DIAGNOSTIKA PORUCH AUTISTICKÉHO SPEKTRA Psychodiagnostika dětí, mládeže a rodiny Zuzana Masopustová Autism%201%20APRIL Autism%201%20APRIL ROZDĚLENÍ PAS oPAS = poruchy autistického spektra – též pervazivní vývojové poruchy (pervazivní = pronikající celou osobností člověka) nDětský autismus nAtypický autismus nRettův syndrom nAspergerův syndrom o Autism%201%20APRIL TRIÁDA POSTIŽENÍ ov souvislosti s PAS hovoříme o tzv. triádě postižení otriádou rozumíme omezení schopností v oblasti: nsociální interakce nkomunikace nimaginace (hry) oV rámci pervazivních vývojových poruch variují projevy postižení triády od takřka núplné absence některých dovedností naž po lehčí, spíše kvalitativní nodchylky. Autism%201%20APRIL EPIDEMIOLOGIE opodstatně častěji se pojí s mužským pohlavím – běžně je udáváno, že se vyskytuje čtyřikrát až pětkrát častěji u mužů než u žen (např. Yapko, 2003). nGillberg a Peeters (1998): skutečný rozdíl mezi pohlavími může být podstatně nižší ndívky bývají sociálně zdatnější a mohou být proto častěji nesprávně zařazeny pod jinou diagnostickou kategorii Autism%201%20APRIL EPIDEMIOLOGIE oúdaje o výskytu autismu v celkové populaci se značně liší nGillberg a Peeters (1998): autismus postihuje zhruba 0,1% populace, což znamená, že touto poruchou 1 člověk z 1 000 nCentrum pro epidemiologii autismu a vývojových poruch ale udává, že výskyt autismu je 15 až 30 případů na 10 000 lidí (How common are Autism Spectrum Disorders?, n. d.) nvýskyt PAS se udává n až 60 případů na 10 000 Autism%201%20APRIL EPIDEMIOLOGIE (WAAD, 2008) Autism%201%20APRIL DĚTSKÝ AUTISMUS – nízkofunkční X vysokofunkční opodle míry postižení se autismus někdy dělí na nízkofunkční až vysokofunkční či s mírnou až těžkou symptomatikou odělení je spíše teoretické a je často používáno ekvivalentně omírná až těžká symptomatika se týká především počtu a hloubky projevů autismu onízkofunkčnost až vysokofunkčnost o zahrnuje i celkovou vývojovou o (případně intelektuální) úroveň Autism%201%20APRIL DĚTSKÝ AUTISMUS onazýván též klasický či Kannerův oabnormální nebo narušený vývoj je patrný před věkem tří let onarušení všech složek triády = narušení v oblastech: nřeč užívaná v sociální komunikaci nvývoj selektivních sociálních vazeb nebo reciproční sociální interakce nfunkční nebo symbolická hra DĚTSKÝ AUTISMUS – narušení sociální interakce oneschopnost přiměřeně užívat pohledu z očí do očí, výrazu tváře, postoje těla a gest k sociální interakci Autism%201%20APRIL Autism%201%20APRIL DĚTSKÝ AUTISMUS – narušení sociální interakce oneschopnost rozvíjet (způsobem přiměřeným mentálnímu věku a navzdory hojným příležitostem) vztahy s vrstevníky, které se týkají vzájemného sdílení zájmů, aktivit a emocí onedostatek sociálně emoční reciprocity nnarušená nebo deviantní reakce na emoce jiných lidí nnedostatečné přizpůsobování chování n sociálnímu kontextu nnebo slabá integrace sociálního, n emočního a komunikačního chování Autism%201%20APRIL DĚTSKÝ AUTISMUS – narušení komunikace orozvoj mluvené řeči je opožděn nebo úplně chybí a není snaha tento nedostatek kompenzovat používáním gest nebo výrazem tváře jako alternativního způsobu komunikace (často chybí předcházející komunikativní žvatlání) Autism%201%20APRIL DĚTSKÝ AUTISMUS – narušení komunikace ostereotypní a opakující se používání jazyka orelativní neschopnost začít nebo udržet konverzaci (ať už je schopnost řeči na jakékoliv úrovni), kde je třeba recipročně reagovat na komunikaci jiné osoby Autism%201%20APRIL DĚTSKÝ AUTISMUS – narušení imaginace a hry onedostatek různých spontánních her "jakoby" nebo (v mládí) společenských her ostálé zabývání se jedním nebo více stereotypními a omezenými zájmy, které jsou abnormální co do obsahu nebo zaměření, nebo jedním nebo více zájmy, které jsou abnormální ve své intenzitě a přesně vymezeném druhu, i když ne v obsahu a zaměření ozdánlivě kompulzivní lpění na o specifických, nefunkčních rutinách o nebo rituálech Autism%201%20APRIL DĚTSKÝ AUTISMUS – narušení imaginace a hry ozájem o části předmětů nebo nefunkční prvky hraček (jako je např. vůně, omak, hluk nebo vibrace, které vytvářejí) ostereotypní a opakující se motorické manýry, které zahrnují buď poklepávání, nebo kroucení rukama nebo prsty, anebo komplexní pohyby celého těla Autism%201%20APRIL DĚTSKÝ AUTISMUS – varovné signály v raném vývoji onedostatečné reagování na oslovení ominimum sdílené pozornosti či její úplná absence nnedívá se na věci držené druhými lidmi nneukazuje onesleduje oči druhého onenavazuje oční kontakt či se mu aktivně vyhýbá oa to i v případě, že se ve společnosti o druhého cítí dobře, směje se, hraje si o Autism%201%20APRIL DĚTSKÝ AUTISMUS – varovné signály v raném vývoji ofascinace nepodstatnými částmi hraček a jejich upřednostňování před hrou na něco onehraje si na vaření, zalévání, ježdění autem, ale zajímá ho zvuk hrnce a pokličky, dírky v konvi, kolo u autíčka oopoždění v řeči, případně abnormality v jejím užívání Autism%201%20APRIL ATYPICKÝ AUTISMUS ochybí postižení některé ze složek triády onebo se autistické symptomy začaly projevovat až po třetím roce života nDiagnostický manuál DSM-IV tuto kategorii nezná a zařazuje děti s atypickým autismem pod pervazivní vývojovou poruchu jinak nespecifikovanou. nAtypický autismus je diagnostická kategorie n vzniklá na základě potřeby zařadit n pod nějakou diagnózu děti, n jež se projevují jako autistické, ale n nenaplňují kritéria pro dětský autismus. o Autism%201%20APRIL ASPERGERŮV SYNDROM osyndrom tzv. „malých profesorů“ opřítomnost postižení všech složek triády ooproti autismu jsou však projevy postižení kvalitativně odlišné – jakoby na vyšší úrovni ov prvních třech letech věku dítěte by nemělo být přítomno výraznější zpoždění vývoje Autism%201%20APRIL ASPERGERŮV SYNDROM ointelekt se u AS obvykle pohybuje v pásmu průměru až nadprůměru otato porucha by nikdy neměla být diagnostikována člověku s IQ pod 70 očasto je již od dětství přítomen intenzivní a neobvyklý zájem ne zcela úměrný věku (např. doprava, astronomie ..) očastá je nápadná o motorická neobratnost Autism%201%20APRIL ASPERGERŮV SYNDROM oDěti s AS mívají o předmětu svého zájmu poměrně značný přehled a věnují mu mnoho času i úsilí. oVzhledem k charakteru svého postižení však mívají problémy v sociálních vztazích, zejména pak ve vztazích s vrstevníky. Autism%201%20APRIL ASPERGERŮV SYNDROM oDěti s AS by zřejmě často i rády sdílely své zájmy se svými vrstevníky, ale jejich snahy o zaujetí druhého dítěte těmito zálibami většinou z celkem pochopitelných důvodů selhávají. oVlivem velmi úzce specializovaných a pro ostatní děti těžko pochopitelných zájmů i jisté sociální neobratnosti se tak děti s AS dostávají do sociální izolace, která může během dospívání o vést až k rozvoji deprese. Autism%201%20APRIL RETTŮV SYNDROM oze skupiny PAS se značně vymyká ovývojová porucha způsobená mutací X chromozómu (u ostatních PAS přesná etiologie není známa) ovyskytuje se u dívek (pro PAS velmi netypické) omezi sedmým až osmnáctým měsícem věku dochází k zastavení vývoje, ztrátě některých již naučených dovedností a zpomalení růstu hlavičky o a prohlubování autistických symptomů Autism%201%20APRIL RETTŮV SYNDROM otypickým projevem jsou stereotypní pohyby rukou podobající se mytí ovíce informací na: http://www.rett-cz.com/ Autism%201%20APRIL SPECIFIKA LIDÍ S AUTISMEM – vnímání ospecifika ve vnímání a myšlení nejsou diagnostickými znaky autismu, často ale bývají v různé míře u lidí s autismem přítomny ovizuální vnímání - obtíže s vnímáním celku ozaměření na detail closure_a Autism%201%20APRIL SPECIFIKA LIDÍ S AUTISMEM – vnímání oprojevy abnormalit (+/-) ve vnímání projevující se v chování dítěte s PAS: ovizuální v. – třepání prsty před očima, fascinace žaluziemi … osluchové v. – přecitlivělost na některé zvuky, zacpávání si uší, vydávání podivných zvuků … ochuťové v. – olizování předmětů, o odmítání některých chutí v jídle … Autism%201%20APRIL SPECIFIKA LIDÍ S AUTISMEM – vnímání očichové v. – očichávání věcí i lidí, nesnášenlivost či výrazná preference některých pachů … otaktilní v. (dotek) – averze vůči oblečení z určitých druhů látek, nesnášenlivost cedulek u triček a svetrů, odmítání doteků, objetí, ale např. i rukavic, špíny na rukách … Autism%201%20APRIL SPECIFIKA LIDÍ S AUTISMEM – vnímání osnížený/zvýšený práh bolesti – sebepoškozování, neadekvátní reakce na bolest ovestibulární systém – rovnováha – např. točení se, houpání… opropriocepce – vnímání vlastního těla – chození po špičkách ocitlivost na teplotu – při jídle si snadno o spálí jazyk (neodhadne teplotu), o nesnášenlivost teplého oblečení … Autism%201%20APRIL SPECIFIKA LIDÍ S AUTISMEM – kognice omyšlení opotíže s generalizací onedostatky v symbolickém myšlení onedostatečná schopnost rozumět vztahům mezi věcmi, lidmi Autism%201%20APRIL SPECIFIKA LIDÍ S AUTISMEM – metakognice ometakognice - selhávání v otázce porozumění myšlení druhých lidí a ve schopnostech utvářet si na základě takovéhoto porozumění koncepty umožňující předvídat pravděpodobné chování druhých nselhávají v testech „teorie mysli“ Autism%201%20APRIL DIAGNOSTICKÉ METODY – dětský autismus oADI-R – Autism Diagnostic Interview – Revised (Lord, Rutter et al., 1994) nsemistrukturovaný rozhovor s rodiči (90 – 120 minut) nskóry lze algoritmem převést na kritéria MKN-10 nnejspolehlivější v předškolním věku oADOS – Autism Diagnostic Observation Schedule (Lord et al., 1989) nsemistrukturované vyšetření nvýsledky se převádí na kritéria MKN-10 nhodnotí se především schopnost sociální interakce a komunikace n4 formy podle věku a verbálních dovedností Autism%201%20APRIL DIAGNOSTICKÉ METODY – dětský autismus oCARS – Childhood Autism Rating Scale – Škála dětského autistického chování (Schopler, Reichler, 1988) nposuzovací stupnice npoložky se hodnotí až čtyřmi body dle intenzity příznaků oCHAT – Checklist for Autism in Toddlers (Baron-Cohen et al., 1992) nscreeningová metoda pro děti v 18 měsících věku oDACH – Dětské autistcké chování (Thorová, 2003) nscreeningový dotazník pro rodiče dětí ve věku 18 měsíců až 5 let Autism%201%20APRIL DIAGNOSTICKÉ METODY – Aspergerův syndrom oA. S. A. S. – The Australian Scale for Asperger´s syndrome (Garnett, Attwood, 1995) nscreeningová metoda určená pro detekci AS u dětí mladšího školního věku oAQ test – Kvocient autistického spektra (Baron-Cohen, 2001) nscreeningová metoda pro detekci AS v adolescenci a dospělosti Autism%201%20APRIL DĚKUJI ZA POZORNOST