Pondělí 18.4. 2011 Úvod Média a konstrukce identity PhDr. Monika Metyková, PhD Media Department, Northumbria University Newcastle, Velká Británie Kontakt: 32153@mail.muni.cz; monika.metykova@northumbria.ac.uk l Témata na každé sezení l Seznam literatury ke každému sezení (klíčové texty ve studijních materiálech) l Docházka Sylabus Témata l Úvod l Média a konstrukce identity l Feministické kritiky médií l Mediální obsahy l Konstrukce genderu v mediálních textech l Gender a mediální organizace l Publikum l Gender a konzumace mediálních produktů Zakončení laktivní účast na seminářích lzávěrečný esej (80% celkového hodnocení) lanalýza reklamy (20% celkového hodnocení) Analýza reklamy l Dle vlastního výběru l Tištěná, billboard, televizní atd. l 500 – 800 slov l Termín odevzdání: pátek 27.5. 2011 Esej Rozsah: 1 500 - 2 000 slov (citace z anglicky psané literatury nemusíte překládat do češtiny). Témata: a. Semiotická obsahová analýza mediálního produktu (textualního anebo vizuálního, např. videoklipu, reklamního spotu, tištěné reklamy, textu písně apod.) zaměřená na reprezentaci genderu. b. Tematická analýza tištěného mediálního produktu (např. časopisu, romance, dětské literatury) zaměřená na kon strukci genderových rolí. c. Ženské publikum jako analytický nástroj – výhody a nevýhody výzkumu genderovaného publika. d. Připravte výzkumný záměr orientovaný na konzumaci specifického mediálního produktu (teoretická východiska, výběr a zdůvodnění výzkumných otázek, metody, výzkumného vzorku atd.). Po domluvě si můžete vybrat vlastní téma. Termín odevzdání: pátek 24.6. 2011 Úvod Média a společnost, funkcionalistické přístupy – liberální, radikální a alternativní perspektivy. Vztah mezi médii a společností OKNO – zkušenosti, obzory, žádné obstrukce TLUMOČNÍK – vysvětluje a dává smysl jinak fragmentovaným/matoucím událostem/jevům PLATFORMA pro informace a názory INTERAKTIVNÍ ČLÁNEK – spojení mezi vysílateli a příjemci NOTICKA – ukazuej směr, dává instrukce, nápověda FILTR – selektuje některé zkušenosti, kterým je věnovaná zvýšená pozornost ZRCADLO – zpětná reflexe společnosti PLÁTNO – zahaluje pravdu a slouží propagandistickým účelům Normativní teorie tisku lVztah mezi společností a tiskem, původně Wilbur a Schramm 1956 lAutoritativní – média podřízena autoritě, která je u moci lSvobodný tisk – tisk nepodléhá cenzuře, může kritizovat vládu, stranu atd., nepodléhá sankcím, neexistují omezení ohledně informací, které jsou zveřejněné atd. lSociálně odpovědný tisk – média přijmou a naplní určité závazky vůči společnosti, charakterizuje je vysoký stupeň profesních hodnot: pravda, objektivita, vyváženost atd. lSovětská mediální teorie – média slouží zájmu dělnické třídy a jsou taky vlastněna dělnickou třídou, média plní positivní role ve společnosti Normativní teorie tisku McQuail další dvě: rozvojová teorie médií – média přijmou a plní positivní úkoly v návaznosti na národní politiku, svoboda médií může být omezena kvůli (1) ekonomickým prioritám a (2) rozvojovým potřebám společnosti Demokraticko-participativní mediální teorie – jednotlivci a menšiny mají právo na přístup k médiím a právo, aby média sloužila jejich zájmům, participativní, interaktivní média Alternativní teorie médií a společnosti - média a moc - média a sociální integrace - média a sociální změna: Dominance v. pluralismus – média jako nástroj v rukou elity Centrifugální v. centripetální tendence médií – podporují média diversitu a pluralitu nebo jsou nástrojem koherence, řádu? - teorie zaměřené na média v. na společnost Mediální teorie Pokrývají různé oblasti a přístupy, např.: Teorie masové společnosti Marxismus Politická ekonomie Frankfurtská škola a kritická teorie Hegemonie Socio-kulturální teorie Naše zaměření: funkcionalistický přístup Jaké funkce/role mají média ve společnosti a v životech jednotlivců? Funkce médií pro společnost Informace – o dění ve společnosti a ve světě Korelace – vysvětlují a interpretují události, socializace, budují konsensus Kontinuita – dominantní kultura, vytváří a upevňují společné hodnoty Zábava – baví a redukují napětí ve společnosti Mobilizace – kampaně za sociální cíle v souvisloti s politikou, válkou, ekonomickým rozvojem atd. Funkce médií pro jednotlivce Informace – informace, rady, učení se Osobní identita – modely, upevnění osobních hodnot Integrace a sociální interakce – vhled do situace jiných, pocit sounáležitosti, identifikace Zábava – únik z problémů, relaxace, vyplnění času Kellner: Cultural studies, multiculturalism and media culture - to avoid limitations critical cultural studies should: adopt a multiperspective approach that 1. discusses production and political economy (system of production and distribution of symbolic goods) 2. engages in textual analysis 3. studies the reception and use of cultural products Herman and Chomsky: Propaganda model ☺Set of news filters – components of the model: 1. size, concentrated ownership (old data but still there are a handful of corporations controlling news sources, flows etc.) 2. advertising as a primary source of income – potential influence of advertisers, flawed – as it does not take into account marginal groups/interests 3. reliance of media on info provided by official sources – increased spin-doctoring and it implications on quality of news 4. “flak” a means of disciplining media – negative response to a media statement – recent example would be Iraq war and the firing of journalists 5. “anticommunism” – perhaps no longer valid, with the end of Cold War, maybe more like anti-Islamic terrorism Dayan and Katz: Media events Media events – television ceremonies = interruptions of routine, live, organized outside the media (organizers usually public bodies that cooperate with gvt, political parties, international bodies etc.), pre-planned, presented with reverence and ceremony, celebrate not conflict but reconciliation Can’t analyze them simply as texts Why should we study them? (a number of reasons they give), among them: 1. media events create their own constituencies 2. civil religion 3. intrinsically liberating function – transformative function, situations that ought to exist but they don’t 4. privilege the home So their argument is essentially that media events have a socially/community cohesive function – to some degree they undermine order but do not threaten it. Lewis: The role of the media in boosting military spending There is not much debate on cutting military expenditure in the media – the reasons: 1. media corporations are linked to the military industrial complex 2. diminishing opposition to excesses/sidelining the issue due to news conventions, journalistic assumptions and practices: - focus on shortfalls not excesses - lack of comparative data (among countries) - supporting troops - war against terrorism Média a konstrukce identity Média a identita Konstrukce identity – pro naše cíle chápání identity čerpá z kulturologické perspektivy, samozřejmě bychom mohli rozebírat filosofické, psychologické, sociologické, literární atd. přístupy k dané problematice Média – agenti socializace, osobní i kolektivní identita – taky národní apod. Příklady U2 – Christian rock Friends Maskulinita a fiktivní televizní programy Frith: Music and Identity Does music express identity? Does musical expression depend on identity? And the consumption of music? To what extent is music reflective and representative of its conditions of making? Identity is mobile and our experience of music is an experience of self in process. Music – like identity – is performance and story. Media and National Identity Benedict Anderson - print media crucial in creating an imagined community Public service broadcasting – van den Bulck - states that the system of public service broadcasting can be described as a typical and vital modern institution which played a crucial role in the modern process of nation building. She applies this to the case of Flemish public service broadcasting and demonstrates that it was given “the task of contributing to the creation and development of a national identity and culture. As such it had a threefold responsibility: education (as an extension of the national educational system), information (to create a political consciousness) and entertainment (to articulate a national culture)” (2001:57). Arthurs: Sex and the City and consumer culture: Remediating post-feminist drama - new approach to the representation of women's sexuality in TV drama - woman-centred and sexually explicit discourse appears on TV - almost exclusive focus on consumerism and sexual identities - 2 approaches to these kinds of programmes: 1. replace any serious challenge to power relations of patriarchy 2. source of pleasure and power that are possibly resistant to male control - consumption – active process with unpredictable ideological consequences - dramatizes consumer and sexual advice provided by magazines Gilroy, P.: British cultural studies and the pitfalls of identity a. identity as political currency versus b. a means of escaping politics (individual identity) c. cultural identity d. identity in critical thought Contemporary societies – time in which what (no longer who) you are can count more for more than anything you do -> alienation; distinction between public and private is blurred Concept of identity 3 overlapping but basically different concerns: initially question of the self – identity as subjectivity: human agents are made and make themselves rather than being born in some already finished form; constituted in social processes; agent’s reflexive qualities and unreliable consciousness identity as sameness – collective identities: nation, gender, class, generation, ethnic group; language, memory, ritual – all identity-producing; Anderson – imagined communities – the role of print media in the creation of collective identities: question of solidarity – understand identity as an effect mediated by historical and economic structures