Blogy a blogování. Blogy o sebepoškozování, emo blogy a komunity inovace-logo Blogy a blogování nJedna z forem online komunikace nIndividuální i sociální aktivita ¡srovnání s deníkovými zápisy – ty ale také často psány s ohledem či s povědomím o „druhých“ n n n n Typy blogů nHerring, Scheidt, Bonus and Wright (2004) n3 základní typy blogů: nFiltry - obsah není vlastní blogerovi nosobní deníky - vlastní myšlenky a názory blogera nvědomostní blogy -k(nowledge)-logs - odborněji zaměřené informace ¡smíšené blogy - charakter dvou či všech tří těchto typů nJiné… n Typy blogů (Subrahmanyam et al., 2009 ) ndruh formátu užitých informací a materiálů - text, audio, vizuální obsah a hyperlinky nstylu - narativní (popisující události ze života blogera), reflektivní (myšlenkový rozbor určitých témat), filtr (opět obsahující externí obsah), blog zaměřený na odpovědi a zpětnou vazbu čtenářů (přímo se tázající po jejich návrzích či pomoci), kreativní, (obsahující kreativní produkci blogera), survey (obsahující obdobu survey či kvízu), nobsahu - týkající se rodiny, vrstevníků, vztahů, identity, trávení času, problémového chování, dalších témat ze života, veřejných otázek, otázek ohledně budoucnosti, ohledně samotného blogu ntónu – štěstí, smutek, vztek/frustrace, láska, spokojenost, nespokojenost n Autoři blogů nNejvíce autorů i čtenářů blogů je mladších 30 let nVzdělání – ne moc dobrá rozlišovací kategorie (závislost na věku); ve starších kategoriích blogeři s vyšším vzděláním nV kategorii dospívajících autorů blogů převládají ženy a dívky, v kategorii „vynořující se dospělosti“ je podíl blogerů vyrovnaný, v dospělosti mezi blogery převažují muži. nPsaní osobních deníkových blogů převažuje mezi dívkami (především dospívajícími), vedení K-logů, filtrů a smíšených typů převládá u mužů Motivace, účel nRozhoduje o charakteru blogu nprostředek k rozšíření či prohloubení sociálních vztahů nprostředek tvorby ucelenějšího narativu o vlastním životě nreflexe i exprese vlastních názorů, postojů n nNardi et al., 2004: na) zachycení či dokumentace vlastního života nb) komentování a vyjadřování názorů ohledně rozličných témat nc) hledání názorů ostatních a získávání zpětné vazby nd) uspořádání a artikulace nápadů a myšlenek prostřednictvím psaní ne) exprese emocí n nPedersen & Macafee, 2007 : n blogovaní pro komerční účely, jako druh odpočinkové činnosti n n n Blog jako sociální prostředí nSpecifická platforma - „protected space“, individuální uzpůsobení npředstavované publikum - „jádro publika“ n„target audience“ nALE potenciálně přístupný komukoli nnejčastěji jsou mezi publikem zastoupeni spolužáci a přátelé z RL How well do you feel you know your blog’s audience? Extremely well 8.1% Very well 23.1% Quite well 32.2% A little 18.4% Not at all 7.6% Prefer not to answer 2.1% It is more complicated 8.5% Zpětná vazba nBlogeři očekávají určitý druh ZV od svého publika – význam této ZV závisí na motivaci blogování i na tom, od koho přichází nVětšina ZV bývá pozitivní, pocity přijetí, náležení (ale negativní – negativní důsledky) n Blogy a virtuální identita nOtázka identity – jak se blogeři prezentují? nMohou využívat specifika prostředí – velký prostor pro kontrolovanou sebe-prezentaci nNa druhou stranu, častá návaznost na offline život, rizika spojená s přílišnou inkongruencí reprezentací nOpět velmi záleží na motivaci k blogování nHiggins -„aktuální/ideální Já“? Rogers a „true self“? nNejčastější poměrně realistická sebeprezentace Důvod k výzkumu blogů? nJaká mohou být témata či oblasti zájmu pro psychology? nJaké mohou být pozitivní a negativní jevy spojené s blogováním? n Pozitivní vliv nSelf-esteem nWell-being nSociální integrace, pocit náležení nZlepšení existujících vztahů nSociální opora nCoping (katarze, odreagování) nNarativní potenciál - konstrukce identity nSebereflexe nSebeterapie nAltruismus nSelf-disclosure n Negativní vliv nNová rizika na plynoucí z charakteru kyberprostoru nNegativní zpětná vazba nDisclosure of information nSelf-disclosure Self-Disclosure nKonkrétní zveřejněné informace (jméno, adresa, telefonní číslo…) n nOtevřenost v osobních až intimních záležitostech n n n Self-Disclosure nPozitivní i negativní aspekty nK zvýšení intimity a blízkosti vztahu nJako norma nOtázka kontroly nOtázka identity („Real/ideal self“? „True self“?) nSouvislost s motivací, publikem - komunity n n n Online komunity nOnline komunita jako místo, kde dospívající exploruje svoji identitu, zkouší různé role a testuje své hodnoty nTvoří se v rámci blogů, fór, chatových místností nBlogy – tematické komunity; Sebepoškozování, Emo n n n Online komunity týkající se sebepoškozování nSebepoškozování - „termín, který je nejčastěji spojován s vědomým, záměrným, často opakovaným sebepoškozováním (sebezraňováním) bez vědomé suicidální motivace, v němž dochází k narušení tělesné integrity, bez závažného letálního dosahu.“ (Kocourková, 2003:73) Sebepoškozování nSebepoškozování jako součást psychických poruch (borderline) x sebepoškozování jako copingová strategie (vyrovnávání se s distresem) nV posledních několika letech – sebepoškozování na blozích adolescentů Sebepoškozování nČasto na blozích o Emo, „pro-ana“ nebo „pro-mia“ blozích nNěkde pouze zmínka či kopírovaný obsah, najdeme ale i autentické výpovědi nNejčastěji se jedná o řezná poranění kůže, dále otravu léky, trhání vlasů, bití se nAdolescenti jako skupina s nejvyšším výskytem sebepoškozování; okolo 15 % n Sebepoškozování nSouvisející jevy dle některých studií: vyrůstání v rodině pouze s jedním rodičem či v rodině s rodičem postiženým nějakým handicapem nebo vážnou nemocí; silná souvislost se zneužíváním či týráním v dětství; zvýšená úzkostnost, deprese, drogový abúzus a nízké sebehodnocení; sebepoškozování v blízkém okolí, o němž daná osoba ví – nejčastěji vrstevníci, kamarádi, ale také rodina Sebepoškozování nV samotném aktu sebepoškození je pak tento čin svépomocnou strategií ke zvládnutí pocitu depersonalizace, viny, hněvu, odmítnutí či nudy n nPříčiny nejčastěji udávané samotnými adolescenty: depresivní stavy, pocit osamělosti, odpor vůči sobě, pocit zlosti na sebe a vnímání vlastní nedostatečnosti, pocit zlosti obecně a prožitky odcizení a frustrace, problémy ve škole, šikana, problémy v rodině (rozvod, finanční problémy, onemocnění v rodině), konflikty s vrstevníky a kamarády, problémy s parterem, týrání či zneužívání, sebepoškozování někoho z blízkých n n„prostě jsem si říkala že za tohle můžu já protož jsem hnusná a debilní a neměla jsem se vůbec narodit a ža ta bolest ( co jsem si pak sama působila) mi patří....je to trest za to že žiju...a takhle mi to asi zůstalo až do ted...” (Whisper, 18 let ) n n Sebepoškozování online nInternet -může postiženým pomoci vyjádřit potlačené pocity a najít online jedince, kteří se jim podobají, překonat pocity izolace -na druhou stranu může způsobit úpadek snahy navazovat takové vztahy offline a participace v online komunitách zaměřených na sebepoškozování může způsobit neschopnost najít a vytvořit pozitivní copingové strategie a zdravé interpersonální vztahy n Sebepoškozování online nProstřednictvím internetu se povědomí o sebepoškozování rychle šíří nOvlivňuje přístup k hledání pomoci a může razantně prohlubovat a šířit sebepoškozující chování mezi adolescenty nSkupina sebepoškozujících jako referenční Sebepoškozování online n„Posilování příběhů“ – sdílení podobných zkušeností se sebep., normalizace, upevnění, ospravedlnění n n„…nebo u těch článků o sebepoškozování se chci s lidma podělit o své problémy a možná si řeknou “no to jsem na tom ještě dobře”, “může být hůř” apod. nebo zjistí že na to nejsou sami...že je víc takových co se tím trápí...” (Whisper, 18 let) Příčiny nPostoje k odborné pomoci ovlivněny komunitou – vstup do komunity n„no myslím si,že psycholog vám moc neporadí,mají to sice nastudované ale neznají to z vlastní zkušenosti tudíž vás nechápe...možná odhalí důvod proč jste s tím začali ale nikdy nepříjde na to jaký je ten pocit který vás táhne k tomu se znovu říznout...”(Nikdo, 18 let) - n Emo nV současnosti subkultura mládeže s vysokou přítomností na webu (blogy, fóra, portály) nJeště více je však, zdá se, jejích odpůrců nEmo dáváno médii do souvislosti s depresivním laděním, sebepoškozováním či sebevraždami Emo nPříslušníci subkultury jsou často vnímáni jako povrchní „pozéři“, kteří dávají na odiv nepravdivé utrpení a sebepoškozují se, aby přitáhli pozornost nPodobná diferenciace i u členů (ochrana sebepojetí) nSubkultura jako taková je médii prezentována jako nebezpečná, v Rusku měla být postavena mimo zákon; sebevražda teenagerky Hannah Bond Emo nWeb je v médiích odsuzován jako prostředí, díky němuž se „nebezpečná“ kultura dále šíří nOpět „démonizace“ internetu, narůstání obav ze ztráty kontroly (dříve podobně hodnocena TV) nMorální panika Emo nJako subkultura mnoho negativních faktorů – velmi často odmítání, marginalizace, zesměšňování n nCo tedy může Emo dnešním adolescentům přinášet? Proč je pro ně přitažlivé? n Výzkum v ČR/IT (2009-2010) nRozhovory s 40 příslušníky Emo subkultury (17 CZ, 23 IT) nEmo subkultura popisována jako něco, s čím se mohou adolescenti ztotožnit – vyjadřování autentických emocí, blízká skupina, podpora; emo jako skupina citlivějších, vnímavých lidí, Emo jako důležitá vrstevnická skupina n n Emo n„nikdo jsme se tam neznal a přesto jsme se bavili.. super byla ta pohoda bezpečí, ten klid. seděli jsme venku a povídali si vyváděli kraviny. určitě to bylo spestření oproti životu předtím kdy se semnou bavilo hodně málo lidí…Nebyla tam zezačátku žádná přetvářka…tak já nikdy nebyla hezká, ani hubená a děti ve třídě se mi smály! byla jsem ze začátku taková zakomlexovaná, ale jen ve společnosti stejně starých lidí. já jsem vyrůstala se segřinýma kamarádama a s příbuznýma“ (Market, 16 let) Emo – negativní stránky nČastým tématem je šikana a nutnost se neustále bránit a obhajovat svou emo identitu n nSebepoškozování se objevuje spíše jako něco, vůči čemu je třeba se vymezit – negativní vymezování, vyčleňování „pozérů“ n Emo nSebepoškozování jako jedna z hlavních příčin útoků na Emo: n n „hodne lidi si to zaclo srovnavat s gothickyma obrazkama kde jsou rozrezani lide ve vane a delalo to problemy... jeden muj kamik skoro rodina pro me tak jeho mati mu zakazala se s nama bavit protoze jeden idiot ji ukazal takove obrazky ze je to emo“ (Killingone, 18 let) n nSebevražda jako způsob jakým přitáhnout pozornost (ostatních emařů) nebo, stejně jako sebepoškozování, spojeny takové myšlenky se závažnými psychosociálními problémy n n„k tomuhle se člověk dostane opravdu když je na pokraji sil, jako poslední možnost“ (L, 18 let) n Emo nWeb využíván jako možnost spojit se s ostatními i přes velké vzdálenosti a domlouvat např. různé srazy (Václavské náměstí 2007 – přes 300 lidí) nSubkultura v této podobě existuje díky webu Děkuji za pozornost! inovace-logo