1 Upozornění: materiály jsou určeny pouze pro interní potřebu studentů kurzu PSY 411, Pedagogická a školní psychologie, FSS 2010. Respektujte prosím důvěrnost uvedených informací a materiály dále nešiřte. Kazuistika J. (Josef) zahrnuje: - Problematika integrace a zohledňování ve škole - Výkon ve škole vs. výsledky testů inteligence - Poradenství volby profesní orientace - Problematický vztah mezi názorem rodičů a poradenských pracovníků Úvodem: chlapec dlouhodobě sledován v PPP od 1. ročníku ZŠ. Několikrát přestoupil na různé ZŠ (z více důvodů). Zdravotní a výukové potíže se vyskytují od I. stupně ZŠ. Vyšetření 2006 (zápis z el. systému evidence PPP – neformální poznámky vyšetřujících) Přichází Josef s matkou k plánovanému kontrolnímu vyšetření při přechodu na 2.stupeň a vzhledem k výsledkům předchozích vyšetření . Navštěvuje 5.ročník ZŠ XXX, prospívá s vyznamenáním. Matka uvádí ale že budou cca 2 trojky ČJ, Mat. ve škole stále oblíbený TV ( ale je velmi neobratný tak je to vcelku překvapující, ale z TV není klasifikovaný dále , angl. Neoblíbené předměty nemá. Na konci roku bude 2 !!!! z AJ při tomto nízkém nadání Aktuálně 2-3 z matematiky, dle matky nepochopil dělení dvojciferným číslem. Zájmy : baví ho malování – na sklo, chodí do střediska Saleziánů – florbal, sedí u PC má program na AJ a dějepis. Příprava do školy částečně samostatná, matka zkouší z předmětů, kde je to potřebné. Matka je od ledna více v práci Josef je v kontaktu velmi milý, stále v dobrém kontaktu, spolupracující ale v hyperpomalém tempu, dlouho přemýšlí o dopovědi, imponuje jako tichý, klidný, pomalý, hypodynamický, u těžších úloh hned vzdává řešení. Odpovědi krátké, stručné, slabší slovní zásoba. Při kostkách – toporně je drží, prsty roztažené od sebe, toporně prohnuté. WISC IQ v 77, IQ p 61, IQ c 67 ve verbálu nejvyšší skore 9 opakování čísel a počty. Psaní přepis- písmo roztřesené, neúhledné, opět hyperpomalé tempo práce, zastaví se v půlce slova, rozhlíží se po pracovně. Matka dává k dispozici nález z MR – mírná hypoplazie těla corpus calosum, , lehká subkortikální atrofie části pravého a středního frontálního gyru.1 Je dále v neurologické péči medikace není, chodili na rehabilitaci- pro neobratnost levé části těla. Ve škole nestíhá hlavně psaní, nejde mu vázání. Pro pomalé tempo aplikován jen WISc , domluven termín na 22.6. v 8, 00. Matka ráno telefonuje, že je chlapec nemocný, zavolá o nový 1 Pozn.: V praxi jen pouze velmi malý zlomek neurologů dodává zprávy z vyšetření v takové podobě, že by byly srozumitelné rodičům či učitelům – a samozřejmě i dalším odborným pracovníkům, kteří nemají kompletní zdravotnické vzdělání, např. poradenským psychologům. Otázka pro Vás: co se s tím dá dělat? 2 Vyšetření podzim 2009 Chlapec není od pohledu úplně hloupý, je ovšem extrémně pomalý a občas nechápe i triviální instrukce k úkolům. aktuálně wisc 61 viq 69 piq 55 extrémně nízký výsledek, pracuje velmi pomalu, vyšetření musíme udělat na dvakrát kvůli jeho únavě. Mnoho instrukcí chápe až na několikátý pokus. Nicméně, přes značně nízký výkon nelze mluvit o mentální retardaci - nějaké základní povědomí má, ve škole dle popisu učitelů pracuje a nejsou s ním po výchovné či výukové stránce větší problémy. Nyní lze mluvit pouze o výkonu kognitivně-intelektových schopností v pásmu odpovídajícím mentální retardaci. V kontaktu sympatický, vyvolává potřebu opatrovat… Působí jako hodný, milý kluk - ale očividně i trošku prostinký, až naivní. 3 2 2 Ve Wiscu byl díky dvojitému přepočtu výsledků (pro nutné rozdělení testu) překlep s celkovým skóre performační části, který však v konečném důsledku nehrál podstatnou roli. Při druhé části byla opětovně kontrolována způsobilost chlapce k vyšetření – tj. aktuální únava, psychický stav atd., ovšem i přes ujištění o dobrém naladění a dostatku sil + spíše dynamickému přístupu k testové situaci chlapec ve druhé části testu zcela propadl. Intelekt nebyl zjišťován další diagnostickou metodou (byť by to bylo vhodné pro přesnější obraz kognitivních schopností chlapce a možnou diagnostiku MR), neboť z dosavadní práce byly dostatečně patrné pravděpodobné komplikace na SŠ. 4 Volba profesní orientace Matce doporučujeme ekologickou SŠ Lánech (chlapec má vztah k ekologii a přírodě) http://www.skolarajhrad.cz/home/study/cz eventuelně knihovníka a informační technologie - s matkou hovořeno o našem pohledu na gymnázium, nebo maturitní obor - domníváme se, že pro něj bude velmi náročný a je vysoce pravděpodobné, že může dojít k selhání. Evidentně nás s L. moc nebere, což vzhledem k výsledkům chlapce ve škole chápu. Nechává si vymluvit gymnázium. (alespoň) 16.11. by měli dle matky jít na opětovné neuro vyšetření, výsledky dodají do poradny. Neurologické vyšetření neodhalilo žádné obtíže, kromě kompenzujících se dřívějších problémů (viz. zpráva 2006). Telefonický hovor s matkou. Opětovně ji upozorňuji na výsledky zde v poradně - že jsou extrémně nízké. Ve škole oproti tomu J. dále exceluje - má pouze 3 z ANG, 3 z MAT (měl na pololetí 3 -). Hlásí se na počítače na Olomouckou - maturitní obor. Matka si uvědomuje, že v matice není nejlepší, ale myslí si, že to zvládne. Upozorňuji ji, že formálně nyní ovšem spadají pod SPC pro mentálně handicapované žáky. Ať se v případě obtíží obrací primárně na ně. (matka by raději chodila k nám) Závěr: další vzdělání Josefa na vybrané škole bude s vysokou pravděpodobností velmi problematické. Vzhledem k vyšším nárokům v matematice (logice), nutné přípravě do školy, celkové zátěži (rychlost práce) a pravděpodobně i menší toleranci pedagogů k zohlednění chlapce lze predikovat selhání již v prvním pololetí 1. ročníku SŠ.