SPP136/SPR136/VPL136 Rodinná politika přednáška č. 1 (jaro 2011) (Mrg. Ondřej Hora, Ph.D.) Definice rodiny s ohledem na rodinnou politiku, různá pojetí rodinné politiky, cíle a principy rodinné politiky, hlediska posuzování rodinné politiky, typologie sociálního státu s ohledem na rodinnou politiku, rodinná politika v kontextu veřejných politik SPP136/SPR136/VPL136 Rodinná politika – přednáška č. 1 •Cíl kurzu: • •Seznámit studenty s tématem rodinné politiky, s jednotlivými oblastmi významnými pro rodinnou politiku a se souvisejícími problémy, se současnými nástroji intervence v této oblasti. Zvláštní důraz je v kurzu kladen na situaci v České republice. • •Obsah kurzu: 10 přednášek, 3 semináře • •Ukončení kurzu: test (nestandardizované odpovědi), seminární práce • SPP136/SPR136/VPL136 Rodinná politika – přednáška č. 1 •Pojem rodina – definice rodiny popisem • •Existují různá pojetí – záleží na historickém vývoji, na socio-kulturním kontextu, kdo to definuje a i na účelu definování (např. pro oprávněnost na sociální dávky) - tj. formy soužití ve společnosti se mění ale také se mění definice toho, co pokládáme za rodinu. • •Často je tak označováno minimálně dvougenerační soužití s pevnými vazbami, kde mezi členy rodiny (zpravidla) jsou příbuzenské vztahy – ale existují také široké definice rodiny, kde ani tyto základní podmínky neplatí, proto se využívají specifičtější definice rodiny, aby se upřesnilo, co máme vlastně na mysli. => • SPP136/SPR136/VPL136 Rodinná politika – přednáška č. 1 •Definice rodin a domácností • •Modely rodiny: nukleární rodina (partneři a jejich děti), širší rodina, více-generační rodina, neúplná rodina (jen jeden z rodičů a děti), netradiční rodina (např. lidé s jinou sexuální orientací) • •Domácnost: samostatná rezidenční a často i ekonomická jednotka. Zajímají nás také domácnosti jednotlivců. Je ale třeba odlišovat rodiny a domácnosti – více rodin v jedné domácnosti, někdy členové jedné rodiny ve stejné domácnosti nežijí (např. děti jsou na VŠ, rodiče jsou rozvedení). SPP136/SPR136/VPL136 Rodinná politika – přednáška č. 1 •Funkcionalistické hledisko pohledu na rodinu = vychází z funkcí rodiny (Krebs a kol. 2002, Zpráva o rodině 2004) • •Biologická funkce: v partnerství a v rodině nejčastěji dochází k narození dětí • •Ekonomická funkce: rodina je ekonomická jednotka, která zajišťuje blaho svých členů (např. ošacení, stravování). Členové rodiny spolupracují v přeměně příjmu ve spotřebu. • •Výchovná/socializační funkce: přispívá ke společenskému rozvoji dětí, k tomu, aby se mohly začlenit do širší společnosti – často dochází ke spolupráci rodiny a státu, zvláště v oblastech jako je příprava na povolání apod. • •Funkce sociální/emoční podpory: v rodině fungují sociální vztahy, které v ideálním případě chrání jednotlivé členy a pomáhají k jejich psychické pohodě (láska, emoční podpora v těžkých obdobích) SPP136/SPR136/VPL136 Rodinná politika – přednáška č. 1 • •Rodina z hlediska životního cyklu • •Rodina je chápána jako proměnlivý rámec běhu jednotlivých lidských životů, které se v časové linii setkávají, prolínají a na sebe navazují. Proto se rodinná politika nezabývá jen obdobím kolem narození dětí, ale celým životním cyklem lidí. • •Je nicméně patrné, že v rámci lidského života jsou citlivá období, která jsou vzájemně nezastupitelná. Dochází ke kumulaci závažných životních událostí do krátkých časových úseků. • •„Faktory péče a čas věnovaný dětem jsou nezastupitelné z hlediska fáze rodinného cyklu přesně časově určené, což znamená, že je nelze posléze kompenzovat. Na tomto poli tedy vznikají závažné problémy socializace nastupujících generací“. SPP136/SPR136/VPL136 Rodinná politika – přednáška č. 1 •Rodinná politika (jako součást sociální/veřejné politiky): • •Sociální/veřejná politika: 1) vzdělávací • 2) rodinná • 3) trhu práce a zaměstnanosti • 4) důchodová. • •Podle jiného názoru není rodinná politika součástí sociální politiky, ale je hlediskem intervence v sociální politice (tak, aby rodiny mohly dobře fungovat). • •Zimmerman (2001) definuje rodinou politiku jako „zaměřenou a zaměřující se na problémy rodin, tak jak jsou vnímány, že se vyskytují v současné společnosti“ a „tvořenou souborem samostatných ale vzájemně provázaných opatření, která řeší tyto problémy“. • •Aldous a Durman (1990) hovoří o „cílech zahrnujících blaho (wellbeing) rodin a nástrojích, které vláda využívá, aby těchto cílů dosáhla“. • SPP136/SPR136/VPL136 Rodinná politika – přednáška č. 1 • •Rodinná politika (spolu)ovlivňuje vnitřní i vnější podmínky vzniku, existence a zániku rodin a postavení jejich členů v širším právním, ekonomickém, sociálním a kulturním rámci (Potůček 1995). • •Sirovátka (2005) chápe rodinnou politiku jako ochranný mechanismus proti riziku sociálního vyloučení. Otázkou proto je, nakolik RP ovlivňuje životní šance členů rodiny. = individuální hledisko • •Potůček (2005) zdůrazňuje, že RP je potřebná také proto, že výchova dětí je významným prvkem budoucí prosperity celé společnosti (v tomto pojetí je rodinná politika sociální investicí). = kolektivní hledisko SPP136/SPR136/VPL136 Rodinná politika – přednáška č. 1 •Vymezení rodinné politiky: • •Někdy je pojem rodinná politika kritizován jako příliš vágní, protože zastřešuje především opatření, která by bylo možné zařadit také do jiných oblastí sociální politiky. •Zejména se přitom jedná o politiku daňovou, vzdělávací, zdravotní, bytovou, dopravní, azylovou a imigrační a v neposlední řadě také o komplex nástrojů regionální a komunální politiky (Národní zpráva o rodině 2004). – vzdělávací a zdravotní politika se běžně neuvádí. • •Rodinná politika by ovšem také měla usilovat o jejich funkčnost a vzájemnou provázanost ve vztahu k rodině. • •Další otázkou je, jaký reálný vliv má sociální politika na životní situace a šance lidí, do jaké míry ovlivňuje jejich životní strategie. Sirovátka (2005) např. uvádí, že RP zvětšuje prostor volby, ale není determinující. – vždy tedy ale závisí také na dalších faktorech – proto tedy vždy zůstává otázkou, co můžeme od rodinné politiky očekávat – ilustrativní jsou historické příklady např. Německo v době nacismu a komunismu a ČSSR v 70. letech. • SPP136/SPR136/VPL136 Rodinná politika – přednáška č. 1 •Důležitou otázkou je, proč intervenovat do sféry rodiny. • •1) Invididuální pohled na rodinu: Do jaké míry mohou lidé realizovat své představy o rodinném životě – např. spokojenost, blaho (well-being) rodin a podobna hlediska. Nejčastěji se z hlediska realizace života využívá přístup ‚capabilities‛ (A. Sen). • •2) Společenský pohled na rodinu: společenský změna – např. dopady trhu práce do sféry rodiny (U. Beck) -) krize rodiny jako krize společnosti (rodina je základní jednotkou socializace, pokud nefunguje má to významné dopady do fungování společnosti) (Fialová a kol. 1995). •Obdobně podle McKeon a Sweeney (2001) a)významné společenské a ekonomické změny v důsledku mění podobu rodiny a •b) složení a fungování rodiny pak v důsledku mají vliv na fungování společnosti a ekonomiky. Privátní volby lidí tak mají závažné celospolečenské důsledky. • SPP136/SPR136/VPL136 Rodinná politika – přednáška č. 1 •Ale je třeba reflektovat, kdy jsou zásahy do sféry rodiny žádoucí (a etické) a kdy nikoli (jedná se o dilema v sociální politice). To se týká především přímých snah zasahovat do intimního prostoru rodin a ovlivňovat rodinné chování (Krebs a kol. 2002, Národní zpráva o rodině 2004). • •Jedním z východisek může být „vytvoření prostoru pro maximální míru svobody v rozhodnutích o záležitostech rodinného života“ (Národní zpráva o rodině 2004). – ale vždy budou nějaká omezení • •Problémem v rodinné politice je nikoli pluralita názorů, ale vyhrocenost názorů, kontraverze některých témat v oblasti RP a nejasná společenská objednávka (rodinná politika ano či ne, případně jaká). • •J. F. Lyotard o post-moderní společnosti: Konec dominantních meta-diskurzů a velkých ideologií (např. komunismus): lidé se uzavírají do svých ‚bublinových světů‛, v nichž sdílejí společné představy o fungování života. Tyto představy spolu mohou soupeřit (snaží se o dominanci), jsou více či méně komplementární. SPP136/SPR136/VPL136 Rodinná politika – přednáška č. 1 •Rodinná politika jako součást politického procesu • •Sociální politika (i rodinná politika) nevzniká pouze na základě doporučení expertů (opřená o empirická zjištění) a s ohledem na preference jednotlivých kategorií obyvatelstva, ale především jako součást politického procesu, který je „soubojem“ lidí, jejich názorů, idejí, ale také jednotlivých zájmů. Mnohdy se přitom jedná o výrazný konflikt (v oblasti rodiny v USA označováno jako „Kulturní války“). Významnou roli zde hrají ideologie. • •Vliv ideologií v rodinné (sociální) politice (George a Wilding 1994) • •Ideologie lze definovat jako souhrny představ a názorů o fungování světa (nejsou pozitivní či negativní). Ideologie často vychází z kritiky jiného stavu věci (vyhraněnost) a přináší vlastní vizi správné či žádoucí společnosti (sebe-zaměření), zdůrazňuje pozitiva a ignoruje či vyvrací negativa vlastního modelu. Ideologie jsou zpravidla zároveň normativní a explanační, často jsou oba tyto aspekty provázané. Příklady ideologií: socialismus, liberalismus, konservativismus, feminismus, ekologický přístup. • SPP136/SPR136/VPL136 Rodinná politika – přednáška č. 1 •Různé ideové přístupy: • •Jednotlivé strany jsou představiteli odlišných pohledů na rodinu (též role volebního cyklu), úloha zájmových skupin a sociálních hnutí (za práva žen, otců, náboženská hnutí…). Dnes existují různá pojetí rodinné politiky (např. Potůček 1995). • •křesťansko-konzervativní: toto východisko bylo velmi dlouho dominujícím v evropské společnosti. Rodina je základní jednotkou života. Dnes je zde nejvýznamnější hledisko zachování tzv. tradiční rodiny. Muži participují na TP, péče o rodinu má být především ve sféře žen. – dlouhodobá domácí péče o děti (akcentuje roli práv dětí), v RP mohou být proto dlouhodobé a štědré dávky. • •socialistické (kolektivistické): akcentuje hledisko široké podpory jednotlivců. Rodina jako taková není až tak důležitá, je jen způsobem, jak podporovat jednotlivce, podporuje také různé jiné formy soužití než jen tradiční rodinu – např. rodiče bez partnera. Existuje vysoká dostupnost sociálních dávek a služeb (veřejná péče), nastaveny vysoké standardy. • SPP136/SPR136/VPL136 Rodinná politika – přednáška č. 1 •liberální: základem je svoboda jednotlivců, ale také jejich odpovědnost. Nejvýznamnější hledisko je subsidiarita – výsledkem je reziduální přístup (stát zasahuje až v případě, že to je nezbytné), pomoc jde často jen k nejchudším a je často velmi „skromná“. Může ale také podporovat tržní řešení, pro ty, kdo si ho mohou dovolit. • •feministické: tradiční rodina je pro ženy nejen přínosem, ale také zdrojem významné nerovnosti (např. v oblasti neformální péče, pokud ženy nemají vlastní příjem). Proto je nejvýznamnější hledisko genderová rovnost – akcentuje roli boje proti diskriminaci, dostupnosti zaměstnání pro ženy a podpory ze strany státu (především oblast veřejné péče o děti do tří let). Žena je centrálním subjektem/objektem analýzy. • SPP136/SPR136/VPL136 Rodinná politika – přednáška č. 1 •Výhody využívání ideologií jsou: •snadná orientace v problému •možnosti sdílet ideje s dalšími lidmi, snáze se prosadí. •souboj idejí je základem demokratického procesu rozhodování •ideologie často reaguje na kulturu dané země či skupiny obyvatel a na očekávání obyvatel ohledně intervencí • •Některá rizika práce s ideologií: •„slepá vášeň a hořící pochodně“ (nesnáší lidi s jiným názorem) •„následujme osud, je to tak předurčeno“ (vysoká míra determinismu) •racionální experti (ignoruje existenci ideologií, ale svět kolem ne) •ideologie je realita, realita je ideologie (mezi ideologií a realitou není rozdíl) •význam jednotlivých idejí může být nadhodnocen a při rozhodování převážit nad reálným stavem (tím, co se skutečně děje). • •V post-moderní společnosti je jedním z řešení diskuze nad problémy (Zimmerman 2001). SPP136/SPR136/VPL136 Rodinná politika – přednáška č. 1 •Typické cíle rodinné politiky: • -vytvářet příznivé podmínky (např. ekonomické) pro zakládání a fungování rodin – takto jsou objektem sociální politiky i jednotlivci, kteří ještě rodinu nemají, společenský posílit také význam neformální péče, podporovat rodinnou soudržnost -pomoci překonat nejvíce obtížná období (např. bezprostředně po narození dítěte) -ovlivňovat reprodukční chování (např. pro-natalitní politika, ale může nastat i opačný problém – např. Čína a „zákon jednoho dítěte“). -podporovat rodinu ve výchově dětí, spolupracovat ve formálním vzdělávání, zmírňovat náklady na výchovu dětí (vyrovnávat náklady ušlých příležitostí), -podporovat ekonomickou funkci rodiny, umožnit rodičům získat odpovídající zaměstnání, potlačovat diskriminaci rodičů na trhu práce -zasahovat (ochraňovat) tam, kde rodina selže nebo se dostane do nepříznivé situace (např. chudoba, domácí násilí, osiření) SPP136/SPR136/VPL136 Rodinná politika – přednáška č. 1 •Základní hlediska pro hodnocení rodinné politiky: • •1) Blaho (well-being) rodin (jednotlivých členů rodin). • •Nejen v materiální rovině, ale také z hlediska zajištění ochrany. Implicitně v sobě zahrnuje otázku, zda podporovat jednotlivce v rodině nebo rodinu jako celek (např. otázka péče o děti či daní). Je potřeba brát v úvahu vztahy mezi členy rodin a jejich práva a povinnosti v jednotlivých rolích (rodičovství). Lidé mohou mít i v rámci jedné rodiny rozdílné zájmy. • •Značný důraz je kladen na ochranu práv dětí (občané s rovnými právy od ‚samého počátku‛, ale také rodiče mají svá práva), u rodičů na možnost harmonizace práce a rodiny atd. Patří sem také podpora zajištění přiměřené životní úrovně a podmínek rodin v zásadních obdobích života. SPP136/SPR136/VPL136 Rodinná politika – přednáška č. 1 •2) Otázka rovnosti/nerovnosti: • •Je diskutována např. mezi lidmi bez dětí a s dětmi, mezi muži a ženami, stejná hodnota dítěte (sourozenci, děti z chudých a bohatých rodin), princip mezigenerační ekvity atd. •Dva základní přístupy k rovnosti jsou a) uniformita (všem stejně či všem tak, aby měli stejně, dělali to samé), b) akceptace diverzity (rovnost na základě vyrovnávání podmínek). (Wollstonecraft dilema). • •Může obsahovat různé roviny pohledu na nerovnost – např. čtyři roviny genderové rovnosti/nerovnosti podle (Fraser 1997, Korpi 2000). • Kulturně-symbolická: (v rovině sociálně-konstruktivistické) kulturní dominance mužů, nedocenění práce žen, uzavřené elitní kluby mužů (nepustí ženy mezi sebe). • Občansko-politická: (volební právo, účast na rozhodování) • Socio-ekonomická: (rozdíly v platech, různé pracovní pozice) • Individuální rovina partnerských vztahů SPP136/SPR136/VPL136 Rodinná politika – přednáška č. 1 •V oblasti sociální politiky s tímto cílem mohou existovat např. opatření podporující povinné střídání rodičů na rodičovské dovolené. Stále se o tom diskutuje (hodnotová východiska, přineslo malý efekt, ‚olympijský syndrom‛). • •3) Odpovědnost za oblast rodiny v jednotlivých oblastech rodinné politiky (role a podíl státu, municipalit a rodin při zajištění péče). • •Zahrnuje: a)dělbu péče mezi partnery (modely podle Haas 2005 a dalších), případně v rodině (bread winner model, egalitární model a další)… b)roli ostatních subjektů při zajištění péče. Rozlišuje se politika famialistická (snaží se podporovat péči v rodině) a de-familialistická (více inklinuje k zajištění péče mimo rodinu) (Orloff 1993). SPP136/SPR136/VPL136 Rodinná politika – přednáška č. 1 •4) Kritérium akceptace diverzity (zda jednotlivá opatření dělají rozdíly mezi jednotlivými typy rodinného uspořádání, např. manželství a nesezdaná soužití, rodiče jednotlivci, svazky osob stejného pohlaví). • •Pokud vznikají v přístupu rozdíly, pak je otázka, zda jsou tyto rozdíly (a výhody či znevýhodnění) oprávněné. Např. hledisko, zda existuje přiměřená svobodná volba rodičů ohledně způsobu rodinného života (‚svoboda k…‛). • •V rodinné politice Evropských zemí obecně se jedná o posun od ochrany [a podpory] rodiny v legislativním slova smyslu k [ochraně a] podpoře rodinných funkcí (Wingen 1997). Prakticky vždy jde ale o rodiny s dětmi, což je paradox neboť důležití jsou také lidé, kteří ještě nemají rodinu, ale mohou se o ní rozhodovat a otázka seniorů, kteří již nebydlí s dětmi. SPP136/SPR136/VPL136 Rodinná politika – přednáška č. 1 •5) Procesně-systémové hlediska (jak politika reálně funguje) • •a) princip univerzality (podmínky nároku): Vychází se z podmínek nároku na různých principech: občanství, rodičovství, zaměstnanecký status (situace studentů, podnikajících apod.). •b) provázanost jednotlivých opatření: Sleduje, zda jsou jednotlivá opatřená rodinné politiky konzistentní, navazují na sebe, doplňují se a nejsou ve vzájemném rozporu. •c) pružnost jednotlivých systémů (lze dávku čerpat více různými způsoby, dokáže reagovat na atypické případy). •d) nezamýšlené efekty rodinné politiky: Lidé berou své životní podmínky v úvahu při rozhodování. Vedlejší souvislosti formování a fungování rodinné politiky (vliv volbu formy péče o děti, na zaměstnanost žen, časování narození dětí…). •e) ekonomičnost opatření: např. u péče o děti – pozitivní stanovisko (jsou přínosem pro zaměstnanost), negativní (např. v kontextu ekonomické stability) SPP136/SPR136/VPL136 Rodinná politika – přednáška č. 1 •Rodinné politiky jednotlivých zemí se liší nejen obsahem ale také konceptuálně, často se silným vlivem tzv. ‚path-dependency‛ (navazuje na předchozí opatření, snaží se respektovat tradice a kulturu společnosti, často spojená se snahou neprovádět radikální zvraty). Má svá negativa (pomalý vývoj) i pozitiva (snížení rizika fatálních omylů). Běžně využívaná hlediska (volně podle Moyzesová 1992, Wingen 1997, Bussemaker 1998, Galtry a Callister 2005. • •explicitní (je programově vyjádřená, jasně definováno, co tam patří, existují lidé a instituce, kteří se tím zabývají) a implicitní (nevyjádřená, mají na starosti lidé v rámci jiných úkolů) – první dojem ale nemusí odpovídat skutečnému zájmu země o problematiku rodiny. V zemích, kde je rodinná politika explicitní se často objevuje snaha veřejně vyzdvihnout a ocenit rodinu v jejích funkcích. •extenzivní (snaží se o zásahy z různých hledisek podpory fungování rodin, např. pro-natalitní či vytvářející podmínky pro rodičovství…) a residuální (nezasahuje, pouze ‚doprovází‛ a monitoruje jevy ve společnosti), např. hledisko zasahování do ‚intimní sféry rodiny‛ •centralistická (stejná pravidla pro celý stát) a v kompetenci lokálních aktérů • SPP136/SPR136/VPL136 Rodinná politika – přednáška č. 1 •Významnou úlohou státu je vytvářet legislativní rámec pro vymezení rodiny. To je důležité, protože na právní subjektivitě rodiny a manželství je založeno umožnění řady právních úkonů. • •V ČR je jsou důležitými předpisy např. „Zákon o rodině“ č. 94/1963 Sb. s aktualizacemi (vznik manželství, odpovědnost rodičů, vyživovací povinnost, náhradní péče), občanský zákoník - zákon č. 40/1964 (společné jmění manželů, dědictví), zákon o sociálně-právní ochraně dětí (359/1999), z hlediska podpory ze strany státu pak také zákon č. 117/1995 Sb. „O státní sociální podpoře“ a další zákony z oblasti sociálního zabezpečení. • •Na legislativní vymezení pak navazuje také vznik koncepcí, které vytvářejí referenční rámec pro aktéry, jsou deklarací o tom, jakým způsobem jednotlivé země přistupují k řešení rodinné politiky, umožňují také evaluaci toho, jakým způsobem jsou tyto deklarace naplňovány. SPP136/SPR136/VPL136 Rodinná politika – přednáška č. 1 •ČR je zemí s explicitní rodinnou politikou. • •Potřeba vytvoření koncepce rodinné politiky se objevila s tím jak narůstaly problémy spojené s rodinou. Ty se projevily zásadně především v 80. letech. První koncepce rodinné politiky byla vytvořena v roce 1989. – vycházela ze socialistického pojetí. Na počátku 90. let došlo k celkové změně trendu zpět k tradičnímu pojetí rodiny. • •Koncepce po roce 1989: • •V ČR existuje: „Národní zpráva o rodině“ z roku 2004 – rozsáhlý dokument (více než 200 str.) - základní podkladový materiál pro NKRoP shrnující situaci v oblastech, kterými se zabývá rodinná politika. • •„Národní koncepce rodinné politiky“ (NKRoP) z roku 2005 – po dlouhé době první ucelený koncepční dokument, který zdůrazňuje potřebu podpory rodiny • SPP136/SPR136/VPL136 Rodinná politika – přednáška č. 1 •Základní cíl Rodinné politiky podle NKRoP: „Vytvořit všestranně příznivější společenské klima a podmínky pro rodinu, umožňující lidem realizovat vlastní životní strategie v naplňování partnerských a rodičovských plánů. Respektovat přitom diferencované zájmy a potřeby různých rodinných typů a členů rodin.“ • •Odpovědností za koordinaci národní rodinné politiky a vyhodnocování cílů byl pověřen resort MPSV • •Pro-rodinný balíček 2007 (obsahuje návrhy opatření) – vzájemná rodičovská výpomoc, miniškolky, slevy na dani pro zaměstnavatele provozující školky, otcovské (týden), sleva na sociálním pojištění u částečných úvazků pečujících osob • •V roce 2009 byla aktualizování koncepce z roku 2005 jako „Národní koncepce podpory rodin s dětmi“. •„Politická a správní reprezentace země přijme za svá základní východiska realizace rodinné politiky, tj. její prioritní charakter v rámci veřejných a sociálních politik, dlouhodobost, otevřenost a celospolečenskou průřezovost.“ • • SPP136/SPR136/VPL136 Rodinná politika – přednáška č. 1 •Rodina z hlediska mezinárodního práva – ratifikované mezinárodní smlouvy mají přednost před zákonem. • •Úmluva o právech dítěte – vyhlášena valným shromážděním OSN v roce 1989, v ČR (ČSFR) byla ratifikována v roce 1991 -práva dítěte (na život, na jméno a státní příslušnost, být s rodiči, na zdraví, na vzdělání, na víru atd.), -ochrana dětí, rodičovská odpovědnost, instituce (např. školy a sociální služby) musí chránit zdraví dětí, odpovídat standardům, omezení dětské práce, zájem dítěte (např. právo na slyšení u soudu), minimální věk trestní odpovědnosti, osvojení atd. • •Evropské sociální charta (Rady Evropy) ČR ratif. 1999 (spravedlivá odměna za práci, ochrana dětí, ochrana matek, právo na sociální zabezpečení, ochrana proti chudobě, rovné podmínky). • •Čl. 16 (1) „Rodina má jako základní jednotka společnosti právo na odpovídající sociální, právní a hospodářskou ochranu k zajištění svého plného rozvoje“. SPP136/SPR136/VPL136 Rodinná politika – přednáška č. 1 •Role EU v rodinné politice • •Do diskurzu EU se dostávalo postupně (otevřenou otázkou je to od 80 let), rodinná politika je v kompetenci národních států, EU prakticky nezasahuje, ale vede se zde diskuze, jsou podporovány neziskové organizace působící ve sféře rodiny, jsou tam prvky otevřené metody koordinace a bench-markingu (doporučení). • •Direktiva o rodičovské dovolené (1996) – základní podmínky poskytování RD (tři měsíce) – země, kde dosud nebyla, jí doplnily (nastaven min. standard) • SPP136/SPR136/VPL136 Rodinná politika – přednáška č. 1 •Nástroje rodinné politiky: záleží na volbě pojetí rodinné politiky. • -vymezení legislativního rámce pro fungování rodin (např. vymezení práv dětí, práva na interrupci a antikoncepci), -legislativní opatření ochrany (členů) rodiny v určitých situacích (kojící matky, ošetřování člena rodiny, práva dětí) -sociální dávky (přídavky na děti) -různé sociální služby (např. veřejná péče o děti, o seniory), -daňová opatření (daňové kredity, odpisy, volba typu zdanění) -finanční opatření (bezúročné půjčky, opatření bytové politiky, žákovské jízdné) -oblast sociální práce (rodinné poradny, krizová intervence a další), -volno-časové, sociální a rekreační aktivity • SPP136/SPR136/VPL136 Rodinná politika – přednáška č. 1 •„Ideální“ (abstrahující) modely rodinné politiky: • •Mnozí autoři se domnívají, že v rodinné politice můžeme stejně jako dalších oblastech SP rozlišit určité ideální typy. jednotlivé rodinné politiky si zachovávají svůj národní ráz – rozdíly tedy fakticky přetrvávají. • •Prvním předpokladem je, že národní politiky souvisejí s kulturou a historií jednotlivých zemí (nejde jen o veřejné politiky). • •Základem jsou termíny jako ‚gender regimes‛ (Phau-Effinger 1996, 1998) nebo též ‚policy logics‛ = národní baličky převažujících hodnot a strukturálních podmínek (včetně veřejných politik), které mohou vést v národní i individuální rovině ke kulturní produkci a reprodukci. • •Druhým předpokladem je, že jsou hodnoty a politiky v souladu (což nemusí být ve všech případech pravda). • SPP136/SPR136/VPL136 Rodinná politika – přednáška č. 1 • •Lewin-Epstein a kol. (2000) hovoří o dvou základních pojetích vztahu mezi státem a rodinou, které chápou jako kontinuum: • •Privatizovaný model: stát do sféry rodiny vůbec nezasahuje, všechny služby jsou ponechány na tržních principech, veřejná státní sféra je minimalizována. Zajištění dětí velmi závisí na schopnosti rodičů je zajistit. • •Spolupracující model: rodina a stát úzce spolupracují v péči o děti, převažuje v zemích s kolektivistickým pojetím, jedná se jak o oblast veřejné péče, tak o sociální dávky (vyrovnávání šancí dětí), v extrémní podobě zasahuje stát zásadně i do výchovy atd. • • • • • SPP136/SPR136/VPL136 Rodinná politika – přednáška č. 1 •Základem většiny typologií je práce Esping Andersena (1990, 1999), zdůrazňuje dvě kritéria (1,2). • 1)Dekomodifikace (případně rekomodifikace). Udává míru, ve které jsou lidé při získávání obživy vázáni na prostředky získané na trhu práce. Specifičtěji je pak využívána jako míra, ve které se lidé mohou v případě odůvodněné potřeby (je třeba ji pochopitelně definovat) obrátit na stát při zajištění svých potřeb a potřeb své rodiny. Re-komodifikace je opačný proces. 2) 2)Familializace – určuje nejčastěji míru ve které jsou rodiče vázání k rodinným úkolům, zvláště pak v oblasti péče o děti a seniory (např. dávky pro péči o děti). De-familizace pak určuje míru, ve které jsou rodiče z těchto povinností vyvázání (např. veřejnou péčí o děti do 3 let). Leintnerová později obě hlediska zkombinovala do 4 typů (explicitní, implicitní, volitelný famil.) 3) 3)Genderová rovnost (feministické hledisko) – kritika Esping-Andersenovy typologie. Nezabývá se vztahy mezi partnery a tím jak jsou tyto vztahy spoluutvářeny kulturním a institucionální kontextem (např. Misra, Moller 2003). 4) 4) SPP136/SPR136/VPL136 Rodinná politika – přednáška č. 1 •Typologie Gauthier (2002), která vychází z Esping-Andersenovy (1990) typologie – nejvíce odpovídá 90 letům. • •sociálně demokratický – univerzální státní podpora rodin, vysoký důraz na rovnost pohlaví / střední úroveň finanční podpory rodin formou univerzálních dávek, doplněné dalšími formami podpory / podpora pracovní aktivity obou rodičů, dlouhá rodičovská dovolená je doplněna také výrazným rozsahem a úrovní veřejné péče (Dánsko, Finsko, Norsko, Švédsko) • •konzervativní – úroveň podpory je závislá na postavení jednotlivců na trhu práce, více směřuje k podpoře tradičních partnerských rolí / střední až vysoká úroveň finanční podpory rodin / střední úroveň podpory pracujících rodičů, více se zaměřuje na rodičovskou dovolenou než na zařízení veřejné péče (Rakousko, Belgie, Francie, Německo, Irsko, Lucembursko, Nizozemí). • • SPP136/SPR136/VPL136 Rodinná politika – přednáška č. 1 •jihoevropský – vysoká úroveň fragmentalizace podpory vzhledem k typu zaměstnání, mix veřejných a soukromých služeb a dávek. Často neexistují celonárodně stanovené minimální standardy / nízká úroveň peněžité podpory / nízká úroveň podpory pracujících rodičů (Řecko, Itálie, Portugalsko, Španělsko) – zajištění podpory zůstává na rodině - je otázkou nakolik se jedná o klasický model živitele • •liberální – nízká úroveň podpory rodin, spíše cílené na rodiny s nízkými příjmy, více podporuje tržní řešení, zvláště v oblasti veřejné péče / úroveň finanční pomoci je celkově nízká (vyšší pro nízko-příjmové rodiny) / nízká podpora pracujících rodičů, péče o děti mají zajistit rodiče nebo privátní sektor (Austrálie, Kanada, Japonsko, Nový Zéland, Švýcarsko, Velká Británie, USA). • • SPP136/SPR136/VPL136 Rodinná politika – přednáška č. 1 •Typologie základních typů rodinné politiky (Korpi 1999, 2000) • •Korpi rozlišil tři základním modely rodinných politik kombinací dvou základních hledisek: a) míra veřejné podpory a b) orientace na domácí péči vs. orientace na trh práce. • •General Family Support (GFS) •filosofie: nejvíce podpora rodiny ve jejích funkcích prostřednictvím členů rodiny, v menší míře také hlediska DES. •typická opatření: přídavky na děti, daňové slevy, zařízení péče o děti ve věku nad 3 roky. •státy: Belgie, Německo, Francie, Itálie, Rakousko, Irsko a Holandsko. SPP136/SPR136/VPL136 Rodinná politika – přednáška č. 1 •Typologie partnerského uspořádání (Korpi 2000) • •Dual-Earner Support (DES) • •filosofie: nejvíce podpora rodiny prostřednictvím subjektů mimo členy rodiny, v menší míře také hlediska GFS. •typická opatření: mateřská dovolená je vztažená k příjmu ženy (případně muže), střídání rodičů v péči o děti, zařízení veřejné péče pro děti do 3 let a pro seniory. •státy: Dánsko, Finsko, Švédsko, Norsko. • •Market-Oriented (MO) • •filosofie: podpora je nízká ve všech hlediscích. Zajištění rodinných funkcí je ponecháno na rodině nebo na trhu •typická opatření: často tzv. minimální standardy •státy: Kanada, Austrálie, Japonsko, Nový Zéland, Švýcarsko, Velká Británie, USA. SPP136/SPR136/VPL136 Rodinná politika – přednáška č. 1 •Obdobná typologie podle Národní zprávy o rodině 2004. Rozlišuje jinak především francouzský a německý model. • •Pro středoevropské prostředí je typický německý model rodinné politiky, který je charakteristický především značnou štědrostí vůči rodině, zejména v sociální a daňové sféře. Je zaměřen na institucionální podporu rodiny jako celku a klade důraz na dostatečné zajištění podmínek volby mezi prací v rodině a prací v zaměstnání. Výše rodinných dávek umožňuje bez větších problémů individuální domácí péči v rodině, systém alternativních forem péče o dítě v předškolním věku (např. institut „denních matek“ či pečovatelek) zajišťuje také možnost skloubení rodinných a pracovních rolí. V systému je přitom patrná preference pro tradiční formu rodiny (jen necelá 4 procenta dětí do 3 let jsou ve veřejné péči v západním Německu, ve východním to je 14 procent). • •Hlavní hledisko: podpora tradičního modelu rodiny, případně modifikovaného modelu živitele SPP136/SPR136/VPL136 Rodinná politika – přednáška č. 1 •Francouzský model je podobně jako německý založen na vysoké míře ekonomické intervence státu ve prospěch rodiny, systém je výrazně pro-natalitní. Současně klade důraz na slučitelnost rodiny a zaměstnání, v největší míře v podobě tzv. modelu dvou rolí (vykonávaných současně). Kromě finančního zajištění (rodičovská je ale vyplácena až od 2 dětí, např. také otcovské dny) je tedy k dispozici značné množství zařízení kolektivní péče o děti (jesle), které umožňuje rodinám umístit dítě do těchto zařízení v době relativně krátké po porodu (umístěno 30 procent dětí do 3 let, ale pouze 9 procent ve státních jeslích). Stát podporuje činnosti pro-rodinných neziskových organizací. • •Hlavní hledisko: pro-populační opatření, rozvoj sociálních služeb • • • • SPP136/SPR136/VPL136 Rodinná politika – přednáška č. 1 •Skandinávský model je charakteristický tradiční orientací na rovnost žen a mužů (mj. zde byla zavedena otcovská dovolená ve formě tzv. otcovských dnů) a rovné příležitosti v zaměstnání. Tento model přitom vychází ze základních principů severské demokracie a klade důraz na dodržování lidských práv. Ekonomická intervence ve prospěch rodin je ovšem podle komparativního zkoumání poskytovaných finančních transferů směrem k rodinám relativně nižší. Rodičovský příspěvek je sice relativně vysoký, ale je poskytován jen po dobu o něco delší než jeden rok. Pracovní kariéra obou rodičů je proto často pro rodinu nutná z ekonomických důvodů. Pro tento model je rovněž typické zaměření rodinné politiky směrem k jednotlivým členům rodiny spíše než na institucionální podporu rodiny jako celku. • •Hlavní hledisko: Vysoká míra podpory, ale selektivní, max. podporuje individuální autonomii a genderovou rovnost. • SPP136/SPR136/VPL136 Rodinná politika – přednáška č. 1 •Anglosaský model vychází z tradiční liberální koncepce vztahu státu, společnosti a jednotlivce. Rodina je považována za privátní sféru, v níž je vyloučena jakákoli intervence státu. Podpora rodiny je proto začleněna do rámce sociální pomoci, která je hlavní oporou • britského systému sociálního zabezpečení (dávky pro doplnění příjmu pracujících rodičů s nízkými příjmy). Současně anglosaský neintervenční model neztěžuje, ale ani neulehčuje slaďování rodinných a pracovních rolí. • •Hlavní hledisko: nezasahování do života rodin, nízká a cílená úroveň péče SPP136/SPR136/VPL136 Rodinná politika – přednáška č. 1 •V současnosti v ČR existuje specifický mix liberálních a konzervativních opatření (např. veřejná péče a sociální dávky pro rodiny, opatření pro starší osoby). V některých ohledech to je obdobné jako v Německu (možný vliv společné historie obou zemí?). •Po roce 1989 tedy spíše návrat ke konzervativnímu pojetí rodinné politiky. Možným vysvětlením je kromě společenského klimatu (např. odpor k feminismu jako k formě socialismu – Saxonberg a Sirovátka 2006) také předpoklad, že v ČR neplatí tolik souvislost (Korpi 2000) mezi názory na podobu rodinné politiky a pravo-levou politickou orientací (je tam také částečný generační posun). • •Problém mezinárodního srovnání: Dávky a služby mají rozdílnou formu a funkce (i když cíl může být stejný). V jedné zemi slouží ke stejnému účelu mateřská v jiné zemi rodičovská dovolená apod. Rozdílné rodiny, jejich potřeby a očekávání v různých zemích. •