Lucie Rusková Martina Götzová Martina Jiříčková Martina Pelcová PROJEKT REGIONÁLNÍ TELEVIZE „PO NAŠYMU – gorolska televize“ Abstrakt: Projekt na podporu mizejícího polsko-německo-českého nářečí s názvem Ponašymu formou kabelového vysílání speciálního televizního kanálu, který bude nabízet původní regionálně zacílenou produkci. Jedná se o výchovně-informačně-edukační neziskový projekt, jehož cílem je reflektovat regionální dění i jedinečný kulturní a jazykový odkaz regionu, v němž se mísí tři národnosti. Cílová skupina: Lidé z česko-polského pohraničí, oblast Těšínska, Třinecka, Karvinska a přilehlých polských pohraničních oblastí. Konkrétně se jedná o více než sto tisícovou populaci. Kromě populace hovořící po našymu projekt zasáhne i spoluobčany, kteří se budou chtít dozvědět více o tomto specifickém nářečí, především pak slezské Čechy. Cíle projektu: - udržení mizejícího nářečí Ponašymu prostřednictvím tvorby mediálního komunitního obsahu v daném nářečí - popularizace Ponašymu mezi českou (popř. také polskou a německou) populací - tvorba pracovních míst pro lidi hovořící ponašymu - audiovizuální výchova místní mládeže (zacházení s technikou, tvorba televizních produktů v zájmových kroužcích) - vytvoření prostoru pro vyjádření, především dobrovolníkům ochotných se realizovat v komunitní televizi a vyjádřit se k lokálním tématům Vysílací čas: Všední dny 16:00 – 24:00 Víkendy 7:00 – 11:00, 16:00 – 24:00 Forma vysílání: kabelové (není závislé na příjmu televizního signálu) Projekt nabízí unikátní zaměření na cílovou skupinu, zaplňuje tematickou mezeru a vysílání je bezplatné. Finanční zázemí: a) podpora státu (zvláště v začátcích projektu) Podpora Ministerstva kultury (cca 7 mil) - Grant v oblasti Média a audiovize – podpora menšin: Program podpory rozšiřování a přijímání informací v jazycích národnostních a etnických menšin - Grant v oblasti Podpory regionální a národnostní kultury - Grant v oblasti Kinematografie a médií: Okruh dětské a audiovizuální tvorby, výchovy dětí a mládeže v oblasti audiovizuální kultury a vzdělání pedagogů v oblasti médií a audiovizuálního sektoru Podpora Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (?) - Grant v oblasti „Dalšího vzdělávání“ : Finanční podpora z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Podpora Ministerstva práce a sociálních věcí ČR v rámci Programu iniciativy Společenství EQUAL (0,5 mil) - Oblast překonávání rasismu a xenofobie na trhu práce, jenž si klade za globální cíl zlepšit soužití majoritní společnosti a minorit. Podpora Evropského sociálního fondu (?) - Finanční podpora v oblasti neinfrastrukturních projektů, mimo jiné i projekty pro mládež etnických menšin Granty kraje, města (?) b) Podpora dobrovolných přispěvatelů (v dalších fázích projektu) Dobrovolnické příspěvky zasílané na speciálně vytvořený účet projektu (model a la rádio Proglas). S jejich podporou se počítá až ve fázi, kdy bude projekt v chodu a získá si důvěru a popularitu diváků, kteří projeví zájem spoluúčast na jeho zachování, bude to hlavní finanční podpora. c) Sponzoring od lokálních firem d) Inzerce · reklamní spoty ČT: 155 tisíc bez DPH, prime time 365 tisíc Nova: 22500 / 30 s MTV atd. 4-6000 / 30 s My: 1800 / 30 s – snaha o nalákání inzerentů · reklama lokálních subjektů v konkrétních pořadech · soutěže o výhry spojené s regionem (regionální produkty, slevy k lokálním prodejcům,…) Finanční náklady projektu: Základní vybavení: pro rozjezd je třeba mít 2 milióny vybavení studia (935 000): - 2 kamery 104 000 (170 000) - 4 světla 40 000 … 160 000 - 2 stativy na kamery 25 300 … 50 600 - 4 stativy na světla 10 000 … 40 000 - mixážní pult 20 000 - mikrofony 6 600 - plátna 4 x 2 000 = 8 000 - klíčovací pozadí 5 000 - soft boxy 4 x 2 000 = 8 000 - 2 televizní obrazovky 15 000 - 2 počítače 2 x 30 000 - Tricaster 200 000 Pronájem prostor: možnost dostat od města prostory za symbolickou částku (?), 216 000/ rok Vybavení prostora zabezpečení: 150 000 Služební automobil: 2x 150 000 Osobní počítače a mobilní telefony: 5 NT za 10 000, 7 mobilů za 3 000 … 70 000 Finanční zajištění chodu: - roční odměny zaměstnancům (3,4 miliónu) Vybavení kroužků pro děti: podle grantu od MŠMT Stabilní roční výdaje: Výplaty (4,1 miliónu) Pronájem (216 tisíc) Elektřina (?) Benzín (120 tisíc) Internet, telefonní účty (80 000) Vlastní reklama (?) Celkově: necelé 4 milióny Propagace projektu: (zvláště na začátku) - happening k příležitosti zahájení vysílání se známými tvářeni a soutěžemi - zahrnutí do nabídky kabelových televizí - turistická a informační centra a infomateriály spolupracujících subjektů - inzerce v regionálním tisku - letáky v kavárnách a místních kulturních, sportovních a dalších komunitních centrech - reklama v MHD (?) Prostředky kontinuální komunikace s diváky: - sociální síť – stabilní péče o stránky na facebooku - web Personální požadavky: Šéfredaktor 40 000 Pořadový dramaturg 35 000 3 redaktoři, 2 kameramani 25 000 2 střihači na půl úvazku 12 000 Grafik na půl úvazku 12 000 Manažer vnějších vztahů na půl úvazku 12 000 Účetní na částečný úvazek (méně než půlúvazek) Moderátoři jednotlivých pořadů - dobrovolníci x 1,24 (odvody) …. Ročně 4,02 miliónu. Všichni vybraní spolupracovníci projdou školením ve Futuroomu. Vizuální styl: Grafik na poloviční úvazek, vyhlášení soutěže na grafický styl, znělky, webdesign. Spolupracující subjekty: Občanské sdružení GOROLIA - sdružení, jehož hlavním cílem je všestranná podpora původních "gorolských" tradic, zvyků a obyčejů a jejich smysluplné využití při rozvoji a propagaci regionu v turismu. Dalšími oblastmi činnosti občanského sdružení jsou například, rozvoj spolupráce v oblasti cestovního ruchu nebo realizace turistických produktů vycházejících právě z gorolských zvyků a tradic. Centrum goriských zvyků a informací - Regionální rada rozvoje a spolupráce se sídlem v Třinci - Sdružení obcí Jablunkovska – Regionální sdružení územní spolupráce Těšínského Slezska - Mikroregion povodí Stonávky – Euroregion Těšínské Slezsko - Vysoká škola báňská – katedra ekonomické žurnalistiky Ostravská univerzita – katedra sociální politiky a sociální práce, katedra filologie Lokální střední školy, útvary sdružující zájmovou činnost a střediska dětí a mládeže Lokální podniky – propagace podniků v příslušných pořadech Tváře stanice: Jaromír Nohavica - Ewa Farna – týdeník pro mladé Petr Šiška, Lešek Wronka – hudební magazín Konzultanti a spolupracovníci: Karol Daniel Kadlubiec – polský etnograf Dramaturgie projektu: Každý den bude mít premiérový díl minimálně jeden pořad, zbytek vysílacího času budou reprízy dalších pořadů. ZPRAVODAJSTVÍ: Zpravodajství Zaměřeno především na novinky z regionu. Klasická forma studio-terén. Pravidelně bude obsahovat názorové žánry – především ankety z ulic měst regionu. Světové a celorepublikové zpravodajství ve čtené podobě hlasatelky/hlasatele ze studia. Doporučený vysílací čas – po hlavních televizních zprávách – 20:00 Kulturní okénko Sledování kulturního dění v regionu, slavnosti klasické pro dané etnikum, akce pořádané v regionech. Bez pevného vysílacího času, možnost hodně reprízovat – „výplňkové“ (možnost participace studentského projektu) Sportovní okénko Sledování sportovního dění na regionální úrovni. Rozhovory, reportáže, možnost reprízovat. Představování i málo obvyklých sportů provozovaných v regionu . Bez hlavního vysílacího času, možnost reprízovat – „výplňkové“ (možnost participace studentského projektu) ZÁBAVNÉ POŘADY: a) známé osobnosti Svět Ewy Farne Týdeník, ve kterém nechá Ewa Farna nahlédnout do světa toho, co ji zajímá a baví. Nohavicovo okénko Podporování jazyka za pomoci písničkáře Jarka Nohavici. One man show schéma. Doporučený vysílací čas – jednou za dva týdny, hlavní vysílací čas 21:00 Známé tváře Známé osobnosti regionu přibližují svůj život i činnosti, v nichž vynikají. Možnost participace diváků - online komunikace např. přes icq, kdy můžou prostřednictvím redaktora klást své otázky. Doporučený vysílací čas - zohledňovat hosty. b) hudební Magazín Petra Šišky Týdenní magazín o hudebních nadějích regionu. c) lifestyle Co to moš za žoch ?! Krátký pořad, propojení vstupů z ulic a komentování ze studia nějakou modní autoritou. Typy na oblékání, (líčení) – doporučení kadeřnictví, informace o nových kolekcích v místních obchodech,… Doporučený vysílací čas - Bez hlavního vysílacího času, možnost reprízovat – „výplňkové“ (možnost participace studentského projektu) d) volný čas Studentský magazín Prezentace pořadů a děl, které budou vytvářet studenti našeho žurnalistického kroužku. Doporučený vysílací čas – Bez hlavního vysílacího času, možnost reprízovat – „výplňkové“ Dobry žimňoki Tradiční i méně tradiční recepty představují obyvatelé regionu přímo u sebe doma. Pořad doplněn i o recenze místních restauračních zařízení. Doporučený vysílací čas – Bez hlavního vysílacího času, možnost reprízovat – „výplňkové“ e) reality show Vyzkoušejte si povolání Forma reality show, kdy je různorodým firmám a společnostem nabídnuta možnost spolupráce a zviditelní se, možnost sebeprezentace. Mladí lidé si u nich budou moci vyzkoušet jeden den v pracovním procesu. Získají tím cennou zkušenost a rozšíří si i povědomí o trhu práce. Doporučený vysílací čas – při oblibě možné i v prime timu – ve 21:00. f) Satyra Bulčidlo (aneb gorolske Alles gutte) Zábavný jazykový pořad, „vyučování“ po našymu ve stylu Alles gute, cílová věková skupina především 15-35 let. Cílem je „nenašynce“ seznámit se základní slovní zásobou. Doporučený vysílací čas – později odpoledne, kolem 18:00. (možnost participace studentského projektu) g) dětské Dětský blok Pohádky, příběhy, (čtené, jednoduchá grafika?, předabované), jazykový koutek jednoho moderátora. Vyučování jazyku hravou odlehčenou formou. Možnost multilingvistického okénka – čeština – po našymu – angličtina? Možnost různě zaměřených pořadů – vyučující technické znalosti (jak je co uděláno, jak věci fungují), přírodovědecké a dějepisné poznatky hravou formou (dalo by se i převzít z jiných dětských pořadů). Zprávičky ze světa. Podpora folkloru – zpívánky, ukázky tanečků,… Doporučený vysílací čas – o víkendu celý reprízovatelný blok, jinak kolem 16:00, možnost o zařazení alternativy večerníčku – krátký vstup kolem 19:00 h) výchovně - edukační Pamětníci Starší, zajímaví občané regionu vypráví o netradičních zážitcích, dobách minulých, historii. Možnosti porovnání míst – jak to vypadalo, jak to vypadá nyní. Doporučený vysílací čas - Bez hlavního vysílacího času, možnost reprízovat – (možnost participace studentského projektu)