žAlternativní přístupy k mianstreamu – šance pro poskytnutí návodů, jak kompenzovat jejich nedostatky žZaměření na základní potřeby žBasic needs approach – změna z důrazu na ekonomický růst k důrazu na naplňování základních potřeb žTop-down; trickle-down approaches žRůst je chápán jako funkce investic žJednoduchá rovnice, která propojuje úroveň investic s ekonomickým růstem – capital/output ratio žRozvoj top-down proces, důležitá rozhodnutí jsou kontrolována mezinárodními aktéry experty a institucemi, kteří spolupracují s lokálními elitami žNa konce 60.let bylo zřejmé že ekonomický růst není nutně korelován s růstem ostatních dalších indikátorů rozvoje jako zaměstnanost, redukce chudoby a nerovnosti atd. žNěkteré země – Brazílie, Irán, Keňa, Mexiko – rychlý ekonomický růst spolu s maldevelopment ž1970 – ½ obyvatel Jihu – absolutní chudoba ž944 miliónů ž ž žŠiroká, eklekticistická, volně definovaná žKontra žDobře strukturovaném, avšak úzkém teoretickém přístupu neoklasické ekonomie žRedefinovat cíle rozvoje směrem ke spravedlivější redistribuci žPodpora lokální participace žPodpora malých (small scale ) projektů žRozvoj je navrhován mezinárodními experty ´zvenčí´ žLidé, na které jsou tyto projekty zaměřeny existují pro experty jako abstraktní socioekonomické indikátory žPopular participation je omezována na narychlo zorganizovaná setkání, kde mezinárodní experti ´brief´ lokály o cílech a strategiích rozvoje žSelf-appointed mission žModernizace, inovace, management, přenosu technologií a rozvojové pomoci žZaložení na etnocentrické představě – co je s nimi špatné a v čem my máme pravdu žHlubší morální otázka, na čem je tento intervencionistický přístup založen. žThomas Sankara žAutonomie – právo vytvářet svou vlastní budoucnost ž4 PILÍŘE AUTONOMIE ž ž ž1) autonomie v politické sféře – vlastnictví a kontrola ž2)autonomie v kulturní sféře – gramotnost a kontrol médií (Rwanda) ž3) autonomie v organizační sféře – ž4) autonomie v ekonomické sféře - soběstačnost ž Publication Information: Third World Development: A Basic Needs Approach. Contributors: Pradip K. Ghosh - editor. Publisher: Greenwood Press. Place of Publication: Westport, CT. Publication Year: 1984. Page Number: 4. žDebaty probíhaly po liniích sektorální alokace investic, j. mezi zemědělstvím a průmyslem, žVolbou adekvátní technologie a debatou o ISI nebo ELI žOtázka, jak růst národního produktu bude rozdělen ve společnosti – nebyla prioritou žPředstava trickle-down – i nejchudší budou profitovat z růstu žinstitucionální změny jako pozemková reforma, a vzrůstající role veřejného sektoru tomu měly napomáhat ž žNa počátk 60.let – Indie – zpochybňovat tuto tezi žPol.60.let – vzrůstající nespokojenost se zahraniční pomocí žNevedlo to ke změně v přístupu k problémům rozvoje ž ž ž žPrezidentský proslov 1973 SB žMainstreamové rozvojové strategie dosáhly měly nepřijatelně malý dopad na nerovnosti 3S žNová strategie redistribuce s růstem ž ž ž žRedistribuce a růst – koplementární spíše ne kontradiktotní strategie žUdržitelný růst bude vyžadovat politiky přerozdělování a programy zaměřené na chudé žSpíše než spoléhání se na trickle-down effect ž ž žPřestože redistribuce s růstem znamenala přesunutí důrazu žModifikace spíše než jasný zlom žStále optimismus předcházejícího období a výhody tržně orientovaného růstu žRwG zůstala závislá na rychlém ekonomickém růstu žTradiční recept rozšířen o pokrytí sociálního mimo čistě tržního růstu žPearson Commission – 1969 referovala prezidentu Světové banky žPrvní dvě desetiletí – méně rozvinuté rostly dynamičtěji než rozvinuté v daném stádiu rozvoje žKdyby rozvinuté překonaly aid fatigue – možné vymanit se z underdevelopmentu v rozumn době ž žPo první dekádě rozvoje 1961-71 žZjevné, že zaměření na makro-ukazatele bylo chybné žZaměření na animate spíše než na inanimate resources; zaměřené na kvalitu života žRozvoj měřen jako naplňování základních potřeb, nárůst spravedlivé distribuce, rozšířování capabilities ž žDefinuje minimum zdrojů nezbytných pro dlouhodobé fyzické well-being žVyjmenování spotřebního zboží žŽivotní minimum – definováno jako příjem, který je potřeba k naplnění těchto potřeb ž žThe basic-needs approach - přímější zacílení na chudobu než přístupy zaměření na zvyšování příjmu a produktivity ž žZvláštní důraz – zlepšení zdraví, výživu, vzdělání žSkrze zlepšení a přeorientování veřejných služeb žRural water supply, sanitation facilities, primary schools. žČerpá z teorie motivace Maslow žHierarchie potřeb 400px-Maslow%27s_hierarchy_of_needs žPřímé zaměření na základního zboží a služeb – efektivnější a rychlejší cesta ž ž (1) consumers are not sufficiently knowledgeable about health and nutrition, and will therefore not spend incremental incomes wisely or efficiently; ž(2) there is known to be a serious maldistribution of incomes within households which can be overcome only through a more direct provision of goods and services; ž(3) some basic needs can only be met efficiently through public services, such as water supplies and sanitation; and ž(4) it is difficult to find policies, investment, etc. that will increase the productivity of all of the poor in a uniform way; very often the benefits of these innovations reach only a few. ž ž žBN – částečně záležitost konvencí – tj. variují mezi zeměmi a kulturami žAvšak protiargument – existuje minimální úroveň osobní spotřeby a přístupu k veřejným službám, které jsou nahlíženy všude jako nezbytné pro důstojný životní standard ž- definovat cíle ve fyzických jednotkách na globální bázi ž ž1) univerzální, objektivní interpretace potřeb SB, ILO, bilaterální pomoc žPozitivní, kvantifikovatelná náhled na základní potřeby ž2) více subjektivní, historicky podmíněná a nahodilá (contingent) interpretace založená na partikulárním kontextu sociálního systému žFor example, minimum targets for food and housing requirements - ždaily intake of calories and square metres of dwelling space per person. (jak definujeme ekologickou stopu? žQualitatively they can be defined in terms of the proportion of protein in food intake and household facilities such as toilets, piped water, electricity and basic furniture žBNA – umožňuje, aby cíle byly stanoveny jako fyzické jednotky určitého zboží a služeb, které mají univerzální platnost žNamísto abstraktních monetárních jednotek, žZdůrazňuje nezbytné prostředky k životu namísto jejich tržní hodnoty ž žBy the early 1970s, concern about environmental pollution led to a questioning of both the feasibility and the desirability of further growth of GNP in many developed countries, including the United States. ž žThis period also marked the realization that the problems of the poor in developed countries were far harder to solve through public welfare policy than had been believed earlier. žMnoho donorů explicitně přesunulo důraz v politikách na pomoci chudých. ž žDistribuční aspekt růstu žILO – hlavní cíl - vytváření pracovních příležitostí, spíše než růst agregovaného příjmu ž ž"A fundamental redirection of development strategy" was called for consisting of a rural strategy that "focuses on increasing the productivity of the small farmer and the self-employed through better access to land, water, credit, markets and other facilities" žand an urban strategy of "[restructuring] the modern sector to make it more responsive to the opportunity cost of labor and capital . . . [and] policies designed to reach the self-employed and to make small-scale producers more efficient" žSubsequent emphasis in the World Bank on integrated rural development strategies and the choice of urban projects for Bank ž žDeklarace principů - Tripartite World Conference on Employment organized by the ILO proposed žStrategie a národní rozvojové plány mají explicitně jako jejich hlavní prioritu – podpora zaměstnanosti a uspokojování základních potře obyvatel dané země. ž1974 Mexico žPatterns of Resource Use, Environment and Development Strategies žUNEP, UNCTAD žDva hlavní směry tehdejšího alternativního rozvoje: ž1) uspokojování základních potřeb – ž2) ´vnější limity´ růstu a ekologické udržitelnosti žInner limits – zajišťování základních potřeb žOuter limits – enviromentální degradace žHettne – „ Cocoyac deklarace – zrození alternativního trendu v rozvojové teorii“ žAlternativní přístupy podpořeny ze švédské nadace Dag Hammarskjöld Foundation ž1975 . Dokument What now: Another Development žkritika mainstreamu pro zanedbávání masové chudoby a ignorování otázky udržitelnosti žFormulace humanistického přístupu – základní potřeby + kreativita, možnost svobody vyjadřování atd. žInternational Foundation for Development Alternatives ž1976 – Nyon, Švýcarsko žAlternativní rozvoj ´zespoda´ bottom-up žVěnován prozkoumávání nových způsobů uvědomení (raising consciousness) žNarůstající role grassroots movements v rozvojovém rozhodování (decision-making) žThird Systém Project: žPrvní systém – systém politické moci (pd dominancí státu) žDruhý systém – ekonomické moci – pod nadvládou nadnárodního kapitálu žTřetí systém people´s power – moci lidu žZaložen na dobrovolné angažovanosti, nárůstu uvědomění a lokální akci ž ž žAnalýza tří základních regulátorů společenského života žTrhu žStátu žObčanského sektoru žJejich přednosti, ale i selhání, souvislosti, možnosti alternativního či komplementárního uplatnění žKlíčové regulátory, nikoli jediné (rodina) ž žTypickými nástroji indoktrinace- vzdělávací soustavy a hromadné sdělovací prostředky žIndoktrinace – politický motiv – orientováno příslušnou ideologií žEkonomický – reklama - žProducenti i zprostředkovatelé informací se mohou dostat do situace, kdy je v jejich soukromém zájmu podávat informace neúplně či zkreslené žVýznam médií veřejné služby žSchopnost maximalizovat ekonomickou efektivnost žSklon k inovacím žOpakování úspěšných experimentů žRychlá adaptace na změny podmínek žOpuštění neúspěšných nebo zbytečných činností žVytváření vhodných příležitostí pro uplatnění tvořivosti a podnikavosti lidí ž ž žPokud vycházíme z teze zmenšujícího se mezního užitku s rostoucím bohatstvím – tzn. lidé získávají tím menší dodatečný užitek čím jsou bohatší . (stejná jednotka peněz učiní chudšího štastějším) ž= čím rovnoměrnější rozdělení dané sumy statků – tím vyšší celkový sociální výnos? žUdržení dobrovolného souhlasu většina s politikou vlády žPříkré sociální rozdíly – mohou ohrožovat základy legitimity politického a ekonomického řádu žVeřejné sociální služby – součást tohoto kontraktu (Dahrendorf) žKritérium ekonomické efektivnosti žDistribuční spravedlnosti žParetovo pojetí distribuční spravedlnosti žOS – dobrá informovanost o potřebách - uspokojuje potřeby, které nejsou naplňovány nebo jsou naplňovány neadekvátně žNezávislý na státu – patří do soukromé sféry žČinnosti nejsou vedeny ziskem – cíl- uspokojování potřeb zájmů lidí a komunity ž= specifický třetí sektor žTriple alliance v Brazílii žŠkola ekonomické závislosti ž žDepencency school – mohou všichni lidí vstupovat do kontraktů dobrovolně? žJe svoboda dělitelná nebo není? žRůzné míry svobody? žSnaha definovat hierarchii BN = z rozvojový programů benefitovali chudí žStreeten, Burki – core needs – potrava, voda, oblečení, přístřeší – ovlivnilo zaměření MO na hmatatelné potřeby, umožnilo se vyhnout otázkám filozofickým – vztah tangible needs k svobodě, dem.apod. ž více subjektivní, normativní, kvalitativní přístup žCo činí „life worth living“ v různých společnostech a kulturách ž ž BNA - include certain minimum requirements of a family for private consumption, žsuch as adequate food, shelter, and clothing žhousehold equipment and furniture, žcertain essential services, such as safe drinking water, sanitation, public transport, and health, educational and cultural facilities ( 16 ). žRelated approaches, taking their cue from the work of Amartaya Sen, ž enlargment of 'capabilities' rather than consumption. žit focuses on allowing the society to consume just enough to rise above the poverty line and meet its basic needs. These programs focus more on subsistence than fairness. žBNA – důležitost metodologie – jak měřit žThe 1995 world summit on social development in Copenhagen had, ž "eradicate absolute poverty by a target date specified by each country in its national context."[2] žSurvey of Household Spending to determine the cost of a list of household necessities. ž žHuman and Ecological Security Plan using this concept as a core strategy through the Minimum Basic Needs Approach to Improved Quality of Life - Community-Based Information System (MBN-CBIS) žVláda – pomáhal lokálním municipalitám identifikovat pro intervenci prioritní rodiny a komunity žZlepšení alokace rozdělování zdrojů z sociálních rozvojových fondů. žMinimum expenses vary by region ža family in middle-class Pennsylvania of one adult and two children (one preschooler, one school-aged) needed a minimum income of $30,269 to pay its own way in 2006 žWashington - $48,269 to be self-sufficient ž žKuznets, - historical study of the development of some of the presently developed countries, žhypothesized that income inequality first increases and then decreases as development proceeds. žIn testing this hypothesis, Ahluwalia related the share in income of various income classes to the logarithm of per capita GNP in constant 1970 U.S. dollars of 60 (developed and developing) countries, in the form of a quadratic regression. 4 žThe relationship was estimated separately for the entire sample and a sub-sample of 40 developing countries. ž His results showed that as per capita GNP rises, the share of income accruing to the poor -- say the bottom 40 percent of the population -- first falls, reaches a minimum, and then rises. ž žEncouraging an participatory decision making žLatent energie and creativity of the poor – rapid development ž4) seasonal, avoiding the bad times of the wet season; ž5) diplomatic, not seeking out the poor for fear of giving offence ž6) professional , confined to the concerns of the outsider ´s specialization. As a result, the poorer rural people are little seen and even less in the nature of their poverty understood (Chamber, 1995:2). ž