KOMUNIKUJE FÓRUM 50 % NA 100 %?! Úkolem analýzy bylo vytvoření mediálního obrazu organizace Fórum 50 %. Fórum 50 % je nevládní nezisková organizace, která vznikla v roce 2004 v reakci na nevyrovnané zastoupení žen a mužů na všech úrovních rozhodování, a která má za cíl aktivními kroky dosáhnout zlepšení situace. Mezi její aktivity patří pořádání seminářů, konferencí, kampaní, dále školení političek, zpracovávání analýz, realizace výzkumů, publikování knih, článků a tiskových zpráv apod. Fórum 50 % každoročně pořádá soutěž Strana otevřená ženám, která hodnotí jednotlivé politické strany podle jejich dodržování politiky rovných příležitostí pro muže a ženy. Fórum 50 % je financováno z fondů, dotací a sponzorských darů. Dlouhodobě je podporováno Nadací Open Society Fund Praha, Nadací Filia a Nadací Friedricha Eberta. Od Sledované období bylo vymezeno daty od 1.1.2010 do 15.5.2010. V inkriminovaném časovém úseku jsem v mediální databází Anopress vyhledal mediální výstupy, v nichž se objevilo slovní spojení Fórum 50 % a jeho gramatické variace. Databáze Anopress poskytuje full-textový monitoring mediálních výstupů z asi 1500 zdrojů od tištěných, přes internetové, rozhlasové či televizní. Monitoring pokrývá všechny české deníky a časopisy a zpravodajská vysílání významných rádií a televizí, včetně ČT, TV Nova, TV Prima, Český rozhlas atd. Ve sledovaném období jsem identifikoval 24 originálních článků či relací obsahujících slovní spojení Fórum 50 %. První z nich se objevilo až 26. února v Haló novinách, poslední 15. května v Lidových novinách. Z vedení Fóra 50 % byly citovány ve zmíněných mediálních výstupech jen dvě osoby: ředitelka Jana Smiggels Kavková (9x) a tehdy zástupkyně ředitelky Michaela Appeltová (4x). Z aktivit organizace bylo mediálně nejúspěšnější zahájení kampaně za vyšší počet žen v politice, která byla reakcí na blížící se parlamentní volby (zmíněno 8x), druhá skončila soutěž Strana otevřená ženám (7x), 4x média informovala o setkáních pořádaných Fórem 50 %, 3x se média zmínila obecně o činnosti nebo jen existenci organizace, 1x média citovala tiskovou zprávu Fóra 50 %. Ani v jednom případě detekovaném za sledované období se mezi médii, která informovala o Fóru 50 %, neobjevila televize, naopak nejvíce se věnovala Fóru 50 % tištěná média: deníky Haló noviny (6x), Právo, Mladá Fronta Dnes, Hospodářské noviny (2x) a Lidové noviny (1x), časopisy Ona Dnes, MF Plus a Týden (1x), regionální týdeník Slovácko (1x). Druhé nejčastější zastoupení mělo Fórum 50 % v rozhlase (4x Český rozhlas) a nakonec 2x v internetových denících (idnes.cz a blisty.cz). ZÁVĚR Fórum 50 % se silně mediálně prosazuje v levicových Haló novinách (deník KSČM) a Právu. Naprosto se nedostává do televize. Zvýšený zájem o organizaci vyvolala již etablovaná akce (soutěž Strana otevřená ženám) a akce s širším dopadem, která rezonovala se současným společenským děním (předvolební kampaň+kampaň Fóra 50 % podporující ženy kandidátky). Zajímavou spojitost měl mediální výstup pro regionální Slovácko, protože to reagovalo na událost v místní obci Milotice (zavedení Evropské charty za dodržování rovnoprávnosti žen a mužů). V plných 43 procentech bylo Fórum 50 % jen zmíněno nebo bylo poukázáno na webové stránky organizace, jen v 57 % případů byly osloveny zástupkyně Fóra 50% k přímé reakci. Doporučení: najít další vhodný projekt, který by založil tradici, hledat lépe obrazově ztvárnitelná témata ke zveřejnění, soustředit mediální tlak na pravicově zaměřená média (více komentářů, více tiskových zpráv, více kontaktů), snažit se hledat regionální rozměr činnosti organizace a pronikat tak do regionálních médií, sledovat aktuální dění ve společnosti a snažit se „svézt“ na módní mediální vlně. Zvážit zřízení funkce tiskové mluvčí, která by byla vždy médiím k dispozici, aktivněji prezentovala Fórum 50 % v médiích a koordinovala realizaci výše uvedených doporučení. Nebo by to mohl být tiskový mluvčí...