Vývoj médií (a lokální novinařina) ve světle krize www.futuroom.cz “Huh? It says Newspapers are still a profitable business.” The Newspaper Industry Today-5.jpg www.futuroom.cz a Midwest-based 5 advertising agency studied a major metropolitan newspaper’s pages and could not find one advertiser in the pages of that newspaper with margins as high as that of the newspaper they were advertising in. According to newspaper consultant John Morton, newspaper companies average operating profit margins are clearly down, but they are still above what is typical for most non-media businesses. Morton wrote, “Overall, the beleaguered newspaper industry's financial health has been weakened but remains healthy by most measures. In this environment, that is an achievement.” Yes newspapers may have to settle for lower margins and honestly, a few are actually losing money and maybe a newspaper here or there will close, especially in multiple newspaper markets, ( we suspect that should newspapers close that these closures would likely be in cities where there are multiple newspapers. We do not expect to see any major city with no daily newspaper). You have seen the second newspaper in some cities like Denver and Seattle fold. but newspapers are not sitting still for declining margins. They are cutting costs, merging operations, forming partnerships, reducing staff and news holes. They are getting their proverbial ducks in a row. Newspapers are cutting newsroom staff, true, but they are cutting strategically by reducing duplicative coverage or coverage of news items that have low interest to consumers. Newspapers are re-focusing journalists on high-impact and high-interest journalism. Vývoj konzumace médií www.futuroom.cz Vydavatelský business •Co prodává • •Komu • •Jak www.futuroom.cz Co je zboží? • T24_EE_AX_EXTRAS_20091029 T16_EE_AX_EXTRAS_20091029 www.futuroom.cz Picture 21.png Česká média a krize •Nevěříme: lokální specifika, diametrálně rozdílné trhy • •Věříme: co funguje v USA funguje v Evropě/ČR a naopak • •Krize přichází z USA, nejhorší stav. Pohled na USA pomůže pochopit možné scénáře vývoje v ČR www.futuroom.cz Média v krizi •Krize a média – - Ekonomická krize urychlila problémy, – se kterými se média, především tisk, potýkají. – - Krachy – důsledky nedostatečné adaptace vydavatelství na proměnu mediální krajiny – •Krize médií – - Krize „tradičních“ médií (tisku) – - Krize obsahu – - Krize inzerce www.futuroom.cz Krize a média –Svět/USA -Pád nákladů (o 20% od začátku tisíciletí) – aktuálně urychlený (Marriot) -Pád inzertních příjmů (tisk, TV) -Finanční problémy a pády tradičních titulů -(Rocky Mountain News, Chicago Tribune, LA Times) www.futuroom.cz –ČR •Pád nákladů tisku, TV zhruba na svém • •Pád inzerce (TV +-, deníky 2009 -20%/-30%) • •Přírůstek internetové populace (9% za rok 2008), 30% více navštívených stránek • •Inzerce web: zpomalení růstu, ne pokles • • Krize a média www.futuroom.cz Krize a média – kroky svět –Nové koncepty organizace redakční práce (New York Daily News, Die Welt Gruppe) – –Nové koncepty distribuce a tisku (Detroit Free Press, Denver Post) – –Diskuse o dalších možných modelech monetizace (zpoplatnění zpravodajství na webu) – www.futuroom.cz Média a krize - NYDN – – –Kompletní změna workflow –Zjednodušení výstupní kontroly – více zodpovědnosti –Předlomené stránky –Multimedializace –25% personálu, zachování kvality NyDailyNews.com www.futuroom.cz REDAKCE PRINT REDAKCE ON-LINE REDAKCE TV Papíroví panáčci Papíroví panáčci Papíroví panáčci Papíroví panáčci Papíroví panáčci Papíroví panáčci PLNĚ INTEGROVANÁ MULTIMEDIÁLNÍ REDAKCE Papíroví panáčci Média a krize – WELT GRUPPE www.futuroom.cz Denver Post • • •MediaNews Group •Individualizované noviny •Tiskárna u předplatitele doma • •Další testy: LA •Vydávání novin jen 3x v týdnu (Jihlist) http://extras.mnginteractive.com/live/media/site36/2009/0309/20090309_030244_denver_post_newspaper. gif www.futuroom.cz Detroit Free Press Detroit Free Press • • •Expanze na web – komunitní rozměr • •Rozdělená distribuce: - Pondělí – zdarma kameloti - Úterý, středa - stojany - Čtvrtek, pátek, sobota – běžná www.futuroom.cz Internet: (Staronové diskuse) •InDenverTimes.com, •pokud 50.000 předplatitelů •(5 dolarů na měsíc) cid:image001.jpg@01C9C146.A4F65B90 Seattlepostglobe.org 8.000 předpl. za 10 USD Newsday (Long Island – na kabelu) Web: (Staro)nové diskuse •InDenverTimes.com (50.000 á 5 USD) •Seattlepostglobe.org (8.000 á 10 USD) •WSJ, FT (á cca 1,000.000 předplatitelů) • •Diskuse: zpoplatnit? Pokud ano, jak? –Součást poplatku za připojení k internetu? –Za skutečně navštívený obsah? –Na bázi mého rozhodnutí, koho budu podporovat? www.futuroom.cz Fungující projekty •WSJ, FT •Wicked Local (web-print, lokální zaměření, eshop) •Everyblock (nízkonákladové) •Sociální sítě (neznámá – monetizace) – - Twitter, Facebook •Občanský žurnalismus (iReport) www.futuroom.cz local.jpg www.futuroom.cz Newspapers are inserting themselves as the hub of community information and interactions, providing platforms to share local content, host discussions and T07_EE_AX_EXTRAS_20091029 T21_EE_AX_EXTRAS_20091029 T24_EE_AX_EXTRAS_20091029 T16_EE_AX_EXTRAS_20091029 T04_EE_AX_EXTRAS_20091029 www.futuroom.cz provide in-depth community information. A recent Pew Research Center study revealed that most local news flows from newspapers. Fungující modely •Zacílený obsah - lokální úroveň •Web-print hybrid – lokální úroveň •Unikátní obsah •Unik. technologie • (mapy, stream…) •Zapojení čtenářů • • • Studie za rok 2008. PEJ, 2009 http://flickr.com/photos/cliboub/2692129432/ www.futuroom.cz Příklady úspěšných projektů •Základní charakteristika: • •Naprostá blízkost ke čtenáři galtung –Geograficky (Okolí čtenáře) –Obsahově (Přímo se to čtenáře dotýká, ulehčuje/ztěžuje mu to život) –Časově (aktuálnost) – www.futuroom.cz Příklady úspěšných projektů > www.futuroom.cz Příklady úspěšných projektů www.futuroom.cz > Příklady úspěšných projektů > www.futuroom.cz Krize a média – kroky ČR • - Propouštění • • - Změny vlastnické struktury (VLP) • • - Zásadní kroky??? • • www.futuroom.cz www.futuroom.cz • www.futuroom.cz Vývoj nákladů tisku, ČR www.futuroom.cz • www.futuroom.cz • www.futuroom.cz • www.futuroom.cz http://www.ewriting.pamil-visions.com/wp-content/uploads/2009/03/adspent.png Investice do reklamy http://dejvid.blog.zive.cz/files/2009/10/mediatypy_2008.jpg www.futuroom.cz www.futuroom.cz • www.futuroom.cz • Čtenost vs inzerce www.futuroom.cz Budoucnost médií • •Klíčem k budoucnosti je špičkový, zacílený obsah • •Špičkový obsah potřebuje dostatek lidí • •Efektivita a správné nastavení redakce je klíč, který odemyká obsah www.futuroom.cz Budoucnost médií • •Klíčem k budoucnosti je špičkový, zacílený obsah • •Špičkový obsah potřebuje dostatek lidí • •Efektivita a správné nastavení redakce je klíč, který odemyká obsah www.futuroom.cz 3 problémy vydavatelství •Business model •Forma •Distribuce • • www.futuroom.cz Budoucnost médií • •Klíčem k budoucnosti je špičkový, zacílený obsah (lokální) • •Špičkový obsah potřebuje dostatek lidí • •Efektivita a správné nastavení redakce je klíč, který odemyká obsah www.futuroom.cz Šance českých vydavatelů •Česká tisková média v relativně dobré kondici • •Dobré při správném cílení a opatřeních • •TV (digitální kanály) • •Web • •Největší nebezpečí: „spirála (ne)kvality“ • www.futuroom.cz The Newspaper Industry Today-13.jpg www.futuroom.cz from pastes to gels to whiteners to breath fresheners etc. Newspapers today are recognizing that their consumers too, enjoy their newspaper in a variety of ways and it is our job to deliver that newspaper to them in whatever form they desire. No longer will you expect to see one newspaper product be all things to all people. So, you see products like Red Eye for young people or Hoy for the Hispanic market, Briefing for non-subscribers etc. Niches and targeting are important to you and to us.