Z-Uhlí, s.r.o. Výroba biouhlí pomocí hydrotermální karbonizace Produkt •Uhlí vyrobené z biomasy metodou HTC •Plně srovnatelné s kvalitním hnědým uhlím – lze využít stávající zařízení •Biomasa může obsahovat velké množství vody •Zdroj plně obnovitelný, CO2 neutrální Zákazníci •Provozovatelé obecních výtopen •Záložní odběratelé = distributoři uhlí Cíle projektu •Do 1 roku zprovoznit 1 linku a zahájit vlastní produkci biouhlí •Do 4 let rozšířit výrobu o několik dalších linek v odlišných lokalitách (po získání provozních zkušeností a firemní historie) •Potenciální cíl: výzkum navazujících technologií, rozšiřující možnosti (produkce humusu, Fisher-Tropschova syntéza) Dodavatelé •Čistírny odpadních vod - kaly •Zemědělská produkce – sláma, zbytková biomasa z těžby dřeva a údržby veřejné zeleně Strategie •VÝROBA A DISTRIBUCE: •Místo výroby v blízkém okolí dodavatele i odběratele •Just-in-time strategie •Snaha převést skladování primárně na odběratele Strategie •MARKETING •Účast na odborných seminářích a konferencích •Inzerce v odborných časopisech •Sponzoring •Ecolabelling •Budování dlouhodobých partnerství s odběrateli a výrobci zařízení • SWOT Silné stránky Slabé stránky •Vyšší efektivita oproti přímému spalování biomasy (2) •Využití odpadních produktů (levné) (1) •Jediná komodita tohoto druhu na českém trhu (1) •Vysoká výhřevnost(3) •Menší energetická závislost na cizích zdrojích (3) •Případné alternativní využití technologie pro produkci humusu (3) •Využití stávajícího zařízení pro spalování běžného uhlí (1) •Široká škála potenciálních odběratelů(2) •Nová, v českých podmínkách málo vyzkoušená technologie (2) •Technologie není vhodná pro karbonizaci ligninového materiálu (3) •Nutnost většího množství dodavatelů (1) •Neekonomičnost přepravy na delší vzdálenosti (1) SWOT Příležitosti Hrozby •Zvýšení poptávky po černém a hnědém uhlí (1) •Ekologická daňová reforma [22] (1) •Naplňování závazků v rámci politiky životního prostředí EU (dotace pro zelenou energetiku, povinnost snižovat množství skládkovaného materiálu [22]) (3) •Malé biouhelné elektrárny pro malozemědělce (3) •Prolomení těžebních limitů a následná nekonkurenceschopnost běžnému uhlí (1) •Nenalezení adekvátního odběratele (2) •Plánované omezení na dotace při spalování biomasy (1) 24.8.2011 Legenda: (1) nejvýznamnější (2) méně významné (3) nejméně významné Náklady •Počáteční investice: 25 625 000 Kč •Roční fixní náklady: 1 632 100 Kč •Roční variabilní náklady: 16 361 000 Kč •Výpočet ceny za 1 t produktu: •Cena = (5 125 000 + 17 993 100) / 3000 t = 7 706 + zisk = 8 500 Kč Cash-flow a Break-even-point •CF = čistý zisk + odpisy 1.rok: 1 217 916 + 1 639 000 = 2 856 916 2. a 3. rok: 6 072 084 + 1 639 000 = 7 711 084 • •TR – TC ≥ 0 (1 217 916 + 6 072 084 + 6 072 084 + 6 072 084 +6 072 084 +6 072 084) - 25 625 000 ≥ 0 Finanční zajištění projektu •Interní – odpisy, ZRF •Externí – vlastní kapitál, investor (business angel) •Dotace •Podpora ČMZRB •Exit strategie Tým •Barbora Oremusová •Eliška Hlízová •Eva Hlavizňová •Eva Trávníčková •Iva Sedláková •Oldřich Sklenář •Radek Vymazal DÍKY ZA POZORNOST