Odpovědi (téma 10) 1.1 (a) a (b) 1.2 ano 1.3 ano 1.4 ne 1.5 a 2.1 c 2.2 d 2.3 b (ν =68) 2.4 ano 2.5 a 2.6 ani (a) ani (b) 2.7 jde o předpoklad homogenity rozptylů; modifikací t-testu pro nestejné rozptyly; lze jej ignorovat, když n[1]=n[2] 2.8 a, b 2.9 ano 2.10 ano (platí to při jakékoli hladině α) 2.11 Standardní chyba rozdílu je standardní odchylka distribuce rozdílů mezi průměry ve vzorcích. 2.12 Jak vzrůstá velikost vzorku, df se zvyšuje a kritické t se snižuje. Jak vzrůstá velikost vzorku, t distribuce se přibližuje normální standardní křivce. Jak se strany t distribuce zmenšují, pravděpodobnost extrémních hodnot t se snižuje. Z čehož vyplývá, nemusíte jít daleko za hranice průměru t distribuce, abyste označili krajní meze, za kterými 2,5 procenta distribuce leží. 2.13 Závislý t-test zvyšuje sílu experimentu, což znamená, že zvyšuje pravděpodobnost správného zamítnutí chybné nulové hypotézy, a to na základě statistického odstranění variability způsobené individuálními rozdíly. 2.14 normální rozložení proměnné v populaci (lze ignorovat u větších skupin); homogenita rozptylů (lze ignorovat u stejně velkých skupin); nezávislost pozorování (nelze ignorovat – je třeba použít adekvátní t-test) 3.1 c 3.2 a 3.3 ne, pravděpodobnost chyby I. typu si volíme. 3.4 ano 3.5 ne 3.6 Zvyšování velikosti vzorku bude snižovat velikost jmenovatele poměru t (tj, směrodatnou chybu), což vyústí ve větší získané t. 4.1 d = t . s[m][1 – ][m][2] a kritické t je při ν = 60, α = 0,05 rovno 2,00. Rozdíl d tedy musí být větší než 2,0.2,00= 4 body. 4.2 TINV(α;60); 1,67; 2,00; 2,66 4.3 pokud n[1]=n[2]. s^2[pooled] je vlastně takový vážený průměr rozptylů obou skupin. 4.4 a, b, c, d, f 4.5 Cohenovo d (d’) = 9/15=0,6 5. a, c, e, f 6. ne, ano, ano 7.1 b – u více nezávislých srovnání platí, že pravděpodobnost výskytu alespoň jedné chyby I. typu p = 1 – (1 – α)^K, kde K odpovídá počtu srovnání; pokud jsme tedy provedli 10 srovnání, p = 1 – (1 – 0,05)^10 = 0,40 7.2 výskytu alespoň jedné chyby I. typu (tj. neoprávněného zamítnutí nulové hypotézy) 8.1 23,5 8.2 1,29 8.3 1,50 8.4 ne 8.5 (-0,86% ; 4,72%) 8.6 úkoly 8.7 b 9.1 Ano, t = 1,75. 9.2 (-0,15; 6,37) 10.1 ano; [0,99]t(124)=2,36 (tinv(0,02;124)) 10.2 ano; t= 13,3 10.3 ano 10.4 ano; t = 5,71 10.5 Ne, posttestové skóry jsou ovlivněny efektem regrese do průměru. Fakt, že můžeme s vysokou jistotou zamítnout H[0], vypovídá pouze o tom, že skóry ovlivňuje něco více než jen náhoda. Zjištění příčiny je na designu studie. 11.1 t = 0,39; H[0] ponecháváme v platnosti. 11.2 (-3,17; 5,11) 11.3 d = 0,09 11.4 Ne, nedostatek empirických dokladů pro vyvrácení H[0] ještě H[0] nedokazuje. 12.1 t = 0,96; H[0] zůstává v platnosti. 12.2 90%CI pro μ[M]: (3,92; 6,58) a pro μ[Ž]: (3,53; 5,21) 12.3 0,88/2.70 = 0,33 12.4 t = 1,93; [0,90]t(174) =1,65; H[0] na 10% hladině zamítnuta; t se zdvojnásobilo. 13.1 – 13.3 Výpočet: 13.4 Zamítněte nulovou hypotézu. Dvouleté děti se sourozenci mají signifikantně menší strach než dvouletí, kteří nemají sourozence, t(10) = 3,33, p < 0,05. 14.1 – 14.3 14.4 Zamítněte nulovou hypotézu. Mezi muži, vyšší úzkostnost vede k větší atrakci/příklonu k ženám než nízká úroveň úzkosti, t(18) = 5,71, p < 0,05. 15.1 15.2 S kritickým t = 2,101 a obdrženým t = 1, 94, výsledky nevedou k zamítnutí nulové hypotézy. 15.3 Zvyšování variability skórů zvýšilo velikost jmenovatele poměru t a redukovalo velikost získaného t. 16.1 16.2 viz 14.4 16.3 Zvyšování velikosti vzorku zvyšuje získané t snižováním velikosti jmenovatele. 17.1 t-test pro nezávislé výběry; H[0]: μ[1]-μ[2 ]= 0; d = 6,33; s[d] = (výpočet podle vzorečku) = 2,06; t = d/s[d][ ]= 3,07; ν = n[1] + n[2] – 2 = 10; p = TDIST(3,07;10;2) = 0,012; alternativní hypotéza byla na 5% hladině potvrzena 17.2 TINV(0,05;10) = 2,23; 95% CI = (6,33 – (2,23*2,06); 6,33 + (2,23*2,06) = (1,74; 10,93) 17.3 d' = 1,8 17.4 Studenti mužského pohlaví referovali signifikantně o více zlostných reakcích než studentky na 5% hladině. 18.1 H[0]: μ[1]-μ[2 ]= 0; H: μ[1]-μ[2] ≠ 0 18.2 t-test pro nezávislé výběry;; d = 8,83; s[d] = (výpočet podle vzorečku) = 3,36; t = d/s[d][ ]= 2,63; ν = n[1] + n[2] – 2 = 10; p = TDIST(2,63;10;2) = 0,025; alternativní hypotéza byla na 5% hladině potvrzena 18.3 TINV(0,05;10) = 2,23; 95% CI = (8,83 – (2,23*3,36); 8,83 + (2,23*3,36)) = (1,34; 16,32) 18.4 d' = 1,5 18.5 Učitelé zakoušeli signifikantně více burnout symptomatiky než ředitelé na 5% hladině. 19. Studenti při podmínce nízkého arousalu vykazovali větší přibližující chování než studenti při podmínce vysokého arousalu, t(58) = 2, 77, p < 0,05. 20.1 – 20.3 Tohle jsou párová data. Můžeme spočítat párový t-test, jak je uveden v Hendlovi. Protože máme hrubá data, můžeme taky pro každý pár spočítat rozdíl (d) a jednovýběrovým t-testem testovat H[0]: M[d]=0 (vyhnems e tak počítání korelace). 20.4 Zamítněte nulovou hypotézu a uzavřete s tím, že existuje průkazný rozdíl ve vnímání vousatých a bezvousých mužů, t(7) = 2,74, p < 0,05. Vousatí mužové jsou signifikantně více vnímání jako maskulinní. 21.1 – 21.3 21.4 Zamítněte nulovou hypotézu s tím, že existuje významný rozdíl v preferenci pro produkty, které doprovází reklama se sexuální symbolikou oproti reklamě bez ní. Lidé jsou více ochotni koupit lihoviny, které jsou v reklamě doprovázeny sexuální symbolikou, t(5) = 4,52, p < 0,05. 22.1 – 22.3 22.4 Podržte nulovou hypotézu, neboť zde není průkazný rozdíl v preferenci goudy nebo švýcarského sýru, t(4) = 1,25, nesignifikantní. 23.1 párový t-test; H[0]: μ[pretest] - μ[posttest] = 0; H[0]: μ[1]-μ[2 ]= 0; d = 27,27; s[d] = (výpočet podle vzorečku) = 8,43; t = d/s[d][ ]= 3,23; ν = n – 1 = 10; p = TDIST(3,23;10;2) = 0,009; alternativní hypotéza byla na 5% hladině potvrzena 23.2 TINV(0,05;10) = 2,23; 95% CI = (27,27 – (2,23*8,43); 27,27 + (2,23*8,43) = (8,47; 46,07) 23.3 d' = 1,1 24.1 – 24.3 Použijte nezávislý t-test: 24.4 Zamítněte nulovou hypotézu s tím, že existuje průkazný rozdíl mezi průměry. Anabolické steroidy vedou k signifikantně většímu nárůstu váhy než růstový stimulant, t(14) = 2,31, p < 0,05. 25.1 – 25.3 25.4 Anabolické steroidy vedou k většímu přírůstku váhy než růstový stimulant, t(7) = 2,73, p < 0,05. 26. Studenti napsali kvalitnější práce, když použili IBM počítač oproti Macintosh, t(19) = 3,05, p < 0,05. 27.1 t-test pro nezávislé výběry; H[0]: μ[1]-μ[2 ]= 0; d = 4; s[d] = (výpočet podle vzorečku) = 1,65; t = d/s[d][ ]= 2,42; ν = n[1] + n[2] – 2 = 10; p = TDIST(2,42;10;2) = 0,036; alternativní hypotéza byla na 5% hladině potvrzena 27.2 TINV(0,05;10) = 2,23; 95% CI = (4 – (2,23*1,65); 4 + (2,23*1,65) = (0,32; 7,68) 27.3 d' = 1,4 27. Není žádná evidence, že by bylo vidění ovlivňováno barvou čoček, t(15) = 0,17, nesignifikantní. 28.1 Párový t-test. H[0]: μ[1]-μ[2]=0. d=2,5 s[d]=√((1/n)*(s[1]^2+s[2]^2-2s[1]s[2]r))=1. t=d/s[d]=2,5. p=TDIST(2,5;15;2) = 0,025 což < 0,05 . H[0] na 5% hladině zamítáme. 28.2 (2,5-1*TINV(0,05;15); 2,5+1*TINV(0,05;15)) = (0,37; 4,63) 28.3 d=2,5/4=0,6 28. 4 Jednovýběrový z-test. H[0]: μ=10. d=2,5 s[d]=s/√n=1. z=d/s[d]=2,5. p = 2*(1-NORMSDIST(2,5)) = 0,012 což je > 0,01. H[0] na 1% hladině nemůžeme zamítnout. 29.1 t-test pro nezávislé výběry se stejnými rozptyly. H[0]: μ[1]-μ[2]=0. d=2,5 s[d]=“ten dlouhý vzoreček“ =√(2)=1,4. t=d/s[d]=2. p=TDIST(2;30;2) = 0,055 což > 0,05 . H[0] na 5% hladině nemůžeme zamítnout. Výpočet toho dlouhého vzorečku nebylo z poloviny nutné dělat, protože jeho první část pouze váženě průměruje rozptyly. Jsou-li stejné, pak to bylo √(16(1/16+1/16)) 29.2 hledáme kritické t pro df=30, a=0,05: TINV(0,05;30)=2,04 střed intervalu bude v d = 2,8 a s[d]=1,4 (už víme) 95% CI = (2,8-2,04.1,4; 2,8+2,04.1,4) = (0; 5,6) 29.3 Cohenovo d = d/s[pooled] = 2,8/4 = 0,7 30.1 Studentovo t-rozložení s 21 stupni volnosti a průměrem 0 30.2 μ[1] – μ[2] = 0 30.3 ano; setkáváme se zde se situací, kdy každé pozorování z první skupiny (nadání studenta v 1. ročníku) můžeme spojit s pozorování ve druhé skupině (nadání téhož studenta ve 4. ročníku); vzorky tedy nejsou nezávislé a je třeba použít párový t-test 30.4 d' = 0,5 30.5 r = 0,24 30.6 s[d] = 0,25 30.7 rozdíl není statisticky významný (p > 0,05), pokrok v rozvoji hudebního nadání tedy není z tohoto hlediska prokazatelný 31.1H[0]: μ[1] – μ[2] = 0 31.2 6,20 31.3 0,70 31.4 2,34 31.5 ν = 48, [0,975]t(48) = 2,01 31.6 ano 31.7 μ[1] > μ[2], osnova, zdá se, má pozitivnější efekt na učení než čtení životopisů matematiků 31.8 90%CI = 1,65 +/- 1,68(0,70) = (0,47; 2,83) 31.9 d‘ = 1,65/2,49 = 0,66 32.1 párový t-test; H[0]: μ[1 ]- μ[2] = 0; d = 1; s[d] = (výpočet podle vzorečku) = 1; t = d/s[d][ ]= 1; ν = n – 1 = 8; p = TDIST(1;8;2) = 0,347; alternativní hypotéza byla na 5% hladině vyvrácena – sázku nevyhrál nikdo 32.2 TINV(0,05;8) = 2,31; 95% CI = (1 – (2,31*1); 1 + (2,31*1) = (-1,31; 3,31) 32.3 d' = 0,38 32.4 přítomnost korelace znamená, že výběry nejsou nezávislé – v různých fázích plesu má patrně chuť tančit různé množství tanečních párů bez ohledu na hrající kapelu