Facilitované jednání Mgr. Michaela Širůčková, Ph. D. Cvičení: Záhada o Paní Blahovská byla zavražděna. Byla to bohatá vdova a bydlela v šesnáctipokojové vile na okraji Prahy. Spolu s ní ve vile bydlela služebná, kuchařka a zahradník. Kuchařka a zahradník jsou manželé a jmenují se Novákovi. Služebná je slečna Sýkorová. o Paní Blahovská měla tři syny. První dva jsou ženatí a žijí se svými rodinami v Praze. Nejstarší se jmenuje Jan, jeho žena Jitka a dcera je Marcela. Prostřední syn se jmenuje Josef, jeho žena Radka a nemají žádné děti. Nejmladší syn se jmenuje Dan, je svobodný a studuje v Brně. o oZa pomoci získaných stop zodpovězte otázky: 1.Kdo zabil paní Blahovskou? 2.Kdy byla paní Blahovská zavražděna? 3.Jaký byl vražedný nástroj? 4.Jaký byl motiv? o oPravidla: oNikdo nesmí do konce hry pustit své stopy z ruky. oNa všechny čtyři otázky musíte najít odpověď společně – musíte se na nich dohodnout. o Řešení oVrah: Jan Blahovský oZbraň: pistole oDoba: 21.00 oMotiv: o Janovu podniku hrozí bankrot, a proto rychle potřeboval peníze. Jan měl známost se slečnou Sýkorovou. Loupež měla policii přivést na falešnou stopu. Co je facilitace? oPomoc či podpora porad, jednání, workshopů: n facilitátor napomáhá v průběhu jednotlivých aktivit při tvorbě podnětů, návrhů, usměrňování a motivování účastníků k dosažení dohody a pokroku. oPodpora při organizování a řízení konferencí: njako moderátor, který v souladu s koncepcí konference usměrňuje její průběh, udržuje průběh diskuze a plynulost vystupování řečníků. Příležitosti pro facilitaci oOdhalení problémů oAnalýza problémů oŘešení problémů oPřijímání rozhodnutí oSestavení plánů oStanovení cílů oVýměna informací oZvýšení produktivity a efektivnosti skupiny oZlepšení komunikace ve skupině oVyřešení konfliktů ve skupině Role facilitátora oJe neutrální osobou nnepřispívá vlastními myšlenkami nnekomentuje myšlenky ostatních oZodpovídá za proces jednání – horský vůdce, který se stará o orientaci skupiny v terénu, zná nebezpečná místa a cestu ke konečnému cíli – Kde? Co? Jak? oNavrhuje způsoby postupu a pravidla jednání oZajišťuje, aby všichni pracovali na stejném tématu, stejným způsobem a ve stejnou dobu oVytváří podmínky pro vzájemné porozumění - Shrnuje dosažené oUmožní každému se aktivně zapojit a vyslovit svůj názor oPodněcuje aktivitu účastníků oChrání účastníky před osobními útoky oUsměrňuje problémové osoby oÚkolem facilitátora je dovést skupinu do cíle porady navzdory úskalí komunikace, nedorozumění a nejasností mezi účastníky. Zodpovídá za proces, nikoli za řešení. o o Role zapisovatele oPozorně naslouchá průběhu jednání oŘídí se pokyny facilitátora oZapisuje návrhy účastníků jejich slovy oZpomalí diskusi, nestíhá-li zapisovat oZeptá se, nerozuměl-li něčemu dobře oChová se neutrálně a nepřispívá svými myšlenkami oPíše rychle, čitelně, dostatečně velkými písmeny oPrůběžně nadepisuje a očíslovává papír oPoužívá barvy: nNa psaní: modrou, zelenou, hnědou, černou nNa zvýrazňování: žlutou, oranžovou nNa podtrhávání: růžovou a červenou oPoužívá symboly, šipky, obrázky oNechává širší okraje oPřipraví dostatek papírů, fixů, lepící pásky Role časoměřiče oHlídá včasný začátek oHlídá časové projevy jednotlivých účastníků oHlídá čas přestávek Role účastníka oDodržuje dohodnuté časy oPozorně naslouchá druhým oNeskáče druhým do řeči oRespektuje odlišné názory oMluví jasně, stručně, srozumitelně oNenapadá jiné účastníky ani jejich názory o Role vedoucího oJasně definuje smysl a cíle porady oChová se jako účastník oNedává najevo své výsadní postavení Příprava porady oStanovení cíle porady nK jakému účelu ji svoláváte nCo se bude řešit nJaký výsledek očekáváte oUrčete, kdo se jí má zúčastnit a proč, jaká bude jeho funkce oStanovte předpokládaný program porady oVyberte vhodné místo a čas porady oRozešlete pozvánky obsahující čas a místo jednání, program a základní podklady pro jednání oPřijďte pře začátkem a připravte prostředí oNa viditelné místo umístěte program, časový harmonogram jednání a navržená pravidla o o Vedení porady - začátek porady oZačněte včas oPředstavte sebe a svou roli oPředstavte účastníky oSeznamte účastníky s cílem porady oZjistěte očekávání účastníků oSeznamte účastníky s programem oNavrhněte pravidla jednání a získejte souhlas účastníků s nimi oPřipomeňte závěry, ke kterým jste došli na předchozím jednání a ověřte plnění úkolů z něho vyplývajících oNavrhněte postup, jak bude jednání probíhat Vedení porady - během porady oZaměřte se vždy na jeden problém oDržte proces porady pevně v rukou Vedení porady – ke konci porady oZjistěte, zda něco podstatného nebylo opomenuto oUrčete, co, kdo a dokdy udělá a nechte si to znovu potvrdit oShrňte, co bylo dosaženo oUrčete program a čas příští porady oPozitivně a jednoznačně oPoděkujte účastníků za vynaložené úsilí, podnětné připomínky, zapálenou diskuzi, dodržování pravidel nebo příjemnou atmosféru Vedení porady – po poradě oNapište zprávu o průběhu a výsledcích porady a neprodleně ji rozešlete účastníkům oKontrolujte plnění dohodnutého oZhodnoťte, zda porada splnila očekávání a byla efektivní. Pokud je, co zlepšit stanovte kroky k tomuto zlepšení. Možnosti facilitátora 1.Efekt bumerangu – vrácení otázky tazateli nebo skupině 2.Pojmenování problému – vznikne-li problém, je třeba jej pojmenovat pravým jménem 3.Péče o orientaci – klíčové, aby všichni účastníci v každém okamžiku dobře orientovali v procesu projednávání 4.Řešení po krocích – rozdělení problematiky na menší okruhy 5.Otevřená otázka 6.Cílená otázka – k pevnějšímu vedení facilitace, určené konkrétnímu adresátovi; hrozí nebezpečí, že jsou příliš návodné – lépe jimi šetřit 7.Souhlas místo obrany – přijmout námitku než se bránit a vysvětlovat své chování 8.Společný zápis – orientuje účastníky v projednávání, poskytuje přehled o tom, co bylo vyřešeno, i tom, co ještě bude na programu 9.Souhlas s postupem 10.Mimoverbální prostředky 11.Povzbuzování 12.Humor Techniky facilitátora o563 oAkvárium oĎáblův advokát oHraní rolí oKolečko oKolotoč oBrainstorming o oMnohohlediskový rozbor oLaso oN/3 oPárové srovnávání oPřednáška oPřestávka oSchématické znázornění Použití technik oHLEDÁNÍ MOŽNOSTÍ o563 oBrainstorming oDiskusní štafeta oPapírový kolotoč oPracovní skupiny oHODNOCENÍ oPapírový kolotoč oLaso oMnohohlediskový rozbor oN/3 oPárové srovnávání oSchématické zobrazení oVyužití expertů oĎáblův advokát oDISKUZE oAkvárium oHraní rolí oDiskusní štafeta oPřednáška oPracovní skupiny oPřestávka oSchématické zobrazení Zvládání krizí oZachovat klid oAnalyzovat situaci nCo se stalo? nKam směřujeme? nJak se tam dostat? oPožádat skupinu o soustředění oKonstatovat stav diskuze oPřipomenout cíl diskuze nebo jejího bloku oPřipomenout, proč chceme dosáhnout cíle oPojmenovat překážku, bránící v dosažení cíle oNavrhnout řešení oPovzbudit účastníky Problémový účastníci porad oMající problém s časem oProblém s ústním projevem a hodnotou informací oProblém s důvěrou v práci skupiny oNejevící zájem oVyrušování ostatních oOsobní útoky oSnaha upoutat pozornost