KRIZOVÁ INTERVENCE (Desatero zásad) 1) Rychlé navázání kontaktu mezi klientem a interventem, zaměřené na vytvoření bezpečného terapeutického vztahu. 2) Prostor pro vyjádření klientových emocí a jejich sdílení, pojmenování, kotvení. 3) Intenzivní koncentrace na krizi (ohniskem zájmu je aktuální stav klienta). 4) Vytvoření přehledu okolností (a spouštěčů), které vedly k propuknutí krize. 5) Jasnější porozumění falešným adaptačním reakcím, s jejichž pomocí se klient pokoušel krizi zvládnout. 6) Hledání a upevňování jiných, účinnějších adaptačních reakcí k překonání krize. 7) Mapování sociální sítě pomoci v klientově světě (rodina a blízcí, přátelé, sousedi, kolegové, odborníci…) a jak ji lze využít. 8) Využití v zásadě pozitivních přenosových pocitů klienta vůči terapeutovi, což umožňuje učení prostřednictvím zkušenosti. 9) Zprostředkování možností, jimiž disponuje klient ke zvládnutí situací a jež se mohou objevit (včetně možnosti vyvolání podobné krize). 10) Ukončení intervence, jakmile se ukáže, že krize je překonána a klient je schopen rozpoznat, co k této krizi vedlo a jak ji může (mohl) zvládnout. Součást studijních materiálů předmětu Krizová intervence (FSS MU Brno, katedra psychologie, psychoterapeutická studia, kód PST 439) Zpracoval dle materiálů LF UK, Hradec Králové: Mgr. Zbyšek Mohaupt