1 5. Trh – analýza. Poptávka, nabídka, elasticity, užitková a produkční funkce. Teorie spotřebitele x teorie firmy 5.1.1 Teorie spotřebitele Ekonomie zkoumá preference mezi statky. Nezkoumá je ale přímo, nýbrž prostřednictvím užitku. Užitek lze nahlížet kardinálně nebo ordinálně. Na pomoc si bere tzv. indiferenční křivky, mluvíme též o indiferenční analýze. Graf indiferenčních křivek jednotlivého spotřebitele je indiferenční mapa. Předpoklady indiferenční analýzy: 1. Vždy se pohybují ve druhém kvadrantu kombinace statků 2. Jsou negativně skloněné (pokud tedy spotřeba jednoho statku vzroste, vzroste i celkové uspokojení, pokud nebude kompenzováno poklesem spotřeby druhého statku. (Vyloučeno je nasycení je vyloučeno (tzn. růst spotřeby obou statků je preferován před žádným růstem). 3. Kompletnost – každý bod na křivce znázorňuje stejně preferovanou kombinaci statků a zároveň je více nebo méně preferovanou kombinací, než body mimo křivku. 4. Transitivita – bod na křivce I2 je preferován před bodem na křivce I1 a bod na křivce I3 je preferován před bodem na křivce I2 . To vylučuje křížení křivek. 5. Přísná konvexnost – substituční efekt – čím více spotřebitel omezuje spotřebu jednoho statku, tím větší množství jiného statku potřebuje pro své nasycení. * Axiom úplnosti srovnání – pro libovolné spotřební koše A a B je spotřebitel schopen rozhodnout jestli U(A) je větší, menší, nebo rovno U(B). * Axiom tranzitivity – pokud A, B, C jsou spotřební koše a platí U(A) > U(B) a zároveň U(B) > U(C), pak platí U(A) > U(C). Obvykle, ne však vždy splňuje spotřebitelská volba i další dva pomocné axiomy: * Axiom nepřesycení (víc je lépe) – tento axiom říká, že větší množství statku je preferováno před menším. * Axiom rozmanitosti (rozmanitá spotřeba je preferována před monomaniakální) – pokud A, B a C jsou spotřební koše, kde C je konvexní kombinací A a B a je od nich různý a platí U(A) = U(B) a U(C) > U(A). U(A) představuje užitek plynoucí ze spotřeby spotřebního koše A. Použití tohoto zápisu v axiomech vyjadřuje míru preferencí. Tzn. U(A) > U(B) znamená, že je spotřební koš A preferován před spotřebním košem B. Indiferenční analýza v tomto jednoduchém modelu předpokládá konstantní ceny a příjem. Kompletnost a tranzitivita = racionalita 2 Mezní míra substituce X za Y. Normálně je MRSxy >= 0 3 4 Substituční efekt – změna kombinace statků při změně ceny jednoho z nich. Důchodový efekt –změna v poptávaném množství při změně (reálného) příjmu. Normální a inferiorní statky (u nich při růstu příjmu klesá spotřebovávané množství). Když namalujeme křivky pro růžné ceny statek Y, dostaneme poptávkovou křivku pro statek Y. Dokonalé substituty Jsou-li dva statky dokonalými substituty, indiferenční křivky budou mít konstantní sklon, protože spotřebitel bude nakupovat v pevném poměru, tedy mezní míra substituce X a Y je konstantní. 5 Dokonalé komplementy Jsou-li dva statky perfektními komplementy, budou indiferenční křivky ve tvaru „L“. Například levá a pravá bota. Spotřebitel má nulový mezní užitek z dodatečné levé boty. Mezní míra substituce je nulová, resp. nekonečná. Celkový užitek a mezní užitek – viz str. 71 FUCHS 5.1.2 Poptávka „…představuje souhrn všech zamýšlených koupí“ (Fuchs a Tuleja, 2005:50) agregátní (celková) – celkový objem produkce, který chtějí poptávající koupit individuální – poptávka jednotlivého kupujícícho (za daného rozpočtového omezení…) dílčí (tržní) – poptávka po jednom výrobku od různých kupujících Tzv. zákon klesající poptávky, resp. rostoucí nabídky (s růstem ceny) Pružnost poptávky (elasticita) je vztah mezi cenou a poptávaným množstvím. Cenová elasticita – procentní změny množství k procentní změně ceny. Epd > 1 – pružná poptávka Epd = 1 – jednotkově pružná poptávka Epd < 1 nepružná poptávka (příklad – pružnost poptávky po benzínu 0,64) 5.1.3 Nabídka „Souhrn všech zamýšlených prodejů, se kterými přicházejí na trh výrobci“ (Fuchs a Tuleja, 2005:50) 6 agregátní (celková) – makroekonomický agregát, souhrn všech nabídek všech výrobců na trhu individuální – nabídka jednotlivého výrobce dílčí (tržní) – nabídka jednoho výrobku od více výrobců. Teorie izokvant - kombinace výrobních faktorů, obdoba indiferenčních křivek. Elasticita nabídky - ve velmi krátkém období neelastická, v krátkém období mírně elastická a v dlouhém období elastická. Fuchs, str. 95. Ustavení rovnovážné ceny – grafické zobrazení.