Nastane pro LOM mediální zLOM? LOM, tedy Liga otevřených mužů, je neziskovou organizací působící od roku 2006 a je členem i mezinárodních sítí mužských hnutí a organizací. Je určena mužům a stěžejním modelem je „muži mužům“. LOM stojí na čtyřech přesvědčeních – originalita – odpovědnost – otevřenost – odvaha. Jejími třemi programy jsou „Muži mužům“ (vzájemná podpora a tolerance), „Táto, máš na to“ (aktivní otcovství) a „Muži do škol“ (realizace mužů ve školním prostředí). Mezi hlavní představitele a zároveň zakladatele patří Mgr. Václav Šneberger (kouč a mentor), PhDr. Martin Jára (psycholog, psychoterapeut, redaktor) a Mgr. Michal Vybíral (lektor, psychoterapeut a poradce). Tito muži jsou také nejvíce aktivní na mediální propagaci LOM. LOM je financována z dotací MPSV, sponzoringu a vlastních zdrojů. Mezi aktivity LOM patří happeningy, tematicky zaměřené víkendy, besedy a také vydávání tiskových zpráv. Lom má i své webové stránky http://web.ilom.cz/. Po zadání klíčového hesla „Liga otevřených mužů“ do databáze Anopress jsem zjistila, že v období od 1.1.2010 do 16.6.2010 se LOM v médiích objevila celkem šestadvacetkrát. Jednalo se o celostátní televizní a rozhlasové vysílání a také celostátní a regionální tisk. Téměř ve všech případech, kde hovoří někdo z LOM, se objevuje osoba Martina Járy. Zbytek článků jsou zprávy o pořádaných akcích LOM. Nejvíce článků vyšlo v květnu a poté v dubnu a červnu, nejméně zase v prvních měsících roku. Hlavními tématy článků jsou otcové a rodičovská dovolená a projekt „Táta v centru“, zbytek tvoří pouze vyjádření k diskutovaným aktuálním problematikám. Články jsou spíše kratšího charakteru, většinou se jedná o vyjádření nebo komentář Martina Járy, který zastával pozici odborníka. O samotné LOM a jejímu působení či ideologii však žádný článek věnován nebyl (pouze zmínka o pilířích LOM a kontakt na webové stránky v časopisu Vlasta). I přes to však došlo k výrazné medializaci LOM skrze jejího ředitele Martina Járy. Největší prostor k vyjádření dostal Martin Jára v Lidových novinách, kde s ním byl uskutečněn rozsáhlý rozhovor (téma muži a ženy), dále při rozhovorech v Radiožurnálu (téma aktivní otcovství), kdy jednou byl telefonicky přizván do diskuse coby odborník a podruhé byl uskutečněn rozhovor přímo s ním (téma otcovství). Závěrečné shrnutí I přes to, že LOM v ČR působí již pár let, není příliš mediálně propagovaná sama o sobě. Velkým úspěchem je, že ředitel této organizace Martin Jára je zván coby odborník do celostátního televizního či rozhlasového vysílání a také do regionálního i celostátního tisku, což je velmi dobrá propagace LOM. Můžeme tedy předpokládat, že LOM má velmi dobrý mediální potenciál, avšak články o samotné LOM (její činnosti, ideologii) v propagaci a medializaci chybí, což považuji za nedostatek. Povětšinou LOM figuruje jako zdroj doplňujících informací k daným tématům, které se však LOM jako organizace zcela netýkají. I když má LOM tři stěžejní a aktuální pilíře, nikde jim nebyla věnována patřičná pozornost. Avšak prostor pro vyjádření LOM dostává patřičný, což je pro medializaci přínosné a vidím zde dobrý mediální potenciál pro další období. Jedním z důvodů je i fakt, že Martin Jára je již na mediálním poli známý a „osvědčený“ odborník. Použité zdroje Databáze Anopress http://web.ilom.cz/