Hodnocení A – ředitel/ka organizace Politika pro všechny nebo jen pro 50 %? (Mediální analýza společnosti Forum 50% v období od 1.9. 2010 do 31.12. 2010.) Analýza měla nastínit základní témata, která se objevila v médiích v daném časovém období v souvislosti s naší společností a následně předložit případná doporučení do budoucnosti. Po formální stránce dosahuje text značných kvalit. Oceňuji jak hledisko gramatické, stylistické, tak i genderově korektní jazyk. Snazší orientaci v textu umožňuje jeho jasná strukturovanost. Představení organizace je vyčerpávající. Obsahuje informaci o vydávání tiskových zpráv naší organizací, což je zásadní pro následující analýzu a tento fakt je reflektován i v závěrečném doporučení. Koherenci textu (nejen v tomto případě) hodnotím velmi kladně. Co se týče metodologie analýzy, využití dvou typů klíčových slov bylo velmi vhodné a počet nalezených článků při kontrole odpovídal. Kladně hodnotím také využití grafů, a to jak grafu znázorňujícího konkrétní média, tak i grafu s jednotlivými typy médií. Přínos analýzy vidím zejména v nalezení spojitosti mezi četností vydaných zpráv a tiskovou konferencí a pořádanou mediální kampaní. Tento fakt je pro naši organizaci velmi podnětný. Stejně tak jasné vymezení témat zpráv, která jsou detailně rozebrána včetně zhodnocení po stránce genderově-lingvistické. V tomto momentě mi však chyběly odkazy na konkrétní články. Analýza přináší příklady pozitivního a negativního hodnocení naší organizace a odkazy na parafrázované články by byly pro nás užitečné. Závěr je velmi cenným shrnutím celé analýzy a ukazuje kvalitu daného textu. Obsahuje také nástin doporučení pro budoucí strategii. První doporučení bohužel není příliš přínosné, protože nás vybízí pokračovat stejně jako předtím. Což je pro nás jistě potěšující, ale ne moc podnětné. O to více zajímavé je druhé doporučení. Přináší zamyšlení se nad chybějícím mužským prvkem. V rámci mediální analýzy chápu toto doporučení, ale v kontextu zaměření naší organizace je irelevantní. Evokuje totiž dojem, že muži jsou pro média více zajímaví než ženy. A to je přece předsudek, proti kterému se snažíme bojovat. Celkové hodnocení analýzy je veskrze pozitivní. Jedná se o velmi kvalitní text. Jako jediný nedostatek vidím nepříliš podnětné doporučení a rady pro budoucí strategii. Vzhledem k výše uvedenému hodnotím analýzu 28 body. Hodnocení B – pracovník/ce mediální agentury Mediální organizace Fórum 50 % v období 1.9. – 31.12.2010 Tato mediální analýza mě zaujala hned na první pohled, a to svojí precizní formou. Práce má zdařile upravený text i grafiku, je přehledně a logicky strukturovaná pomocí odstavců, nadpisů. Z této práce jako jediné ihned vidím, pro koho byla zpracována a na jaké téma. Snad jen identifikace naší agentury chybí a slogan vystihuje spíše snahy Fóra, než náplň (motto) analýzy. Není zde uveden odkaz na žádné použité zdroje informací. Zadavatelská organizace je zde přehledně a dostatečně představena, vč. její činnosti, financování a vedení. Metoda provedení analýzy je jednoduše a výstižně specifikována; počet odkazů (27) v daném období je správný. V rámci analýzy mediálního pokrytí se autor/ka vedle četnosti odkazů v jednotlivých druzích médií věnuje i časovému rozložení zpráv, což dává ověřitelnou a přínosnou zpětnou vazbu zadavatelkám na jejich úsilí. Obsahová analýza je rozdělena na tři základní témata, která se vyskytovala ve sledovaném vzorku zpráv. Autor/ka se dále věnuje pouze třetímu z nich, které bylo nejčastější. Možná by zde bylo vhodné zmínit pro představu alespoň proporcionální podíl jednotlivých témat na sto procentech vzorku, ale to je spíše jen pro doplnění. V textu je dále analyzován charakter jednotlivých zpráv/zmínek. Zde je poukázáno mj. na úlohu pracovnic Fóra jako odbornic na problematiku genderově vyvážené (nejen) politiky, mediální úspěch předvolební kampaně (+), ale zároveň také na časté citace zpráv Fóra a čerpání z jejich webových stránek (možné + i -) a možnost negativní konotace Fóra díky spojování s KSČM (-). Všechny tyto informace jsou velmi důležité a autorka z nich vyvozuje několik správných závěrů (ovlivňování mediálního povědomí o organizaci skrze webové stránky, zviditelnění prostřednictvím poskytování odborných analýz a statistik atp.). Za klad analýzy tedy považuji reprezentativní zpracování s přehlednou grafickou úpravou; soustředění na kvalitativní analýzu (ne převážné vypočítávání zmínek/zpráv), která byla provedena s ohledem na další souvislosti. Poněkud slabší (vzhledem k ostatním částem textu) mi přijde závěrečná část textu. Zde by bylo vhodné text dále rozvést a více se zamyslet nad možnostmi postupu Fóra ke kvalitnější a častější komunikaci svých témat. ___________________________________________________________________________ Navržené hodnocení: 26 bodů – formální stránka 5b, struktura 5b, analýza 8b, závěry a doporučení 4b, přínos 4b. S autorem/autorkou bych pracovní poměr nerozvázala.