Expbanna EXPHORSA Rozvoj lidských zdrojů * Rozvoj LZ jako koncepce * Vzdělávání a rozvoj pracovníků * Učení probíhající v organizaci * Učící se organizace services_splash Expbanna EXPHORSA Rozvoj LZ jako koncepce * Nezaměňovat s rozvojem pracovníků * Představuje nový pohled a novou koncepci vzdělávání a rozvoje * Na rozdíl od orientace na formování prac. schopností jednotlivých pracovníků se orientuje na pracovní schopnosti organizace jako celku * Souvisí s pojmem učící se organizace Expbanna EXPHORSA Vzdělávání a rozvoj pracovníků * Formování pracovních schopností zaměstnanců tak, aby se zvýšila jejich interní i externí zaměstnatelnost. * Nejdůležitější úkol personální práce * Rozvojové aktivity se primárně týkají oblasti pracovního uplatnění, nicméně zahrnuje širší spektrum znalostí a dovedností než vyžaduje zastávané prac. místo. Expbanna EXPHORSA Strategický rozvoj lidských zdrojů * Strategie vytváření příležitostí k učení a vzdělávání * Cíl: zlepšení výkonu organizace i jednotlivce * Provázanost se strategií HRM i celkovou strategií organizace * Je předpokladem rozvoje pracovníků Expbanna EXPHORSA Cyklus vzdělávání * Identifikace potřeby vzdělání * Údaje o organizaci, o prac. místech a činnostech, jednotlivých pracovnících •Metody: analýza statistik a dalších údajů o organizaci, dotazníky, průzkumy názorů a požadavků, analýza informací od vedoucích pracovníků, hodnocení pracovního výkonu, porady a diskuse, analýza pracovních záznamů * Plánování vzdělání * Jaké vzdělání, pro koho, jakým vhodným způsobem, kým, kdy, za kolik, jak bude hodnoceno * Realizace – viz dále * Vyhodnocení * stanovení kriterií (problém: obtížná kvantifikace, velikost změn lze zjistit často jen nepřímo) * Testy, monitorování prac. procesu • Expbanna EXPHORSA Formování pracovních schopností (J. Koubek) * Všeobecné vzdělání * Odborné vzdělání * Základní příprava na povolání * Orientace * Doškolování (prohlubování kvalifikace) * Přeškolování (rekvalifikace) * Profesní rehabilitace * Oblast rozvoje (rozšiřování kvalifikace) • Expbanna EXPHORSA Orientace * Úsilí o zkrácení a zefektivnění adaptace nového pracovníka * Předání nezbytných znalostí a dovedností pro výkon práce * Jiný název: adaptační trénink confused Expbanna EXPHORSA Orientace - příklad: adaptační kontrolní seznam Téma Odpovědná osoba 1. den 1. týd. 1. měs Přijetí Manažer LZ * Hodiny, vymezení prac. doby přestávky a přesčasy Manažer LZ * Poloha oddělení, vymezení funkce a představení zaměstnancům Nadřízený * Cesta po hlavních pracovních oblastech, zaměstnanecká restaurace apod. Osoba delegovaná nadřízeným * Bezpečnost a ochrana zdraví při práci Nadřízený * Společnost – výrobky, služby, příručka společnosti Specialista pro trénink * Pravidla a procedury – disciplina a stížnosti Manažer LZ * Platby, plat v nemoci a o svátcích Manažer LZ * Komunikace a konzultace Specialista pro trénink * Trénink a rozvoj Specialista pro trénink * Hodnocení výkonu Specialista pro trénink * Penze Specialista pro trénink * Odbory Zástupce odborů * Expbanna EXPHORSA Doškolování a přeškolování * Doškolování * Prohlubování kvalifikace, trénink v užším, slova smyslu * Proces přizpůsobování vyvolaný rozvojem techniky, metod práce a řízení apod. * Nástroj zvyšování výkonu * Přeškolování * (Retraining, rekvalifikace) * Osvojení si nových prac. schopností v novém povolání * Plná nebo částečná * Zvláštní případ: profesní rehabilitace (brání-li zdravotní stav výkonu zastávané práce) * • Expbanna EXPHORSA Rozvoj pracovníků * Širší paleta znalostí a dovedností * Zvládnutí komplexních problémů * Rozvoj osobnosti a sociálních dovedností * Zaměření nejen na zastávané prac. místo; rozvoj potenciálu * Orientace na kariéru pracovníka * Nástroje rozvoje se liší od nástrojů odb. vzdělávání Expbanna EXPHORSA Systém vzdělávání pracovníků v organizaci (G.A.Cole) * Předpoklady a východiska: * Strategie a politika vzdělávání pracovníků v organizaci * Vytvoření organizačních a institucionálních předpokladů vzdělávání Expbanna EXPHORSA Metody vzdělávání na pracovišti * Instruktáž při výkonu práce * Coaching (dlouhodobější podněcování a periodická kontrola) * Mentoring (obdoba coachingu, pracovník sám si vybírá rádce, svůj osobní vzor * Counselling (vzájemné kozultování překonávající vztah nadřízenosti a podřízenosti) * Asistování * Pověření úkolem * Rotace práce * Pracovní porady * Expbanna EXPHORSA Metody vzdělávání mimo pracoviště * Přednášky a semináře * Demonstrace (více se orientuje na dovednosti) * Případové studie (skutečná či smyšlená vylíčení organizačního problému) * Workshopy (varianta příp. studií, týmové komplexní řešení) * Brainstorming * Simulace (řešení určitých situací a přijímání rozhodnutí) * Assessment centrum * Outdoorový trénink Expbanna EXPHORSA Úkol * Zkuste navrhnout aktivitu pro rozvoj * a) vyjednávacích dovedností obchodníků firmy zabývající nabízením připojení k internetu. * b) rozvoj prezentačních dovedností akademických pracovníků * Stanovte: * Konkrétní cíl rozvoje * Metodu a vlastní popis aktivity * Požadavky na realizaci – * * motivation2 Expbanna EXPHORSA Otázka * Jaký je vztah vzdělávání a rozvoje k ostatním personálním činnostem? question Expbanna EXPHORSA Učící se organizace * Velmi nejednotný soubor teorií týkající se mechanismů vlastního formování organizace včetně formování vlastních cílů a předpokladů * Organizace, která usnadňuje a podporuje učení všech svých členů a soustavně se transformuje (Pedler) * Peter Senge * Další: Chris Argyris, G. Morgan Expbanna EXPHORSA P. Senge – klíčové faktory úspěchu v učících se organizacích * Osobní mistrovství * osobnostní kvality – chuť učit se novému, zápal pro věc, otevřenost, (sebe)motivace, schopnost určit si priority a další vlastnosti klasicky spojované se „zralou osobností * Myšlenková schémata * Naše axiomy a teze nemusí být nevyvratitelné * Myšlenková schemata nemáme plně pod kontrolou * Sdílená vize * emocionálně nasycená představa budoucího stavu * Důraz je kladen na sdílení * Týmové učení * využívá synergického efektu * Důraz je kladen na dialog (není důležité druhého přesvědčit, ale vzájemným obohacením dojít k lepšímu výsledku) * Systémové myšlení Expbanna EXPHORSA P. Senge – pojetí učící se organizace * Systémové myšlení * nelineární, cyklické chápání světa * struktura ovlivňuje chování lidí * struktura v lidských systémech je velmi nenápadná * nové způsoby myšlení nám často pomohou změnit běh událostí * způsobem vyobrazení systémového myšlení je zpětnovazebný model (smyčkový diagram) * Expbanna EXPHORSA Učící se organizace * Více: viz text na stránkách doc. Kostroně: •Senge P.M., Five Disciplines - The Art and Practise of the Learnign Organizations, Pět disciplín - umění a fungování učících se organizací, Doubleday, 1990 (summarized) •(základní věci z něj budou v testu) Expbanna EXPHORSA Plánování osobního rozvoje * Viz Armstrong, bude se to zkoušet * Rozvoj manažerů a jeho specifika - totéž Hello!