možné  - V RÁMCI JEDNOHO SOUBORU!!!

Odevzdávárny
Domácí úkoly, sběr souborů.