1 Fáze poradenského procesu 2 Struktura přístupu l1) Příprava l2) Explorace problému l3) Dohoda o cílech l4) Formulace úkolů a 5) jejich plnění l6) Terminace 3 Příprava lLegitimita intervence l„Chtěl byste něco změnit?“ l„Chcete, abych vám s tím pomohl?“ lMotivace nedobrovolného klienta: lProč vaše chování lidé vnímají jako problémové? lJak je (vás) tato situace ovlivňuje? lLze s tím něco dělat? l l 4 Explorace problému (první až šestá schůzka) lExplorace problému: lI. sekvence: identifikace problémů lII. sekvence: specifikace problémů lIII. sekvence: stanovení priorit l 5 I.Identifikace problémů lV čem je problém? lProblémy= nenaplněné potřeby = cíle l l l 6 Utřídění problémů lPro utřídění problémů, kde jsou dva a více osob lze použít následující tabulku potřeb: Jméno Co od něj chci Jaká je šance, že to získám Co chtějí ode mne Jaká je šance, že to získají 7 II. Specifikace problémů lSběr informací 8 Klasifikace problémů 1.Interpersonální konflikty: Klient má obtíže v v interakci s druhými. „Nevycházíme spolu“. Problém je ve vztahu, ať už je manželský, rodičovský. V zaměstnání či ve škole. 2.Nespokojenost v sociálních vztazích: Nejsem asertivní, Problém je obecnější, spíše uvnitř jednotlivce spíše než mezi ním a jimi… 3.Problémy s formálními organizacemi: například bydlení, školy, nemocnice a dávky. 4.Obtíže při výkonu role: rodič, manžel, pracovník, student. 5.Obtíže s rozhodováním 6.Reaktivní emoční potíže: deprese, úzkosti vyplívající ze situace, 7.Nepřiměřené zdroje: nedostatek peněz, jídla… 8.Jiné: nezahrnuté u předchozích kategorií, např. behaviorální problémy spojené s návykovým nebo nutkavými charakteristikami chování, zneužívání drog, kriminalita, gambling. 9 III. Stanovení priorit lKteré problémy klienta nejvíce zatěžují? lKteré problémy by v případě jejich neřešení měly pro klienta nejtěžší důsledky? lKteré problémy by v případě jejich vyřešení měly pro klienta nejpříznivější důsledky? lKteré problémy mají pro klienta největší význam? lKteré problémy lze řešit s menším nasazením energie, zdrojů? lKteré problémy jsou v podstatě neřešitelné? 10 Stanovení prioritních problémů Není 1 Málo 2 Dost 3 Hodně 4 Vážný 5 Interpersonální konflikty Nespokojenost v sociálních vztazích Problémy s formálními org. Obtíže při výkonu role Obtíže s rozhodováním Reaktivní emoční úzkosti Nepřiměřené zdroje Jiné 11 Příčiny problému lProblémy se „staly“ („nemají původ“) lCo přispívá k udržení problému? lJaké jsou překážky v řešení problému? l 12 Hlavní překážky 1.Sociální systém 2.Konstrukty o světě 3.Emoce 4.Neúspěšná řešení 13 Analýza příčiny lČím je problém udržován: přesvědčeními, emocemi, sociálním systémem nebo neúspěšnými řešeními? lJaká jsou přesvědčení uživatele služby o situaci a o potřebách? lPokud je příčinou nezdařené řešení, jedná se o snahu naplnit utopický cíl, nadměrné úsilí, snaha o změnu postoje druhého člověka? lJak může být problém klasifikován? lVyskytuje se propojení mezi problémy? 14 Neúspěšná řešení lTři typy nezdařených řešení, které se mohou stát překážkou: 1.Definování utopického cíle, směřování příliš vysoko, například chtít, aby děti byli jako andělé, 2.Usilovně se snažit o to, co může proběhnout spontánně. Například snažit usnout, snažit si získat lásku nevlastního dítěte. 3.Snaha měnit přístupy, tam kde by se mohl uživatel služby s chováním smířit, nebo chtít po někom, aby chtěl něco, co nechce. Například stěžování, že dítě nechodí do školy s nadšením … 15 Formulace cílů a úkolů (čtvrtá až sedmá schůzka) l lI. sekvence: stanovení cílů lII. sekvence: kontraktace l l l 16 Typy úkolů lPrůzkumné úkoly lIntervenční úkoly lÚkoly mohou být prosté (jedna akce) nebo komplexní (množství různých činností). Nicméně jednoduché cíle jsou preferovány. lJednostranné (realizovatelný jednotlivcem) úkoly nebo reciproční úkoly (někdo něco udělá a druhá osoba vykoná reciproční úkon). 17 Typy úkolů lHmotné či mentální úkoly lPostupné úkoly lImaginární úkoly lObrácené úkoly lParadoxní úkoly 18 Plnění úkolů (sedmá až desátá schůzka) lProveditelnost úkolů 19 Terminace (dva až tři kontakty) lEfekt zakončení kontaktů lStrach z nových situací lShrnutí pozitivních bodů spolupráce lDalší okruhy jeho práce 20 Zajímavý zdroj lhttp://www.task-centered.com/