v V ČES KÉ KU LTU ŘE 19. STO LETí NÁRODNí GALERIE V PRAZE 1983 K NĚKTERÝ~ ASPEKTůM ZIVOTN(HO STYLU tESKťHO M~ŠtANSTVA V POLOVINb 19. STOLET( Otto Urban Listujeme_li časopisem Světozor v 70 letech 19 tl' . d . • s o etl. naJ~~e desítky vedut českýcha moravských města ve většině případu lsm v. e ~ntom na rozpacích, zda skutečně vidíme aktuální pohled anebo a:ltIkvární záběr z osmnáctého či dokonce sedmnáctého st letí. Tato II v vk dl'" , " 0, , , me~tec, a n~ am skytaJ1 rozporný obraz idylicky pokhdne ~~l~bne stalostl a uspořádanosti. ale současnětaké poněkud znepokullCl strnulosti a nehybnosti. Hle~at vys~ětlení relativně velice pomalého procesu moderní urbamzace tl přeměny p dn vf d'l ' h v , v " , oz e eu a mc ,mestečekv kapitalistic_ ka mest~, ne,m ,snadné a jednoduché. Vedle objektivněpříznivých o:oln~stl~ zelmena rychlého tempa kapitalistické industrializace. pus~~l1a rada n~:ří~nivý.c~a retardujících vliva, souvisejících předevs~m se soclalne polmckými momenty. Nejobecněji Vzato jde o znamý roz:or, mezi nesporným a nikým nezpochyb;ovaným rastem ekonomlckeho potenciáb a významu česky'ch zemí v 19 t l ' l' . s 0etl a ve lce sporným a konfliktním svébytným státně poHtick ' postaven~m. Jinak řečeno:českýmzemím se otevíraly velice sH:n: pt'rspektlvy ekonomického rozvoJ'e v době kd vl b' v l' , , v . • Y me y yt pOstupne lkvldovany vsechny atributy jejich státně politické svébytnosti. ~ento,r02~~'ostatně poznamenal celý vývoj ve druhé polovině 19. t~letl a p~l~oz~ně se promítl v mnoha smčrechtaké do hospodář_ skeho, pohtlckeho a kulturního vy'voJ'e česky'ch meV st S' bvv , . am o so e v:ak není dostatečně objas;ujícím vysvětlením.protože koneckon~ cu byl podmíněn určitými výsledky předchozíhodění. :ednou z nepodcenitelných příčin relativní stagnace měst na nasem' ., h' , k , ouzeml Je ;.stonc y se utvořivší struktura osídlení českých zemI vubec. Je známo, že české země měl '. v 19 l ' o y JlZ v . sto etl vysoce nadpruměrnouhustotu obyvatelstva. V polovině stoletípřevyšovala hustota obyvatelstva v českých zemích 3,2 krát ce1oevropsk' o v y prumer, 1,5 krát celorakousky' pn'lměr byla v v v, V F " , YSSl nez ve ranCll 34/ 11,3 krátl a většině německých zemí. Odpovídala vcelku celobritskéml praměru, byla nižší než v samotné Anglii. Holandsku a Belgii. Ve střední Evropě byla zruba 2 krát vyšší než v Uhrách. 1.5 krát vyšší než v Prusku a Bavorsku a přibližně na stejné úrovni jako ve Wilrttenbersku. Pouze Benátsko a Sasko mělo v této době patrně větší hustotu obyvatel. Ale nejen to. Ještě výraznějise české země lišily vzhledem k hustotě osídlení. V polovině 19. stoled připadalo v habsburské monarchii v pramh-u 10 obcí na 100km2,v Čechách to však bylo přibližně 2'1 obcí, na Moravě 16 a ve Slezsku 14 obcí. Pro srovnání uvedme, že v tehdejším Prusku to bylo přibližně 12 obcí na 100 km2, ve Francii a Holandsku 7 a ve Velké Británii 5 obcí. Strukturou rozmístění ohcí konkurovalo Čechám úspěšně pouze Bavorsko, kde bylo na uvedené rozloze v praměru takřka 30 obcí. Jinými čísly vyjádřeno: v praměrné bavorské obci žilo 190 obyvatel. v české 350, ve francouzské 850. holandské 1200 a v britské 1800 obyvatel. Tato dispozice "na dohled z kostelní věže" měla už sama o sobě pro potenciální rozvoj měst problematické výchozí podmínky. Malá města a městečka žila po generace ve svérázné symbióze s okolními vesnicemi, které je obklopovaly svýmzpilsobem jakoneprodyšný věnec, umožňující právě jen prostou reprodukci sociálněekonomické a kulturně politické reality. a nic více. Dvojí uzavření města - vlastními hradbami a venkovským zázemím - konzervovalo patriárchábě idylické vztahy a nutně se odrazilo také na životním stylu, myšlení a jednání obyvatel. ' Pozoruhodným a dalekosáhlým zpasobem se mj. promítla tato svérázná skladba osídlení českých zemí do postupu kapitalistické industrializace v praběhu 19. století. Nahlédneme-li jen zběžně do hospodářské topografie českých zemí tohoto období, dospíváme k poněkud paradoxním'.l zjištění. že města nebyla zdaleka výsostným nositelem industrializačníhoprocesu. Celá řadapramyslových závoda a továren vznikala přímo na vesnici. a to nejen v tradičních odvětvích, která procházela zpramyslňovánímInapř. textilI, ale také v těch, která vznikala jako zcela nová Inapf. strojírenství!. Pokud vznikaly no"é závody ve městechanebo na předměstích. pak 351 · to - s výjimkou několika míst - neznamenalo také větší přesuny obyvatelstva. S ohledem na hustotu a strukturu osídlení bylo možno angažova~ pracovní sílu v bližším či širším oko! í. Pro české země tak příznačné docházení či později dojížděníza prací bylo phrozeným dt'isledkem tohoto stavu. Tento pomalý rilst měst, který zdaleka neodpovídal relstu industrializace, dokumentují údaje o vývoji poČtu obyvatel většiny českých měst. Pouze Praha, její předměstí - zde ovšem nebyl přírfistek počtu obyvatel zdaleka podmíněnjen vysloveněekonomickými faktory - a Plzeň zaznamenávají prfiměrné ročnípřírťistky, které se alespoňzpondálí blížily trendfim v těch oblastech Evropy, které měly srovnatelné tempo industrializace. Počet obyvatel Prahy rostl v letech 1870-1910 přibližně o 1675 ročně, stejně anebo o něco pomaleji rostla pražská předměstís výjimkou Žižkova a Vinohrad, kde činil prťiměrný roční přírfistek 3600 obyvatel. Prťiměrný roční přírfistek obyvatel Plzně činil 1440 lidí. Všechna ostatní česká města včetně některých míst v utvářejících se prtlmyslových oblastech rostla podstatněpomalej i. Tak např. prl1měrný roční přírfistek MOF>tu činil 500 obyvatel, Liberce 350 obyvatel. Klasickým příkladem je v těchto souvislostech Kladno. Tam činil roční přírastek za zmíněné období v prfiměru 215 obyvatel a měl postupně klesající tendenci lna přelom; století v praměru již jen 140 lidU. Prťiměrný roční pfírfistek celého politického ob-esu Kladno, tj. města včetně jeho zázemí, byl za sledované období čtyřiceti let zhruba 2,5 krát vyšší než na Kladně samém. Za těchto oko!nostínepřekvapuje,že na druhé straně nezaznamenáváme ani vyslovený úbytek a vylidňování menších měst a obcí. Ze 137 měst v Čechách, která měla v roce 1910 více než 5000 obyvatel, bylo jediné - Rokytnice n. Jizerou Ipcaměrnýúbytek 40 obyvatel ročněl - , které mělo méně obyvatel než' v roce 1869. Pro naprostou většinu českých měst druhé poloviny 19. století byla příznačná stagnace. Například města s dříve kvetoucí řemeslnou výrobou a nemalou kulturní tradicí jako Humpolec a Litomyšl rostla v prfiměru o 20 obyvatel ročně, relativněpramy;,lovéStrakonice o 6 obyvatel a jihočeská Třeboň o 4 obyvatele ročně v období čtyř desetiletí mezi rokem 1870 a 1910. Tato čísla výmluv- 36/ ně _ i když nepnmo - svědčí o praměrné stavební činnosti ve' většině měst, o jejich výstavbě či přestavbě a možnostech instalování určitých civilizačních a kulturních znaka, které moderní urbanizace přinášela. Většina českých měst neztratila v industrializačním procesu dlouho svaj maloměstsko-venkovskýráz, což samozřejměumocnilo konzervování určitých stereotypa veřejného i soukromého života. Jaké město, takový měšťan a naopak. O jaké stereotypy a jaké vlastnosti se přitom jednalo, pokllsíme se blíže objasnit rozborem textu zajímavého a svým zpťisobem pozoruhodného svědectvíz doby na přelomu epoch v roce 1860. Tehdy vyšla v Litomyšli útlá, ale obsažná brožura s prostým názvem Bohmische Skizzen, určená k informování německé veřejnosti mimo české země o poměrech v Čechách. Studie byla vlastnědobovým pokusem o vlastivědný přehled a sociologický rozbor a její autor - Jan Palacký - měl více než dost davoda, aby se utekl do anonymity. "Čechy mají ještě stavy, tak jak je měla ve středověku celá Evropa", konstatuje Jan Palacký v úvodu svých úvah o soudobé české společnosti, "je to nepříliš početná šlechta /asi 150 rodin s pozemkovým vlastnictvím a př.ibližně trojnásobek nové úřednické šlechty/, ne příliš početnéduchovenstvo, početnoubyrokracii a armádu, politicky daIežitý obchodní a podnikatelský stav, majetné a samostatné sedláky a početný, ale chudý městský stav". Jan Palacký diferencuje mezi nepočetnou a politicky vlivnou vrstvou podnika~eHi _ kapitalistických buržoa - a mezi po~etným městským stavem, kterým rozumí předevšímstřední měštanské vrstvy. Poukazuje výslovně na to, že i když většina nových podnikateIa pocházela z měšťanského prostředí, žila izolovaně uzavřeným životem na okt'aji nebo mimo měšťanskouspolečnost.Životní rytmus malého města a jeho ráz určovaly především ony střední vrstvy. Jejich charakteristika pak není ani zdaleka lichotivá: "V Čechác~ je veliký počet malých měst lasi 7501, která po tři staletí postupně chudla ..... Měšťanstvo v nich zastalo takové, jaké bylo v celé Evropě ve středověku, tj. zbabělé, podlézavé, falešné a filistrovské se všemi vlastnostmi emancipovaného otroka anebo poddané, ' ho, který unikl před svým údělem do města. Všechna česká města 371 s výjimkou Prahy a lázeňských míst jsou vlastně velké vesnice a většina obyvatel v nich žije z pfidy ..•. Jen na severu země najdeme v některých městech pdimysl, jinak se s ním setkáme v mnohem větší míře na vesnicích •.. " Zmíněné vlastnosti samozřejmě ovlivňují ekonomickou i kulturně politickou aktivitu městských vrstev a vzhledem k jejich poslání v procesu společenskýchpřeměnaktivitu společnostivfibec. Palacký neváhal označit české měštanstvo za relativně nejzaostalejší a kulturně nejméně činorodou vrstvu. Když srovnával poměryv Čechách a Německu, dospěl k zjištění: "Hledáme-li rozdíl mezi vzděláním v Čechách a Německu, pak jej najdeme předevšímv mčstských vrstvách ob}'\'atelstva. Všeobecně se uznává, že úředník, učenec, aristokrat či obchodník jsou v obou zemích na stejné úrovni. Pokud srovnáváme sedláky, pak bychom mohli dokonce hOVOřit o tom. že český sedlák je na tom lépe ... Na druhé straně je zcela nesporné, že německý měštan je vzdělanější, má lepší základní i odborné vzdělání, má k dispozici rozsáhlé knihovny, tisk, spolky atd." Tato charakteristika nebyla specificky národně českou záležitostí. Podobnými slovy psalo poměrech ve městech a městském stavu o několik let před Palackým bystrý pozorovatel Theophil Pislin~ ve svých studiích o severočeském pohraničí. V českém prostředí však byl tento stav ještě umocněn v prfiměru katastrofálními dfisledky nevyhraněnéhočesko-německéhoškolního vzdělání. "Lidé se naučí něco německy", upozorňuje Palacký, "právě tolik, aby zapomněli česky, ale zase ne tolik, aby se mohli německy skutečně vzdělávat. Jsou pak ztraceni pro české vzděláni, aniž by byli získáni pro německé; naopak, výsledkem je jakési svérázné sebeuspokojené polovzdělání, plachost anejistota a z nich vyplývající opovržení skutečným vzděláním, filistrovská omezenost a úžasné maloměštáctví, se kterým se dokonce v Bavorsku setkáme jen zřídka." Dlouhodobý úpadek měst, provázený politickým, náboženským, národnostním útlakem, vytvořil ve městech jakýsi stav "univerzální bezcharakternosti, za kterou se skrývá všechno, osobní zájmy, servilnost a nejrfiznější nekalé tendence". Módou pak přiro- 38/ zeně bylo konverzovat o těch "nejbezvýznamnějších a nejh1oupěj ších věcech". Dokonce i v soukromých společnostechbylo tabuizováno všechno, co nepatřilo - jak Whist či tanec - "ke vznešeným hloupostem". Cizinci, putujícímu po českých městečkách, musel celý národ připadat jako velice tupý, nebot "nikde neuslyší inteli~entní konverzaci". Ani Praha nebyla v tomtopřípaděvýjimkou a její městský stav se lišil od měštanstva venkovských měst víceméně jen počtem. Potud chat'akteristiky ze svérázného "popisu Králoství českého" třicetiletého f<::.na Palackého z roku 1860. Jeho kriticismus neposkytoval, jak vidět, nijak lákavý obrázek a cizince spíše odrazoval. aby se na hony jen přibližoval branám českých měst. Nepřekvapovalo. že byl nevraživě přijat také v českém městanském prostředí. Národní listy si pospíšily hned v jednom z prvních čísel v lednu 1861 dotyčný spisek "zcela odmítnout". V příkrosti kritického pohledu a mnohdy snad i ve volbě formulací je Palackého obraz českého města a městského stavu zřetelněaktuálně dobově podmíněn. Celý přístup a pojetí je bezprostředněovlivněno ne příliš skvělou zkušeností z let 1848 a 1849 a ještě nepříznivěj ším stavem z období neoabsolutismu 50. let 19. století. Vždyt to byla skutečně doba nejhlubšího úpadku českýchměst v 19. století, a to jak v sociálním, tak národnostním a politickém ohledu. Malá sociálně ekonomická a kulturně politická funkce městav poměrně stabilizo\'aných a málo mobilních poměrechpozdněfeudálního období před rokem 1848 nebyla zdaleka tak ne~ativně pocitována jako maloměstská strnulost v době evidentních sociálněekonomických přeměn a dynamického hospodářského rozvoje, jaký nastal po přelomu poloviny století. Na druhé straně aktivizace městského obyvatelstva od počátku šedesátých let, první projevy občanské an~ažovanosti, rozvoj spolkové činnosti atd., tovše znamenalo pozvolné provětrávání zatuchajících maloměstských zá- koutí. Padesátá léta 19. století byla vskutku propastí, do které se prope.dala česká městečka a maloměsta a z níž měla složitě vyr{lstat moderní česká města kapitalistické společnosti. Palackého ostře exponované záběry v tomto směru v podstatě odpoVídaly skutečno- 39/ sti. Nepříliš malebné a př"itažlivé popisy Prahy, jejího vnějšího vzhledu a života v 50. letech, jak je máme zachovány např. v pamětech Ladislava Quise či Serváce Hellera a jiných, stejně jako líčení života dalších venkovských měst jen potvrzují již řečené. Současně se ovšem již v této době začínají ojediněle objevovat lidé, kteří se svou aktivitou, myšlením a životním stylem lišili od standardního typu maloměÚáka. K nejzajímavějším z nich nesporně patřil Jindřich FUgner, svým zpasobem prototyp českého buržoy. V dětství německy mluvící Pražan s bohatou podnikatelskou praxí v Terstu, Londýně a jinde v cizině, od roku 1849 samostatný podnikatel v Praze, žijící ve velice dobrých majetkových poměrech. Člověk otevřený veřejnémudění a životu, člen řady spolkii a posléze mecenáš a spoluzakladatel dobověnejvýznamnější české tělovýchovné organizace. Rozhodný stoupenec politického liberalismu, obdivovatel Heina, Humboldta, Kanta, Washingtona, GaribaL diho, přístupný moderním nenáboženským výkladiim světa a dohovému pozitivnímu myšlení. Přitom člověk činorodý, prakticky, který poznal a do jisté míry přejal životní styl anglického měštáka, oblékal se volně podle anglického střihu a po vzoru anglických gentlemana náruživě sportoval. Avšak lidé FUgnerova typu patřili na přelomu padesátých a šedesátých let a ještě dosti dlouho ke skutečným výjimkám. Cesta z propasti relativně největšího úpadku českých měst byla zdlouhavou a velice obtížnou emancipací, nesnadným bojem s hmotnou i duchovní praměrností a podpraměrností. Po celá tři další desetiletí od roku 1860 je české město a měšt'anstvo v mnoha směrech ještě závislé na svém venkovském zázemí a jen pozvolna se stává z tradičního tržního centra skutečným střediskem hospodářské a kulturní aktivity. Teprve v osmdesátých letech 19. století se vlastně dobudovává a podstatněji modernizuje sítzákladního a zejména středního českého školství a ve větším rozsahu vytváří veřejné kulturní instituce a zařízení. Aniž bychom chtěli paušálně podceňovat význam pozvolna probíhajících změn ve třech desetiletích po roce 1860, nelze přehlédnout,že tento "drobečkový" proces emancipace českého města a měštanstva byI pouhým přípravným předstupněm skutečně pronikavých změn, jež nastaly na pře- 401 lomu století. V ulicích českých měst a domácnostech českých mčštana stále ještě strašily zděděné stereotypy a šosácká malost si podávala ruku s maloměštáckou nadutostí. Připomeňmesi jen obrazy české měšt'anské společnosti šedesátých a semdesátých let, jak nám je zachovali Antal Stašek, Jo::;cf Hole-rek a jiní. Připomeňme si sarkastické rozhořčení Jana Nerudy, kterého přiváděl český maloměÚák,nejednou k zoufalství, připomeňme Svatopluka Čecha' a jeho p':l.na Broučka, který si ještě v osmdesátých letech příkladně vzorně uchoval všechny vlastnosti měšťáka padesátých let 19. století. Skutečným a zřejmým přelomem v životě českých měst se stala až poslední léta minulého století. V souvislosti s dozráním sociální a třidní struktury moderní české buržoazní společnosti podstatně vzrostla hospodářská, ale také kulturní a politická aktivita českého měšťanstva. Snahy o překonání pohodlné a mnohdy naivní uzavřenosti, kritické úsilí o přehodnocení základii, z nichž vycházela moderní česká kultura a pol,tika, to vše najdeme v nejriizněj ších polohách vyjádřeno v generačních projevech pokrokového hnutí, v závažných sporech o ideO\·ý, kulturní a politický smysl české otázky, v tvorbě a programových vystoupeních umělecké moderny. V přirozeném souladu s tímto ruchem se před očima současníka zřetelně mčnily prakticky životní podmínky, což se nejvýrazněji pl'ojevilo právě v pcoměnách funkce, životního stylu a zejména vnějšího vzhledu českých měst. Od devadesátých let 19. století dochází, jak známo, k rozsáhlejší vnitřní přestavbě měst, k faktické a postupně i formální integraci měst s okrajovými částmi nebo předměstími. Vznikají monumentální a reprezentativníveř~jné budovy, dobovým potřebám jsou adaptovány některé starší objekty. V piivodní podobě se utváří moderní systém veřejné městské hromadné dopravy, modernizují se anebo viibec teprve buduií soc iální, kulturní, hygienická, sportovní a jiná zařízení. To jsou ostamě dobře známé skutečnosti. Nemělo by přirozeně smysl nehistoricky přeceňovat výsledky změn na přelomu 19. a 20. sto!etí. Rozvíjející se kapitalistická společnost se nevyvíjela v harmonických proporcích sociálního 41/ a třídního míru a souladu. Rovněž tyto skutečnosti se známým zpftsobem promítaly do života českých měst, jejichž sociální struktura se výrazně lišila od období poloviny století. Přesto šlo o změny závažné, které tvořily dmežitou etapu a v českých poměrech znamenaly skutečný skok. Dejme v závěru slovo spisovateli Ladislavu Quisovi, který na počátku našeho století rekapituloval: "Uplynulo něco málo přes čtyřicet let od té doby, kdy jsem viděl Prahu, a zdá se mi, vidím-li ji, jak nyní jest, jako hy od oněch časB bylo uběhlo celé století••.• " Měnit vnitřní atmosféru a zakořeněné zděděné stereotypy života měst nebylo jistě tak snadné jako stavět nové ulice. Avšak již samotná změna vnějších podmínek a současně se měnící sociální struktura městskéhoobyvatelstva si~alizovalycestu vzhťi.r.u z propastného dna polodny 19. století. 421 ZÁJMOVÁ REFLEXE SUBJEKTIVITY V MĚŠŤANSKÉ KULTUŘE V ČECHÁCH 19. STOLETí Jaroslava Pešková Uvažujeme-li o měšťanské kultuře v Čechách 19. století, je jistě otázka místa filozofie v této kultuře otázkou nikoli nepodstatnou, a to hned ve dvojím ohledu: předně nás bude zajímat, jak si význam filozofie vélbec jednotlivé generace českých myslitelél uvědomovaly, a za druhé si všim:leme toho, jak toto filozofické vědomí jednotlivé generace interpretovaly. Výjdeme-li z dnešních představ běžného povědomí o roli filozofie v našich :lárodních dějinách, máme před sebou Is trocholl nadsázkyI tento obraz: Měli jsme předchftdce Husovy, Husa, sektáře, Chelčického, Štítného, pak Bolzana lale to vlastněnebyl Čech a jeho sociální utopie byla pouhou kompilací, která vyšla až dlouho po jeho smrti. Jako velký matematik a filozof pftsobil mimo české prostředí!. Palacký byl předevšímhistorik a hlavní filozofická diskuse o bytí či nebytí filozofie v Čechách byla spíše jen novinářskou šarvátkou. A pokud tam brly vysloveny vážné filozofické myšlenky, byla to filozofie pO'''ýtce německá a pro české národní hnutí bez valného významu. - Marxistická historiografie filozofie hodnotí ohlasy hegelianismu v druhé třetině 19. století sice kladně jako pozitivní tradici v českém filozofickém myšlení, upo2on;'uje však většinou kriticky na její znehodnocení herbartismem. Pak už zbývá jen pronikání marxismu do Čech, které je velmi omezené co do rozsahu i hloubky pochopení, a v protikladu k němu vliv buržoazního pozitivismu a iracionálních proudél. V podstatě se zdá, že filozofie v Čechách je živel cizorodý, nikdy zde samostatně nepélsobil a patří tedy jen k jisté vědecké etiketě všimnout si všech složek kultury jisté doby, tedy i filozofie. Podotýkám, že jsem daleka představo klíčovém významu filozofické reflexe v Čechách vélbec a pro 19. století zvláště. Nicméně se do:n::.ívám. že právě ve století devatenáctém, na které svou pozornost soustředím. filozofie hrála v Čechách stejnou roH jako 431