Aplikovaná vývojová psychologie PSY260 PREZENČNÍ STUDIUM Fakulta sociálních studií MU 2011 Základní CHarakteristika Kurz navazuje na výuku vývojové psychologie I a II. Cílem je rozvíjet poukázat na šíři aplikačních možností vývojové psychologie se zaměřením na prohloubeni poznatků v oblasti výzkumu, jejich implementace do praxe, možnosti prevence a intervence u dětí, dospívajících a dospělých v různých kontextech (např. škola, rodina …). Na přednáškách a seminářích budou přednášena a diskutována následující témata: 1. Úvod do aplikované vývojové psychologie. Koncept celoživotního utváření (life span development) jako teoretické východisko pro aplikaci vývojově psychologických poznatků. Průniky vývojové psychologie s dalšími psychologickými disciplínami (např. psychologie osobnosti, sociální psychologie). Aplikace poznatků jiných vědních oborů (např. sociologie, kulturní antropologie, lékařských věd) ve vývojové psychologii. Uplatnění vývojové psychologie v komplexnějších teoretických modelech (např. tzv. pozitivního či zdravého vývoje) a v praktických aplikacích psychologie (např. tzv. růstové skupiny). 2. Hyperkinetická porucha /ADHD: potíže s neklidem nejen v dětství Vymezení (základní přístupy medicínský vs. psychosociální); diagnostika; problémy s diagnostikou; symptomatologie; vývojová perspektiva (podoba symptomů v jednotlivých etapách vývoje). Modely etiologie ADHD, prevalence, komorbidita. Souvislosti v oblasti rozumového vývoje, akademické úspěšnosti; interpersonální kontext. Léčba a intervence (farmakoterapie, behaviorální terapie, poradenství, rodičovské skupiny, trénink sociálních a emočních dovedností aj.) 3. Psychologie nadaných děti a dospívajících (inteligence, koncepce nadání, talent, základní pojmy a výzkumy, typické kognitivní a sociální charakteristiky a problémy nadaných jedinců v různých vývojových etapách, identifikace nadaných psychologem a učitelem). 4. Péče o dítě s (mentálním) postižením Rodiče, kteří vychovávají dítě s postižením, čelí řadě nesnadných úkolů: na počátku se vyrovnávají s postižením u vlastního potomka a učí se přijmout roli „rodiče postiženého dítěte“. Další období rodinného soužití přináší nové úkoly a výzvy, jako např. otázky spojené se vzděláváním dítěte, smysluplným trávením jeho času, jeho samostatným bydlením, aj. Přednáška bude reflektovat jak obtíže rodičů spojené s péčí o dítě s postižením, tak také jejich zdroje zvládání, a také potenciální specifický přínos, který mohou v kontextu své specifické rodičovské zkušenosti prožívat. 5. Pozdní stáří a smrt (fyzické a psychické stárnutí, deteriorace mentálních funkcí, prožívání a emoce ve stáří. Nemocné stáří – vnímání nemoci, vyrovnávání se se smrtí, smrt jako poslední vývojová fáze člověka. Sociální kontext, rodinné zázemí, samota, strach ze stáří.). umírání a smrt jako vývojové stadium, vyrovnávání se se ztrátou, psychologická práce s umírajícími pacienty – principy komunikace, doprovázení, potřeby. 6. Vývojová psychopatologie (normální a abnormální vývojové procesy, klasické a moderní pojetí vývojové psychopatologie, rizikové a projektivní faktory, perspektiva klinické psychologie, poradenství, terapie). Určeno: Bakalářské studium jednooborové psychologie Garant: PhDr. Miroslava Štěpánková, Ph.D., e-mail: stepanko@fss.muni.cz Vyučující (v abecedním pořadí): Mgr. Radka Alexandrová e-mail: radka.alexandrova@gmail.com Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. e-mail: lacinova@fss.muni.cz prof. PhDr. Petr Macek, CSc. e-mail: macek@fss.muni.cz doc. Mgr. Šárka Portešová, Ph.D. e-mail: portes@fss.muni.cz PhDr. Miroslava Štěpánková, Ph.D. e-mail: stepanko@fss.muni.cz PhDr. Jan vančura, Ph.D. e-mail: vancura@fss.muni.cz Obsahové a časové rozvržení kurzu: Harmonogram výuky: 2 22.2. prof. PhDr. Petr Macek, CSc. P1 Úvod do aplikované vývojové psychologie 1.3. PhDr. Miroslava Štěpánková, Ph.D. S1 Aktuální témata aplikované vývojové psychologie (vývoj v kontextu rodiny), zadání semestrální skupinové prce 8.3. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. P2 Hyperkinetická porucha /ADHD: potíže s neklidem nejen v dětství 15.3. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. S2 Hyperkinetická porucha /ADHD: potíže s neklidem nejen v dětství 22.3. doc. Mgr. Šárka Portešová, Ph.D. P3 Psychologie nadaných děti a dospívajících 29.3. doc. Mgr. Šárka Portešová, Ph.D. S3 Psychologie nadaných děti a dospívajících 5.4. PhDr. Jan vančura, Ph.D. P4 Péče o dítě s (mentálním) postižením 12.4. PhDr. Jan vančura, Ph.D. S4 Péče o dítě s (mentálním) postižením Průběžný písemný test 19.4. Mgr. Radka Alexandrová P5 Pozdní stáří a smrt 26.4. Mgr. Radka Alexandrová S5 Psychologická práce s umírajícími 3.5. PhDr. Miroslava Štěpánková, Ph.D. P6 Vývojová psychopatologie 4.5. PhDr. Miroslava Štěpánková, Ph.D. S6 Prezentace skupinových projektů Požadavky na ukončení kurzu Ukončení kurzu: Kurz je ukončen zkouškou. Hodnocené součásti zkoušky jsou: · aktivní účast na semináři · průběžný písemný test · týmová práce (esej a prezentace) splňující požadovaná kritéria · závěrečný písemný test (viz níže). Podmínky ukončení kurzu: · účast na seminářích (povolená absence max 2h), předpokládá se aktivní zapojení studentů při výuce. · průběžný písemný test test bude realizován na začátku semináře č. 4 (12.4.) a bude ověřovat orientaci v probraných oblastech. · závěrečný písemný test · týmová práce Týmová práce je realizována ve dvou výstupech: a) jako esej (rozsah eseje 27000 – 30000 znaků, 15-17 normostran) b) prezentace na semináři. Hlavním cílem je v 15 minutách poutavě přiblížit zvolené téma. Prezentace má směřovat též ke skupinové diskuzi položením 2-3 otázek. Velikost týmu 4-5 osob. Termín pro sestavení týmů a jejich registraci v IS 10.3. 2011. Odevzdání eseje a prezentace do IS před prezentací na semináři, nejpozději 9.5.2011. Téma skupinové práce volí studenti z nabídnutých okruhů v IS. Hodnotí se zúžení tématu a orientace v něm, kritické zhodnocení stavu poznání v dané oblasti, naznačení implikace do praxe, poukázání na možnosti výzkumu v potřebné oblasti, přiblížit stav konkrétní intervenčních popř. preventivních strategií v dané oblasti (poradenská oblast, výchova, vzdělání, podpora a pomoc rodině). Samozřejmostí je práce s literaturou. Formát práce umožňuje zpracovat rozhovory, navržení preventivního programu, využití videa pro ilustraci v prezentační části, zapracování kasuistiky a další. · Reflexe týmové práce Studenti se zaměří na zhodnocení eseje (spokojeností s výsledkem), skupinové práce. Za samozřejmost se považuje práce s odbornými periodiky a elektronickými databázemi. Odevzdání eseje prostřednictvím odevzdávány v IS nejpozději 17.5.2010. Upozornění: Písemné práce studenti vypracovávají samostatně s použitím relevantní literatury. Dbejte na dodržování citačních pravidel, v případě, že citujete jiné autory. Práce jiných autorů vydávané za vlastní jsou považovány za plagiát. Takový počin je automaticky považován za nesplnění zadaného úkolu, porušení studijních povinností s následkem disciplinárního řízení. Hodnocení Studenti mohou získat celkem 100 bodů, minimální počet bodů je 50 Maximum bodů Minimum bodů Průběžný písemný test 10 0 Esej 23 Volba tématu (specifikace problému, teoretické zakovení, přiléhavý název vs. obsah) (5) Aplikační rámec (způsob zpracování, propojení s teorií, praktická aplikace, originalita (15) Literatura (3) Prezentace 12 Poutavé a srozumitelné představení tématu, orientace v problematice, navození diskuze a reakce na dotazy 35 18 Reflexe skupinové práce 10 0 Závěrečný písemný test 45 20 přebodovat 100-86 A 85-75 B 74-65 C 64-55 D 54-50 E 49 a nesplnění minimálního počtu bodů v eseji a závěrečném testu, popř. nesplnění požadavku. F Literatura: Téma 1: Lerner, R. M., Fisher, C. B. (2000). Toward a Science for and of the People: Promoting Civil Society through the Application of Developmental Science. Child Development; 71, 11-20. Millová, K. (2009). Analýza některých současných teorií celoživotního vývoje. E-psychologie, 3, 45 – 54. Durkin, K (1995). Developmental social psychology. Cambridge, MA: Blackwell Publishers. (str. 2 – 9). Nicole Zarrett, N., Lerner, R. M. (2008). Ways to promote the positive development of children and youth. Child Trends, Washington, DC, www.childtrends.org Téma 2: Drtílková & O. Šerý et al. (2007). Hyperkinetická porucha/ADHD. Praha: Galén. Kolčárková, I., & Lacinová, L. (2008). Rodičovství očima matek neklidných dětí. Brno: Barrister&Principal Lacinová, L., & Škrdlíková, P. (2008). Koncepce a teoretická východiska práce s rodičovskou skupinou Klubu rodičů a přátel neklidných a hyperaktivních dětí. E-psychologie [online], 2(4), 47-57. Dostupné z www: . Mertin, V. (2004). ADHD – pohled psychologa. Pediatrie pro praxi, 2, 58-61. (On-line), dostupné z http://www.pediatriepropraxi.cz/magno/ped/2004/mn2.php Paclt, I. a kol. (2007). Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Praha: Grada. Prekopová, J., & Schweizerová, Ch. (2008). Neklidné dítě. (2. vydání). Praha: Portál. Téma 3: Literatura bude upřesněna Téma 4: Matějček, Z. (2005). Psychologické eseje z konce kariéry. Praha, Karolinum. kap. Rána do srdce, str. 182 – 187. Matějček, Z. (2001). Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany, H&H. Matějček, Z., Dytrych, Z. (1997). Jak a proč nás trápí děti. Praha, Grada,1997. kap. Děti s vážnějším postižením, str. 67 – 82. Vančura, J. (2007). Zkušenost rodičů dětí s mentálním postižením. Barrister & Principal. Téma 5: Literatura bude upřesněna Téma 6: Povinná: Cummings, E.M., Davies, P.T., Campbell, S.B. (2000): Developmetal Psychopatology and Family process. Theory, research and clinical implications. New York: The Guilford Press. S. 251 – 298 Langmeier, J.; Krejčířová, D. (1998): Vývojová psychologie. Praha: Grada, str. s. 295-313 Doporučená: Geldard, Kathryn - Geldard, David (2008). Dětská psychoterapie a poradenství. Praha : Portál,. Lerner, R.M., Jacobs, F., Wertlieb, D. (2005): Applied Developmental Science. An Advanced Textbook, Sage Publications Littleton,K., Sheehy,K., Wood, C. (2006): Developmental Psychology in Action (Child Development). Blackwell Publishing Langmeier, J., Balcar K., Špitz, J. (2000): Dětská psychoterapie. Praha: Portál. Wenar, Ch., Kerig, P.(1990): Developmental psychopatology From Infanty through Adolescence. New York: McGraw-Hill. Periodika: Journal of Applied Developmental Psychology