Specifika diagnostiky nadaných dětí kids Doc. Mgr.Šárka Portešová, PhD, Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta Sociálních studií MU, Joštova 10, Brno, portes@fss.muni.cz faculty_logo1 Historie ØTalent: hmotnostní jednotka - Staré Řecko, ØNový zákon v Evangeliu sv. Matouše – Ø„dar Boží“ Nadání ØTalent – psychopatologie (Lombroso) ØTalent – jednostranný vývoj ØTalent - nový živočišný druh Ø Kraniometrie - sloužila často jako důkaz o nadřazenosti bílé rasy sejmout0160 baldie7 Alfred Binet (1857 – 1911) Ø1881 – školní docházka Ø1905 –Binetova-Simonova linteligenční škála > Binetův test Øje jen pomůcka pro učitele Ø ØStupnice jsou praktickou pomůckou a nemohou být oporou pro žádnou teorii intelektu. Neoznačují nic, co by bylo dědičné a trvalé. To, co se naměří, bychom neměli zpředmětňovat a nazývat inteligencí nebo jinak. Ø Ø A.Binet ØDefinování mentálního věku ØChronologický věk ØInteligence = mentální – chronologický věk Metoda Ø1916 – Stanfordská revize Binetových testů Ø Ø ØStanford – Binetova inteligenční škála Ø terman > L.M.Terman (1877-1956) Ø Ø Ø Ø Ø1.longitudinální výzkum nadaných dětí 1921 Ø 1528 dětí ØGenetic studies of genius Ø1925-1959 Ødědičná inteligence l l l l l terman L.M.Terman (1877-1956) ØNADANÍ jsou: Ø lSociálně, emocionálně, fyzicky zdatní l Ø > Konsekvence Termanových výzkumů Jak poznáme nadané dítě? ØTermanův mýtus:„Dominance IQ “ : Ø Nadané děti jsou ty,které vynikají ve všech oblastech a které skórují vysoko ve výkonových testech a v testech schopností > Dominance IQ ØTermanův identifikační postup negativně ovlivnil celý proces vyhledávání nadaných i obsahové těžiště tvorby vzdělávacích programů jejich školního rozvoje přinejmenším v následujících čtyřech desítkách let. Ø Ø Učitelé, ale i rodiče vyhledávali pouze takové děti, které odpovídali Termanovým výzkumným závěrům a zejména kritériím mimořádného nadání. Ø Ø Jednoduchý identifikační postup, zaměřený na posouzení dosaženého skóru v testu inteligence, (často parafrázovaný jako„ zadej Bineta a udělej dělící čáru“ ) Retrospektivní studie ØMelita Odenová Ø(1968) retrospektivní výzkum Termanova vzorku Ø Ø100 nejúspěšnějších (A) ØX Ø100 nejméně úspěšných (C) Retrospektivní studie L.M.Terman ØHlavní rozdíly mezi skupinami: l7 bodů IQ (157 x 150) lnon- kognitivní faktory: l •vytrvalost •motivace •„commitment to work“ •vytrvalý trénink, praxe •podpora ze strany rodičů J.Renzulli renzulli Ø Ø„What makes giftedness - reexamining a definition“ (1978) Ø ØNe pouze inteligence Renzulliho tříkruhový model Joseph Renzulli Nadprůměrná schopnost Angažovanost v úkolu Tvořivost Talent > Významný posun v identifikaci ØÚstup od identifikace nadaných prostřednictvím jediného kriteria globálního IQ VÝVOJOVÝ PROCES FORMÁLNÍ /NEFORMÁLNÍ UČENÍ & PROCVIČOVÁNÍ NÁHODA KATALYZÁTORY INTRAPERSONÁLNÍ PROSTŘEDÍ FYZICKÉ: charakteristiky, hendikep, zdraví, atd. MOTIVAČNÍ: potřeby, zájmy, hodnoty, atd. VOLNÍ: síla vůle,vytrvalost, výkon atd. Sebe - řízení: koncentrace, pracovní návyky, iniciativa, plánování OSOBNOST: temperament, pocit životní spokojenosti, adaptabilita ,sebevědomí & hodnocení atd. Fyzikální, kulturní, sociální, rodinné atd. OSOBY: rodiče učitelé, vrstevníci, atd. PODPŮRNÉ PROGRAMY: programy, aktivity, služby, atd. UDÁLOSTI: nehody, ocenění,setkání, atd. Pozitivní / negativní účinek Pozitivní / negativní účinek PŘIROZENÉ SCHOPNOSTI NADANÝ= HORNÍCH 10% INTELEKTOVÉ Fluidní inteligence (indukce/dedukce), krystalická verbální, prostorová paměť, smysl pro pozorování, Usuzování, metakognice KREATIVNÍ Invence (řešení problémů), Imaginace, originalita (umění) SOCÁLNÍ Inteligence (vnímavost) Komunikace (empatie, takt) Vliv (vůdcovství, přesvědčování) SENSOMOTORICKÉ S: visuální, auditivní, čichové, atd. M: síla, výdrž, reflexy, koordinace atd. TALENTOVANÝ = HORNÍCH 10% SYSTEMATICKY ROZVÍJENÉ SCHOPNOSTI AKDEMICKÉ jazyk, vědy humanitní, atd. UMĚNÍ visuální, dramatické, hudby, atd. OBCHODNÍ management, prodej, atd.. ZÁLIBY šachy, video hry, puzzle, atd. SOCIÁLNÍ AKTIVITY média, veřejné vystupování atd. SPORTY individuální, skupinové TECHNOLOGIE elektronika, počítače, obchod & technika 80.léta Jak poznáme nadané dítě? ØTermanův mýtus: ØNadané děti jsou ty,které vynikají ve všech oblastech a které skorují vysoko ve výkonových testech a v testech schopností Paul Witty (cit. Khatena, 1982), : „...nadané nebo talentované je to dítě, které soustavně vykazuje významné výkony v jakékoliv hodnotné oblasti snažení.“ „IQ ukazuje potenciál dítěte k učení, ale nejde o zcela dostačující a spolehlivý nástroj k ohodnocení jeho skutečného potenciálu.“ > Školský zákon v USA Ø1980 vyhlášení celonárodního programu ØJacobs K. Javits Gifted and Talented students educational act Ø ØCíl: ØIdentifikovat žáky a studenty, kteří by pravděpodobně nebyli zahrnuti do speciálních vzdělávacích programů pro nadané Ø ØTedy: •Ekonomicky znevýhodněné •S nedostatečnou znalostí angličtiny •S poruchou učení, chování nebo dalším znevýhodněním ( twice exceptional) Výrazné rozšíření definice nadaní ØNadané a talentované jsou ty děti, které demonstrují nebo vykazují potenciál k výraznému výkonu ( pokud je srovnáme s ostatními dětmi stejného věku, stejných zkušeností a stejného prostředí) Ø ØTyto děti vykazují potenciál k výkonu v oblasti intelektové, tvořivé, umělecké, ve vůdcovství nebo v dalších specifických akademických oblastech. Tyto děti vyžadují služby a aktivity, jež nejsou obvykle běžnou školou poskytovány. Ø Důležité závěry ØNadaní může být i v oblasti tvořivosti ØNadaní se rovněž muže vyskytovat pouze v dílčích, specifických oblastech ØTask commitment ( angažovanost v úkolu) není synonymem pro rozsah pozornosti, akademický výkon, ani pro kvalitu domácích úkolů, ale spíš pro entuziasmus, flow, ponoření se do určitých problémů. Konsekvence ØŠkoly jsou z ohledem na danou definici povinny: lHledat různé typy talentů lPoužívat různé identifikační nástroje a postupy, které by umožnily tyto děti správně identifikovat lHodnotit motivaci a tvořivost (školní i mimoškolní), jež je součástí mimořádného výkonu Nadaní předškoláci Sternbergova kritéria ØTři kritéria nadání lmluvení v sedmi měsících lmalování rozeznatelných obrázku ve 30 měsících lčtení plynule ve 4 letech Ø Akcelerace nadání ØRychlý vývoj předikuje rychlost vývoje v následujících vývojových etapách Øx Øale individuální hledisko ! sejmout0004 Nadprůměrné nadání sejmout0017 Individuální diagnostika 3. revize SB testu 1960, u nás 1972 Stanford-Binet IQ Test IM Popis metody Ø2-18 let ØUžívá věkové standardy výkonů ØZa každý správně splněný úkol se přičítají 2 měsíce – nezískáváme IQ, ale poměr mezi mentálním a chronologickým věkem. ØCelkem 140 úkolů (některé se jsou společné pro různé věkové kategorie) ØKaždá věková úroveň má 6 základních subtestů a 1 doplňkový ØOd 2-5 let obměna úkolů po půl roce, od 5-ti po roce ØPředepsané pořadí úloh ØNutná volba zahajovací úrovně-těsně pod chronologickým věkem Výsledek ØKvalitativní analýza lLogické myšlení (analogie, protiklady,slovník,podobnosti, rozdíly absurdity) lŘeč- jmenování předmětů, slovník, definice, části těla… lPaměť – verbální i neverbální, mechanická x logická…(opakování čísel, paměť na obrázky, zapamatování příběhu..) l lPozornost lSociální porozumění- chápání sociálních situací na obrázcích lZraková percepce (obrázkový slovník – male schématické, černobílé) lSenzomotorické dovednosti (stavění z kostek, navlékání korálků) l Stanford – Binetův test-IV.revize sejmout0155 > IV. revize S-B testu Ø1995 Ø2-18 let ØMenší počet úkolů Ø15 subtestů se vzrůstající obtížností. l 6 pokrývá celý věkový rozsah, ostatní mají užší rozpětí Základní faktory Ø1. úroveň faktor obecné inteligence g Ø2.úroveň lI.krystalické schopnosti (faktor školních schopností, ovlivněn kulturou, školou) lII.Technicko analytické schopnosti (neverbální schopnosti) lIII.krátkodobá paměť (souvislost s učením, ukládáním a vybavováním) Hodnocení Ø ØNebyl standardizovnán na české populaci ØNormy „měkké“, průměrné IQ 120 (Hříbková, 1999) ØNesmyslné položky, překlad posunuje náročnost McCarthy Scales of Childrens Abilities Ø2.5 - 8 let Ø18 subtestů ØŠkály: lVerbální lPercepčně-performační lPočetní lPaměti lMotoriky Kaufmanův ABC- Kaufman assesment battery for children Kabc K-ABC: Kaufman Assessment Battery for Children Popis metody ØVychází s autorovy koncepce inteligence: ØSchopnost řešit problémy pomocí psychického zpracování • analyticky • celostně Popis metody Ø1.Analytické, sekvenční zpracování Ø(vstup, sekvence pořadí)- pohyb ruky, paměť pro čísla, seznam slov… Ø2.Simultánní zpracování – prostorové, obrázkové úkoly-identifikace předmětu na základě části, znovupoznání obličeje, dvojdimenzionální skládanky Ø Ø Ø Ø SON-R neverbální inteligenční test sonra 2.5-7 let 5.5-17 let Woodcock-Johnson III Battery wj-3comp WJIE COG ØWoodcock-Johnsonův test kognitivních schopností, jenž je znám pod názvem Woodcock-Johnson International Editions, dále jen WJ IE COG. Tato baterie, jež byla v českém prostředí nedávno standardizována (2006), umožňuje administraci v širokém věkovém rozmezí probandů, tj. od 5 do 65 roků. Vychází z: ØCattelova-Hornova-Carrolova modelu inteligence (C-H-C) ØTento multifaktoriální model kognitivních schopností vychází z výzkumného přesvědčení, že kognitivní schopnosti existují ve třech vrstvách. Ø první, nejnižší vrstva (stratum) je tvořena asi 70 víceméně úzkými schopnostmi, Ødruhá vrstva je tvořena 8-10 širšími schopnostmi Øtřetí vrstva je tvořena jedinou obecnou intelektovou schopností, obvykle označovanou jako faktor g Široké faktory •Porozumění- poznatky (Gc): Test 1 – Verbální schopnosti •Vybavování z dlouhodobé paměti (Glr): Test 2 – Paměť na jména •Vizuálně-prostorové myšlení (Gv): Test 3 – Prostorové vztahy •Zpracování sluchových vjemů (Ga): Test 4 – Rozlišování zvuků •Fluidní vyvozování (Gf a Gq): Test 5 – Tvoření konceptů •Procesuální rychlost (Gs): Test 6 – Vizuální porovnávání •Krátkodobá paměť (Gsm): Test 7 – Obrácené číselné řady Ø1. typ – faktor verbálních schopností Ø2. typ – schopnosti myšlení Ø3. typ – kognitivní efektivnost Ø4. typ – facilitátory/inhibitory, proměnné nekognitivní povahy, které mohou v pozitivním i negativním smyslu výkon ovlivnit (např. motivace, zdravotní stav, nevhodné, rozptylující prostředí a pod.) Interpretační rámec baterie tedy obsahuje Ø ØCelkový skór intelektových schopností (FSIA) ØSkór verbálních schopností (VA) ØSkór schopnosti myšlení (TA) ØSkór kognitivní efektivnosti (CE) Nadaný žák je ten, který Ø ØVykazuje superiorní potenciál nebo výkon v obecné intelektové schopnosti (stratum III) a/nebo ØVýjimečný (exceptional) potenciál nebo výkon ve specifických intelektových schopnostech (stratum II) a/nebo ØVýjimečné (exceptional) obecné nebo specifické akademické schopnosti (strata I a II). Dvakrát výjimeční - 70.léta Bez názvu Jo%20Barton PLANE poster-child049 Definice ØBrody a Mills (1997) definují tuto populaci následovně: ØStudenti, kteří jsou nadaní a zároveň mají poruchu učení jsou ti, kteří mají vynikající nadání nebo talent, jsou schopni podat vynikající výkon, ale mají rovněž poruchu učení, která znesnadňuje některé aspekty jejich akademického výkonu Legislativa •Česká legislativa (Školský zákon č. 561/2004 Sb), vstoupila v platnost 1.1.2005 •poprvé vymezuje pojem Mimořádně nadaný žák a specifikuje základní rámec vzdělávání těchto žáků Kompenzace Co brání identifikaci této skupiny nadaných žáků? Špatná paměť na fakta. Špatná krátkodobá paměť. Problémy s memorováním. Lepší dlouhodobá paměť. Schopnost třídit informace, srovnávat, klasifikovat. X Problémy v oblasti čtení, psaní, užívání gramatických pravidel. X Dobrá slovní zásoba i slovní produkce. Velké problémy s „jednoduchými úkoly“- sčítání, odčítání, ...Bojují s jednoduchým, po sekvencích jdoucím materiálem Schopní komplexních matematických manipulací a operací. Abstraktní uvažování. Lepší výsledek v náročnějších úkolech Typické rozpory ve školních výkonech X Typické rozpory ve školních výkonech Ø Ø Ø Ø Ø Ø Ø Ø Ø Ø Schopni soustředit se dlouhou dobu na problém, který je zajímá. Ø Ø Ø X Neschopni udržet pozornost v oblastech, které je nezajímají. Diagnostika a problémy pramenící z tzv. dvojí výjimečnosti Statická diagnostika Ovlivnění výkonu v metodě WISC Weshslerovy zkoušky inteligence Wechsler Wechslerovy testy ØDo pojetí inteligence zařazuje Wechsler i faktory mimointelektové (vytrvalost) Ø1.Wechsler- Bellevue- od 10 let (1939) Ø2.WISC (1949) ØU nás PDW 1973 wechsler2 WISC-III ØVědomosti ØPorozumění ØPočty ØPodobnosti ØSlovník ØOpakování čísel ØDoplňování obrázků ØŘazení obrázků ØKostky ØSkládanky ØKodování ØBludiště ØHledání symbolů Wisc Problém testování nadaných dětí s dyslexií metodou WISC-III qSlabé a silné stránky se vzájemně maskují. qDítě musí dobře zvládnout všechny subtesty, aby dosáhlo vysokého IQ, q Diskrepanční kritérium a porovnání verbálních a neverbálních skorů v inteligenčním testu Ø Ø ØU této skupiny existují v obou doménách významné rozdíly mezi tzv. silnými a slabými stránkami, což může celkové skory zprůměrovat Ø ØDěti s celkovým IQ nad 130manifestují významné diskrepance mezi verbálními a performačními IQ Diskrepanční kritérium a globální IQ Ø Ø ØGlobální intelektový výkon je u skupiny nadaných s dyslexii do značné míry „maskován“, jelikož handicap, tedy procesní deficit, (související s poruchou učení) negativně intervenuje do řady subtestů inteligenčního testu. Ø Ø ØDiskriminuje studenty s atypickými profily jež jsou charakteristické pro nadané děti s poruchami učení Možné chyby v pohledu psychologa 1.Celkové skory jsou průměrné, vzájemně se maskují 2.Jsou porovnávány s normou pro průměrné děti, ne se svými vlastními schopnostmi – jejich nejnižší skory nemusí být pod průměrem 3.Není brána v potaz velikost rozdílů mezi silnými a slabými stránkami l 4.Tím dochází k maskování • schopností • handicapů 5.Výkon v performační části je výrazně ovlivněn: rychlostí 6.4. České normy, v horních pásmech nediferencují 7. Důležitý integrativní identifikační postup Ø Předpoklad asynchronního vývoje u dané skupiny dětí Ø ØDůraz identifikačního procesu je prvořadě kladen na odhalení schopností a postižení jejich možné kompenzační role. ØNutné je trvale sledovat: lVliv předpokládaného handicapu na výkon v testu lVliv předpokládaného deficitu na dosavadní zkušenost dítěte v procesu učení lVliv deficitu na sebevědomí dítěte, jeho důvěru, a chování v testové situaci Identifikace ØInteligence: profil ve výkonu… ØTvořivost ØOhodnocení školního výkonu ØDiskrepance mezi svým výkonem a svými schopnostmi ØExistence procesního deficitu ØAnalýza procesu učení – behaviorální charakteristiky, pozorování, produkty činnosti, portfolia ØVyužití alternativních zdrojů informací ØPravidelná dokumentace identifikovaných a potencionálních případů, longitudinální sledování ØKontinuální vyhledávání dalších potenciálních případů Ø Skupinově použitelné multidimenzionální testy Amthauerův IST -administrace od 13 let -subtesty -4 verbální,2 názorové, 2 početní -školní úspěšnost, profesní volba Jednodimenzionální, skupinově použitelné vts_CPM dementia06 RAVENOVY TESTY – „g“ faktor Barevné progresivní matice 5-11 let Standardní progresivní matice Ravenovy progresivní matice pro pokročilé