JUDAISMUS a SIONISMUSJUDAISMUS a SIONISMUS Marek ČejkaMarek Čejka SIONISMUSSIONISMUS  sionismus je novodobý židovský nacionalismus, který se konstituoval až v druhé polovině 19. století.  nemá tisíciletou historii jako judaismus a je to spíš politický pojem  Základy sionismu položili myslitelé jako Moses Hess (1812–1875), Leo Pinsker (1821–1891), Theodor Herzl (1860 – 1904) a další, kteří sice byli etničtí Židé, ale sekularizovaní  ti chápali sionismus hlavně jako ideu a praktický plán, který má pomoci ochránit Židy před evropským antisemitismem  první sionisté byli nezřídka levicově zaměření pokrokáři s vlažným vztahem k víře svých předků  sionistou může být nejen Žid, ale každý člověk, který sympatizuje s jeho programem (křesťanský sionismus) OPOZICE vůči SIONISMUOPOZICE vůči SIONISMU  sekularismus sionistů představoval pro mnoho hluboce věřících Židů nebezpečnou herezi a rouhání.  až do doby Holocaustu tak většina věřících Židů sionismus odmítala  jejich výklad posvátných textů jim přikazoval předčasně neusilovat o ukončení židovského exilu (Galutu) ale trpělivě vyčkávat na příchod Mesiáše a nechat obnovu židovského království na Jeho vůli  součástí tohoto přístupu bylo i odmítání podrobování biblické Země izraelské za pomoci síly  nacionalistické vášně sionistů, vyzbrojování se, boj o půdu s Araby ztělesňovaly pro věřící Židy rebelii proti Boží vůli Rabín Josef Samuel Bloch (1850–1923) „Sionismus je falešný mesianismus, v němž byl Bůh, Tóra a její přikázání nahrazeny falešnými modlami nacionalismu a socialismu.“ rabín Joel Teitelbaum ze Satmaru (1887–1979) Kniha „Vajoel Moše“Kniha „Vajoel Moše“ Kniha se dělí na tři části:Kniha se dělí na tři části:  Maamar šaloš ševuotMaamar šaloš ševuot (Pojednání o třech přísahách)(Pojednání o třech přísahách)  Maamar jišuv Erec JisraelMaamar jišuv Erec Jisrael (Pojednání o osídlení Země Izrael)(Pojednání o osídlení Země Izrael)  Maamar lašon haMaamar lašon ha--kodeškodeš (Pojednání o svatém jazyce)(Pojednání o svatém jazyce) V knize jsou vysvětleny všechny Teitelbaumovy praktické postoje:V knize jsou vysvětleny všechny Teitelbaumovy praktické postoje: -- například zákaz pro Židy volit do Knesetu,například zákaz pro Židy volit do Knesetu, -- přijímat finanční podporu od izraelské vládypřijímat finanční podporu od izraelské vlády -- přijmout izraelské občanství skrze „právo návratu“.přijmout izraelské občanství skrze „právo návratu“. -- deklarována „ideologická válka proti sionistické vládě“.deklarována „ideologická válka proti sionistické vládě“. Kniha interpretujeKniha interpretuje tři přísahytři přísahy, což je součást talmudického traktátu, což je součást talmudického traktátu Ketubot 111a. Ty jsou platné vKetubot 111a. Ty jsou platné v dobách před příchodem Mesiáše,dobách před příchodem Mesiáše, tedy i dnes. Dvě jsou určené pro Židy a jedna pro Nežidy:tedy i dnes. Dvě jsou určené pro Židy a jedna pro Nežidy:  1. Židé nemají přicházet do Svaté země1. Židé nemají přicházet do Svaté země společně a silouspolečně a silou  2. a nemají se bouřit proti jiným národům,2. a nemají se bouřit proti jiným národům,  3. aby je národy světa příliš nezotročovaly.3. aby je národy světa příliš nezotročovaly. Další významnéDalší významné rabínské autority proti sionismurabínské autority proti sionismu r. Weissmandl r. Sonnenfeld J. I. De Haanr. Weissmandl r. Sonnenfeld J. I. De Haan NÁBOŽENSKÝ SIONISMUSNÁBOŽENSKÝ SIONISMUS  V první pol. 20. stol. krystalizuje uvnitř judaismuV první pol. 20. stol. krystalizuje uvnitř judaismu nový náboženský proudnový náboženský proud  NÁBOŽENSKÝ SIONISMUS se pokusil propojitNÁBOŽENSKÝ SIONISMUS se pokusil propojit sekulární myšlenky sionismu ssekulární myšlenky sionismu s ortodoxnímortodoxním judaismem.judaismem.  Židovské náboženství se tak sloučilo s politickouŽidovské náboženství se tak sloučilo s politickou ideologií (podobně jako u některých proudůideologií (podobně jako u některých proudů islamismu nebo v křesťanství)islamismu nebo v křesťanství)  Za jeho hlavního protagonistu je označovánZa jeho hlavního protagonistu je označován rabínrabín Jicchak Avraham Kook.. Jicchak Avraham Kook (1864Jicchak Avraham Kook (1864 –– 1935)1935) „...Není pochyb o tom, že toto velké hnutí„...Není pochyb o tom, že toto velké hnutí (sionistické)(sionistické) je „počátekje „počátek Vykoupení“ které již brzy přijde, a to ještě během našich dní. A pro nášVykoupení“ které již brzy přijde, a to ještě během našich dní. A pro náš lid a pro naše Boží města musíme být silní.“lid a pro naše Boží města musíme být silní.“ Série knihSérie knih OrotOrot („Světla“)(„Světla“)  Pojednává o roli národa Izraele při vykoupení světa a jakou úlohuPojednává o roli národa Izraele při vykoupení světa a jakou úlohu vv tom hraje Země Izraelská.tom hraje Země Izraelská.  Rabi Kook zde vysvětluje, že ke správnému pochopení národaRabi Kook zde vysvětluje, že ke správnému pochopení národa Izraele lze dojít pouze, pokud člověk rozpozná ústřední roli ZeměIzraele lze dojít pouze, pokud člověk rozpozná ústřední roli Země Izraelské pro židovský národ.Izraelské pro židovský národ.  Své teze rabi Kook často podporuje kabalistickými úvahami oSvé teze rabi Kook často podporuje kabalistickými úvahami o duchovním významu Země Izraelské.duchovním významu Země Izraelské.  „Člověk může prožít nejvyšší úroveň svatosti a duchovní„Člověk může prožít nejvyšší úroveň svatosti a duchovní jedinečnosti Země izraelské pouze prostřednictvím studiajedinečnosti Země izraelské pouze prostřednictvím studia skrytého významu Tóry.“skrytého významu Tóry.“  „Z„Z kabalistické literatury vychází představa, že hebrejskákabalistické literatury vychází představa, že hebrejská písmena jsou jakoby atomy či stavební bloky duše. Jestliže Židpísmena jsou jakoby atomy či stavební bloky duše. Jestliže Žid přesídlí do Země Izrael, pak malá individuální písmena jehopřesídlí do Země Izrael, pak malá individuální písmena jeho duše vzrostou a stanou se nezměrnými písmeny celéhoduše vzrostou a stanou se nezměrnými písmeny celého židovského národa.“židovského národa.“  „Duše každého Žida je propojena se všemi ostatními dušemi„Duše každého Žida je propojena se všemi ostatními dušemi židovského národa. Jestliže třeba jen jeden Žid touží po Zemižidovského národa. Jestliže třeba jen jeden Žid touží po Zemi izraelské, má to hluboký a mnohonásobný dopad na celýizraelské, má to hluboký a mnohonásobný dopad na celý židovský národ. Boží milosrdenství je probuzeno a národ sežidovský národ. Boží milosrdenství je probuzeno a národ se ponenáhlu začíná vracet do své domoviny.“ponenáhlu začíná vracet do své domoviny.“  Kook spatřoval vKook spatřoval v osidlování biblickéhoosidlování biblického území sionisty a některých dalšíchúzemí sionisty a některých dalších politických jevech své doby (např. vpolitických jevech své doby (např. v Balfourově deklaraciBalfourově deklaraci –– 1917) projev Boží1917) projev Boží vůle.vůle.  Kookovo učení ovlivnilo některéKookovo učení ovlivnilo některé „modernistické“ ortodoxní Židy„modernistické“ ortodoxní Židy  Kookovo učení rozvinul jeho synKookovo učení rozvinul jeho syn Cvi Jehuda KookCvi Jehuda Kook Cvi Jehuda Kook (1891Cvi Jehuda Kook (1891––1981)1981)  Kook mladší doplnil teologické učeníKook mladší doplnil teologické učení svého otce o transcendentní interpretacesvého otce o transcendentní interpretace dalších politických jevůdalších politických jevů  velký význam přikládal hlavně šestidennívelký význam přikládal hlavně šestidenní válce zválce z r. 1967, kdy Izrael obsadil rozlehlár. 1967, kdy Izrael obsadil rozlehlá území, která Kook ml. považoval za dalšíúzemí, která Kook ml. považoval za další součást návratu biblické židovskésoučást návratu biblické židovské domoviny.domoviny.  Kook ml. je považován za duchovníhoKook ml. je považován za duchovního otce náboženskýchotce náboženských židovských osadníků a sa s nimi spojeného hnutínimi spojeného hnutí Guš Emunim. Tzv. „Velký Izrael“Tzv. „Velký Izrael“ Situace po r. 1945Situace po r. 1945  Mnoho nesionistických Židů byloMnoho nesionistických Židů bylo zavražděno v průběhu Holocaustuzavražděno v průběhu Holocaustu  Přeživší antisionističtí Židé považovaliPřeživší antisionističtí Židé považovali Holocaust za Boží trest za sionismusHolocaust za Boží trest za sionismus  Část přeživších zbožných Židů se stala kČást přeživších zbožných Židů se stala k sionismu více kompromisními, případně sesionismu více kompromisními, případně se přímo stali příznivci náboženskéhopřímo stali příznivci náboženského sionismusionismu PragmatismusPragmatismus  Většina ultraortodoxních Židů (Většina ultraortodoxních Židů (charedim)) v současném Izraeli se za sionisty nepovažujev současném Izraeli se za sionisty nepovažuje (odmítají např. sloužit v Izraelské armádě)(odmítají např. sloužit v Izraelské armádě)  ve skutečnosti ale většina z nich sionismuve skutečnosti ale většina z nich sionismu využívávyužívá  volí „své“ strany do izraelského parlamentu avolí „své“ strany do izraelského parlamentu a ovlivňují izraelskou politiku, pobírají státníovlivňují izraelskou politiku, pobírají státní sociální podporu atd.sociální podporu atd.  Veřejně či skrytě se snaží dodat IzraeliVeřejně či skrytě se snaží dodat Izraeli teokratický charakterteokratický charakter –– konflikt se sekulárníkonflikt se sekulární většinou Izraelcůvětšinou Izraelců –– napětí ve společnostinapětí ve společnosti Neturej KartaNeturej Karta  antisionistická skupina, která vznikla v r. 1938 a působí dodnes  odmítá jakékoliv kompromisy se sionismem  odmítá uznat legitimitu současného Státu Izrael, neboť ho považuje za heretický.  základ jejího členstva tvoří několik stovek rodin nejradikálnějších charedim v Izraeli a aktivisté v USA a ve Velké Británii. V 50. letech byl jedním z nejznámějších členů Neturej Karta její spoluzakladatel rabín Amram Blau (1890–1978) Moše Hirsch (1930)Moše Hirsch (1930) Aktivity Neturej KartaAktivity Neturej Karta  Přestože má Neturej Karta celkově jen relativně malý počet stoupenců, získala si mezi izraelskou komunitou charedim širší podporu např. svými protesty proti porušování šabatu  Mimo Izrael je známá také svými kontroverzními aktivitami – pálením izraelských vlajek, protesty proti návštěvám izraelských politiků, demonstracemi atd.  NK má své pobočky mj. v USA, Kanadě a Velké Británii  Stoupenci Neturej Karta komunikují také s Hamásem a Hizballáhem a jsou proti jakémukoliv vypuzování Arabů z jejich domoviny.  www.netureikarta.org Marek Čejka (1975) vystudoval právo a politologii. Mnohokrát navštívilMarek Čejka (1975) vystudoval právo a politologii. Mnohokrát navštívil Blízký východ a vBlízký východ a v letech 2001letech 2001––2002 absolvoval stáž na Hebrejské univerzitě2002 absolvoval stáž na Hebrejské univerzitě vv Jeruzalémě. Zabývá se mj. přednáškovou činností a je autorem knihJeruzalémě. Zabývá se mj. přednáškovou činností a je autorem knih Judaismus a politika v Izraeli (2002, 2009), Izrael a Palestina (2005),Judaismus a politika v Izraeli (2002, 2009), Izrael a Palestina (2005), Encyklopedie blízkovýchodního terorismu (2007)Encyklopedie blízkovýchodního terorismu (2007) Knihy je možné se slevou objednat přes stránky:Knihy je možné se slevou objednat přes stránky: blizkyblizky--vychod.blogspot.comvychod.blogspot.com