Významné momenty procesu terapie – pohled výzkumníka Leoš Zatloukal, Ph.D. Obsah: ¨ ¨Začátky ¨Proces terapie jako celek ¨Výsledek, efekt terapie ¨Ukázka www.dalet.cz Výzkumník a jeho východiska www.dalet.cz ¨Nejen výzkum, ale i praxe – terapie, koučování, lektorská činnost ¨Přístup zaměřený na řešení - www.dalet.cz ¨Integrace v psychoterapii ¨Důsledky: ¤Zaměření na úspěšnou terapii a na to, co funguje ¤Vzájemně obohacující dialog s vůdčími představiteli různých směrů ¤Postmoderní myšlení – volba metodologie výzkumu Význam zkoumání procesů změny ¨ ¨„V současném stádiu našeho poznání víme, že terapie funguje. Nyní podle mého názoru potřebujeme především zjistit víc o tom, JAK funguje.“ (Clara E. Hill) ¨ ¨„Jak psychoterapie funguje je klíčová otázka… Pokud neznáme specifické procesy a kauzální cesty k výsledkům, nemáme ještě ani žádné vědecké porozumění terapii.“ (Leslie S. Greenberg) www.dalet.cz ¨Jaké procesy pozitivní změny lze popsat? ¨Jak k se na nich podílí terapeut a jak klient? (Jak společně vytvářejí něco nového?) www.dalet.cz Výzkumné otázky Aspekt výzkumu Kvantitativní metodologie Kvalitativní metodologie Cíl Testování hypotéz, kvantifikace jevů Nové porozumění jevům Vztah výzkumníka a zkoumaného Odtažitý, objektivizující Blízký, rozumějící Informace Omezený rozsah informací o velkém množství jedinců Mnoho informací o velmi malém množství jedinců Zobrazení sociální reality Statické a mimo zkoumanou osobu Procesuální a sociálně konstruované Výsledná data Tvrdá, strohá, vysoká reliabilita, nízká validita Bohatá, hluboká, vysoká validita, nízká reliabilita Zobecnění Snadné a s měřitelnou platností Problematické, někdy nemožné www.dalet.cz Výzkumná metodologie Výzkumný design – případová studie Yin (1994) Stake (1995) Definice případu Přítomný objekt nebo fenomén bez nutnosti určení jasných hranic, zahrnutí kontextu Objekt studie, integrovaný systém, jasné hranice Filosofická východiska Realismus, postpositivismus Konstruktivismus, interpretativní paradigma Role teorie Studie je řízená teorií a usiluje o tvorbu teorie Teorie se někdy během studie navrhuje, ale není to nutné Kritéria kvality Převážně kvantitativní Kvalitativní www.dalet.cz Výzkumný design - případová studie Yin (1994) Stake (1995) Druhy případových studií Exploratorní (exploratory) – zkoumání neznámé struktury případu s cílem definovat otázkynebo teorii pro další zkoumání Intrinsitní (intrinsic) – věnuje se případu jen kvůli němu samému s cílem mu hlouběji porozumět Explanatorní (explanatory) – cílem je nabídnout vysvětlení na základě popisu příčinných řetězců jevů Instrumentální (instrumental) – případ je prostředkem pro zkoumání obecnějšího jevu Vícenásobná (multiple) – zkoumá podobnosti a rozdíly a analyticky propojuje více případů Kolektivní (collective) - zkoumá podobnosti a rozdíly a analyticky propojuje více případů www.dalet.cz Zdroje dat ¨Nahrávky terapeutických sezení ¨Záznam rozhovoru s terapeutem ¨Záznam rozhovoru s klientem ¨Zápisy ze sezení ¨Dotazníky (OQ45, ORS, SRS) ¨Jiné materiály z terapie (dopisy, obrázky…) www.dalet.cz Efekt terapie ¨Kritéria efektu terapie - základní: ¤Klient vnímá nějaký pozitivní posun díky terapii a dokáže rozdíl popsat v konkrétních věcech ¤Terapeut vnímá u klienta positivní posun a dokáže věřit (a zdůvodnit proč věří), že se na něm podílela terapie ¤Výše uvedené dává smysl i výzkumníkovi ¨Kritéria efektu terapie – doplňková: ¤Outcome Questionnaire (OQ- 45.2) (Lambert et al., 2003) ¤Outcome Rating Scale (ORS – 1.0) (Miller, Duncan, et al., 2003) www.dalet.cz OQ - 45 ¨SD – symptomy ¨IR – interpersonální ¨ vztahy ¨SR – sociální role ¨Hraniční skóre – 63 ¨(IR – 15, SD – 36, SR – 12) ¨Signifikantní změna ¨ ≥ 15 bodů www.dalet.cz ORS – 1.0 ¨Kratší alternativa k OQ-45 ¨Obsahuje stejné oblasti jako OQ-45 ¨Hraniční skóre = 25 www.dalet.cz SRS – 3.0 ¨Hodnocení spolupráce ¨(therapeutic alliance) ¨Max. je 40 www.dalet.cz Děkuji za pozornost. www.dalet.cz