Terapeutický vztah: metody klinického vyhodnocení a měření Terapeutický vztah: -je významným faktorem v procesu léčby(klinicky) -patří mezi společné psychoterapeutické faktory (common factors)(naděje, vztah, techniky, konfrontace s problémem, emoční explorace...) -není jediným faktorem, který ovlivňuje výsledek léčby -výsledek léčby závisí na interakci mnoha faktorů, včetně technických a vztahových, v některých případech není zásadní proměnnou změny, někdy ano -je proměnnou, který nejsilněji predikuje výsledek léčby (outcome), korelace, effect size(ES) průměrně 0.22 a výše -nejčastěji se opracionalizuje jako pracovní alliance (working alliance) Společné faktory: Goldfried a Padawer (1996): faktory, společné různým psychoterapeutickým přístupům: 1.Kulturně podmíněné očekávání, že terapie může být užitečná., 2.Účast v psychoterapuetickém vztahu, 3.Možnost získání vnějšího pohledu na sebe a na svět, 4. Povzbuzení skrze korektivní emoční zkušenost., 5.Možnost opakovaně testovat realitu. Frank(1971): společné rysy terapií: 1. Důvěrný emoční vztah s pomáhající osobou, 2. klientem přijatelné vysvětlení jeho potíží, 3. terapeutické racionále, klientem přijatelné vysvětlení postupu, 4. posilování naděje v úspěch, 5. zážitek úspěchu v terapii, 6. podpora emočního prožívání Vliv terapeutických faktorů na výsledek léčby Lambert(1997): efekt léčby je závislý: vnější situaci:40% (události ve vnějším životě pac. -rozvod, úmrtí, nový vztah atp.) terapeutický vztah:30% (empatie, vřelost, autenticita atp.) terapeutická technika:15% (desenzibilizace, expozice, intepretace atp.) placebo:15%(naděje, očekávání) Norcross(2002): Variance terapeutických faktorů ve výsledku léčby: Osoba terapeuta:7% Terapeutická metoda:8% Terapeutický vztah: 12 % Osoba klienta:30% Nevysvětlené faktory:40% Další faktory:3% Nepochází to však z metaanalýz Terapeutická technika vs. Terapeutický vztah Terapeutická technika: jako specifický účinný faktor v určité terapii Terapeutický vztah jako společný(nespecifický) účinný faktor (common factor) ve všech terapeutických metodách. Vs terapeutický vztah může být nespecifickou i specifickou technikou, dle teoretické orientace , teorii změny Terapeutický vztah a technika jako dva aspekty téže intervence Koncepce společných faktorů (common factors)-vysvětlení podobného účinků různých metod za různých okolností Terapeutický vztah: jeden z mnoha faktorů, které ovlivňujé proces a efekt léčby Nathan, Gorman(techniky, metody) vs. Norcross(vztah) vs Castonguay(techniky i vztah) Otázky: -jak formuluje vztah s klientem terapeut? -jak formuluje terapeutický vztah výzkumník? -je terapeutický vztah měřitelný? -jaké jsou metody jeho měření? -mohou výzkumné postupy přispět ke klinické formulaci vztahu mezi terapeutem a klientem? -vychází z výzkumu terapeutického vztahu doporučení pro klinickou praxi? Jaké otázky si klade psychoterapeut? Počáteční otázky: -jaký je problém klienta? -co chce změnit? -jaké jsou cíle klienta? -mohu mu pomoci to změnit? -jakým způsobem bychom to mohli změnit? -jaký vzah ke mně zaujímá? Během procesu léčby (obecně): -je potřeba pracovat specifickými technikami? -je potřeba pracovat se vztahem k terapeutovi? -jak reaguje na nabízenou léčbu a intervence? -dochází k očekávané změně? -není potřeba změnit intervenci, strategii léčby? -je dosaženo cíle? Jaké otázky si klade psychoterapeut?-pokrač. Jaký je vztah s terapeutem? -jaký vztah zaujímá k osobě terapeuta? -jak se s ním cítí? bezpečí/ohrožení, důvěra/nedůvěra -jak s ním komunikuje?otevřeně/rezervovaně, s emocemi/bez emocí, významná témata/neváznamná témata, nepřátelsky/přátelsky, osobně/neosobně, důvěrně/neosobně ¨jak s ním jedná?moc/bezmoc -jak spolupracujeme?přijám/nepřijímá intervence, přemýšlí/nepřemýšlí o nabízených inbtervencích,zapracovává je/nezaúracovává je?podrobuje se, vyhovuje/ smaostaně přemýšlí -jak se se mnou kontaktuje? -jak se cítím s klientem? uvolněně/s napětím, frustrace, naštvanost, nejistota, neschopnost,radost, vzrušení -jaký vztahový vzorec se mnou klient odvíjí? -jak se tento vztahový vzorec vztahuje k symptomům? -jde o podobu mimoterapeutických vztahů? -jde o opakování minulých vztahů? -je vztah se mnou na překážku terapie? Výzkum v psychoterapii: Výzkum účinnosti. Zda je vůbec účinná - je účinnější než nic nebo placebo Jaké metody a pro koho jsou účinné(outcome) všechny terapie jsou přibližně stejně účinné (dodo bird effect, Luborsky), interpretace: společné faktory v léčby, netechnické faktory v léčby, vztahové faktory v léčba, nedostatky v měření, nedostatek v diferenciaci některé techniky jsou u některých klientů a jejich potíží účinnější než jiné Jaké proicesy vedou ke změně? process, process-outcome research Výzkum terapeutického vztahu a technik (metod) výzkum technických aspektů terapie výzkum vztahových aspektů terapie výzkum interakce vztahových a technických aspketů terapie Terapeutická technika: jako specifický účinný faktor v určité terapii Vývoj terapeutického vztahu k jiným proměnným procesu: -vývoj terapeutického vztahu k: -proměnným nevztahovým a vztahovým, neprocesuálním(stacionárním) a procesuálním (moderující a modulující proměnné) stacionárním proměnným: vstupním proměnným na straně terapeuta a klienta a léčby pohlaví účastníků, +match, věk účastníků +match, metodě léčby, fáze léčby, délce léčby, frekvenci léčby, podmínkách léčby, poruše pacienta, charakteristik pacienta(porucha,attachement, introjekty, závažnost narušení,očekávání a preference,styl attachementu, náboženství a spiritualita, kulturní a demografické odlišnosti, porucha osobnosti..) a terapeuta (attachement, inrojekty, terapeutický přístup-metoda a styl) procesovým proměnným: na straně terapeuta: empatie, kongruence, bezpodmínečné přijetí terapeuta, zpětná vazba, sebe-odhalení, interpretace vztahu, zvládnutí protipřenosu, fáze změny, na straně pacienta: odpor,funkční oslabení a coping styl, hloubka prožívání, asimilace problematických zkušeností, defenzivita na straně interakce: terapeut-pacient: pracovní alliance, reparace ruptur v pracovní allianci Metodologie výzkumu v psychoterapii Dichotomie kvalitativní vs kvantitativní kvalitativní metodologie kvantitativní metodologie nalézání souvislostí (objevování) potvrzování souvislostí (validizace) vytváření hypotéz potvrzování hypotéz tvorba kategorií, konstruktů použití již hotových kategorií, konstruktů Kvantitativní Kvalitativní kombinace kvalitativní a kvantitativní metodologie (současně, po sobě) Metodologie výzkumu terapeutického vztahu: Při výzkumu terapeutického vztahu: kvalitativní metodologie kvantitativní metodologie Kombinace kvalitativní a kvantitativní metodologie Kvantitativní výzkum: -definice proměnné (vztahu k, vztahu mezi) -operacionalizace proměnné -nástroje k měření proměnné -vztahy mezi proměnnými (vztahy kauzální, mediující, moderující...) -korelace (není znám směr působení) -vyhodnocení statistické(klinické) významnosti -nejčastěji skupinové designy Kvalitativní výzkum: -výpovědi účastníků -vytváření kategorií Kombinace kvalitativního a kvantitativního výzkumu Koncepce TASK ANALÝZY jako integrativního konceptu kombinace výzkumných a klinických postupů, dat kombinace kvalitativních a kvantitativních postupů, dat cílem: vytvoření invariantního, deskriptivního a kauzálního modelu procesu změny na vyšší úrovni abstrakce jako sekvence určitých kroků a událostí, které vedou k dosažení definovaného cíle (task) mikrotask, makrotask sekvenční model aplikace na procesy změny a postupy vedoucí ke změně bere v úvahu aktuální subjektivní (intrapsychické) i objektivní(pozorovatelné) procesy klienta, včetně reakcí na nabízené /úkoly“ vytváření nové teorie změny ověřování staré teorie změny(např.klinické) vytvoření prvotní teorie změny (kvalitativní) testování v praxi (kvantitativní) úprava teorie změny (kvalitativní) např. Zpracování emocí, distorze v myšlení získání vhledu vyřešení vztahových potíží neukončené události TASK ANALÝZA pro výzkum terapeutického vztahu -proces změny narušení ve vztahu terapeut-pacient -postup vyřešení obtíží v terapeutickém vztahu Brief relational therapy (Safran, Muran, WAI) building alliance repairing of alliance ruptures Vztahy, interpersonální vztahy Definice vztahu (obecně): -postoj k něčemu (někomu), -souhrn postojů, představ, očekávání, potřeb které se projevují na emoční, kognitivní a behaviorální úrovni Vztah k sobě (včetně těla, emocí, chování, myšlenkám, sebehodnocení...) Vztah ke druhým (interpresonální vztah, objektní vztah...) Vztah mezi dvěma jedinci Vztah k(relating to) a vztah mezi(interrelating) Dimenze: nahoře, dole, blízko, daleko kontrola, otevřenost, vřelost, chlad, přátelskost, nepřátelskost Vztah k sobě Vztah ke druhému reprezentace vztahu k sobě reprezentace vztahu ke druhému vzájemný vztah (interrelating) reprezentace vzájemného vztahu Vztah druhého ke mně reprezentace vztahu druhého ke mně Vztah na úrovní: chování kognitivních procesů a schémat Emocí a emočních schémat Interakce Vztah terapeutický: -stav vztahování se, to, co je mezi (between-ness) terapeutem a klientem -interakce mezi terapeutem a klientem, verbální a neverbální interakce, vědomá a nevědomá interakce -opakující se vzorec komunikace a odezvy mezi 2 lidmi -je výsledkem interakce mezi terapeutem a klientem a současně tuto interakci ovlivňuje (jako příčina i následek, jako pozadí a popředí) -vztah k (terapeutovi, klientovi) a mezi (klientem a terapeutem) -liší se od interpersonálního vztahu: cílem a postupy -podoba a vývoj této interakce(pattern) -aktuální vztah, repetetivní vztahové vzorce -jako jevy na úrovni emoční, kognitiví a behaviorální -vyjádření vztahu ve vnějším chování -vztah k objektu (object relations) a k subjektu(interpersonální) -jako popředí a pozadí terapeutické práce(intervence) - Co ovlivňuje a utváří terapeutický vztah: -charakteristiky terapeuta, pacienta a jejich interakce (aktuální,+ historie) Charakteristika pacienta: attachement styl, minulé interpersonální vztahy, objektní vztahy, introjekty, vztahová schémata, aktuální situace pacienta, osobnost, komunikační styl -diagnóza, úroveň symptomů méně Charakteristika terapeuta: obdobné Interakce: vzájemná komunikace, vzájemnost, vřelost (Sexton a kol., 2005) Jak měřit terapeutický vztah 1)definice konstruktu: obsah, přesnost/ vágnost, vymezenost/ překrývánání, zapojení do teorie procesu a změny (sekvenčnost, co předchází a co následuje) 2)operacionalizace konstruktu: operacionální definice konstruktu-převedení do měřitelné podoby 3)vývoj měřícího nástroje: výběr položek pro škálování konstruktu 4)ověřování psychometrických parametrů nástroje: reliabilita, validita, citlivost ke změně 5)ověřování teorie změny pomocí nástroje: vztahů mezi různými proměnnými Jak zkoumat terapeutický vztah Terapeutický vztah lze vyhodnocovat: 1)jako sekvenci interakcí (vyhodnocuje vnější pozorovatel, přímý přístup k běhaviorálním jevům, verbálním (neverbálním jevům), vysouzení vnitřních jevů, kódování, sekvence sdělení terapeuta-sdělení klienta, jejich vývoj) nebo 2)jako reflexi účastníků terapie, globální posouzení sezení, terapie (vyhodnocení z účastnické pozice, přímý přístup k prožitkovým a kognitivním procesům Metodika výzkumu: 1)Volba měřícího nástroje: -jakou část terapeutického vztahu chceme zjišovat (vnitřní jevy vs vnější jevy, vztah k sobě vs je druhým (terapeutovi), emoční, kognitivní nebo behaviorální schémata) např: pracovní alliance, přenos/protipřenos, reálný vztah, 2)kdy měřit: -před sezením(příčina) vs po sezení(jako následek) -v rámci sezení(před nebo po intervenci, jako příčina nebo následek) -během terapie, před terapií, po skončení terapie( jako příčina nebo výsledek) 3)jak často měřit. Jak chcme modelovat souvislsot mezi terapeutickým vztahem a jinou proměnnou -každé sezení, jen vzorky sezení(některá sezení nebo některé části sezení) 4)perspektiva měření: z pohledu jakého účastníka: participativní (kleint, terapeut) vs neparticipativní(vnější pozorovatel) 5)záznam dat: audio-vizuální záznam(verbální vs neverbální interakce), bez přístupu k vnitřním jevům přímo, i nevědomá sdělení, kódování těchto jevů vs. vyhdnocení účastníky: vědomé sdělení, přístup k vnitřním jevům, včetně globálního vyhodnocení Vývoj terapeutického vztahu v čase -křivka celého vývoje v čase (individuální vs skupinová) (modelové křivky vývoje: narůstající, klesající, neměnící se, fluktuující) -raná, střední a závěrečná část -vývoj terapeutického vztahu v souvislosti s pozitivním a negativním dopadem (negativní a pozitivní efekt léčby) -souvislost s mirkoprocesy (in-session, jako micro-outcome)-např. building early alliance -vývoj jednotliuvých aspektů terapeutického vztahu v čase(alliance, přenos/protipřenos, reálný vztah...) -vývoj terapeutického vztahu k jiným procesovým charakteristikám v čase( např. empatie, hloubka prožívání, interpretace, defenzivita...) Strategie výzkumu vztahových událostí: Hilll, Knox -coding verbal response mode (interakce v sezení)-pozorovatel, vliv teorie -session-level (zpětné vyhodnocení celého sezení- pozorovatel) -task analýza vztahových událostí (testování a upravování modely vyřešení úkolu) např reparace alliance -kvalitativní analýza událostí(ze záznamu experti) -kvalitativní analýza vybavených událostí(zpětně účastníci) Doporučení|: kombinace kvalitativních a kvantitativních metod (identifikace významných momentů, zpětné interview s účastníky, kvanitativní škála vnějšího pozorovatel, task analýza) Terapeutický vztah: koncepty psychoanalytická: -neutralita, abstinence, empatie, pracovní alliance, přenos/protipřenos, reálný vztah reparativní, transpersonální unobjectionable relationship (nezávadný) analytický vztah(analytická funkce), terapeutický vztah objektní(objektový) vztah přenosový-protipřenosový vztah, reálný vztah kognitivně-behaviorální: -spolupracující vztah, respekt na klienta orientovaná (rogersovská). -empatie, kongruence, bezpodmínečné přijetí, sebe-odhalení Gestalt -kontaktní cyklus, modus, přenos/protipřenos, existenciální -vzah Já-Ty hypnosugestivní spolupracující(i nespolupracující),autorita, pozadí systemická -spolupracující, v komunikaci pomáhající vztah pracovní spojenectví kolaborativní vztah vztah Já-Ty Vztahy mezi reálným, přenso/protipřenosovým vztahem a pracovní alliancí -překrývající se definice: reálný vztah: odpovídající realistickému vnímání, vzájemnost, respekt přenosový vztah: nereálnost vnímání, opakování minulých vztahů, přenost celých částí nebo jen některých částí, přenos z minulostí, nová kreace přenosu, přenos/ptoripřenosový vztah: ko-kreace, podíl obou účastníků na podobě tohoto vztahu, nevědomých aspektů obou osob, přiznání mixu realistého a nerealistického vnímání, protipřenosový vztah: nežádoucí, zkreslený, totalitní pojetí-všechny emoční reakce terapeuta, nebo vyvolané klientem, pracovní alliance: dohoda na cílech a společné práci, realistické vnímání potřeby pomoci od druhého Pracovní alliance (working alliance) -vychází původně z psychoanalytických konceptů -Freud: unobjectionably realtionship(mírný pozitivní přenos, pozitivní pocitiy k terapeutovi), rapport, podmínka pro analýzu přenosových reakcí -Sterba: identifikace pacienta s realistickou částí terapeuta -Zetzel:therapeutic (terapeutická) alliance,observing ego-experiencing ego, kapacita k objektnímu vztahování, důvěra -Greenson:working (pracovní) alliance: racionální alliance, relativně neneurotická část, podporující analytickou práci, spolupráci -Rosen: psychotická alliance(jako perzekvující objekt) -Mehlman: narcistická alliance(jako selfobjekt) -Rogers: exsitenciální alliance(idnetifikace s pacientem ve službách empatie) Situační alliance:společné pozorování aktuálních jevů Medicínská alliance-compliance Pracovní alliance(working alliance)-pokrač. změna na pan-teoretický koncept Bordin: pan-teoretický koncept: bond (vazba, vztah), cíle(goals) a task( metody, postupy), společný výtvor pacienta a terapeuta - alliance zahrnuje vazbu (nerealistickou-přenosovou a realistickou část) -zahrnuje část vztahu(vazbu) a pracovního spojenectví(cíle a postupy) -je aplikovatelná na různé formy terapie (různý akcent na práci se vztahem, cíly a postupy) -diferencovaný příspěvek pacienta a klienta k vytváření pracovní alliance. vs. -společný výtvor Výzkumná formulace terapeutického vztahu Nástroje měření pracovní alliance Working alliance Inventory (WAI), Horvath, Greenberg, 1989 Penn Helping Alliance Questionniare(HAQ I,II), Luborsky, California Psychotherapeuticv Alliance Scale(CALPAS), Marmar, Gaston, 1989 Vanderbilt Therapeutic Alliance Scale(VTAS), Strupp, Hartley, 1983 Session Rating Scale(SRS), Duncan, Miller, 2003 různá perspektia:pacient, terapeut, pozorovatel různý počet položek: různé dimenze: 2,3,4, různé pojetí: helping alliance, therapeutic alliance, working alliance, helping relationship, přínos terapeuta,přínos klienta-pozitivní i negativní, vztah(vazba), cíle a úkoly Seznam škál: alliance, vztah, vztahová schémata BLRI (Barrett-Lennard Relationship Inventory)1962 Penn Scales (helping alliance, Type 1 signs, nápomocnost, Type 2 signs, spolupráce, pacient)Luborsky, 1984 Helping Alliance Counting Signs method(HAmethod (HAr), pozorovatelcs)Type 1, Type 2, pozorovatel, terapeut Helping Allaince Global Rating, terapeut Helping Alliance Questionnaire: (HAQ-I)(The Penn Helping Alliance Questionnaire) HAQII (Helping Alliance Questionnaire)1996 WAI (Working Alliance Scale)1989 SRS(Session Rating Scale),2003 TARS (Therapeutic Alliance Rating Scale),1984 CALTARS (California Therapeutic Alliance Rating Scale) CALPAS(California Psychotherapy Alliance Scale),1989 VPPS(Vanderbilt Psychotherapy Process Scale) VTAS(Vanderbilt Therapeutic Alliance Scale) 1983 TBS(Therapeutic Bond Scale)1989 TRI (Therapist Representation Inventory), SASB(Structural Analysis of Social Behavior), Benjamin, 1974 Missouri Identifying Transference Scale (MITS) CCRT (Conflictual Core Relational Theme) CRQ (Central Relationship Questionnaire) PROQ 1, 2, 3(Person Relating to Others Questionnaire) HRQ (Helping Relationship Questionnaire) WAI (Working Alliance Inventory)1989 autor: Horvath, Greenberg (Tracy, Kokotovic) verze: pacient, terapeut, pozorovatel položek: 12,36 subškály: vazba(bond), cíle(goals), úkoly (tasks) odpověďový formát: 7 bodová- Likertova škála(nikdy-vždy) dimenzionalita:1,2,3? popis:pan-teoretická škála, určeno pro různé kontexty, především výzkumné Dotazník pracovního spojenectví Krátká verze C Instrukce: Na následujících stránkách jsou různé výroky, které popisují, co můžete cítit k vašemu terapeutovi (poradci) nebo jak o něm můžete přemýšlet. Pod každým vyjádřením je 7 bodová škála: 1 2 3 4 5 6 7 Nikdy zřídka občas někdy často velmi často vždy Pokud tato vyjádření popisují způsob, jak vždy prožíváte (přemýšlíte) o vztahu ke svému terapeutovi (poradci), zakroužkujte číslici 7, pokud tomu tak není nikdy, zakroužkujte číslici 1. Použijte k popsání možností i čísla mezi extrémními polohami. Tento dotazník je důvěrný, Vaše odpovědi nebude znát Váš terapeut nebo jiná osoba či organizace. Pracujete rychle, první reakce je mnohdy ta nejlepší. Nezapomeňte prosím vyplnit každou pložku Děkujeme za Vaši spolupráci 1 2 3 4 5 6 7 Nikdy zřídka občas někdy často velmi často vždy 1. Terapeut a já se shodneme na krocích, které vedou ke zlepšení mé situace. 2. To, co v terapii děláme, mi dává nový pohled na mé problémy. 3. Věřím, že mě terapeut má rád. 4. Terpeut nerozumí tomu, o co se v terapii pokouším. 5. Důvěřuji schopnostem terapeuta mi pomoci. 6. Pracujeme na společně dohodnutých cílech 7. Cítím, že si mne terapeut váží. 8. Shodujeme se, na čem je pro mě důležité pracovat. 9. Navzájem si důvěřujeme. 10. Terapeut a já máme odlišné představy o tom, co jsou mé skutečné problémy. 11. Dobře si rozumíme, pokud jde o povahu změny, která by byla pro mě v terapii dobrá. 12. Věřím, že způsob, jakým pracujeme na mých problémech, je správný. Subškály: Červená: Task Modrá:Bond Černá:goals -výzkum pracovní alliance(panteoretická verze) - výzkum vztahu mezi pracovní alliancí a dopadem léčby(process-outcome) a) pracovní alliance predikuje výsledek léčby, vztah je pozitivní a statisticky významný b)silná alliance přináší pozitivní výsledky léčby c)slabá aliance přináší malu změnu na konce nebo předčasné ukončení léčby d)ranná alliance (2-5. sezení) nejl=pe predikuje konečný výsledek léčby ve srovnání se střední a koncovou fází léčby e)lépší predikce, když allianci hodnotí pacient než terapeut nebo pozorovatel f) lepší predikce, když se shoduje perspektiva vyhodnocení alliance a výsledku(např. pacient-pacient) g) síla vztahu mezi alliancí a výsledkem léčby je 0,26 (0,22) (metaanalýzy, jednotlivé studie) h)výsledek platí bez ohledu na metodu léčby (neliší se významně) i)alliance lépe predikuje výsoedke léčby než techniky(metody), velikost variance j) alliance je sama o sobě terapeutickým faktorem k) vývoj alliance u efektivních výsledků terapie má spíše tvar U než nlineárně narůstající kritika: -není jasné, zda alliance je příčinou výsledku léčby nebo následkem změny vlivem technik -alliance jen ve spojení s dalšími faktory je funkční( práce s technikami atp.) -významná je práce s narušeními a reparací alliance vs kdy alliance neprojde krizí, ale vysoká alliance -řada dlaších zprostředkujících faktorů, který ovlivňují výsledek léčby, není příčinným faktorem Výsledky výzkumů terapeutického vztahu (working alliance): Přenos/Protipřenos Přenos: opakování z minulost nebo přítomnosti, nepřiměřenost současnému vztahu Protipřenos: nežádoucí reakce ze strany terapeuta, Racker:komplementární, konkordantní další vývoj chápání:výtvor pacienta v terapeutovi: Heinemann, Bion, další vývoj ke co- kreaci přenosu a protipřenosu: Ferenczi,Kohut (zrcadlení, idealizace), Balint(), Winnicott (holding), Sandler(role responsivness), Wachtel(cyklická psychodynamika),Aaron, Mitchell, Stollorow (therapeutický enactment: význam spoluodehrávání pro proces léčby) Měřící nástroje: Core Conflictual Relationship Theme (CCRT), Luborsky (repetitivní maladapativní vzorce vztahování k druhým lidem,včetně terapeuta, z narrací během sezení) Central Realationship Inventory(CRQ), Barber, 2000(repetitivní maladaptivní vzorce, z narací během sezení, z interview, ze sebeposouzení) Missouri Identifying Transference Scale (MITS), Multon, 1996 (pozitivní, negativní přensové reakce) Psychotherapy Relationship Questionnaire(PRQ), Westen, Heim, 2005(přenos, terapeut) Therapist Response Questionnaire(TRQ), Westen(protipřenos, terapeut) Contertransference Questionnaire(CQ), Betam, Heim, Conklin, 2005 (protipřenos, terapeut, faktory: overwhelmed/disorganized, helpless/inadequate, positive, special/overinvolved, sexualizde, disengaged, parental/protective,criticuzed/mistreated) Impact message Inventory(IME), Kiesler, 2004 (protipřenos, pozorovatel, subjektivní a objektivní PP, reciprocita vs korespondence reakcí, circumplex: dominance/submise, přetelskost/nepřátelskost) Structural Analysis of Social Behavior (SASB),1972 (vzorce vztahování ze sezení,pozorovatel, ze sebeposouzení) Person Relating to Others Questionnaire (PROQ1,2,3) Birtchnell,1992 (blízkost vzdálenost, nahoře, dole, pozitivní, negativní), Observation of relating Behavior(ORB), ,Couple's Relating to Each Other Questionnaires (CREOQ) Reálný vztah Reálný vztah: postavený na uznání vzájemné rovnosti, respektu, realistického vnímání a ocenění druhého, prostý konfliktů Měřící nástroje: Real Relationship Inventory (RRI), Gelso, 2005 (opravdovost, realismus) Na výzkumu založené modely vztahové terapie Brief relational therapy (Safran, Muran, WAI) building alliance repairing of alliance ruptures Supportive-expresive therapy (Luborsky, Haq, CCRT) supporting techniques expresing techniques Relational work, relationship processing (Hill, Knox) Relational therapy(Birtchnell, PROQ škála) Structural therapy (Benjamin, SASB) Brief relational Therapy (BRT) Safran, Muran různé nástroje jako WAI... výsledek Task analýzy, sekvenční, fázový model práce s narušením terapeutické alliance Stažení (withdrawal ruptures): fáze: 1)identifikace markerů stažení 2)vymanění se, zaměření se na makery narušení alliance 3)potvrzení, práce s pocity, myšlenkami, schematy 4)vyhnutí se 4)sebepotvrzení Konfrontace(confronatation ruptures) fáze: 1)identifikace markerů konfrontace 2)vymanění se(přežití) 3)explorace pojmu 4)vyhnutí se agresi 5)vyhnutí se zranitelnosti 6)zranitelnost Supprotive-expressive therapy (SET) Luborsky HAq HArs,HAg, CCRT nástroje manuál, doporučené prinicpy supportivní techniky (práce s narušením vztahu, alliance) který pacient potřebuje podporu? Vyhodnocení pacientovy alliance podpora pacientova prožitku nápomocnosti: Typ 1 a)verbální podpora pacientova přání dosáhnout cíle b)vytvoření pocitu porozumění a přijetí pacienta c)rozvoj pozitivního vztahu k pacientovi(mít rád) d)podpora ve fukčních obranných mechanismech e)podpora realistické naděje v dosažení cíle e)uznání pacientova pokroku v léčbě f)podpora pacienta k sebevyjádření Typ2) a)podpora „my-ství“ b)vyjádření respektu vůči pacientovi c)vyjádření uznání k narůstající schopnosti pacienta v sebepozorování d)odkaz ke společnému projití potížemi e)zapojení se do společného úsilí pro porozumění expresivní techniky:(práce s interpretaci jaderných vztahových konfliktních témat principy: naslouchání terapeutem rozumění terapeutem -rozumění symptomům v kontextu vztahů -vnímání posunů ve „stavech mysli“ -formulace základního konfliktního vztahového vzorce(přání, očekávaná reakce druhých, vnitřní reakce) -vnímání různých vztahových oblasí(minulé vztahy, současné vztahy mimo terapii, současný vztah v terapii, jaderné vztahové téma) -prohlubování porozumění -nahlížení symptomů jako pokusů o vyřešení problému, zvládnutí -pacientovy reakce na chování terapeuta odezva pacienta -vztahování symptomu k základnímu vztahovému problému -propracovávání jaderného vztahového tématu -rozpoznání testu pacienta v podobě přenosu -uznání obtížnosti zabýváním se pacientovými pocity vůči terapeutovi -jaderné vztahové téma je fokusem práce(setrvání u něj) -sledování adekvátnosti terapeutovy reakce na hlavní sdělení „message“ pacienta -načasování intervencí vzhdem k míře uvědomění pacienta -omezení komplexity terapeutových sdělení -čekání, až terapet adekvátně porozumí sdělení - načasování intervence vzhledem k délce sezení -sledování protipřenosových reakcí návrat k naslouchání terapeutem Doporučení pro vztahovou práci (Knox, Hill): -příprava na vztahovou práci, objasnění -v raných fázích terapie vytvářet pevný vztah terapeut- pacient(budování alliance) - později je možnost jít do osobnějších intepersonálních témat -postupný vývoj na základě předchozích vztahových zkušeností s terapeutem a jejich řešení(reparace vztahových ruptur) -význam empatie pro vztahovou práci -s někým není potřeba tematizovat vztah terapeut-klient během léčby(kognitivní, behaviorální přístupy-pokud běží dobře, stejně tak když pacient je ponořen do sebexpolrace a není to na překážku změny, pro někoho obtížně akceptovatelné jít do vztahové práce) -krátkodobé vs dlouhodobé terapie -tematizovat příp. vztah při končení terapie Využií výzkumu v klinické praxi: -využití výsledků výzkumu -využití metodiky výzkumu -využití k větší reflexivitě klinické praxe(uspořádání..) Využití k formulaci v klinické situaci -poskytování zpětbé vazby? Literatura: Clarkson,P.: The Therapeutic Relationship, Whurr Publishers 2003 Norcross,J.: Psychotherapy relationship that works, Oxford Press 2002 Castonguay, Principles of therapeutic change taht works, Horvath, Greenberg,: The working alliance:theory, research,and practice, John Willey 1994 Toukmanian, Rennie: Psychotherapy process research,Sage Publications 1992 Safran, Muran: Negotaiating therapeutic alliance: relational treatment guide, Guillford Press, 2000 Luborsky,L.:Principels of psychoanalytic psychotherapy: a manual for supportive expressive treatment, Basic books 1984 Beutler, Harwood: Prescriptive psychotherapy, a practical guide to systematic treatment selection, Oxford press 2000 Timulák,L.: Současný výzkum psychoterapie, Triton 2005 Konec Metodologie výzkumu terapeutického vztahu Dichotomie kvalitativní vs kvantitativní Výzkum terapeutického vztahu kvalitativní metodologie kvantitativní metodologie nalézání souvislostí (objevování) potvrzování souvislostí (validizace) vytváření hypotéz potvrzování hypotéz tvorba kategorií, konstruktů použití již hotových kategorií, konstruktů kombinace kvalitativní a kvantitativní metodologie(současně, po sobě) Při výzkumu terapeutického vztahu: kvalitativní metodologie kvantitativní metodologie Koncepce TASK ANALÝZY jako integrativního konceptu kombinace výzkumných a klinických postupů, dat kombinace kvalitativních a kvantitativních postupů, dat cílem: vytvoření invariantního, deskriptivního a kauzálního modelu procesu změny na vyšší úrovni abstrakce jako sekvence určitých kroků a událostí, které vedou k doszažení definovaného cíle(task) mikrotask, makrotask sekvneční model aplikace na procesy změny a postupy vedoucí ke změně bere v úvahu aktuální subjektivní (intrapsychické) i objektivní(pozorovatelné) procesy klienta, včetně reakcí na nabízené /úkoly“ vytváření nové teorie změny ověřování staré teorie změny(např.klinické) vytvoření prvotní teorie změny (kvalitativní) testování v praxi (kvantitativní) úprava teorie změny (kvalitativní) např. Zpracování emocí proces truchlení distorze v myšlení získání vhledu vyřešení vztahových potíží neukončené události TASK ANALÝZA pro výzkum terapeutického vztahu proces změny narušení ve vztahu terapeut-pacient postup vyřešení obtíží v terapeutickém vztahu přenosové i nepřenosové jevy Klinické postupy: analýza přenos/protipřenosu změna kontaktního cyklu